Home | Wiadomości | Aktualności | Through the Ages – 3 edycja

Through the Ages – 3 edycja
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Through the Ages jest dla mnie jedną z najlepszych gier planszowych, jakie grałem. Stanąłem na głowie, by ją sprowadzić z USA, nie zważając na utyskiwania malkontentów związane z domniemaną słabą jakością kart i błędami w druku. Wielu nie było jednak tak niecierpliwych jak ja i z zakupem wstrzymywali się do trzeciej, poprawionej edycji. Jej premiera ciągle jest przesuwana w czasie, co tylko dowodzi, że to ja miałem rację kupując grę i ciesząc się z rozgrywek :-).

W końcu w Essen pojawiła się ta długo oczekiwana edycja. Przy szalonym kursie w czasie targów, jej cena 55 Euro przekładała się na koszt ponad 210 PLN, co szybko wybiło mi z głowy plany kupienia jej dla siebie. Szybki telefon do znajomego i okazało się, że on nie ma żadnych obiekcji i nowiutki egzemplarz wylądował w mojej torbie. Mimo tej ceny gra schodziła bardzo szybko i mimo, iż karteczki mówiące o kończącym się nakładzie były chyba tylko zabiegiem marketingowym, to faktem jest, że w niedziele widziałem kilka ostatnich (?) pudełek.

Czy warto było czekać tyle czasu na kolejną edycję i odejmować dzieciom od ust, by zdobyć ją po tej szalonej cenie? Zdobyłem już zdjęcia najnowszej edycji i z przyjemnością Wam na to pytanie odpowiem.

Pierwsze co się rzuca w oczy to inna jakość kart. Według słów właściciela – zarówno karty, jak i plansza wykonane są z lepszych materiałów. Mi osobiście nie przeszkadzała grubość kart w 2. edycji, ale Ci którzy na to narzekali powinni czuć się usatysfakcjonowani.

Kolejną znaczącą zmianą jest zupełne przemodelowanie podkładek graczy. Każda zawiera szereg pomocnych informacji, jest zupełnie inaczej opracowana graficznie i co najważniejsze ma nadrukowany początkowy setup każdego gracza. Dzięki temu nie będzie konieczne szukanie kart startowych, a tłumaczenie zasad powinno przebiegać dużo łatwiej. Niestety nie zmieniono kolorystyki planszy głównej, przez co daje się zauważyć pewien dysonans pomiędzy matami, a całą planszą.

Po bardziej wnikliwym przyjrzeniu się kartom można zauważyć zmiany związane z dwom liderami z 3. ery – Alex Randolph zastąpił Game Designera, a Rock & Roll Icon ma inny rysunek. Zmiany (związane z jakimiś prawnymi kwestiami) dotyczą tylko nazwy i rysunku – sama treść kart pozostała bez zmian.

Zmiany objęły również znaczniki graczy – pomijając dziwną kolorystykę są chyba większe, niż ich odpowiedniki z poprzedniej wersji. Kolejna zmiana, która zupełnie nie wpływa na jakość zabawy.

W związku z poprawą jakości kart zmianie musiała ulec wypraska w pudełku. Dzięki powiększeniu otworu na palce wyjmowanie kart powinno być dużo prostsze – zmiana na pewno przydatna – mimo, iż karty wyjmuje się tylko raz, to ciągłe problemy z ich wydobyciem mogły być frustrujące.

Pozostaje odpowiedź na kluczowe pytanie – czy warto było czekać? Moim zdaniem nie i cieszę się, że nie zwlekałem z zakupem i od kilku miesięcy mam możliwość grania w tę rewelacyjną grę. Czy warto kupić nową wersję? Oczywiście tak! Jaka cena jest akceptowalna, jest indywidualną sprawą każdego z Was – myślę, że gdybym jej nie miał, to zacisnąłbym zęby i z ciężkim sercem wydał 55 Euro. Mam nadzieję, że wraz z mniejszym kursem i większą dostępnością, cena tej gry spadnie do przyzwoitego poziomu (chociaż nie sądzę, by kosztowała mniej niż 150-160 PLN) i każdy będzie mógł bez problemów ją zdobyć. A jeśli kupować – to lepiej wersję nową, chyba że jej dostępność będzie przez kolejne miesiące bardzo ograniczona. Czy warto wymienić starą wersję na nową? To zależy. Jeśli mamy chętnego na nasz egzemplarz i dopłata nie wyniesie zbyt dużo to pewnie warto, zwłaszcza ze względu na nowe maty graczy. Jeśli jednak ich nie potrzebujemy, a karty nie rozpadają nam się w rękach (po kilkunastu partiach mój egzemplarz nie nosi śladów zużycia) to lepiej zaoszczędzić pieniądze, a maty sobie wydrukować.

Muszę jeszcze na koniec ujawnić straszliwą prawdę. Ci, których błędy w druku napawały obrzydzeniem i nie wyobrażają sobie granie w taką popsutą wersję muszą poczekać na kolejną edycję lub na fix-pack. W trzeciej edycji otrzymujemy dwie wersje karty Oil…i nie jest to chyba zamierzone…:-).

7 komentarzy

  1. Avatar

    choc ogolnie bym chetnie wymienil na nowy, to maty graczy bym chcial miec dalej te stare… w tych nowych widze ze nie da sie zbyt wygodnie klasc kopaln/farm z pozniejszych er, i chyba za bardzo przeszkadzaloby mi ze leader jest gdzies zupelnie indziej niz ustrój…

  2. Avatar

    jeśli chodzi o grubość kart, to nie ona jest kwestią
    po prostu stare karty były z najzwyczajniejszego papieru/tekturki (i widzialem już że niektóre na krawędziach nie wytrzymywaly użytkowania), nowe karty są jakby bardziej 'plastikowe’, z taką 'kratkowaną’ fakturą. Wyglądają ona duużo trwalsze.

  3. Avatar

    „karteczki mówiące o kończącym się nakładzie były chyba tylko zabiegiem marketingowym”

    Wg BGG zdecydowanie nie była to ściema. Na Essen trafiło pierwsze 100 egz (ok). W sklepach 3 edycja nie jest jeszcze dostępna. Wg aktuaonych zapowiedzi pojawi sie w drugiej połowie listopada.

  4. Don Simon

    Wydaje mi się, że gdyby rzeczywiście było na targach tylko 100 sztuk to zeszłaby dużo szybciej. Ale nie będę się spierał – grunt, że kto chciał mógł kupić ;-).

  5. Avatar

    A tak z czystej ciekawości Szymon, ile zapłaciłeś za swój egzemplarz?

  6. Don Simon

    O ile się nie mylę zapłaciłem 60 USD, czyli w przeliczeniu na złotówki ok 150 PLN. A z USA przywiózł mi ją znajomy, więc za transport nic nie płaciłem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings