Home | Audio/Video | Archiwum Planszostacji | Planszostacja 43 – podsumowanie roku 2009

71 komentarzy

  1. Avatar

    o swietnie – jutro czeka mnie trasa to sobie w aucie poslucham.

  2. Avatar

    To uważaj, bo na początku Szymon strasznie marudzi ;-p

  3. Avatar

    Ajj a ja jeszcze nie zdążyłem przesłuchać 42 planszostacji. Chyba muszę podkręcić tempo. :)

  4. Avatar

    Wolałem don Simona (nie Sajmona :) )

  5. Don Simon

    Ile razy bym nie poprawiał Pancho, ten zawsze z tym sajmonem wyjeżdża :)

  6. Avatar

    Mój tegoroczny nr 1 to Greed, Inc. Jestem pod ogromnym wrażeniem głębi, elegancji i wykonania tej gry. Oczywiście nie mam dostępu do tylu tytułów co autorzy planszostacji.

    Audycja jak zwykle świetna.

  7. Avatar

    A może „Dą Simą”? :-p

  8. Avatar

    Z tym, że nie było kiedyś regularnych spotkań planszowych, nie do końca się zgadzam. Były w bardzo wielu szkołach spotania z grami zwane Grotekami. Zresztą nie tylko w szkołach, bo z takiej groteki w PKiN wyrósł właśnie nasz klub Twierdza na starówce, który teraz jest bardziej planszówkowym.

    Sama inicjatowa i nazwa to chyba wogóle dziecko Pijanowskiego IIRC. Owszem gry były inne, alby było tam wszystko co tego czasu było na rynku (gry logiczne, Tranzyt, Fortuna, GrandPrix, cybergaje itp. itd.)

    Dopiero pare lat później, praradoksalnie jak zaczeły wychodzić nieco ciekawsze gry (Magia i Miecz, Labirynty i reszta gier Encore), groteki i samo granie przeniosło się jakby bardziej do domów i tamte inicjatywy pozanikały.

  9. Avatar

    Specjalnie Don Simona Heh, zagadka:

    Czy Dragon’s Oredal to wydnie polskie? Tytuł ma przecież angielsko-języczny.. ;)

  10. Avatar

    Moim zdaniem zmiany na stronie są na plus, szczególnie ten spis recenzji, naprawdę pomaga jak chce się przeczytać o jakiejś grze sprzed kilku lat.

    A odcinek bardzo fajny, zresztą jak wszystkie dotychczasowe.

  11. Avatar

    Sorki za dosłowność ale jak może cały rok podsumować osoba, która prawie nie grała? Z całym szacunkiem dla Simona ale do takich odcinków powinno się dobierać osoby, które grają i sprawdzają tytuły – gdzie u niego tona gier z FFG?
    Następny raz polecam się :P :)

  12. Avatar

    Brawo MST za Rise’a na drugim miejscu :). Ehhhh tak słucham tego i brakuje u Was trochę fana FFG i ameritrasha.

  13. Don Simon

    Ja tam sie wcale nie pchałem – kazali to byłem ;).
    Ale akurat gier od FFG to nawet w lepszych latach za wiele nie gram ;).

  14. Avatar

    Wczoraj udało mi się wysłuchać. Mam jedną wątpliwość. Powiedzieliście, że zapraszacie do współtworzenia Planszostacji. Takie zaproszenia trzeba wysyłać do konkretnej osoby w sprawie konkretnego tematu tak jak to było w 2008 roku, bo inaczej to nie zadziała. Wtedy częściej zapraszaliście współpracowników. Można było usłyszeć jaxa czy Sztefana a w tym roku nawet jak brakowało prowadzących, to nie udało wam się zaprosić nikogo. Na szczęście da się to poprawić za rok. :)

  15. Avatar

    Draco: kojarzę przynajmniej jeden odcinek (bo sam w nim brałem udział). Amerisztacja gdzie z redakcji był tylko Pancho – był poza tym melee, ja (jeszcze nie w redakcji) i waffel.

    Był też poessenowy odcinek gdzie był steady.

    To chyba nie podchodzi pod „nie udało wam się zaprosić nikogo” ;)

  16. Avatar

    Amerisztacja jak sama nazwa wskazuje nie była Planszostacją? To że trzech terrorystów trzymało Pancho jako zakładnika i kazało mu udawać że jest zainteresowany tym co się mówi, nie czyni z Ameristacji pełnoprawnej Planszostacji. Tyle mojej Manife-stacji.
    Co to jest Manife? Nie graliście, to nie zrozumiecie!

  17. Avatar

    Yosz: OK masz rację, ale była też Planszostacja prowadzona w dwie osoby, co się wcześniej nie zdarzało. Nie wierzę, że nie było nikogo pod ręką, kogo można zaprosić do udziału w audycji.

  18. MichalStajszczak

    Kilka uwag do opisu polskiego rynku:
    1. Wymieniliście nazwy kilkunastu wydawców, ale pominęliście pięciu (!) największych na polskim rynku.
    2. Ani słowa nie było o grze, która była prawdziwym hitem okresu przedświątecznego i której w krótkim czasie sprzedało się kilkanaście tysięcy. Chodzi mi oczywiście o „Kocham cię, Polsko”
    3. Wprawdzie nie są to może specjalnie atrakcyjne gry, ale wydaje mi się, że należało coś powiedzieć o grach „Zaczęło się w Polsce” i „Wroniec”. Chociazby ze wzgledu na to, że są to inicjatywy, które mogą trafić do osób, które z planszówkami dotychczas kontaktu nie miały.
    4. Mówienie o Strongholdzie jako „eksportowym hicie” jest mocno naciągane. Chociażby gry Hooop sprzedało się w tym roku za granicą znacznie więcej.
    5. Jak już wspomniał /\REK, groteki w szkołach już kiedyś były, choć wielu czytelników GamesFantic może tego nie pamiętać, bo ich jeszcze wtedy na świecie nie było.
    6. Świetlice w przynajmniej kilkudziesięciu warszawskich podstawówkach sa całkiem dobrze wyposażone w gry. Oczywiście ze wzgledu na to, że w świetlicach przebywają dzieci w wieku 6-9 lat, a takze ze wzgledu na to, że gry świetlicowe muszą być dość szybkie i nie mogą zawierać zbyt wielu łatwych do zgubienia czy zniszczenia elementów nie są to gry typu Wysokie Napięcie czy Puerto Rico.

  19. Folko

    No niestety Michał bardzo dobrze wypunktował odcinek. Z pewnych powodów (chyba wiadomych) nie wypadało mi się odzywać, ale często zapominacie że planszówki to nie tylko malutka część gier dla geeków :(

  20. Avatar

    Panowie, pewnie macie trochę rację. Jest tylko małe „ale”. Trzeba by najpierw precyzyjnie określić, co było celem tej audycji. Czy omówienie zeszłego roku w Polsce z naciskiem na wyniki sprzedaży gier, czy też omówienie zeszłego roku z subiektywnego punktu widzenia maniaka planszówek. W pierwszym przypadku dowiedzielibyśmy się pewnie dużo o sprzedaży gier hipermarketowych, w drugim – mamy właśnie to, co słyszymy.

  21. Avatar

    Patrząc na fakty Michał oczywiście masz rację, ale chyba dla wszystkich jest dość oczywiste że Gamesfanatic to tak naprawdę nie serwis o wszystkich grach planszowych tylko o eurograch, nazwijmy to, dla nastolatków i dorosłych i troszkę czasem o ameritrashu. O grach dla dzieci i rynku masowym praktycznie w ogóle się tu nigdy nie pisze i nie mówi. Podobnie jak o grach wojennych. Dobrze przecież o tym wiesz, a czytając twój komentarz mam wrażenie jakbyś nie wiedział.

    Oczywiście problematyczne jest odpowiedzenie na pytanie gdzie przebiega granica. Bo o ile w przypadku „Kocham Cię Polsko” jest oczywiste że to mass marketowa gra dla dzieci, to w przypadku folkowego Hooopa już tak nie jest.

    Chłopaki chyba z założenia nie biorą pod uwagę niektórych wydawców ale kryteria podziału faktycznie nie są jasne. Bo w sumie dlaczego Egmont się załapał do zestawienia (choć Panczo w pierwszej chwili o nim zapomniał i dodał go później;))) a Granna już nie to ciężko powiedzieć. Egmont wydaje bardziej gry rodzinne niż stricte dla dzieci, a Granna raczej dla dzieci niż rodzinne więc jest tu oczywiście różnica, ale naprawdę nieduża, niuans w zasadzie.

    Natomiast głos w dyskusji bardzo ciekawy bo zadaje wprost pytanie o profil serwisu. Może faktycznie warto wprost to powiedzieć i o tym napisać o jakich grach to jest serwis żeby nikt, zwłaszcza z nowych użytkowników, nie miał co do tego wątpliwości.

  22. Folko

    Kocham Cie Polsko to raczej nie gra dla dzieci. Wręcz przeciwnie, pytania są dla dorosłych, dzieci raczej nie dadzą sobie z nimi rady… Z moim Hooop jest różnie, grają w to maluchy, grają też osoby które lubią logiczne. Faktem jest, że Filip zadał bardzo ważne pytanie… czy piszemy o grach wszystkich (tak nie jest), czy tylko dla dorosłych (tak nie jest), czy jak nam spasuje – i tak chyba jest ;p

  23. MichalStajszczak

    Nie uważam, by czytelników GamesFanatic należało traktować jak mieszkańców jakiejś Szuflandii, nie mających kontaktu z masowym rynkiem gier i firmami na tym rynku działającymi. Tym bardziej, że nie ma sztywnego podziału na „słuszne elitarne gry dla dorosłych” i „niesłuszne hipermarketowe gry dla dzieci”. Dlaczego np. można mówić o wydawnictwie Egmont i Skubanych Kurczakach, a nie można o wydanych prez Grannę Krabach czy Trenerze?
    Nawiasem mówiąc Granna w tym roku nie wydała ani jednej gry skierowanej wyłącznie do dzieci! Chyba, że za takową uznać Kraby. Bo jak zauważył Folko, Kocham cię Polsko to raczej gra rodzinna dla młodzieży i dorosłych (dziecko poniżej 10 lat jest w stanie odpowiedzieć może na 10% pytań), a Trener w amoku i Antymonopoly też nie są grami dla przedszkolaków.

  24. Avatar

    Gamesfanatic pisze i mówi o grach wartych uwagi. I niech tak pozostanie.

  25. Avatar

    „Z pewnych powodów (chyba wiadomych) nie wypadało mi się odzywać, ale często zapominacie że planszówki to nie tylko malutka część gier dla geeków :(”

    Folko, wg mnie planszostacja to audycja geeków dla geeków. Nie wiem jak wiele osób chciałoby słuchać o żabkach czy innych grach Granny. Ja na pewno nie. A poza wszystkim zgadzam się z ostatnią wypowiedzią Draco.

  26. Avatar

    Ja myślę, że GF jest generalnie otwarty na gry. Ale jednocześnie redaktorzy są osobami grającymi, mają swoje gusta, mają też ograniczony czas. Jednocześnie często podkreślają, że są otwarci na nowe osoby i otwarci na wiadomości. Nie widzę więc problemu, żeby Granna przekazywała informacje, co tam wydaje w przyszłym tygodniu i żeby taka informacja pojawiła się na GF. Nie widzę też problemu, żeby dopisywać w komentarzach pod audycją, o czym w niej nie powiedziano, a co warte uwagi.
    Ja w każdym razie nie podchodzę do GF jako do superobiektywnego stowarzyszenia badaczy rynku gier planszowych w Polsce. Podchodzę natomiast, jak do serwisu planszomaniaków, którzy poświęcają swój czas i pracę na rzecz popularyzacji gier, bo to lubią. Są przy tym subiektywni i nie ma w tym nic złego.

  27. Folko

    Bartku, problem jest taki, że jedni lubią żabki inni lubią ameritrashe, które np. dla mnie są grami dla nastolatków :( Mi nie chodziło prawie o Hooop, ale np. o Trenera – o którym kiedyś sporo osób się wypowiadało, oraz o wspomniane Kocham Cię Polsko, które może nam nie odpowiadać ale odcinek nie był o tym co nam odpowiada, tylko o tym co było ważnego w tym roku. Kocham Cię Polsko to według mnie duży krok w promowaniu planszówek… ale może się mylę…

  28. MichalStajszczak

    Nie zgadzam się z wypowiedziami, że „Planszostacja (i ogólnie GamesFanatic) jest robiona przez geeków dla geeków i zajmuje sie głównie eurogrami”. Chociazby dlatego się nie zgadzam, że w podsumowującej rok audycji była mowa o takich grach jak Skubane kurczaki, Igloo Pop albo Pnącza. Czy to są mózgożerne eurogry?
    Oczywiście nie uważam, by czas audycji należało przydzielić grom proporcjonalnie do ich nakładów. Ale pominięcie kilku największych wydawców wypacza obraz polskiego rynku i chyba nie wynika ze świadomego wyboru tylko z braku wiedzy. Według mnie oprócz pominięcia Trenera i Kocham cię Polsko w audycji zabrakło informacji chociażby następujących:
    1. Na rynek australijski trafiło w tym roku 3 tysiące egzemplarzy gry Hooop
    2. Mattel wykupił firmę Sekkoia i został dystrybutorem na Polskę gry Blokus
    3. Trefl wydał grę Stratego (rzecz o tyle godna zauważenia, że na mechanice Stratego opierają się dwa znane tytuły: Władca pierścieni – Konfrontacja i kultowa gra z okresu PRLu czyli Manewry Morskie)

  29. Avatar

    Dziękuję za wzmiankę o Chez Geek i o Wydawnictwie LocWorks. Przypominam, że poprawna wymowa to „sze-gik”, a nie „cziz-gik”.

  30. Avatar

    MichalStajszczak napisał:
    „Nie zgadzam się z wypowiedziami, że “Planszostacja (i ogólnie GamesFanatic) jest robiona przez geeków dla geeków i zajmuje sie głównie eurogrami”. Chociazby dlatego się nie zgadzam, że w podsumowującej rok audycji była mowa o takich grach jak Skubane kurczaki, Igloo Pop albo Pnącza. Czy to są mózgożerne eurogry?”

    To, że w audycji podsumowującej rok wspomniano jednym zdaniem o tych tytułach (obok zresztą kilkudziesięciu innych) nie znaczy jeszcze, że zmienia to profil audycji. Jeśli ktokolwiek przesłuchałby wszystkie odcinki planszostacji poczynając od pierwszego stwierdzi z łatwością, że ta audycja jednak „jest robiona przez geeków dla geeków i zajmuje sie głównie eurogrami”.

  31. MichalStajszczak

    Nie słuchałem wszystkich Planszostacji, więc nie wiem, jakie sa proporcje eurogier do gier innych. Ale pamiętam słynną wypowiedż Don Simona o grze Pędzące Żółwie, która eurogrą z pewnością nie jest.
    Uważam, że skoro w audycji podsumowującej rok znalazło się miejsce dla gier Skubane Kurczaki czy Pnącza, to również powinno paść tych kilka zdań, które napisałem w komentarzu #28.

  32. Avatar

    Dziękuję za wzmiankę o Chez Geek i o Wydawnictwie LocWorks. Przypominam, że poprawna wymowa to „sze-gik”, a nie „cziz-gik”.
    Z tego co kojarzę, „chez” jest z francuskiego, więc nie liczyłbym na poprawną wymianę ;-).

  33. Avatar

    Chodziło mi oczywiście nie o „wymianę” a o „wymowę” ;-p

  34. Avatar

    Zastanawiam sie skad ekipa Planszostacji czy GF ma wiedziec o sprzedazy tysiecy gier „Kocham Cie Polsko” czy sprzedazy miliardow „Hoop” za granica? O ile Folko moglby wiedziec, ale nie powiedzial (dlaczego? nie mam pojecia i nie sa to dla mnie „wiadomoe powody”). Czy Granna opublikowala te informacje na swojej stronie? Na swoim blogu? W jakimkolwiek komunikacie prasowym? To skad? Z wrozenia z fusow? Ja siedze w branzy nawet glebiej niz chlopaki a pojecia nie mam ile KCP zostalo sprzedanych na Swieta w Polsce.

    Ciesze sie oczywiscie, ze gra odniosla sukces – bo wydaje mi sie faktycznie fajna (jak na trivię), ale do diabla nie oskarzajcie GF o to, ze Granna ma w nosie geeków. Trzewik sie pochwalil nakladem i dobra sprzedaza Strongholda, a Granna nie mogla? A Folko nie mogl? Nie rozumiem w ogole problemu.

  35. Folko

    Folko dostaje podsumowanie na koniec stycznia, wtedy się pochwali. Teraz to mogę gdybać przedstawiać mniej więcej ile gdzie… a gdybać nie lubię.

  36. Avatar

    Nie lubisz gdybac, ale lubisz marudzic, ze ktos nie gdyba? Nie rozumiem.

  37. Avatar

    W pełni zgadzam się z Natanielem. Zamiast marudzić, wydawnictwa powinny skupić się na przekazywaniu informacji o swoich produktach i osiągniętych sukcesach.

  38. Folko

    Artur, nie lubię się kłócić… przeczytaj jeszcze raz powyższe i pokaż mi gdzie marudziłem o Hooop.

    Jeśli chodzi o nakład, to wiem że w tym roku sprzedało się coś około 8 tys. Te około jest na tyle duże (raczej w górę) że nie chcę gdybać.

    Marudzę bo odcinek podsumowujący rok w Polsce był według mnie niepełny i nie ze względu na nie przedstawienie nakładu Hooop – bo nie jest to istotne, ale ominięcie Granny (z którą jestem związany, podobnie jak z Egmontem, Portalem i Kuźnią) oraz na ciekawy aspekt promocji Kocham Cię Polsko…

    Co do planszostacji to więcej gier w niej „opisywanych” to gry rodzinne niż dla geeków… bo prawdziwych gier dla geeków nie jest za dużo :/ (Słuchałem wszystkie odcinki poza ameritashem który przesłuchałem tylko po łebkach).

  39. Avatar

    A jeszcze jedno – czy Kocham Cię Polsko jest podobne do Pnącz? ;-p Bo jeśli tak, to warto jej poświęcić cały odcinek Planszostacji.

  40. Folko

    Dziękuję za dyskusję.

  41. MichalStajszczak

    Są dwie metody pracy dziennikarzy – pasywna i aktywna. Pasywna polega na tym, że dziennikarz pisze czy mówi wyłącznie na podstawie tego, co mu ktos podrzuci na biurko (teraz może raczej do skrzynki mailowej). Metoda aktywna to samodzielne zbieranie informacji.
    Jeżeli ktoś tu marudzi, to nie Granna czy Folko, tylko ja. Marudzę, że nikt z ekipy Planszostacji nie zadał sobie trudu, by sprawdzić, jakie gry wydała w tym roku firma Granna (jest to w dziale Gra Roku na forum) i nie skontaktował się z żadnym sklepem, by dowiedzieć się, jakie gry najlepiej się sprzedają.
    A może to właśnie Pancho powinien wysłać do różnych wydawnictw maila z informacją, że przygotowuje audycję podsumowującą rok i chciałby się dowiedzieć, czym te wydawnictwa chcą się pochwalić?

  42. Avatar

    o ile rzeczywiście załoga Planszostacji i GF chce pretendować do miana dziennikarzy, a nie blogerów…

    Do tej pory to był blog zajmujący się grami planszowymi, nie serwis informacyjny w duchu BoardGameNews. A dalej to już zacytuję i zgodzę się z Draco:
    Gamesfanatic pisze i mówi o grach wartych uwagi. I niech tak pozostanie.

  43. MichalStajszczak

    @BloodyBaron> Sugerujesz, że ten ISSN w prawym górnym rogu to tylko po to, by mieć zniżki na targi?

  44. Avatar

    a bo to zły/niewystarczający powód, żeby go mieć? ;)

  45. Avatar

    o, na jaką zabawną dyskusję trafiłem ;)

    moje całkowicie subiektywne zdanie jest takie, że GF to subiektywny blog a nie pretendent do jakiegoś superobiektywnego serwisu badawczego-opisowego planszówek w Polsce

    w związku z tym i we wpisach i w Planszostacjach i w videocastach może ukazywać się cokolwiek na co będzie miała ochotę redakcja serwisu i to w jakiejkolwiek (profesjonalnej, nieprofesjonalnej, obiektywnej, subiektywnej, przeciętnej, genialnej, nudnej, z polote, etc. etc.) formie redakcja uza to za stosowne

    taka jest moja subiektywna opinia :D

  46. Avatar

    a ISSN nie ma kompletnie nic do rzeczy – ile pism z ISSN jest totalnie subiektywne, zajmujące się wycinkami tematyk w spsób dowolny, w jaki tylko ma na to ochotę :D

  47. MichalStajszczak

    @jax> Chyba nie zrozumiałeś, o co chodzi z tym ISSN. W komentarzu #41 (który był odpowiedzią na komentarz #34 Nataniela) zasugerowałem, że autorzy Planszostacji nie przyłożyli sie do zbierania informacji. Na co BloodyBaron odpowiedział, że to blogerzy a nie dziennikarze. I stąd moja uwaga o ISSN, który to symbol odróżnia czasopismo od zwykłego bloga.

  48. Avatar

    folko > nie mowie, ze marudzisz o Hoop, tylko marudzisz, ze Pancho nie zgadl swoim szostym zmyslem, ze KCP czy jakakolwiek inna mass-marketowa gra tak swietnie sie sprzedaje i jest warta wspomnienia.

  49. Ja_n

    Dyskusja podryfowała już nieco więc pozwolę sobie się cofnąć do pierwotnego komentarza który tę dyskusję wywołał:

    1. Wymieniliście nazwy kilkunastu wydawców, ale pominęliście pięciu (!) największych na polskim rynku.

    OK, pominęliśmy Grannę, to faktycznie może błąd, chociaż akurat Kraby i Trener nie będą raczej pretendować do miana gry roku ani w redakcji, ani wśród czytelników GF. Ale napisałeś „pięciu” i podkreśliłeś to efektownym wykrzyknikiem. Proszę, uświadom nas, co takiego ważnego dla czytelników GF i słuchaczy Planszostacji zdarzyło się u pozostałych czterech, których tak skandalicznie przemilczeliśmy?

    2. Ani słowa nie było o grze, która była prawdziwym hitem okresu przedświątecznego i której w krótkim czasie sprzedało się kilkanaście tysięcy. Chodzi mi oczywiście o “Kocham cię, Polsko”

    Rozumiem, że jako hurtownik zrobiłeś dobry biznes na tej grze i że to ważny temat dla sklepów i hurtowni planszówkowych. Ale sorry – pisanie i mówienie o wtórnych tytułach powielających stare pomysły w nowym pudełku nie jest głównym profilem GF. Nie wspomnieliśmy też że świetnie sprzedaje się Scrabble, Monopoly ani że Uno Spin to prawdziwy hit i wszyscy to kupują.

    3. Wprawdzie nie są to może specjalnie atrakcyjne gry, ale wydaje mi się, że należało coś powiedzieć o grach “Zaczęło się w Polsce” i “Wroniec”. Chociazby ze wzgledu na to, że są to inicjatywy, które mogą trafić do osób, które z planszówkami dotychczas kontaktu nie miały.

    I niech trafiają. Do takich osób zapewne nie trafi Planszostacja i nie taki jest jej cel. A jeśli nawet trafi to lepiej żeby nie usłyszeli w niej o „niespecjalnie atrakcyjnych grach” tylko o grach naprawdę wartych uwagi.

    4. Mówienie o Strongholdzie jako “eksportowym hicie” jest mocno naciągane. Chociażby gry Hooop sprzedało się w tym roku za granicą znacznie więcej.

    O tym już było – nie mamy żadnych informacji o wielkości sprzedaży Hooop za granicą. Poza tym to znowu jest radość dla hurtowników a nie dla graczy. Porównując Hooop i Stronghold nie da się uniknąć refleksji że te gry są skierowane do innej grupy docelowej. Planszostacja jest raczej skierowana do odbiorców Strongholda a nie Hooopa.

    Generalnie uważam raczej za godne pożałowania, że osoba zainteresowana zawodowo rynkiem planszówkowym postanowiła zganić tych pożal się Boże dziennikarzy z GF, że nie wywęszyli, wyszperali, wyszantażowali informacji o tym co ważne dla sprzedawców zamiast w pierwszej kolejności zadbać żeby te informacje do GF dostarczyć. Albo nawet samemu opublikować – wszak masz takie uprawnienia. To branża handlowa i wydawnicza powinna być przede wszystkim zainteresowana w dostarczeniu tych informacji do odbiorców. Są tacy wydawcy i sklepy, które to rozumieją i starają się te informacje przekazywać – jak udowadnia przykład Strongholda, to przynosi efekty. Reszta woli narzekać że nikt się nie domyślił tego co chcieli by usłyszeć w podsumowaniu.

  50. MichalStajszczak

    @ja_n> Dyskusja faktycznie trochę podryfowała i może dlatego źle zrozumiałeś intencje, jakie miałem, pisząc komentarz #18. Wbrew temu, co piszesz, nie chodziło mi o „zganienie dziennikarzy GF”, tylko o uzupełnienie i może poprawienie podanych przez nich informacji.
    1. Faktycznie dla mnie również najistotniejsze było pominięcie Granny. Może rzeczywiście Kraby ani Trener szans na tytuł Gry Roku nie mają, ale kilkanaście innych gier, o których jednak mówiliście też takich szans nie ma. O tym, ze pominęliście 5 największych wydawnictw napisałem po to, by ktoś z mniej zorientowanych słuchaczy nie pomyślał, że Galakta, Lacerta czy Portal to jakieś potężne firmy, które mają znaczący udział w obrotach na polskim rynku.
    Jako osoba działająca na rynku gier patrzę na pewne rzeczy inaczej niż przeciętny klient. Dla mnie na przykład istotne było to, że Mattel – największa na świecie firma w branży zabawkowej – przejęła dystrybucję Blokusa.
    2. Oczywiście gra „Kocham cię, Polsko” nie jest żadnym epokowym wydarzeniem ze względu na mechanikę. Ale znowu uznałem, że brak wzmianki o niej czyni obraz polskiego rynku niepełnym.
    3. Pisząc o „Zaczęło się w Polsce” i „Wrońcu” chodziło mi raczej o pokazanie pewnego zjawiska, wywołanego być może tym, że coraz więcej o planszówkach się mówi i pisze.
    4. Nie przypominam sobie, by jakiekolwiek wydawnictwo poza Portalem informowało o wielkości nakładów i sprzedaży swoich gier. Ja zresztą też nie mam dokładnych danych, ale to co wiem, pozwala mi widzieć pewne rzeczy we właściwych proporcjach. Inna sprawa, że nie rozumiem, dlaczego eksport Hooopa to ma być radość dla hurtowników, a eksport Strongholda dla graczy. Czyżby dlatego, że dzięki eksportowi powstał na bgg FAQ do Strongholda?

  51. Avatar

    @geko: Jeśli polskie słowo „szept” nie stanowi problemu, to wymowa „chez” nie będzie nastręczać trudności.

  52. Avatar

    Hmm, ja bym zmienił dla uniknięcia nieporozumień nazwę podcastu na pLANSzostacja :D

  53. Avatar

    Piotrze, to nie jest kwestia możliwości wymowy, tylko podejścia. Wiele osób czyta francuskie słowa po angielsku i wcale nie ma ochoty tego zmieniać. Była już o tym dyskusja przy Le Havre, które prawie wszyscy czytają i chcą czytać „le hawr” chociaż „h” jest tu nieme.

  54. Avatar

    Don Simon—> za SJP: lansować – „promować coś lub kogoś, reklamować, wprowadzać w modę”

  55. Avatar

    @geko: Wesołe jest to, że twórcy i wydawca wersji angielskiej gry oraz wszyscy z którymi grałem w Chez Geek w Anglii i w Irlandii wymawiają „sze-gik”, ale wygląda, że wiele osób w Polsce po prostu wie lepiej.

    Żeby by było jeszcze weselej, „cziz” brzmi tak samo jak „cheese”, a akcja gry na pewno nie odbywa się w mleczarni.

  56. Ja_n

    @geko: Nie rozumiem dlaczego angielskie słowa można wymawiać starając się oddać poprawne brzmienie, a inne języki można ignorować. Dotyczy to zarówno francuskiego, jak i niemieckiego. Zamiast przekonywać, że angielska wymowa francuskich słów jest OK lepiej przyjąć do wiadomości jak jest prawidłowo i czegoś nowego się nauczyć.

    Oczywiście słyszałem podczas nagrania jak Pancho kaleczy tytuł gry jednak nie zdecydowałem się go poprawiać wówczas bo uznałem że nie warto przerywać myśli i prowokować do zgubienia wątku. Zresztą Marka można poprawiać w nieskończoność i będzie wymawiał tytuł/nazwę/nazwisko prawidłowo nie dłużej niż przez 15 minut, a potem i tak zapomni. Ale obiecuję od tej pory bezlitośnie wytykać podczas nagrywania każdy zauważony błąd.

  57. Avatar

    Nie rozumiem dlaczego angielskie słowa można wymawiać starając się oddać poprawne brzmienie, a inne języki można ignorować. Dotyczy to zarówno francuskiego, jak i niemieckiego. Zamiast przekonywać, że angielska wymowa francuskich słów jest OK lepiej przyjąć do wiadomości jak jest prawidłowo i czegoś nowego się nauczyć.

    Tu mamy pełną zgodę i chyba mnie źle zrozumiałeś. Mnie dziwi, jak ludzie świadomie upierają się, żeby francuskie słowa wymawiać po angielsku. Kiedyś jeden redaktor GF napisał, że francuski to martwy język i nie będzie się przejmował wymową i stąd mój komentarz. A co do nieświadomej błędnej wymowy, to jest to zjawisko całkiem normalne. Rzecz w tym, żeby już świadomie nie upierać się przy błędnej wymowie, bo to potem wchodzi do głowy i się upowszechnia.

  58. Avatar

    to mówmy po polsku: Hawr :)

  59. Don Simon

    @Clown – no wlasnie. Czy moglbys nieco rozwinac temat i opowiedziec kto i co „promuje, reklamuje, wprowadza w mode”?

  60. Mst

    @Szymon – przecież to oczywiste: nowoczesne planszówki :-)

  61. Avatar

    Don Simon- Po prostu nie robicie przeglądu przez wszystkie gry a tylko te które lubicie.

    Mnie to nie przeszkadza, ale tym którzy chcieliby podłączyć swoją odnogę hobby do głównego nurtu, czasem tak.

    Piszę w imieniu clowna, bo on zaraz wszystkich dookoła obrazi ;)

  62. Avatar

    „Kiedyś jeden redaktor GF napisał, że francuski to martwy język i nie będzie się przejmował wymową i stąd mój komentarz.” to pewnie ja?

    tak, gram w [le hawr] jak wszyscy amerykanie i prawie wszyscy polacy, a nie w jakis [le ą] (pewnie inaczej jakos – le aaaav?) jak francuzi…

  63. Avatar

    Tak, le Baziku, to o Ciebie chodziło :-)

  64. Avatar

    Don Simon–>mst już odpowiedział. Moim zdaniem niepotrzebnie przejąłeś sie pejoratywnym wydźwiękiem słowa „lansować” – ma ono takze swoje dobre strony. Dlatego podałem definicję z SJP, żeby łatwiej było zrozumieć co miałem na myśli.
    Już myślałem, że tylko wpisy dominusmarisa są trudne do rozszyfrowania :) chociaż wyjątkowo :) zgodzę się z jego wypowiedzią odnośnie „głównego nurtu”. Chociaż to może i dobrze, że np. Don Simon nie lansuje gier wojennych czy AT, bo byłby to lans absolutnie niewiarygodny :D
    Dominusmaris—>wszystkich nie, ale Ciebie z miłą chęcią mogę obrazić :P

  65. Avatar

    clown- obiecanki cacanki :)

    Tak ze swojej strony zachęcam eurograczy do poczytania ,,Planszowego Weterana”.
    Ja przeczytałem prawie wszystkie.

    Skoro jedni ludzie mogą czytać o życiu innych ludzi i pasjonować się nim jak własnym, to dlaczego nie mielibyśmy poczytać o grach, tylko dlatego że w nie nie gramy :)

    Link był już podawany na gf, ale co tam:
    http://planszowyweteran.prv.pl/

  66. Pancho

    @Podsumowanie roku

    Temat w audycji potraktowaliśmy subiektywnie i na luzie. Bez żadnych specjalnych przygotowań i naukowego podejścia do tematu. Wspominałem na początku, że temat nas na pewno przerośnie i o czymś nie powiemy. Stąd dziękuję za wszelkie uzupełnienia w komentarzach, o które zresztą Was prosiliśmy. Natomiast wyrazów rozgoryczenia, że o czymś lub o kimś nie wspomnieliśmy w ostatniej Planszostacji nie przyjmuję, bo założenia audycji były jasne :)

    @błędna wymowa nazw

    Jak najbardziej mnie poprawiać. Pomimo mnóstwa lat spędzonych na nauce najróżniejszych języków nadal kaleczę je strasznie. Niestety nie mam do nich talentu. Natomiast w audycji powinniśmy jak najbardziej propagować poprawną wymowę, bo taka może pójść później w świat. A ja, tak jak Jacek pisze, poprawiany potrafię zapomnieć słowo po 10 minutach. Tak więc Jacku, nie obawiaj się i mnie poprawiaj. Nie dam gwarancji, że nie będę się buntować, ale wyjdzie mi to na pewno na dobre ;) Co do Sze-gik’a to już pamiętam, bo poprawiałem innych na Sylwestrze :D

  67. MichalStajszczak

    Ponieważ audycja była długa i zawierała wiele informacji, zdążyłem w jej trakcie zapomnieć o zastrzeżeniu, że temat został potraktowany subiektywnie. I stąd moje bezpodstawne (jak widać) uwagi czy wręcz, jak niektórzy uznali, zarzuty.

  68. Avatar

    @ Michal – a czy ktoś kiedyś obiecywał że GF albo Planszostacja będzie czymś więcej niż pogadanką graczy dla graczy i z założenia każdy może i musi się spodziewać że omawiane będą tytuły, które blogerzy poznali i uważają że są warte wzmianki. No i mam nadzieję że nikt nie spodziewał się że będą specjalnie kupować i testować „Kocham, Cię Polsko” bo niby dobrze się sprzedaje.
    Ja też marudzę że mało mówią o grach FFG i dlatego też jestem gotowy w każdej chwili uczestniczyć w Planszostacji a inni jeśli czegoś im brakuje powinni to blogerom podesłać/podsunąć a oni o tym wspomną lub też nie – ich wybór ich podcast.

  69. Avatar

    Dominusmaris–>dzięki za wylansowanie „Planszowego Weterana” i wrzucenie go do „głównego nurtu” – mam teraz zapchaną skrzynkę setkami maili od napalonych wargamerek i co ja teraz biedniutki zrobię :(

  70. Avatar

    Fajnie marudzicie :) Nawet nie wiedziałem, ze coś takiego jest.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings