Printing Press – drukarski tetris [Współpraca reklamowa z Granna] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

W zeszłym roku, na łamach naszego portalu pojawiły się recenzje gry Gutenberg (tutaj, i tutaj), która przenosiła nas do XV/XVI wiecznego warsztatu drukarskiego. Granna ponownie zabiera nas w podróż w czasie do renesansowej pracowni, tym razem z grą Printing Press.

Patrząc na pudełko, w pierwszym momencie mamy wrażenie, że właśnie oto trzymamy w rękach dodatek do Gutenberga – ten sam styl ilustracji i kolorystyka na okładce, a gdy zajrzymy do środka, wita nas znajoma ikonografia. Nic bardziej mylnego. Pomimo pełnego recyklingu graficznego i tematycznego jest to zupełnie inna gra.

Printing Press to przede wszystkim przestrzenna łamigłówka, w której staramy się zdobyć, odpowiednio ułożyć i dopasować symbole, do z góry określonych celów. Gra została podzielona na trzy rundy, z których każda składa się z 4 różnych etapów:

  • Pozyskanie ramki i  przypisanej do niej płytki drukarskiej – jest to nic innego jak wybranie celów na daną rundę. Najczęściej dotyczą one umiejscowienia danego symbolu w konkretnym miejscu, albo po prostu posiadania go w swoim układzie.
  • Zdobywanie kart umożliwiających wypełnienie celów – karty są wykładane losowo, zawsze w liczbie graczy+1. Mogą występować w wersjach poziomych i pionowych. Jest to o tyle ważne, że przy układaniu nie wolno nam ich obracać. Dodatkową zasadą przy tworzeniu układu jest to, że dokładane karty muszą się ze sobą stykać przynajmniej jednym polem lub na siebie nakładać. W ciągu jednej rundy dobierzemy 6 kart, a sam kształt który z nich powstanie nie jest niczym ograniczony.
  • Nałożenie ramki zamykającej układ – czyli ograniczenie naszej układanki polem 3×3 i wybranie w ten sposób symboli, które będą brane pod uwagę w punktacji.
  • Podliczenie punktów.

Zasady są przejrzyste, dosyć proste i już w trakcie pierwszej rundy bez większych problemów zaczynamy się w nich orientować. Oczywiście powyższa lista to szybki skrót bez szczegółów. Warto jednak wspomnieć o kilku innych interesujących mechanizmach występujących w Printing Press.

Inicjatywa

Kolejność graczy, a co za tym idzie kolejność dobierania elementów określona jest poprzez inicjatywę. Możemy ją uzyskać w dwojaki sposób: fizycznie, w postaci czarnych kosteczek za każdym razem będąc ostatnim dobierającym, jako swoistą nagrodę pocieszenia, albo dodając do swojego układu karty i żetony z odpowiednim symbolem. Co ciekawe na koniec każdej rundy kosteczki wracają do wspólnej puli, ale symbole (pod warunkiem, że zostaną zamknięte w ramce jako część układu) zostają z nami do końca gry. Dzięki temu inicjatywa ciągle się zmienia, staje się elementem, o który czasem warto zawalczyć. Dodaje to grze głębi, ale jednocześnie, potrzeba sprawdzania kolejności graczy na niemal każdym etapie, co każdy, najmniejszy nawet ruch, może stać się dla niektórych denerwująca.

Żetony

Na początku otrzymujemy trzy żetony z losowymi symbolami, które możemy wykorzystać w dowolnym momencie swojej tury i dodać je do naszej układanki. Mając takie zaplecze mamy szansę trochę bardziej rozplanować posunięcia, czy przyczaić się na cele, które będzie nam łatwiej spełnić. Co więcej, nawet jeśli symbol na żetonie jest nam kompletnie niepotrzebny, możemy obrócić go na drugą stronę, dodać do układu i użyć jako dodatkowej, wirtualnej kostki inicjatywy.

Jeśli chcemy dobrać kolejne żetony, mamy tylko jedno wyjście – zrezygnować z doboru kart. Jest to raczej mało opłacalne zagranie, wykorzystywane głównie, gdy akurat nic innego nam kompletnie nie pasuje. Tym bardziej, że pozyskany w ten sposób element jest losowy (co prawda wybieramy jeden z trzech) i musimy go natychmiast użyć, nie ma odkładania na przyszłość.

Cele końcowe i podstawowe

W grze mamy 4 podstawowe cele do wypełnienia na koniec każdej rundy: dwa z ramki i dwa z płytki, które są powiązane ciekawymi zależnościami. Przede wszystkim drugi cel z płytki punktuje tylko wtedy, gdy wykonamy pierwszy. Dodatkowo za wykonanie wszystkich czterech dostajemy kolejną nagrodę punktową.

Poza celami podstawowymi, mamy też cele końcowe. Znajdują się one na dole każdej ramki i co rundę wybieramy jeden z nich w wyznaczonych momentach gry. Dzięki temu pojawia się przyszłościowe planowanie. Zaczynamy się trochę mocniej zastanawiać nad kolejnymi ramkami, zwłaszcza że sam układ 3×3 często ledwo wystarcza by wykonać cele podstawowe i przemycenie dodatkowych symboli spełniających cele końcowe nie zawsze jest takie proste.

Umiejętności postaci

Do dyspozycji graczy oddano kilka postaci o dwóch różnych umiejętnościach specjalnych. Na początku gry deklarujemy, z której umiejętności chcemy skorzystać. Wszystkie dają nam jakąś małą, jednorazową przewagę, w którymś z aspektów gry, czy to w trakcie układania kart, pozyskiwania żetonów czy inicjatywy. Większość jest sytuacyjna, ale w przypadku jednej z nich mamy niemal częściowo narzucony sposób grania – Gutenberg może zmienić wartość jednego z żetonów do określenia celu końcowego z dwóch na trzy punkty. Grzechem byłoby tego nie wykorzystać w swojej strategii.

Wykonanie Printing Press jest dosyć specyficzne. Jak już wspomniałam, zapożyczono grafiki z Gutenberga. Dzięki temu gracze, którzy znają poprzednią grę z drukarskiej serii, natychmiast odnajdą się w ikonografii. Nie obyło się jednak bez lekkiego potknięcia – jeden z symboli występuje w dwóch wariantach na różnych elementach – przez co może trochę namieszać w głowie, zanim się do tego przyzwyczaimy.

Wszelkie gry związane z książkami, bibliotekami, drukiem, mają u mnie od razu pół oceny w górę. Zdaje sobie jednak sprawę, że nie wszystkich ten temat interesuje. Dla tych graczy gra może wydać się mało atrakcyjna wizualnie, wręcz smutna i bura. Usłyszałam kilka opinii, że grałoby się przyjemniej gdyby temat był lżejszy, może trochę bardziej kolorowy i milszy dla oka.

Użyte karty są dosyć cienkie, lekkie i mają nietypowy wymiary. Jeśli chcielibyśmy je jakoś lepiej zabezpieczyć, pozostanie chyba tylko zalaminowanie. Sama układanka nie jest specjalnie trwała, łatwo ją przez przypadek potrącić, a wtedy wszystko się po prostu rozjeżdża. Nałożenie ramki nie stabilizuje konstrukcji, więc najlepiej od razu układać wszystko w miejscu docelowym, by nie trzeba było potem nic przesuwać.

Tyle jeśli chodzi o wykonanie, a jak ma się sprawa z płynnością rozgrywki? Zbędne przestoje raczej nie występują, mniej więcej wiemy co jest nam potrzebne i jak powinien wyglądać następny ruch. Jedyne co nie wszystkim się spodoba to potrzeba ciągłego zarządzania elementami na stole. Co chwila sprawdzamy inicjatywę, coś wykładamy, sprzątamy itp. Ja nie mam z tym wielkiego problemu, ale wiem że niektórych graczy będzie to nużyć.

Miałam okazję wypróbować Printing Press w składach dwu-, trzy- i cztero- osobowych. Najprzyjemniej grało mi się na trzech graczy. Rundy nie ciągnęły się i miałam wrażenie, że zawsze mam jakiś sensowny ruchy. W pozostałych przypadkach zawsze brakowało mi potrzebnych symboli, albo dlatego, że ktoś zwinął mi je sprzed nosa, albo dlatego, że po prostu się nie pojawiły. Ponadto, w dwuosobowym pojedynku każdy błąd, czy niewykonanie celu jest bardziej dotkliwe. Będąc na przegranej pozycji ciężko jest odrobić stratę i ma się dwa wyjścia: albo mocno zainwestować w cele końcowe, albo bardziej ryzykować, bo bez tego traci się szansę na wygraną. Ewentualnie pozostaje liczyć na cud i błąd/pecha przeciwnika.

Pomimo drobnych niedociągnięć Printing Press, to całkiem sympatyczna przestrzenna łamigłówka. Nie przeszkadza mi w niej ciągła potrzeba wykładania nowych kart, przyzwyczaiłam się do układów podatnych na wszelkie przesunięcia, zaakceptowałam lekką losowość i po prostu dobrze się bawię. Wiele różnych sposobów punktowania sprawia, że mam ogromną przyjemność, gdy uda mi się wszystko zgrać ze sobą i stworzyć konfigurację, która spełnia je wszystkie. Choć nie jest to planszówka, która natychmiast wywołuje we mnie chęć zagrania kolejnej partii natychmiast po zakończeniu poprzedniej, to na pewno będę do niej wracać z przyjemnością.

Gra dla 1-4 graczy, wiek 10+.

Czas gry: ok. 30-60 minut.

+ czas rozgrywki adekwatny do jej ciężkości

+ temat (całkowicie subiektywne)

+ czytelna ikonografia…

– … która nie ustrzegła się błędu w druku

– niespecjalnie atrakcyjna wizualnie

– elementy mało stabilne



Dziękujemy firmie Granna za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings