Home / Recenzje / Gry dwuosobowe / Tzaar – 3xT

Tzaar – 3xT

tzaar3d-577771-140x0TZAAR to dwuosobowa gra logiczna, druga gra wchodząca w skład projektu GIPF.

dsc_0122Tzaar, Tzarra i Tott. Tak nazywają się piony. Stanowią one nierozerwalną trójcę, co oznacza, że nie mogą istnieć bez siebie nawzajem. Każdy z graczy posiada 6 tych pierwszych, 9 drugich i aż 15 ostatnich.  Celem gry jest doprowadzenie przeciwnika do tego, by nie mógł wykonać obowiązkowego ruchu lub … pozbawienie go jednego typu pionów.

 

Poza rozpoczynającym partię ruchem, który jest pojedynczy, każdy gracz w swojej turze wykonuje dwa posunięcia. Pierwszym jest obowiązkowe przejęcie piona przeciwnika. Gracz może przejąć kamień na sąsiednim polu lub pierwszy kamień, jaki jego atakujący pion napotka po przebyciu w linii prostej dowolnej liczby pustych pól. Zbity kamień usuwany jest z gry a pion gracza, który dokonał przejęcia zajmuje jego miejsce. Drugie posunięcie nie jest już obowiązkowe – możemy po raz wtóry zbić wybrany pion przeciwnika lub wzmocnić własny kamień, czyli „wskoczyć” nim na inny swój pion (lub stos, bowiem wzmocnione piony tworzą stosy). Wzmocnienie jest o tyle istotne, że przy biciu piona przeciwnika nie ma znaczenia jego typ lecz wysokość stosu. A więc pojedynczym pionem możemy zbić pojedynczy pion, podwójnym (czyli stosem o wysokości dwa) zbijamy wszystkie pojedyncze oraz podwójne kamienie i tak dalej. Takie wzmocnienie pozbawia nas jednak zasobów (pion, na który „wskoczymy” nie liczy się już jako pion przez nas posiadany), a więc najczęściej będziemy wskakiwać na kamienie, których mamy najwięcej.

Tzaar jest niezmiernie ciekawą grę, bo dosłownie w każdym momencie musimy podejmować decyzję, czy zbić więcej pionów przeciwnika osłabiając go, czy też wzmocnić siebie. Czuć w rozgrywce wzajemne deptanie sobie po piętach, a reguła wymuszająca przejęcie piona w pierwszym posunięciu – zanim będziemy mogli dokonać ewentualnego własnego wzmocnienia – jest kluczowa. Po tym wzmocnieniu oddajemy inicjatywę przeciwnikowi i to jest właśnie ten element, który powoduje idealny balans. Wzmocnię siebie – on zrobi to samo. Dokonam ponownego zbicia – on ma wybór. To gra, w której trzeba kontrolować kilka aspektów, by nie obudzić się z ręką … nad planszą gdzie już nie mamy ruchu albo zbrakło nam Tzaara (zazwyczaj najwrażliwszym elementem jest Tzaar, jako najmniej liczny). Oczy szeroko otwarte i szare komórki intensywnie pracujące na kilkoma możliwymi ścieżkami jednocześnie. Kolejna błyskotliwa gra logiczna, którą serdecznie polecam.



Grę TZAAR kupisz w sklepie

Ogólna ocena (9/10):

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

sklep z grami planszowymi planszomania.pl
x

Check Also

Planeta – Stwórz świat, o jakim marzysz

Są takie gry, które zachwycają od pierwszego wrażenia. Niektóre po zgłębieniu zasad tracą na atrakcyjności, inne okazują się być istnymi perełkami, nie tylko pod względem wyglądu. Planeta od Wydawnictwa Rebel to gra, która pojawiła się na moim planszówkowym radarze jak tylko zobaczyłam jej okładkę. Śliczna, kolorowa grafika przedstawiająca (jakżeby inaczej) planetę pełną zwierząt, zaintrygowała mnie. Kiedy zajrzałam do środka… wiedziałam, że ta gra musi znaleźć się w mojej kolekcji. Udostępnij: Facebook Twitter LinkedIn More

Share via
Copy link
Powered by Social Snap