Humanity – czy Ludzkość jest dobra? [Współpraca reklamowa z Bombyx] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Humanity astronauciCzy ludzkość jest dobra?

Jaka jest natura człowieka?

To dopiero pytanie…

 

Ale dziś na szczęście skupimy się na grze planszowej Humanity, co zręcznie pozwoli nam wybrnąć z tego filozoficznego wątku i przejść do zaprezentowania planszówki z ”ludzkością” we wszechświecie jako motywem przewodnim.

Humanity przygotowanie ryzgrywki

Astronomiczne zadania

Elementy graczaWyobraź sobie, że dostajesz możliwość poprowadzenia wyjątkowego projektu. Twoim zadaniem będzie rozbudowanie bazy w kosmosie, a dokładnie – na Tytanie. Największym księżycu Saturna. W tym celu na start dostaniesz do dyspozycji trzech odważnych astronautów, cztery budynki produkcyjne i czas. A konkretnie bardzo mało czasu. Tylko 3 lata. W tym czasie będziesz miał możliwość zarządzania astronautami w trzech kategoriach zadań.

Pierwsza możliwość to zlecenie astronautom pracy w bazie. Taka czynność będzie wiązała się głównie z wykorzystaniem punktów pracy danego astronauty do uruchomienia budynków produkcyjnych. Na wstępnym etapie gry dostarczają nam one trzech rodzajów zasobów podstawowych i jeden zasób specjalny (joker). W dalszej perspektywie pozyskamy również zasoby zaawansowane.

Przygotowanie gracza
Druga opcja to wysłanie astronauty łazikiem do stacji (na planszę główną), z której w zamian za posiadane zasoby możemy pozyskać do naszej bazy nowy moduł. Moduły reprezentowane są w grze przez kwadratowe kafelki i dostarczają różnych możliwości. Stanowią m.in. źródło zasobów, punktów na torze badań czy punktów zwycięstwa.

Stacja

Trzecia możliwość to wysłanie astronauty celem przeprowadzenia eksperymentu. Eksperymentowanie wiąże się ze zdobywaniem nowej wiedzy. Życiowe. Pozyskanie eksperymentu również wymaga zużycia zasobów, ale w zamian otrzymujemy wiedzę badawczą, co od razu odzwierciedlone zostaje postępem na torze badań. Na koniec każdego roku otrzymamy punkty zwycięstwa w zależności od naszej pozycji na torze badań per se, a także względem innych graczy. Za każdego gracza, którego udało nam się wyprzedzić w zdobywaniu wiedzy naukowej, uzyskamy stosowne dodatkowe punkty zwycięstwa – w formie punktów nauki, które do końca gry utrzymujemy w ukryciu, za zasłonką.EksperymentyHumanity tor badań

Kafelkowa baza kosmiczna

Humanity to kafelkowa gra strategiczna, od 2 do 4 graczy, opierająca się na dwóch głównych mechanikach: worker placement i tile placement. W efekcie zarządzania pracownikami będziemy wysyłać naszych astronautów, aby pozyskali nowe typy modułów i eksperymentów do bazy. Umieszczanie kafelków to już test na planowanie przestrzenne. Musimy tak poukładać tę układankę, aby nasza baza kosmiczna była wydajna i oczywiście przyniosła jak najwięcej punktów zwycięstwa. Składowymi naszej bazy będzie kilka typów modułów.
budynki produkcyjneOczywiście podstawą każdego życia i funkcjonowania w kosmosie są zasoby. Dlatego jedną z istotniejszych ról w grze będą pełniły budynki produkcyjne. Żółte budynki to źródło wskazanych na nich podstawowych surowców i surowca specjalnego; niebieskie dostarczą nam zasobów zaawansowanych. Na szczególną uwagę zasługuje sposób oznaczania ilości surowca w grze. Każdy z czterech boków płytki jest zarówno licznikiem zasobu. Oznacza to, że wydając 1 zasób obracamy płytkę o 1/4 zegara zmniejszając wartość licznika i analogicznie odwrotnie przy zdobyciu zasobu. Taki sposób liczenia surowca jest bardzo wygodny i nader czytelny. Trzeba tylko zostawić sobie nieco miejsca na obrót. Wśród modułów produkcyjnych mamy budynki produkujące jeden zasób i dostarczające dwóch zasobów do ich zamiennego wykorzystania. Jakże to funkcjonalna elastyczność produkcji!

SzklarniePoza produkcją będziemy mieli możliwość zakładania szklarni. Cóż… przyznacie, że przystosowanie surowej powierzchni ciała niebieskiego do hodowli roślinności zasługuje na gratyfikację w postaci punktów zwycięstwa! moduły badawczeSzklarnie występują w trzech rodzajach (kształtach). Wprowadzenie pierwszej przynosi punkt zwycięstwa, a każda kolejna, inna i sąsiadująca z grupą jest warta o 1 punkt więcej niż poprzednia. De facto 3 różne szklarnie to 6 punktów. Jak na Humanity – niemało!

Ostatni typ budynków to fioletowe moduły badawcze. Wszak po to eksplorujemy Tytana by prowadzić badania! Moduły badawcze to źródło punktów na torze badań, pod warunkiem umieszczenia ich w sąsiedztwie określonych innych typów modułów (pod względem koloru).

Nasze wysiłki logistyczne mogą zaprocentować stworzeniem całkiem funkcjonalnej bazy kosmicznej.

Humanity - przestrzeń gracza na koniec gry

Międzymodułowe oddziaływanie

Humanity to kolejna propozycja dla miłośników kafelkowej rozkminki. Czy jest to zarazem kosmiczna rozkmina? Cóż… gra przy prostych zasadach oferuje dużą dozę decyzyjności i elementów wymagających przemyślenia.

Na uznanie zasługuje wielorakość oddziaływań zachodzących pomiędzy kafelkami. Ich sąsiadowanie ma wpływ na zdobywanie punktów zwycięstwa (za sąsiadowanie szklarni lub za ułożenie czterech kafelków w kwadracie 2×2 – co zaznaczamy odpowiednim żetonem na styku 4 modułów). Gdy układ kafelków w kwadracie 2×2 będzie spełniał zarazem wymóg kolorystyczny, otwiera się przez nami możliwość ulepszenia punktów pracy astronauty. A usprawniony astronauta to wydajniejszy astronauta. Pracowitszy. Produkujący więcej zasobów.

Misje w grzeNa wybór miejsca ułożenia nowego modułu wpływ ma również dotychczasowe umiejscowienie modułów badawczych (fioletowych). Preferowane sąsiedztwo wynagradzane jest punktami badawczymi.  Wreszcie Rodzaje misjiwpływ na sposób rozbudowy bazy mają misje. Te losowo generujemy w ilości 3 na daną rozgrywkę. Kto pierwszy spełni warunek misji (cel) ten zyskuje 3 punkty zwycięstwa i punkt nauki. Cel może polegać np. na sąsiadowaniu określonej ilości kafelków w linii, czy na posiadaniu pewnej ilości modłów określonego typu w bazie. Cele realnie wpływają na wygląd rozgrywki i determinują strategię. Oczywiście, można je zignorować, ale intuicyjnie jednak dążymy do ich spełnienia. To, co nieczęsto spotykam w grach, a bardzo spodobało mi się w Humanity, to możliwość podebrania komuś misji (wraz z punktami), gdy spełni się jej warunek lepiej.

Moduły

Finalnie rozbudowywanie kosmicznej kafelkowej bazy jest bardzo przyjemne! Typy modułów tylko pozornie mogą się wydawać podobne. Gdy dostrzegamy pierwsze braki w produkcji, szybko okazuje się, że ich różnorodność jest naprawdę wysoka. Eksperymenty i moduły pierwszej ery wymagają głównie zasobów podstawowych. Natomiast jeśli od początku gry nie zaczniemy przygotowywać swojej bazy na produkcję zasobów zaawansowanych bądź nie wdrożymy kilku modułów z surowcami alternatywnymi szybko odczujemy trudności w dalszym rozwoju. Przygotowanie się na produkcję zaawansowaną to konieczność, jeśli w kolejnych rundach wciąż chcemy mieć możliwość nabycia innych typów modułów.Humanity elementy

Czas to też zasób…

… i nie chodzi wcale o to, że gra po X runach się skończy. Nasze decyzje w grze bezpośrednio przekładają się na to, ile tur w rundzie wykonamy, a ich liczba wcale nie musi być taka sama dla wszystkich graczy! W Humanity, gdy decydujemy się wysłać astronautę na planszę główną istotne znaczenie ma to, jak daleko od ramienia stacji znajduje się kafelek. Odległość od ramienia oznacza trasę jaką po powierzchni Tytana musi przebyć dany astronauta, a zatem – ile czasu minie zanim wróci do bazy i będzie ponownie aktywny! To, czy dany astronauta zostanie „uwolniony” na kolejną rundę zależy dokąd na koniec bieżącej rundy przesunie się ramię. Niektóre nasze decyzje mają wpływ na to, czy przeciwnik odzyska astronautę na kolejną rundę. To na pewno ubogaca element planowania!

Finalnie musimy myśleć nie tylko o tym, co chcemy zbudować, ale czy wysyłając pracownika po odległy kafelek, odzyskam go przed kolejną rundą. Podjęcie decyzji potrafi być paraliżujące. Z jednej strony chcemy ustawić astronautę blisko ramienia, aby odzyskać go jak najszybciej, z drugiej – ścigamy się o najlepsze kafelki, a rynek uzupełniamy od najdalszych pól. De facto za najdalsze budynki płacimy nie tylko wymaganymi zasobami, ale również czasem, tj. utratą tury dla danego astronauty.

Humanity plansza główna

Gra zmusza nas do kalkulowania czy dany moduł warty jest poświęcenia na niego czasu. Może lepiej wysłać astronautę w teren później, gdy ramię stacji przybliży się do upatrzonego kafelka (jeśli wciąż będzie dostępny). Remedium na zwiększenie szansy odzyskania astronauty stanowią funkcje niektórych eksperymentów i modułów, pozwalające na manipulacje czasem. O tak! Jest taka opcja!

W Humanity „czas” gra istotną rolą. Możliwe, że trafi nam się taka runda, w której do dyspozycji będziemy mieć tylko jednego astronautę!

Humanity astronauci

Ludzkość w najlepszym wydaniu!

Na kilka słów zasługuje również wykonanie gry. I tu chapeau bas dla Wydawcy! Okładka zaintrygowała mnie od pierwszego wejrzenia! A instrukcja! Pierwszy raz spotkałam się z instrukcją w twardej oprawie. Wygląda niczym najlepsza książka, z zasadami gry, fascynującymi ilustracjami i informacjami dodatkowymi związanymi z grą!

Poczynając od organizacji miejsca w pudełku po wszystkie jej komponenty solidność wydania Humanity bije po oczach. Figurki astronautów na przezroczystych podstawkach robią przyjemne wrażenie, chociaż żałuję, że się od siebie nie różnią/nie mają odmiennych funkcji. Kafelki modułów czy eksperymentów nie są arcydziełem graficznym, ale są bardzo czytelne. Doskonałe wrażenie robi również plansza główna (stacja), którą najpierw składamy z czterech elementów, a następnie wyposażamy w Organizacja pudełkaobrotowe ramię, które na koniec rundy każdorazowo przesuwa się, usuwając niektóre moduły, przybliżając się do innych kafelków, uwalniając niektórych astronautów. Ruch obrotowy ramienia stacji nie jest tylko zwykłym bajerem, ale odgrywa kluczowe znaczenie mechaniczne!

Na uznanie zasługuje organizacja wnętrza pudełka do gry. Komponenty mają swoje dedykowanie papierowe opakowania, a spód wieczka pudełka zawiera instrukcję jak ułożyć elementy gry, by wszystko się ładnie dopięło. Jedynie kartonowe pojemniczki na elementy gry są nieco delikatne i każdorazowe otwieranie ich wiąże się z obawą by ich nie uszkodzić.

Humanity prezentacja planszy

Podsumowanie

Humanity to przyjemna gra w rozbudowywanie kafelkowej bazy, ubogacona o dodatkowy element możliwości „utraty” pracownika na kolejną rundę. Jako gra kafelkowa spełnia pokładane w niej oczekiwania. Faktycznie czujemy i widzimy, że nasza baza zyskuje nowe funkcjonalności, rośnie, a podjęte przez nas decyzje miały (bądź nie) sens. Efekt naszych planowań jest po prostu widoczny.

Element worker placement z możliwością utraty pracownika (lub kilku) powoduje, że grę należy potraktować jako średnio zaawansowaną. Nie wszystkim może przypaść do gustu presja na utratę tury w kolejnej rundzie. Ponadto gra z jednej strony zachęca nas do planowania (co kupić, gdzie ustawić kafelek), a z drugiej strony potrafi nas na to ukarać, gdy oczekujemy aż pojawi się konkretny moduł, jesteśmy na niego przygotowani produkcyjnie i organizacyjnie, a ten nie pojawia się, bądź zostanie zgarnięty przez pierwszego gracza. Reorganizacja planu bywa trudna.

Przy naprawdę przenikliwych zabiegach myślowych jesteśmy w stanie wykorzystać ciągi zależności między akcjami i kafelkami. Dzięki temu finalnie wykonamy więcej akcji niż nasz przeciwnik. Pełne uświadomienie sobie możliwości proponowanych przez grę daje satysfakcję z rozgrywki, choć przygotowanie dobrze powiązanych ruchów przyczynowo-skutkowych nie jest łatwe. Decyzje podejmowane w grze nie mogą być chaotyczne i przypadkowe, bo szybko zaczniemy odczuwać tego konsekwencje w postaci braków produkcyjnych czy perspektyw na punkty zwycięstwa bądź punkty badawcze.

Humanity nie oferuje możliwości zdobycia bardzo dużej liczby punktów, stąd każda dobrze punktująca decyzja jest ważna. Punkty zdobywane jako „ukryte” niestety nie powodują dużego elementu zaskoczenia na koniec rozgrywki. Intrygujące jest natomiast przejmowanie punktów za misje, gdy spełnimy cel bardziej niż przeciwnik. Powoduje to, że dążymy nie tylko do osiągnięcia celu na daną rozgrywkę, ale musimy się również skupić na jego utrzymaniu.

Humanity koniec gry

Zalety i wady

Zalety:

+ gra kafelkowa oferująca dużo więcej decyzji niż tylko wybór kafelka i miejsca jego ułożenia

+ możliwość wykorzystania zależności między akcjami i kafelkami, która nie jest łatwa, ale jest satysfakcjonująca

+ wykorzystanie czasu jako swego rodzaju zasobu w grze

+ solidne wykonanie, które wpływa na przyjemne wrażenia z gry

+ zasady proste do wytłumaczenia

Wady:

– element „utraty” pracownika (=utraty tury) może być frustrujący

– błędna decyzja, brak planowania może sporo kosztować

– papierowe pudełka na komponenty podatne na rozerwanie

 



Dziękujemy firmie Bombyx za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings