Home | Felietony | Poradnik dla twórców gier – część X

Poradnik dla twórców gier – część X
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

Treścią dzisiejszego odcinka jest zamieszczony w książce wywiad z Reinerem Knizią. Jako że czytelnicy Games Fanatic znają tego autora znacznie lepiej niż przeciętny amerykański odbiorca książki, pominę wstęp, przedstawiający bohatera wywiadu. Jako ciekawostkę podam tylko nazwy trzech gier Knizii, podane w tym wstępie: Władca Pierścieni, Zaginione Miasta i … Quandary.

Brian: Jak sprzedałeś pierwszą grę?

Reiner: Jakoś tak po prostu – skontaktowałem się z wydawcą, pokazałem swoje gry i spodobały się. Pamiętaj jednak o tym, że zanim to nastąpiło, przez 20 lat tworzyłem gry „dla siebie”.

Brian: Od czego rozpoczynasz projektowanie gry?

Reiner: No cóż – nie możesz zaczynać zawsze tak samo, bo zawsze byłby taki sam rezultat. Problem z projektowaniem gier polega na tym, że nie ma jednej recepty. I bardzo dobrze, bo jednolite podejście zabija kreatywność. Projektowanie gier jest sztuką a nie nauką. Jeżeli byś stosował zawsze taką samą metodologię, otrzymał byś zawsze gry takiego samego typu.

Brian: Co robisz, gdy masz problem ze sprzedaniem jakiejś gry?

Reiner: Jeżeli wydawcy gra się nie podoba, po prostu ją przerabiam. Niewiele jest gier, których nie udało mi się sprzedać, ale chyba dobrze, że nie zostały wydane. Wydawcy potrafią dobrze ocenić, czy gra jest dobra a ja nie chciałbym, aby moje nazwisko pojawiało się na nieudanych grach. Jestem perfekcjonistą i czuję się odpowiedzialny za wszystkie gry, które opublikowałem.

Brian: Jaki jest największy problem, który musisz przezwyciężać podczas tworzenia gier?

Reiner: Moim największym problemem jest to, że nie potrafię się sklonować. Mam tyle pomysłów i mógłbym zrobić tyle rzeczy, ale nie starcza mi czasu na wszystko. Bardzo trudno jest mi się zdecydować, nad czym powinienem najpierw popracować. Inni kradną moje pomysły, zanim na nie wpadnę!

Brian: Jaka jest najważniejsza rzecz, jakiej się nauczyłeś na temat projektowania gier?

Reiner: Różni ludzie mają różne oczekiwania. Musisz wiedzieć, dla kogo tworzysz grę. Czy to ma być prosta gra z krótkimi zasadami dla masowego odbiorcy, czy ciężka strategia dla zaawansowanego gracza. Najważniejsza jest jakość gry, ale kryteria tej jakości się zmieniają i decyduje o tym rynek.

Brian: Od czego powinien zacząć początkujący autor?

Reiner: Liczy się tylko to, żeby stworzyć wspaniałą grę. Twój zawód, pieniądze czy wykształcenie nie mają znaczenia. Wszystko, czego potrzebujesz samo przyjdzie, gdy gra będzie dobra. Nie zaczynaj od kalkulacji, ile zarobisz. Nie myśl o samodzielnym wydawaniu gry. Staraj się znaleźć wydawcę. Wydawcy potrafią ocenić walory gry. Jeżeli wydawcy nie spodoba się twoja gra, najprawdopodobniej nikomu się nie spodoba.

Projektowania gier trzeba długo się uczyć. Powinieneś zdobywać doświadczenie, grając w wiele różnych gier, rozmawiając z ludźmi, którzy tworzą gry i grają w nie, a także studiując asortyment różnych firm. Ja tworzę gry od 35 lat i wciąż się uczę. Cały czas zdaję sobie sprawę z tego, że właściwie nie wiem, od czego zależy sukces gry. Możesz cofać się w przeszłość i robić analizy marketingowe aby wyjaśnić, dlaczego jakaś gra odniosła sukces lub nie. Niestety nie da się z tego wywnioskować, od czego będzie zależał sukces w przyszłości.

Brian: Czy masz jeszcze jakieś wskazówki dla początkujących autorów?

Reiner: Rób to, co potrafisz najlepiej. Staraj się znaleźć własną drogę. Rozwijaj swój indywidualny styl. Musisz wiedzieć, po co to robisz. Ja mam takie motto: „Trzeba dawać ludziom przyjemność”. To dlatego tworzę gry i dla mnie tylko to się liczy.

12 komentarzy

  1. Avatar

    zabawna jest poniższa wypowiedż w kontekście metodologii Wallace’a, który przeważnie zawsze tak samo zaczyna projektowanie gier :) :

    „No cóż – nie możesz zaczynać zawsze tak samo, bo zawsze byłby taki sam rezultat. Problem z projektowaniem gier polega na tym, że nie ma jednej recepty. I bardzo dobrze, bo jednolite podejście zabija kreatywność. Projektowanie gier jest sztuką a nie nauką. Jeżeli byś stosował zawsze taką samą metodologię, otrzymał byś zawsze gry takiego samego typu.”

  2. Avatar

    Z resztą prawdziwego projektanta poznaje się nie po tym jak zaczyna, ale jak kończy.

    A jak już było wielokrotnie pisane, ostatnio
    Herr Doktor często kończy tak samo
    (a przynajmniej podobnie), więc co mi z tego,
    że on sobie różnie zaczyna?

    P.S. Sorki Jax że musiałeś mnie przeczytać;)

  3. Avatar

    Jax, czyżbyś zauważył efekty jednolitego podejścia do projektowania w ostatnich grach Wallece’a? Sądząc po planszy do Automobile, zapowiada się kolejna, bardzo podobna gra o inwestowaniu pieniędzy i zarabianiu punktów. Obym się mylił.

  4. Avatar

    jax chciał jeszcze mrugnąć okiem ;) Martin zaczyna tak samo, a otrzymujemy dość wyjątkowe gry, doktor zawsze zaczyna inaczej..

  5. Folko

    Tylko doktor ma na koncie kilkaset gier i są wśród nich bardzo różne…

  6. Avatar

    @geko, melee
    niestety u Wallace’a zauwazylem w ostatnich 3 produktach bardzo podobny 'feeling’ (mimo ze sa rozne mechnicznie). Jak sie tak zastanowie to chyba chodzi o zasoby, ktore gracz dostaje regularnie/co turę do dyspozycji – dostaje cos mocno wyabstraktowanego i ma cos z tym zrobic/zainwestowac/polozyc gdzies w jakims celu. Mam nadzieje ze ten trend skonczy sie jak najszybciej i Wallace zaskoczy czyms swiezym. Wczesniejsze gry – Brass i Toledo nie maja tego syndromu, wiec licze teraz na nowy trend ;-)

    A co do wypowiedzi Knizii, to jest zbytnie generalizowanie. Mozna wychodzic z jednej metodologii i otrzymywac calkiem inne i swieze produkty (tak jak Wallace do niedawna :) ).

  7. Michal Stajszczak

    Wypowiedź Knizii oryginalnie brzmiała tak:
    „Well, you can’t always start at the same corner, or you’ll always end up in the same corner”
    Ponieważ liczba tych „narozników” jest zapewne ograniczona, nie da się za każdym razem stworzyc czegos całkiem innego.

  8. Avatar

    Mam wrażenie, że gdyby prawie każdy pomysł dowolnego innego projektanta był realizowany, to też mielibyśmy u niego po kilka ,,rodzin” gier o bardzo zbliżonej mechanice…

  9. Avatar

    Wydaje mi się że zasadą jest powielanie sprawdzonych wzorów. Jeśli nie swoich to cudzych. Tyle że jeśli ktoś powiela swoje wzory wtórność jest bardziej oczywista.

    Mnie np. dziwi występowanie rondla w aż tylu grach. Jest to fajny mechanizm, ale uczepienie się go na taką skalę sprawia wrażenie jakby autor się wypalił na pierwszym pomyśle.

    Nawet jeśli są to zasadniczo różne gry.

    Co do Knizii. Myślę że w świecie karcianek
    niewiele można wymyślić- o ile nie wprowadza się nowych elementów- poza kartami. Jak wyglądałoby TtA bez masy kolorowych pionków i ,,listwy”? Pewnie podobnie do wielu innych gier. Jeżeli Knizia będzie ciągle robił karcianki za 5$ siłą rzeczy będzie się/kogoś powtarzał.

  10. Avatar

    Wydaje mi się, że pomijasz cały dorobek autorów karcianek kolekcjonerskich ;) Samych kart można użyć na niezliczoną ilość sposobów (są niemal jak piłka ;P), wystarczy trochę sprytu.
    Co do narożników, to nie wyciągałbym tak daleko idących wniosków z metafory.

  11. Avatar

    „Nie myśl o samodzielnym wydawaniu gry. Staraj się znaleźć wydawcę. Wydawcy potrafią ocenić walory gry. Jeżeli wydawcy nie spodoba się twoja gra, najprawdopodobniej nikomu się nie spodoba.”

    Jak ten cytat ma się do innych rad i historii z poprzednich artykułów, gdzie autorzy hitowych gier chodzili od wydawnictwa do wydawnictwa i nikomu się ich przyszły hit nie podobał?
    Niestety to trochę takie FILOZOFOWANIE…

    • Michał Stajszczak
      Michał Stajszczak

      Książka Tinsmana, której fragmenty 15 lat temu przedstawiłem w serwisie Games Fanatic, składała się z ponad 20 rozdziałów, luźno ze sobą powiązanych. Jeden z rozdziałów to wywiad z Reinerem Knizią, który chyba żadnej gry sam nie wydał ale być może dlatego, że kilkaset pomysłów sprzedał kilkunastu a może nawet kilkudziesięciu różnym wydawcom. Inni autorzy mieli inne doświadczenia – zdarzało się tak, jak w przypadku twórców Trivial Pursuit, że żaden wydawca nie chciał gry wydać, sklepy też początkowo nie chciały nią handlować ale potem przyszedł sukces i kilkadziesiąt milionów sprzedanych egzemplarzy. Można więc faktycznie uznać, że podane w książce informacje są ze sobą sprzeczne ale to dlatego, że opisuje ona różne sytuacje i przedstawia poglądy różnych osób, zarówno autorów gier jak i przedstawicieli wydawnictw.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings