Home | Wywiady | Gra o Powstaniu Wielkopolskim

Gra o Powstaniu Wielkopolskim
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Mam wrażenie, że powoli gry planszowe zaczynają być modnym „narzędziem” marketingowym czy też edukacyjnym. W ostatnich latach mamy zarówno dobre przykłady jak i niezbyt udane. Do których będzie należała gra 27 grudnia 1918? Mam nadzieje, że niedługo będziemy mogli się przekonać. Tymczasem zapraszam do krótkiego wywiadu z autorem gry Krzysztofem Koziołem.

Na początek prosiłbym kilka słów o sobie a także trzy ulubione gry planszowe.

Gra została stworzona przez zespół z agencji reklamowej Double Brand. Agencja  współpracuje z Klientami korporacyjnymi, samorządowymi, ale też pomaga często mniejszym firmom w ich debiucie na rynku i późniejszym rozwoju. Double Brand szczególną uwagę zwraca na kreację i indywidualne podejście do projektu, dlatego tak chętnie zajęliśmy się grą dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
W Double Brand za projekt „27 grudnia 1918” odpowiedzialni byli Barbara Niewiadowska-Rubiś i Krzysztof Kozioł.
Każdy z nas lubi inne gry, ale na pewno do trzech ulubionych możemy zaliczyć Risk, Civilization, Saint Petersburg.

Skąd pomysł na grę o tym wydarzeniu?

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w związku z obchodami 93. rocznicy, chciał stworzyć coś, co pozwoliłoby w odpowiedni sposób propagować wiedzę o Powstaniu Wielkopolskim wśród młodzieży.

Wspólnie z Gabinetem Marszałka uznaliśmy, że gra będzie idealnym rozwiązaniem. Z jednej strony pozwoli na elastyczny sposób przekazywania faktów historycznych, z drugiej natomiast będzie atrakcyjna sama w sobie dla tej grupy docelowej.

Głównym założeniem gry była jej wartość edukacyjno -historyczna, ale i grywalność. Szukając formuły dla tej gry, postanowiliśmy stworzyć grę strategiczną – jako najbardziej popularną i atrakcyjną dla młodych ludzi.

Czy to Pana debiut jeśli chodzi o gry planszowe? Czy jakieś tytuły gier były inspiracją przy jej tworzeniu?

Nigdy wcześniej nie uczestniczyliśmy przy tworzeniu gry, ale dobrze wiedzieliśmy, że nie będzie to proste zadanie. Począwszy od doboru odpowiedniej formuły gry, poprzez dopracowanie mechaniki i czytelnych zasad, skończywszy na przekazaniu wiedzy historycznej. To wszystko ma przecież wpływ na grywalność.

Początkowo chcieliśmy skorzystać z pomocy osób profesjonalnie zajmujących się tworzeniem gier. Z czasem jednak przekonaliśmy się, że wartość dla nas bardzo ważna, jaką jest merytoryczna zawartość gry, jest najmniej ważna dla nich. Wiedzieliśmy, że ten projekt przyniesie mnóstwo pracy, ale także zabawy i satysfakcji. Dlatego też sami postanowiliśmy się nim zająć. Niezwykle interesujące okazało się zarówno wejście w świat gier planszowych, jak i zagłębienie się w niesamowicie ciekawą, jak się okazało, historię Powstania Wielkopolskiego. I co dla nas nie mniej istotne, było to fantastyczne wyzwanie graficzne.
Inspiracją do gry „27grudnia” były gry strategiczne takie jak „Risk”, „1960: The Making of the President”, czy „Axis & Allies: Europe”. Bardzo odpowiadała nam formuła tych gier w kontekście komunikowania historii Powstania – plansza w formie mapy z zamieszczonymi miejscami istotnymi dla przebiegu Powstania od początku wydawała nam się naturalna.

Jak długo powstawała gra i jakie sprawy historyczne były najtrudniejsze do adaptacji w grze?

Prace koncepcyjne nad grą rozpoczęły się na ponad rok przed obchodami 93. rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Jednak praca nad samą mechaniką, zawartością historyczną oraz projektami graficznymi trwała ok. 6 miesięcy od momentu akceptacji koncepcji. W tym czasie powstało ponad 40 rysunków i prawie 100 piktogramów miejsc zaznaczonych na mapie (planszy). Przy ich projektowaniu, najtrudniejsza okazała się weryfikacja historycznego znaczenia tych miejsc. Nie podejrzewaliśmy, że tak mało dokumentacji historycznej zachowało się z okresu Powstania, a dodatkowo, że tak wiele faktów jest różnie interpretowana przez historyków. To niestety nie ułatwiało pracy.

Co dostaniemy w pudełku?

  • PLANSZA

Przedstawia mapę z zaznaczonymi miejscami o istotnym znaczeniu dla przebiegu Powstania Wielkopolskiego. Każde z pól na planszy symbolizuje miejsce lub wybrane miasto i oznaczone zostało nawiązującą do niego grafiką. Na planszy znajdują się 4 rodzaje pól:

  • Czarne – pola militarne
  • Czerwone – pola polityczne
  • Niebieskie – pola gospodarcze
  • Karta – pola dla kart

 

  • ŻETONY JEDNOSTEK

w 4 kolorach – określają jednostki wojskowe danego gracza

 KARTY

Karty, którymi dysponować będą gracze, opisują wydarzenia lub postacie historyczne z okresu Powstania Wielkopolskiego, oznaczając tym samym dla gracza zdobywanie lub utratę punktów. Pozwalają one na szybkie wzmocnienie swoich oddziałów przez gracza o dodatkowe jednostki/lub ich stratę.

Stanowią też zaporę dla przeciwnika, który chcąc przejść przez pole karty zajęte przez kartę przeciwnika, musi odpowiedzieć na pytanie związane z wydarzeniem, które dana karta symbolizuje.

Proszę przedstawić pokrótce jak wygląda rozgrywka i ile czasu zajmuje?

Rozgrywki przebiegają bardzo różnie. W zależności od ilości graczy i przyjętych przez nich strategii rozgrywka może trwać 150, ale też i 300 minut.

Gra toczy się przez kilkanaście rund. W każdej z nich gracz może wzmocnić swoje szeregi, przeorganizować je oraz zaatakować pola zajmowane przez przeciwników. Celem gry jest takie zarządzanie swoimi jednostkami, aby zająć jak największe terytorium, a co za tym idzie

wyeliminować przeciwników. Aby to osiągnąć należy podejmować odpowiednie decyzje przy ataku

na przeciwników, przegrupowywaniu swoich jednostek oraz wyborze zajmowanych terytoriów.

Gdzie można zagrać w grę, czy będzie dostępna ona może w sprzedaży lub na konwentach gier planszowych?

Głównym odbiorcą gry są obecnie gimnazja i licea, dla których powstaje specjalny konkurs. Ma on wyłonić placówki, które otrzymają gry. Wszystkie szczegóły już niebawem znajdą się na stronie poświęconej Powstaniu Wielkopolskiemu www.27grudnia.pl.

Docelowo gra ma być przekazana do sprzedaży w 2013 roku, jednak prace nad opracowaniem szczegółów dystrybucji jeszcze trwają. Nie zakładaliśmy udziału gry w konwentach, jednak z pewnością Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego z chęcią przekaże kilka egzemplarzy na potrzeby portalu.

Czy są gdzieś dostępne on-line reguły do gry?

W tej chwili reguły gry nie są upublicznione, ale myślę, że jeśli tylko Urząd Marszałkowski byłby o to poproszony, na pewno przekaże je do publicznej wiadomości.

28 komentarzy

  1. Filippos

    „Początkowo chcieliśmy skorzystać z pomocy osób profesjonalnie zajmujących się tworzeniem gier. Z czasem jednak przekonaliśmy się, że wartość dla nas bardzo ważna, jaką jest merytoryczna zawartość gry, jest najmniej ważna dla nich.”

    To teraz proszę się grzecznie przyznać kto tak psuje rynek?;)

  2. Avatar

    Ło! 6 godzin kulania kostkami. Znowu jak kretyn podatek zapłaciłem?

  3. MichalStajszczak

    @Filippos> Przypuszczam, że chcieli skorzystać z pomocy prawdziwego profesjonalisty, więc zwrócili się z tym do dr Knizii. I dowiedzieli się, że dla niego mechanika jest ważniejsza niż klimat.
    Mam nadzieję, że się mylę, ale sądząc z tego, co przeczytałem, grze można będzie nadać ksywę „Pyr-Risk”

  4. Avatar

    polskie TI:3 się zapowiada ;p

  5. Avatar

    Kurde… muszę się zaczepić w jakimś urzędzie i zacząć projektować „gry edukacyjne” – wygląda to na niezły interes. Gimnazjaliści walczący przez 6 godzin o polskość Wielkopolski… już to widzę =/

  6. Avatar

    „Grę wyróżnia atrakcyjna forma graficzna, z autorskimi grafikami”, które można zobaczyć tukej:

    http://27grudnia.pl/aktualnosci/strategiczna-gra-planszowa-27-grudnia-1918.html

  7. Avatar

    A tutaj:

    http://www.mmpoznan.pl/399404/2012/1/11/grudnia-gra-planszowa-o-powstaniu-wielkopolskim?category=news

    dowiedzieć się, że gra jest już gotowa, a wkrótce… rozpoczną się testy. WTF???

  8. scheherazade

    @ Leser: a wiesz ile to lekcji przy takiej rozgrywce może przepaść? to naprawdę ważne, szczególnie w wieku gimnazjalnym ;P

  9. Avatar

    @scheherazade: Nie pomyślałem o tym. W takim razie jeszcze bardziej opłaca się zostać „edukacyjnym dizajnerem” – oprócz przyziemnych kwestii materialnym mobilizować może do pracy perspektywa wiekopomnej chwały i wdzięczności gimnazjalnego ludu. =)

  10. Avatar

    No nie mogę… „Szukając formuły dla tej gry, postanowiliśmy stworzyć grę strategiczną – jako najbardziej popularną i atrakcyjną dla młodych ludzi.”
    …i zrobili hardkorową strategię w starym stylu!

  11. Karol Madaj

    Postaram się ich zaprosić do Warszawy w Noc Muzeów na Nocny Festiwal Planszowych Gier Historycznych.
    Najlepiej ocenia się gry po zagraniu :P

  12. Banan

    Przestańcie marudzić. Pamiętacie jak się nabijano z IPN-u? Każda taka inicjatywa, lepsza lub gorsza, jest dobra dla rozwoju planszówek. Komu się to spodoba to zagra. Nie sądzę, żeby w szkołach był obowiązek grania.
    Swoją drogą gra jest o JEDYNYM wygranym powstaniu więc tym bardziej dobrze, że coś takiego się pojawiło.
    Pozdrawiam

  13. MichalStajszczak

    @Banan: Czy lepiej zrobić dobrą grę o przegranym powstaniu czy złą o wygranym?
    Nie twierdzę, że „27 grudnia” jest złą grą, bo jej nie widziałem, a tym bardziej w nią nie grałem. Mam tylko obawy, co do tego, czy mechanika, stanowiąca (jak wynika z opisu) skrzyżowanie Ryzyka z quizem historycznym, ma szanse przyzwoity poziom gry zagwarantować.

  14. Avatar

    @Karol: to będzie musiała być noc polarna, żeby się dało wyrobić przed brzaskiem ;)

  15. Avatar

    @Banan: Marudzić trzeba. Czasami na zapas. Z IPN to gorzej trafić nie mogłeś. Właśnie po marudzeniu na GF Karol zainteresował się tematem i zaczął przychodzić do Monsoona na testy.

    Autorów, jak przystało na agencje reklamową, najbardziej interesował projekt graficzny, piktogramy i rysunki. Natomiast gry, których ich zainspirowały „Risk”, „1960: The Making of the President”, czy „Axis & Allies: Europe”, wyglądają jak z Google łapanki, bo do wywiadu coś trzeba było napisać.

    No to sobie po marudziłem i się lepiej czuję ;).

  16. Banan

    @konev: Z IPN-em to bardzo dobrze trafiłem. Po pierwszej informacji, że ma zamiar wydawać gry komentarze były dokładnie takie same jak teraz.
    Gdzie wyczytałeś, że agencję najbardziej interesowała otoczka graficzna?! Dwa cytaty: „Głównym założeniem gry była jej wartość edukacyjno-historyczna, ale i grywalność.” i „Jednak praca nad samą mechaniką, zawartością historyczną oraz projektami graficznymi trwała ok. 6 miesięcy od momentu akceptacji koncepcji.” Gdzie tu informacja, że skupiono się jedynie na grafice?
    Jak dotąd niewiele wiadomo o samej grze a Wy marudzicie jakby zmuszano Was do grania. Dosłownie brakuje tutaj jeszcze wpisu, że żetony są kiepskie a w pudełku hula wiatr ;-)
    Pomysł wydaje się OK, temat i wykonanie (patrząc na zdjęcia) też. Gra mechanicznie jak będzie dobra to się obroni sama. I tyle.
    Pozdrawiam

  17. Avatar

    Ja już nie marudzę. Fajnie, że powstają nowe planszówki. Hobby się rozwija, inni dostrzegają możliwości promocyjne jakie niesie. Jest coraz lepiej :D.

    Całkowicie się zgadzam, że gra mechanicznie jak będzie dobra to się obroni sama. Monopoly się broni od stu lat sam. Cytując menadżera Hasbro jest to najlepsza rozrywka w cenie ~$25 (czy coś takiego). I tego się trzymajmy ;).

  18. Avatar

    He he …. 300 minut! toż to strategia czasu rzeczywistego :D

  19. MichalStajszczak

    @ wollny> Chyba pomyliłeś Powstanie Wielkopolskie z powstaniem w czeskiej Pradze w maju 1945

  20. Avatar

    @Banan: Uważam że, jeśli wg samych autorów gra trwa 2,5-5 godzin, to może mieć najlepszą mechanikę na świecie (w co ośmielam się osobiście powątpiewać), a i tak będzie złą grą edukacyjną.

  21. Avatar

    Jak dla mnie „Kolejka” z „Ogonkiem” jest świetną grą. W taką strategie nie zagram z dziecmi i dzidkami ;-)

  22. Avatar

    @Banan – Powstanie wielkopolskie nie było jedynym wygranym. Zapomniałeś (zresztą wszyscy chyba zapominają) o śląskich:)

  23. Avatar

    Zresztą powstanie wielkopolskie w 1806 roku również zakończyło się pełnym sukcesem.

  24. Avatar

    przy okazji szukania informacji o tej grze trafiłem na grę o budowaniu Poznania:
    http://www.mmpoznan.pl/396961/2011/12/14/posnania-budujemy-miasto–pierwsza-gra-planszowa-o-poznaniu?category=kultura

    Było już o niej w GF? :)
    Najlepsza jest wypowiedź prezydenta:
    Bardzo mi się podoba, można powiedzieć, że jest trochę podobna do „Monopolu” – mówił po rozgrywce prezydent. – Można przygotować sobie strategię, coś podbierać komuś, więc jest też element rywalizacji i dobra zabawa. Myślę, że gra ma wszelkie predyspozycje, żeby odnieść sukces.

  25. Avatar

    o, dzięki. Wstyd się przyznać, ale nie wiedziałem, że świat gier planszowych ma taką stronę :) Idę nadrobić zaległości.

  26. Avatar

    @Banan – wcale nie o jedynym, trzecie powstanie slaskie tez bylo zwycieskie :>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings