Pünct [Współpraca reklamowa z G3] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Jeśli jesteś miłośnikiem gier logicznych, to na pewno znasz projekt GIPF. Jeśli nie przepadasz za tego typu rozgrywką, ale lubisz grać i „siedzisz” w temacie, to na pewno słyszałeś o Krisie Burmie – Belgijskim autorze gier planszowych, dokładnie gier logicznych – autorze GIPFa. Pozostałym należy się małe wyjaśnienie. GIPF to projekt w skład którego wchodzi 6 gier logicznych: Gipf, Tzaar – który zastąpił Tamska; Zèrtz, Dvonn, Yinsh i tytułowy Pünct. Oprócz dziwnych nazw łączy je fakt, że rozgrywane są na planszach w kształcie sześciokąta, oraz wspólna filozofia pozwalająca łączyć gry ze sobą. Część z wymienionych tytułów jest bardziej znana, zyskała większą popularność, część mniej. Na łamach GamesFanatic można przeczytać recenzje dwóch tytułów: Zèrtza i Tamska. Ten ostatni (jak wspomniałem wcześniej) nie wchodzi już w skład projektu, z czasem został zastąpiony przez Tzaara.

Jakiś czas temu wraz z Michałem Walczak-Ślusarczykiem popełniliśmy do Świata Gier Planszowych artykuł o projekcie, w którym zgodnie stwierdziliśmy, że najsłabszym dla nas ogniwem tej przemyślanej konstrukcji jest gra Pünct. Od tego czasu minęło już sporo czasu, w ostatnim okresie miałem możliwość więcej razy zagrać w tytułowy Pünct i… zmienić zdanie.

Bakelit i dziurawa plansza

Wszystkie gry wchodzące w skład projektu wydane są rewelacyjnie. Piony (o ile można tak nazwać te dziwne elementy) wykonane są z wytrzymałego tworzywa, przypominającego bakelit. Plansze są schludne, wytrzymałe, nic nie można im zarzucić. Podobnie jest z planszą do Püncta, chociaż ta jest inna, jest… dziurawa. Oczywiście dziurki – bo to nie jedna tylko 211 – zrobione są specjalnie, zapobiegają przesuwaniu wykładanych na planszę elementów. Plansza robi wrażenie, podobnie jak piony, w trzech różnych kształtach. Do gry dołączona jest instrukcja, dobrze napisana, jakże różna od pełnych niedomówień instrukcji wydawnictwa Gigamic.

Zawartość pudełka

Zasady

Zadaniem graczy jest połączenie dwóch naprzeciwległych stron planszy swoimi elementami. Cel taki wykorzystywany był już w wielu innych tytułach, czym więc się od nich różni? Ruchem. Gracz może położyć na planszy swój element, może w swojej kolejce położony wcześniej przesunąć, a także obrócić. Obraca się i przesuwa względem specjalnego miejsca na pionie nazywanego pünct. Dodatkowa cecha różniąca Pünct od np. Hexa (Johna Nasha) czy też Twixta jest możliwość nadbudowy leżących elementów. Dokonujemy to poprzez ruch. W swojej kolejce gracz może przesunąć swój element, położyć go na jeden z leżących na planszy, z założeniem, że pünct elementu leży na elemencie tego samego koloru. Oczywiście można przesuwać tylko swoje elementy. W ten sposób gra się nie tylko w poziomie, ale również w pionie.

Jest jeszcze drugi sposób na wygranie, polega na zdobyciu przewagi w centralnej części planszy. Sytuacja taka brana jest pod uwagę, gdy jeden z graczy zużyje wszystkie swoje elementy.

"Piony czarne" - elementy gry z zaznaczonym na czarno punctem

Rozgrywka

Gra toczy się wolno. Pod tym względem Pünctowi najbliżej jest do pierwszej gry projektu, tytułowego Gipfa. Rozgrywka przypomina przygotowania do bitwy, próba szaleńczego ataku od początku, ma małe szanse na sukces. Rozgrywkę trzeba przygotować, z jednej strony należy kontrolować zabiegi przeciwnika, z drugiej powoli przygotowywać swój atak. Banalne wydawałoby się połączenie dwóch brzegów planszy jest zadaniem trudnym. Pünct to nie klasyczny Hex, w którym od początku dąży się do połączenia brzegów. W grze Burma bardzo istotne jest blokowanie połączeń przez nałożenie swojego elementu na inny. W ten sposób rozcinamy planowane połączenie współgracza, ale również blokujemy elementy znajdujące się pod naszym pionem.

Dziurawa plansza

Równie istotne, a z czasem nawet bardziej, jest pamiętanie o wygranej przez zajęcie większego obszaru w centrum planszy. W pierwszych rozgrywkach często o tym się zapomina, w kolejnych jest to istotny element strategii. Kontrolowanie większości powinno wiązać się z jak najszybszym pozbyciem się swoich pionów na ręce lub… zmuszeniem do tego przeciwnika. Jak do tego doprowadzić? Blokując jego elementy i wymuszając wykładanie nowych, tworząc możliwe połączenia na które będzie musiał zareagować.

Wrażenia

Z perspektywy czasu zastanawiam się dlaczego Pünct przy pierwszym spotkaniu nie przypadł mi do gustu. Powody były dwa. Pierwszy – ta gra nie ma eleganckich zasad, które tak bardzo sobie w grach – szczególnie logicznych – cenię. Wychowany na go, nie przepadam za wyjątkami w regułach, cenię dany tytuł za proste zasady które dają duże możliwości, a nie za szereg wyjątków. W Püncie wyjątków nie ma, ale w porównaniu do Zèrtza, Dvona a nawet Gipfa (za którym nie przepadam), to zasady są dużo bardziej zakręcone. Drugi powód to statyczna rozgrywka. Z czasem okazuje się że to tylko wrażenie, gra jest dynamiczna, ale dynamika wynika z tego co dzieje się w umyśle graczy, a nie sytuacji na planszy.

Czarny połączył dwa brzegi - wygrał

Pünct z każdą rozgrywką zyskuje, każda kolejna partia, gdy z poprzednich wyciągamy wnioski, staje się ciekawsza i to nie tylko w mojej opinii. Ostatnio ku memu zaskoczeniu po partii w Püncta zauważyłem coś, czego nie odczuwałem od czasu turniejów w go… zmęczenie. Nie zmęczenie wynikające z nudnej rozgrywki, wręcz przeciwnie z przeliczania możliwości aktualnego ruchu. Nie wiem na ile można zagłębiać się w świat Püncta, być może granice przeliczania są bliższe niż mi się wydaje, ale na pewno nie jest to prosta gra.

Pünct po bliższym poznaniu szybko wywindował się w mojej hierarchii gier GIPF-owych. Dalej najbardziej ukochany jest Zèrtz, najbardziej zwariowany Tamsk (ciągle uważam go za część projektu), a Pünct… jest tuż za nimi. Bardzo polecam ten tytuł, odrzucony, mało popularny, niepozorny a jednak bardzo ciekawy. Polecam miłośnikom gier logicznych, nie polecam pozostałym. Osoby początkujące powinny zainteresować się prostymi zabawami Gigamica, Pünct to gra dla Geeków, Geeków gier logicznych.

Wygrana białego przez przewagę (4 do 3); jeden z graczy wyłożył wszystkie elementy

Zalety

  • Wykonanie
  • Możliwości

Wady

  • Mało eleganckie zasady
  • Statyczna rozgrywka


Dziękujemy firmie G3 za przekazanie gry do recenzji.


 

Ogólna ocena (5/5):

Złożoność gry (2/5):

Oprawa wizualna (5/5):

11 komentarzy

  1. WRS

    Mmmm…
    Wiosna!
    Takie artykuły jak haust świeżego powietrza!

    Znów Folko o grach logicznych!
    Mniodzio!

    (a ja dziś zanabyłem Kraby! :) )

  2. Avatar

    Wreszcie! :) Teraz czekam na reckę Dvonn na GF.

  3. Folko

    @WRS dziękuję za miłe słowa :-) i życzę dobrej zabawy przy Krabach.

    @Furan bardzo możliwe że w końcu napiszę coś o Dvonn. W tą grę grałem chyba najwięcej po Zertz.

  4. Jax

    właśnie Punct (i Tamsk) zostały mi do poznania z projektu GIPF
    ta recenzja utwierdza mnie w przekonaniu żeby spróbować

    na marginesie – Folko, którą grę z projektu uważasz za najsłabszą? (czysto subiektywnie) – czuję, że nie możesz nie lubić odpowiadać na tego typu pytania, ale postaraj się proszę ;)
    [mnie osobiście mocno rozczarował GIPF – kompletne zaskoczenie po tym jak poznałem (i pozytywnie oceniłem) 4 inne gry tego projektu…]

  5. MichalStajszczak

    @jax> Wygląda na to, że poznawałeś gry w niewłaściwej kolejności – GIPF powinien być pierwszy (zgodnie z chronologią wydawania)

  6. Jax

    oj, Michał, chyba dobrze że poznawałem niechronologicznie, bo inaczej to nie wiem czy bym na samym GIPFie nie skończył ;)

  7. Avatar

    @jax mysle ze gipf jako taki specjalnie zostal zrobiony taki 'prosty’, bo z zalozenia w gipf-a sie gra z potencjalami z pozostalych gier, ktore maja do postawki cos wnoscic nie psujac. do yinsha jakbys zaczal wrzucac rozne rodzaje pionkow to mialbys chaotyczna sieczke, w gipfie ma to szanse dzialac.

  8. Jax

    Hmmm..może coś w tym jest.

  9. Folko

    Najmniej podoba mi się również Gipf. Z jednej strony bazik ma rację, że z dodatkami wygląda to inaczej, z drugiej Brum nie był chyba aż tak pewien że wyjdą pozostałe, tym bardziej że w momencie wydawania gipfa jeszcze ich nie było. Jax, przypomnij się przed Pionkiem to wezmę Puncta i Tamska…

  10. melee

    Nie zagrałem jeszcze w Gipf i Tamsk (nigdy nawet nie widziałem), ale preferencje mam odwrotne niż Folko:

    Yinsh
    Dvonn
    Tzaar
    Punct
    Zertz

  11. Folko

    Melee nie tak bardzo odwrotne :D Poza Zertz i Gipf (czyli dwie skrajności) pozostałe trudno mi ocenić… zależą bardziej od dnia i nastroju. Yinsh np. jest genialny, ale nie potrafię w niego grać… zabieram się żeby więcej popróbować, ale jakoś tak wychodzi. Dvonn to świetna gierka, ale dla mnie najlżejsza, bliższa gigamicom – co nie znaczy że słaba, tylko wg. mnie ma słabsze możliwości… dużo opowiadać ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings