Home | Wywiady | Alfabet gracza: Jarosław Basałyga

Alfabet gracza: Jarosław Basałyga
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Alfabet to zbiór liter ułożonych w określonej kolejności. Posłużył mi on do zadania, w sposób niekonwencjonalny, kilku pytań Jarosławowi Basałydze – twórcy działu gier planszowych w wydawnictwie Egmont, oraz człowiekowi, który dla popularyzowania gier planszowych robi bardzo wiele. O pomysłach na przyszłość, innowacyjności, oraz planszówkowych potyczkach możecie przeczytać w dzisiejszym „Alfabecie gracza”.

Autorzy… to nazwa jednego z folderów w mojej skrzynce mailowej, przez który przewijają się przeróżne pomysły na gry nadsyłane przez autorów. Naprawdę przeróżne… Czasami zastanawiam się czym kierują się autorzy przesyłając do Egmontu gry ociekające krwią konających, zmutowanych potworów ;). Widać, że część autorów tworzy bazę adresową wszystkich wydawców i wysyła do nich swoje projekty bez odpowiedzenia sobie na podstawowe pytanie: „dla kogo jest moja gra i który wydawca robi tego typu gry?”.
Bojkot… obejmuje gry o kosmosie. Znajomi wiedzą, że takie gry są dla mnie „grami ostatniego wyboru”. Kompletnie nie czuję tego klimatu. Podbijanie planet, walka z kosmitami, dziwne urządzenia, wymyślne rodzaje broni… To ja już wolę orać i siać.
Chaos… to dobre określenie na stan prac nad moimi grami. Mam kilka rozgrzebanych pomysłów, które leżą w szufladzie i czekają aż znajdę dla nich czas. Zbliża się długi urlop więc będzie okazja pobawić się w tworzenie gier.
Dzieci… nie posiadam, ale lubię, a one lubią mnie więc będę kiedyś super tatą ;-). Z 4-letnim synem mojego brata często siadamy na podłodze, otwieramy pudełka gier i wyciskamy żetony z wyprasek. Mały już wie, że zanim otworzymy kolejne pudełko należy poskładać elementy wcześniej otwartej gry. Dzięki temu jeszcze w miarę panuję nad zawartością pudełek w mojej kolekcji.
Kiedyś podchodziłem do gier jak chyba większość maniaków planszówkowych – nie do pomyślenia były jakiekolwiek uszkodzenia pudełek czy innych elementów gier. Od jakiegoś czasu to się zmieniło i nawet naderwanie pudełka przez malucha próbującego otworzyć jakąś grę, nie spowodowało u mnie stanu przedzawałowego.
Dzieci kojarzą mi się również z grupami testującymi gry w naszej firmie. Niektóre z nich potrafią mnie zaskoczyć. Podczas gry planują, obserwują działania innych graczy, kombinują jak dorośli gracze – niesamowity widok. Gdy widzę, że ostatnie rundy rozgrywają na stojąco to wiem, że gra jest dobra.
Edukacja… kojarzy się z nauką literek i cyferek podczas grania, jednak pewnego rodzaju edukacją jest też wprowadzanie ludzi w świat planszówek. Przyjemnie jest obserwować jak osoby, które kiedyś namówiło się na jakąś fajną prostą grę, sięgają po gry coraz bardziej złożone. Mam jednak wrażenie, że doświadczeni gracze czasami wciągają takie osoby na zbyt głęboką wodę. Chcą im pokazać gry, w które sami grają i które uważają za światowy top. Obawiam się, że to dobra droga do odstraszania ludzi od gier. Prezentowanie gier podczas imprez masowych, udział w testach gier oraz lektura maili przysyłanych przez „niedzielnych graczy” pozwala mi mocno stąpać po ziemi i nie tracić kontaktu z rzeczywistością.
Figurki… kojarzą mi się z produkcjami FFG, w kierunku których nigdy mnie nie ciągnęło. Z pewnością wyszło to na dobre mojemu portfelowi.
Grafika… ważny element gier. Dlatego czasami podejmuję decyzję o zmianie grafiki z zagranicznego wydania na nową. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami ale uważam, że warto je ponieść.
Hobbit… czyli tam i z powrotem. Jedna z tegorocznych nowości Egmontu. Pomalowane figurki Bilba i Smauga, diamenciki, klimatyczne kostki i wrażenie uczestniczenia w przygodzie – idealna gra rodzinna. Jeśli nie odniesie sukcesu to podam się do dymisji ;-).
Irytacja… Czasami odczuwam ją grając z osobami, które swoje działania na planszy uzależniają od relacji łączących je z innymi graczami. Taka gra nie ma sensu.
Jutro… czyli przyszłość, a ona oznacza nowe pomysły na najbliższe lata. Dotyczą one planów wydawniczych na kolejne lata oraz sposobu funkcjonowania działu gier Egmontu. Część z tych pomysłów chcę stopniowo wprowadzać już od przyszłego roku, a wymagać będą między innymi dodatkowego wsparcia wewnątrz działu. Dlatego prawdopodobnie od nowego roku pojawi się w dziale nowa osoba, obecna zresztą na forum planszówkowym.
Konkurencja… działa mobilizująco i wpływa na rozwijanie się rynku. W różnych branżach różnie wyglądają relacje pomiędzy konkurującymi ze sobą firmami, czasami panuje atmosfera wojny podjazdowej. Dlatego cieszę się, że pomiędzy wieloma polskimi wydawcami panują dobre, czasami wręcz koleżeńskie relacje. Z tego co wiem od osób z niemieckich wydawnictw, podobnie jest na tamtejszym rynku.
Losowanie… kojarzy mi się z wyborem gracza rozpoczynającego grę. Zwykłe „gracz, który wyrzuci najwięcej oczek na kostce” zawsze wydawało mi się banalne i bez klimatu. Dlatego tworząc instrukcje lubię w tym miejscu wymyślać niestandardowe sposoby wyboru pierwszego gracza: „gracz, który jadł ostatnio sałatę”, „gracz najwyższy”, „gracz, który był ostatnio w zoo” czy „graczy, który posiada najmniejszy rozmiar buta”. Wprowadza to trochę humoru i przy okazji nawiązuje do tematu gry.
Materiał… do druku. Z tym zawsze wiążą się emocje, ponieważ przekazując materiał do drukarni ma się świadomość, że niczego nie da się już zmienić. Mnie to dodatkowo stresuje, ponieważ jestem perfekcjonistą i zawsze znajdę elementy, które chciałbym poprawić (patrz punkt „Ulepszanie”). Kolejny moment pełen emocji to pojawienie się wydrukowanej gry, którą zawsze dokładnie oglądam z nadzieję, że wszystko jest ok. W tym momencie zawsze znajdzie się jakiś dobry kolega, który rzuci niewinne „O, literówka!”, co kiedyś przyprawiało mnie o zawał serca, teraz jednak już się przyzwyczaiłem do tych żartów i w takich chwilach pojawia się jedynie wzrost ciśnienia.
Nagrody… bardzo cieszą. Generalnie wszelkie pozytywne oceny wydanych przeze mnie gier dają mi ogromną satysfakcję i poczucie, że robię coś, co dostarcza dobrej zabawy innym. Świetne uczucie.
Odwaga… Kiedyś ktoś mi powiedział, że przyjęcie propozycji zbudowania działu gier kompletnie od zera było odważną decyzją. Wiązało się to oczywiście z dużym ryzykiem, ale nie wybaczyłbym sobie gdybym wówczas odmówił. Patrząc na to z perspektywy tych kilku lat widzę, że osoba ta w pewnym sensie miała rację.
Pomysły… na nowe (i rewelacyjne oczywiście) gry. Czasami nachodzi mnie przekonanie, że mam świetny pomysł na planszówkę. Zresztą chyba większość graczy cierpi na tę przypadłość. U mnie jednak zazwyczaj kończy się to na etapie „genialnego pomysłu” (patrz punkt „Chaos”).
Rynek… Nowi wydawcy, nowe sklepy, coraz bogatsza oferta gier, coraz większe zainteresowanie mediów. Z pewnością rynek „nowoczesnych gier” rozwija się i podąża w dobrą stronę. Tak to wygląda z perspektywy gracza. Dla mnie jednak to tylko część całego rynku gier. Poza nim są duże sieci i małe sklepy z zabawkami oczekujące produktów w niskich cenach „bo innych gier ludzie nie kupują”, są problemy z płatnościami, problemy z dobrą ekspozycją gier na półkach itd. To wszystko działa jak zimny prysznic.
Dla wielu graczy hasło „rynek gier planszowych” oznacza przedział gier od Pędzących żółwi po ciężkie gry „mózgożerne”. Z punktu widzenia wydawcy rynek gier to również gry dostępne w hipermarketach, oparte często na popularnych markach produktów znanych z telewizji. Duży wydawca chcący odnieść sukces rynkowy nie może pomijać tej części rynku. Dlatego ofertę Egmontu rozwijać będę również w tym kierunku. Już w tym roku pojawią się dwie gry oparte na markach firmy Mattel: Polly Pocket (gra Reinera Knizi „ubrana” w popularną markę) i Barbie.
Nie oznacza to jednak, że w przyszłości skupimy się wyłącznie na takich grach. Chcę rozwijać ofertę gier w wielu kierunkach.
Święta… czyli najlepszy okres sprzedażowy dla gier. To też czas, w którym co roku toczę wewnętrzną wojnę. Z jednej strony najchętniej wszystkim bliskim kupiłbym gry planszowe, z drugiej jednak strony mam podejrzenia, że niektóre osoby żyją w nadziei, że tym razem nie będzie to gra. Coroczny dylemat: uszczęśliwiać ludzi grami czy nie uszczęśliwiać? Dylemat tym bardziej ciężki, że gry jako prezenty posiadają jedną istotną zaletę: gram w nie razem z obdarowanymi osobami!
Top 10… To będzie zestaw bardzo różnorodnych gier ponieważ gram zarówno z graczami „niedzielnymi” jak i z doświadczonymi. Kolejność alfabetyczna: Bison, Blokus, Gra o tron, Great Wall of China, King of Siam,  Neuroshima Hex, Osadnicy, Pędzące żółwie, Shogun, Ticket to ride, Tikal.
Ulepszanie… to moje drugie imię ;-) Uważam, że wszystko może być jeszcze lepsze dlatego kolejne dodruki każdej gry zawierają jakieś zmiany. Czasami dotyczą one drobnych korekt w instrukcji, ale zdarzają się też instrukcje kompletnie przebudowane, przygotowane od nowa, jak na przykład w dodruku Owczego pędu. Zmiany obejmują też pozostałe elementy gier. Wprowadzając je opieram się na informacjach, które docierają do mnie od graczy. Dlatego na przykład w dodruku Małych Powstańców żeton przedstawiający niemiecki czołg posiada białe tło (wcześniej posiadał tło zlewające się z planszą), a w grze Na Grunwald! listwa punktów przedłużona  została na kolejny bok planszy. Trzymając grę w dłoniach zazwyczaj patrzę na nią jak na produkt, który można jeszcze bardziej dopracować, ulepszyć.
Walka… Tutaj skojarzenie może być tylko jedno: czwartkowe spotkania planszówkowe u kolegi z pracy, szefa działu komiksów Tomka Kołodziejczaka. Każdemu spotkaniu towarzyszy atmosfera walki, ostrej rywalizacji podkręconej dodatkowo przez punkty przyznawane po każdej rozgrywce. Mamy pewien system punktowania miejsc zajętych podczas gry, które mają wpływ na ogólną tabelę. Te „statsy” to diabelski pomysł, istne dolanie oliwy do ognia! Trochę to się kłóci z moim podejściem do planszówek, w których cenię sobie przede wszystkim dobrą zabawę, a  wynik jest rzeczą drugorzędną. W tym przypadku górę bierze okrutna rywalizacja.
Pomysł na spotkania cykliczne pojawił się z powodu posiadanej przeze mnie i Tomka ogromnej liczby gier, w które ani razu nie zagraliśmy. Dlatego postanowiliśmy spotykać się co tydzień i nadrabiać te zaległości. Dzięki temu w końcu udało nam się zdmuchnąć kurz z pudełek takich gier jak Bison, Java, Mexica, Torres, Maharaja, Taj Mahal, Salamanca, Caylus. Świetne gry, szkoda aby się kurzyły.
Zaskoczenie… Mam nadzieję, że pozytywne zaskoczenie wywoła kilka gier zaplanowanych wstępnie na przyszły rok. Ale na razie niech zapanuje tajemnicze milczenie.

5 komentarzy

  1. melee

    o, nie wiedziałem że Tomek Kołodziejczak lubi gry :)

  2. Avatar

    Tomasz Kołodziejczak to stary erpegowiec , był nawet redaktorem naczelnym Magii i Miecza, a od erpegów do planszówek bliska droga ;)

  3. stalker

    O, śmiem zaryzykować twierdzenie, że bez Tomka Kołodziejczaka to planszówki by w Egmoncie inaczej wyglądały albo i nie wyglądały. Ja zawsze odnosiłem wrażenie, że jego dobry duch gdzieś tam zawsze krążył wokół tematu, w niczym nie umniejszając zasług i wspaniałych efektów ciężkiej pracy Jarka :)

    A naderwane pudełko to świetny test na dojrzałość planszomaniaka — przeżywa zawał/zawód (np. wczesny ja) czy wzrusza ramionami i ma zabawę sklejając boczki wikolem (obecny ja).

    W ogóle, świetny wywiad :)

  4. Avatar

    Co do hasła 'losowanie’, najbardziej zapadł mi w pamięć wybór rozpoczynającego w drugiej odsłonie „Machiny” – rozpoczyna gracz o imieniu Krystyna.
    A jak się ma hasło 'figurki’ do „Hobbita” lub „Owczego pędu”? :P Dla mnie figurki w grach FFG są tak drugorzędną sprawą, że jakoś nie mam podobnego skojarzenia.

  5. Don Simon

    Jak zwykle świetny tekst.

    Ale.zabrakło Ż jak żółwiki :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings