Home | Wiadomości | Wywiady | Gra o Powstaniu Wielkopolskim

Gra o Powstaniu Wielkopolskim

Mam wrażenie, że powoli gry planszowe zaczynają być modnym „narzędziem” marketingowym czy też edukacyjnym. W ostatnich latach mamy zarówno dobre przykłady jak i niezbyt udane. Do których będzie należała gra 27 grudnia 1918? Mam nadzieje, że niedługo będziemy mogli się przekonać. Tymczasem zapraszam do krótkiego wywiadu z autorem gry Krzysztofem Koziołem.

Na początek prosiłbym kilka słów o sobie a także trzy ulubione gry planszowe.

Gra została stworzona przez zespół z agencji reklamowej Double Brand. Agencja  współpracuje z Klientami korporacyjnymi, samorządowymi, ale też pomaga często mniejszym firmom w ich debiucie na rynku i późniejszym rozwoju. Double Brand szczególną uwagę zwraca na kreację i indywidualne podejście do projektu, dlatego tak chętnie zajęliśmy się grą dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
W Double Brand za projekt „27 grudnia 1918” odpowiedzialni byli Barbara Niewiadowska-Rubiś i Krzysztof Kozioł.
Każdy z nas lubi inne gry, ale na pewno do trzech ulubionych możemy zaliczyć Risk, Civilization, Saint Petersburg.

Skąd pomysł na grę o tym wydarzeniu?

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w związku z obchodami 93. rocznicy, chciał stworzyć coś, co pozwoliłoby w odpowiedni sposób propagować wiedzę o Powstaniu Wielkopolskim wśród młodzieży.

Wspólnie z Gabinetem Marszałka uznaliśmy, że gra będzie idealnym rozwiązaniem. Z jednej strony pozwoli na elastyczny sposób przekazywania faktów historycznych, z drugiej natomiast będzie atrakcyjna sama w sobie dla tej grupy docelowej.

Głównym założeniem gry była jej wartość edukacyjno -historyczna, ale i grywalność. Szukając formuły dla tej gry, postanowiliśmy stworzyć grę strategiczną – jako najbardziej popularną i atrakcyjną dla młodych ludzi.

Czy to Pana debiut jeśli chodzi o gry planszowe? Czy jakieś tytuły gier były inspiracją przy jej tworzeniu?

Nigdy wcześniej nie uczestniczyliśmy przy tworzeniu gry, ale dobrze wiedzieliśmy, że nie będzie to proste zadanie. Począwszy od doboru odpowiedniej formuły gry, poprzez dopracowanie mechaniki i czytelnych zasad, skończywszy na przekazaniu wiedzy historycznej. To wszystko ma przecież wpływ na grywalność.

Początkowo chcieliśmy skorzystać z pomocy osób profesjonalnie zajmujących się tworzeniem gier. Z czasem jednak przekonaliśmy się, że wartość dla nas bardzo ważna, jaką jest merytoryczna zawartość gry, jest najmniej ważna dla nich. Wiedzieliśmy, że ten projekt przyniesie mnóstwo pracy, ale także zabawy i satysfakcji. Dlatego też sami postanowiliśmy się nim zająć. Niezwykle interesujące okazało się zarówno wejście w świat gier planszowych, jak i zagłębienie się w niesamowicie ciekawą, jak się okazało, historię Powstania Wielkopolskiego. I co dla nas nie mniej istotne, było to fantastyczne wyzwanie graficzne.
Inspiracją do gry „27grudnia” były gry strategiczne takie jak „Risk”, „1960: The Making of the President”, czy „Axis & Allies: Europe”. Bardzo odpowiadała nam formuła tych gier w kontekście komunikowania historii Powstania – plansza w formie mapy z zamieszczonymi miejscami istotnymi dla przebiegu Powstania od początku wydawała nam się naturalna.

Jak długo powstawała gra i jakie sprawy historyczne były najtrudniejsze do adaptacji w grze?

Prace koncepcyjne nad grą rozpoczęły się na ponad rok przed obchodami 93. rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Jednak praca nad samą mechaniką, zawartością historyczną oraz projektami graficznymi trwała ok. 6 miesięcy od momentu akceptacji koncepcji. W tym czasie powstało ponad 40 rysunków i prawie 100 piktogramów miejsc zaznaczonych na mapie (planszy). Przy ich projektowaniu, najtrudniejsza okazała się weryfikacja historycznego znaczenia tych miejsc. Nie podejrzewaliśmy, że tak mało dokumentacji historycznej zachowało się z okresu Powstania, a dodatkowo, że tak wiele faktów jest różnie interpretowana przez historyków. To niestety nie ułatwiało pracy.

Co dostaniemy w pudełku?

  • PLANSZA

Przedstawia mapę z zaznaczonymi miejscami o istotnym znaczeniu dla przebiegu Powstania Wielkopolskiego. Każde z pól na planszy symbolizuje miejsce lub wybrane miasto i oznaczone zostało nawiązującą do niego grafiką. Na planszy znajdują się 4 rodzaje pól:

  • Czarne – pola militarne
  • Czerwone – pola polityczne
  • Niebieskie – pola gospodarcze
  • Karta – pola dla kart

 

  • ŻETONY JEDNOSTEK

w 4 kolorach – określają jednostki wojskowe danego gracza

 KARTY

Karty, którymi dysponować będą gracze, opisują wydarzenia lub postacie historyczne z okresu Powstania Wielkopolskiego, oznaczając tym samym dla gracza zdobywanie lub utratę punktów. Pozwalają one na szybkie wzmocnienie swoich oddziałów przez gracza o dodatkowe jednostki/lub ich stratę.

Stanowią też zaporę dla przeciwnika, który chcąc przejść przez pole karty zajęte przez kartę przeciwnika, musi odpowiedzieć na pytanie związane z wydarzeniem, które dana karta symbolizuje.

Proszę przedstawić pokrótce jak wygląda rozgrywka i ile czasu zajmuje?

Rozgrywki przebiegają bardzo różnie. W zależności od ilości graczy i przyjętych przez nich strategii rozgrywka może trwać 150, ale też i 300 minut.

Gra toczy się przez kilkanaście rund. W każdej z nich gracz może wzmocnić swoje szeregi, przeorganizować je oraz zaatakować pola zajmowane przez przeciwników. Celem gry jest takie zarządzanie swoimi jednostkami, aby zająć jak największe terytorium, a co za tym idzie

wyeliminować przeciwników. Aby to osiągnąć należy podejmować odpowiednie decyzje przy ataku

na przeciwników, przegrupowywaniu swoich jednostek oraz wyborze zajmowanych terytoriów.

Gdzie można zagrać w grę, czy będzie dostępna ona może w sprzedaży lub na konwentach gier planszowych?

Głównym odbiorcą gry są obecnie gimnazja i licea, dla których powstaje specjalny konkurs. Ma on wyłonić placówki, które otrzymają gry. Wszystkie szczegóły już niebawem znajdą się na stronie poświęconej Powstaniu Wielkopolskiemu www.27grudnia.pl.

Docelowo gra ma być przekazana do sprzedaży w 2013 roku, jednak prace nad opracowaniem szczegółów dystrybucji jeszcze trwają. Nie zakładaliśmy udziału gry w konwentach, jednak z pewnością Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego z chęcią przekaże kilka egzemplarzy na potrzeby portalu.

Czy są gdzieś dostępne on-line reguły do gry?

W tej chwili reguły gry nie są upublicznione, ale myślę, że jeśli tylko Urząd Marszałkowski byłby o to poproszony, na pewno przekaże je do publicznej wiadomości.

 

28 komentarzy

  1. „Początkowo chcieliśmy skorzystać z pomocy osób profesjonalnie zajmujących się tworzeniem gier. Z czasem jednak przekonaliśmy się, że wartość dla nas bardzo ważna, jaką jest merytoryczna zawartość gry, jest najmniej ważna dla nich.”

    To teraz proszę się grzecznie przyznać kto tak psuje rynek?;)

  2. Ło! 6 godzin kulania kostkami. Znowu jak kretyn podatek zapłaciłem?

  3. @Filippos> Przypuszczam, że chcieli skorzystać z pomocy prawdziwego profesjonalisty, więc zwrócili się z tym do dr Knizii. I dowiedzieli się, że dla niego mechanika jest ważniejsza niż klimat.
    Mam nadzieję, że się mylę, ale sądząc z tego, co przeczytałem, grze można będzie nadać ksywę „Pyr-Risk”

  4. polskie TI:3 się zapowiada ;p

  5. Kurde… muszę się zaczepić w jakimś urzędzie i zacząć projektować „gry edukacyjne” – wygląda to na niezły interes. Gimnazjaliści walczący przez 6 godzin o polskość Wielkopolski… już to widzę =/

  6. „Grę wyróżnia atrakcyjna forma graficzna, z autorskimi grafikami”, które można zobaczyć tukej:

    http://27grudnia.pl/aktualnosci/strategiczna-gra-planszowa-27-grudnia-1918.html

  7. A tutaj:

    http://www.mmpoznan.pl/399404/2012/1/11/grudnia-gra-planszowa-o-powstaniu-wielkopolskim?category=news

    dowiedzieć się, że gra jest już gotowa, a wkrótce… rozpoczną się testy. WTF???

  8. @ Leser: a wiesz ile to lekcji przy takiej rozgrywce może przepaść? to naprawdę ważne, szczególnie w wieku gimnazjalnym ;P

  9. @scheherazade: Nie pomyślałem o tym. W takim razie jeszcze bardziej opłaca się zostać „edukacyjnym dizajnerem” – oprócz przyziemnych kwestii materialnym mobilizować może do pracy perspektywa wiekopomnej chwały i wdzięczności gimnazjalnego ludu. =)

  10. No nie mogę… „Szukając formuły dla tej gry, postanowiliśmy stworzyć grę strategiczną – jako najbardziej popularną i atrakcyjną dla młodych ludzi.”
    …i zrobili hardkorową strategię w starym stylu!

  11. Postaram się ich zaprosić do Warszawy w Noc Muzeów na Nocny Festiwal Planszowych Gier Historycznych.
    Najlepiej ocenia się gry po zagraniu :P

  12. Przestańcie marudzić. Pamiętacie jak się nabijano z IPN-u? Każda taka inicjatywa, lepsza lub gorsza, jest dobra dla rozwoju planszówek. Komu się to spodoba to zagra. Nie sądzę, żeby w szkołach był obowiązek grania.
    Swoją drogą gra jest o JEDYNYM wygranym powstaniu więc tym bardziej dobrze, że coś takiego się pojawiło.
    Pozdrawiam

  13. @Banan: Czy lepiej zrobić dobrą grę o przegranym powstaniu czy złą o wygranym?
    Nie twierdzę, że „27 grudnia” jest złą grą, bo jej nie widziałem, a tym bardziej w nią nie grałem. Mam tylko obawy, co do tego, czy mechanika, stanowiąca (jak wynika z opisu) skrzyżowanie Ryzyka z quizem historycznym, ma szanse przyzwoity poziom gry zagwarantować.

  14. @Karol: to będzie musiała być noc polarna, żeby się dało wyrobić przed brzaskiem ;)

  15. @Banan: Marudzić trzeba. Czasami na zapas. Z IPN to gorzej trafić nie mogłeś. Właśnie po marudzeniu na GF Karol zainteresował się tematem i zaczął przychodzić do Monsoona na testy.

    Autorów, jak przystało na agencje reklamową, najbardziej interesował projekt graficzny, piktogramy i rysunki. Natomiast gry, których ich zainspirowały „Risk”, „1960: The Making of the President”, czy „Axis & Allies: Europe”, wyglądają jak z Google łapanki, bo do wywiadu coś trzeba było napisać.

    No to sobie po marudziłem i się lepiej czuję ;).

  16. @konev: Z IPN-em to bardzo dobrze trafiłem. Po pierwszej informacji, że ma zamiar wydawać gry komentarze były dokładnie takie same jak teraz.
    Gdzie wyczytałeś, że agencję najbardziej interesowała otoczka graficzna?! Dwa cytaty: „Głównym założeniem gry była jej wartość edukacyjno-historyczna, ale i grywalność.” i „Jednak praca nad samą mechaniką, zawartością historyczną oraz projektami graficznymi trwała ok. 6 miesięcy od momentu akceptacji koncepcji.” Gdzie tu informacja, że skupiono się jedynie na grafice?
    Jak dotąd niewiele wiadomo o samej grze a Wy marudzicie jakby zmuszano Was do grania. Dosłownie brakuje tutaj jeszcze wpisu, że żetony są kiepskie a w pudełku hula wiatr ;-)
    Pomysł wydaje się OK, temat i wykonanie (patrząc na zdjęcia) też. Gra mechanicznie jak będzie dobra to się obroni sama. I tyle.
    Pozdrawiam

  17. Ja już nie marudzę. Fajnie, że powstają nowe planszówki. Hobby się rozwija, inni dostrzegają możliwości promocyjne jakie niesie. Jest coraz lepiej :D.

    Całkowicie się zgadzam, że gra mechanicznie jak będzie dobra to się obroni sama. Monopoly się broni od stu lat sam. Cytując menadżera Hasbro jest to najlepsza rozrywka w cenie ~$25 (czy coś takiego). I tego się trzymajmy ;).

  18. He he …. 300 minut! toż to strategia czasu rzeczywistego :D

  19. @ wollny> Chyba pomyliłeś Powstanie Wielkopolskie z powstaniem w czeskiej Pradze w maju 1945

  20. @Banan: Uważam że, jeśli wg samych autorów gra trwa 2,5-5 godzin, to może mieć najlepszą mechanikę na świecie (w co ośmielam się osobiście powątpiewać), a i tak będzie złą grą edukacyjną.

  21. Jak dla mnie „Kolejka” z „Ogonkiem” jest świetną grą. W taką strategie nie zagram z dziecmi i dzidkami ;-)

  22. @Banan – Powstanie wielkopolskie nie było jedynym wygranym. Zapomniałeś (zresztą wszyscy chyba zapominają) o śląskich:)

  23. Zresztą powstanie wielkopolskie w 1806 roku również zakończyło się pełnym sukcesem.

  24. przy okazji szukania informacji o tej grze trafiłem na grę o budowaniu Poznania:
    http://www.mmpoznan.pl/396961/2011/12/14/posnania-budujemy-miasto–pierwsza-gra-planszowa-o-poznaniu?category=kultura

    Było już o niej w GF? :)
    Najlepsza jest wypowiedź prezydenta:
    Bardzo mi się podoba, można powiedzieć, że jest trochę podobna do „Monopolu” – mówił po rozgrywce prezydent. – Można przygotować sobie strategię, coś podbierać komuś, więc jest też element rywalizacji i dobra zabawa. Myślę, że gra ma wszelkie predyspozycje, żeby odnieść sukces.

  25. o, dzięki. Wstyd się przyznać, ale nie wiedziałem, że świat gier planszowych ma taką stronę :) Idę nadrobić zaległości.

  26. @Banan – wcale nie o jedynym, trzecie powstanie slaskie tez bylo zwycieskie :>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*