Home | Wywiady | Raf Peeters – o pracy projektanta

Raf Peeters – o pracy projektanta
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Jakiś czas temu na naszym rynku pojawiły się łamigłówki z serii SmartGames. O ich potędze, ogromnej sile przyciągania i wciągania przekonałam się całkiem niedawno. Za mną poszła rodzina i znajomi. Wszyscy wpadliśmy w sidła twórczego i radosnego spędzania czasu. A to wszystko dzięki wydawnictwu Granna, które jest ich dystrybutorem. Jeśli jeszcze nie znacie Safari, Kamuflażu i innych łamigłówek dla dzieci oraz dorosłych, to czas się z nimi bliżej zapoznać. Niebawem też pojawi się nowa łamigłówka, a w ramach rekompensaty za utrzymanie przeze mnie tajemnicy, zapraszam do przeczytania mojego wywiadu z autorem większości projektów serii SmartGames – Raf Peeters’em.

Jesteś projektantem gier – jak się zaczęło Twoje zainteresowanie tą tematyką?
Studiowałem projektowanie produktów, ale odkąd pamiętam robiłem swoje własne gry. Będąc dzieckiem, w czasie wakacji, potrafiłem spędzać całe tygodnie nad opracowaniem nowej gry planszowej, w którą później grałem tylko raz. Zawsze więcej radości sprawiało mi tworzenie gry niż granie w nią. Stosuje się to również do gier z serii SmartGames. Nie jestem fanatykiem łamigłówek, ale tworzenie ich sprawia mi radość. Na ostatnim roku pięcioletnich studiów musiałem wybrać końcowy projekt. Chciałem zająć się czymś związanym z zabawkami. W trakcie pracy nad tym projektem, spotkałem dwóch ludzi, którzy właśnie otwierali firmę zabawkarską o nazwie Smart. Po obronie pracy magisterskiej niestety okazało się, że nie stać ich jeszcze na wynajęcie projektanta. Zatrudniłem się więc jako nauczyciel  w szkole dla dzieci specjalnej troski, z problemami w nauce. Z ludźmi ze Smart utrzymywałem kontakt i gdy firma się rozrosła, zaoferowano mi pracę jako projektant produktu. Przez 15 lat opracowywałem dla nich zabawki edukacyjne, jednakże ostatnie kilka lat w większości poświęciłem projektowi SmartGames.
Skąd bierzesz pomysły na swoje gry? Czy budzisz się rano i krzyczysz „Eureka! Mam nowy pomysł”?
Niestety żadne pomysły nie czekają na mnie rano. Wciąż rozglądam się dookoła w poszukiwaniu czegoś interesującego. To może być temat, jakieś techniczne rozwiązanie a nawet kształt, który mi się spodoba. Ważną częścią mojej pracy jest „myślenie”. W każdej wolnej chwili myślę o nowych pomysłach. Większość z nich pojawia się gdy siedzę na krześle, leże w łóżku, biorę prysznic. To nie wygląda jakbym pracował, a jednak pracuję. Moim ulubionym słowem w kontekście „wynajdywanie” jest serendipity [tłum. umiejętność odkrywania czegoś przez przypadek]. Oznacza to, że gdy czegoś poszukujesz to często okrywasz coś innego. Ważne jest by być aktywnym poszukiwaczem. Jeśli tylko czekasz aż dobry pomysł nagle ci wpadnie, to nie zadziała i będziesz mógł tak czekać w nieskończoność. Wielu ludzi myśli, że jeśli jesteś kreatywny, to po prostu czekasz do momentu, gdy pomysł wpadnie ci do głowy, ale to tak nie działa. Musisz zainwestować czas i energię, jeśli chcesz coś zyskać. Na mojej stronie internetowej [www.smartgamesandpuzzles.com] możesz odnaleźć informacje o tym co zainspirowało mnie do tworzenia poszczególnych gier. W wielu przypadkach inspiracja wywodziła się z moich zainteresowań z czasów dzieciństwa, ale również z obserwacji moich dzieci.
Ile czasu mija od zrodzenia się pomysłu do jego zrealizowania czyli pojawienia się na rynku?
Zanim znajdę wystarczająco dobry pomysł, może upłynąć wiele lat. Gdy jestem przekonany, że to „ważny pomysł” i będzie to dobra łamigłówka, to przekształcenie tego w produkt i wprowadzenie na rynek zajmuje około roku. Rozwijanie produktu odbywa się przy współpracy kilku osób ze Smart. Tylko niektóre z moich pomysłów kończą się w postaci produktu, zaś 99% z nich zostaje odrzucona. Tak też konsument zobaczy tylko bardzo małą cząstkę pracy przeze mnie wykonanej.
W jaki sposób dobierasz zadania do poziomu trudności? Jak eliminujesz zadania, które mają więcej niż jedno rozwiązanie?
Poziom trudności jest oparty na badaniach. Zwykle sporo ludzi pomaga mi przy testach łamigłówek i notuje czas, który potrzebują do rozwiązania każdego zadania. Zadania są wybierane przy pomocy programu komputerowego. Specjalne oprogramowanie obliczające wszystkie zadania pod kątem jednego rozwiązania stworzyła pani Saskia.
Kto jako pierwszy testuje Twoje gry? Czy Twoja najbliższa rodzina czy tez oni dostają ostateczną wersję?
Zawsze testuję moje puzzle jako pierwszy. Jeśli jest to gra dla małych dzieci, jako pierwsi testują moi synowie lub dzieci od moich krewnych. Im więcej osób sprawdza grę, tym lepiej.
Z iloma ludźmi musisz współpracować by zrealizować dany pomysł?
Czy masz na myśli ile osób współpracuje w Smart? Jeśli wliczyć tylko osoby zaangażowane w rozwój projektu, bez sprzedaży i marketingu, to 5: ja, osoba pomagająca przy formach z tworzyw sztucznych i projektach CAD-CAM, osoba pisząca oprogramowanie do stworzenia zadań i rozwiązań, osoba pomagająca przy projektowaniu grafiki i osoba wydająca opinie (zwykle jest to mój szef).
Jest kilka gier z serii Smart, których nie projektowałeś np. Anti-Virus i IQ-Puzzler. Czy mógłbyś coś o nich opowiedzieć?
Jestem wynalazcą w mojej własnej firmie „Oker” ale również jestem zatrudniony w Smart jako projektant. To stawia mnie w dziwnej sytuacji – rozwijam dla Smart pomysły, które stworzyłem w Oker. Czasem Smart decyduje się rozwijać pomysły kogoś innego. Przykładowo „ColourCode” został wymyślony przez mojego kolegę Kris Burm’a (który jest również autorem kilku strategicznych gier planszowych takich jak projekt GIPF). Anti-Virus został wymyślony przez Oskar van Deventer (słynnego holenderskiego projektanta łamigłówek) i J. Stephens. W tych przypadkach zajmowałem się tylko przekształcaniem pomysłów w gotowy produkt. IQ-Puzzler zaprojektował Lonpos. Zaadaptowaliśmy jego produkt i wprowadziliśmy go do serii SmartGames. Oczywiście, wolę pracować nad własnymi pomysłami, ale współpraca z innymi ludźmi jest często bardzo stymulująca. Poza tym, to moi szefowie decydują, które pomysły trzeba realizować.
Twoje gry zdobyły sporo nagród na całym świecie – jak sobie radzisz ze sławą? A na poważnie czy mógłbyś to podsumować?
Na froncie pudełek większości gier planszowych, wielkimi literami podany jest autor, podczas gdy w serii SmartGames autor wspomniany jest małymi literkami na boku pudełka. Nie sądzę, by wiele osób na świecie wiedziało kim jestem. Sława jest bardzo względna ;-). Z jakiś powodów moi najwięksi fani mieszkają w Polsce. Okazjonalnie koresponduję mailowo z Polakami. Albo Granna wykonuje świetną robotę, albo Polacy bardziej interesują się grami logicznymi niż ludzie z innych krajów? Większość gier SmartGames zdobyło kilka nagród. Chociaż przyjemnie jest zdobywać nagrody (i oczywiście co za tym idzie, sprzedaż wzrasta kilkakrotnie), to dla mnie ważniejsze są opinie konsumentów niż nagrody. Gdy ludzie mówią mi, że mają w domu 3 lub 4 łamigłówki SmartGames, to wiem, że jestem na właściwej ścieżce. Sprzedanie jednego produktu nie jest problemem. Jednak upewnienie się, że produkt jest wystarczająco dobry, by ludzie chcieli go kupić, jest prawdziwym wyzwaniem. To dlatego próbuję uczynić każdy produkt najlepszym z możliwych. Czasem odnoszę sukces, czasem nie, ale przynajmniej próbuję.
Jakie masz plany na ten rok i przyszłość. Czy masz już gotowe projekty, które czekają na zielone światło?
Tak, oczywiście. W tej części roku wiemy już jakie produkty muszą być gotowe przed lutym 2012 (najważniejsza na świecie wystawa zabawkarska w Nürnberg). Ale nie mogę jeszcze o tym mówić, przykro mi. Mamy teraz wystarczająco dużo problemów z nielegalnymi kopiami gier, więc nie mogę zdradzać szczegółów zanim produkt nie pojawi się na rynku.
Na rynku jest coraz więcej gier i łamigłówek – czy ich jakość spada, czy są powtarzalne? W jakim kierunku to pójdzie?
Nie wiem czy spada jakość czy nie. W zasadzie tylko mała część rynku jest wysokiej jakości. Wszystko inne jest po prostu imitacją i często jest niskiej jakości. Nie mam nic przeciwko silnej konkurencji jeśli walka jest sprawiedliwa i wygrywa tylko najlepszy. Niestety często mierne produkty sprzedają się lepiej, tylko dlatego, że są tańsze lub mają większy budżet przeznaczony na marketing. Wyzwaniem jest zawsze robić coś bardzo dobrze, tak aby w tym samym czasie wciąż było przystępne i przyciągało ludzi.
Czy masz czas na granie w gry planszowe i logiczne, i jakie najbardziej lubisz?
Nie mam zbyt wiele wolnego czasu by grać w gry planszowe, choć lubię gry takie jak Carcassonne i „You are bluffing”. W moje puzzle gram więcej niż chcę – w trakcie testowania ;-). Moją ulubioną drewnianą łamigłówką jest Camelot Junior i Trucky 3. Moją ulubiona łamigłówką z tworzywa sztucznego jest Titanic. Jest jednak znaczna różnica pomiędzy „najlepszym” produktem, „najlepiej sprzedającym się” produktem a moimi ulubionymi. Niektóre z moich oryginalnych pomysłów nie są najlepszymi produktami, przykładowo dlatego, że są zbyt skomplikowane dla przeciętnego konsumenta. Z kolei, nie lubię grać w łamigłówki typu IQ-Twist, choć wielu ludzi będzie wolało prosty koncept jak właśnie ten. Przykładowo: dwa lata temu wprowadziliśmy dwie małe gry: Anakonda i Chicken Shuffle. Anakonda jest znacznie lepszą łamigłówką niż Chicken Shuffle, choć ta druga sprzedaje się lepiej.
Dziękuję bardzo za wywiad, życzę Ci wielu sukcesów i realizacji wszystkich dobrych pomysłów.
Dziękuję również.

3 komentarze

  1. MichalStajszczak

    Wspomniany w wywiadzie Oskar van Deventer jest Holendrem a nie Duńczykiem

  2. Andy

    „Dutch” potrafi zmylić ;)

  3. scheherazade

    Poprawione – dziękuję bardzo!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings