Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Polis – ruszamy na podbój starożytnej Grecji

Polis – ruszamy na podbój starożytnej Grecji [Współpraca reklamowa z Devir] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Przenieśmy się do na obszar Grecji z okresu V wieku p.n.e., kiedy każde miasto było małym państwem – Polis. Stańmy w szranki, decydując się na poprowadzenie do zwycięstwa jednego z dwóch największych graczy ówczesnej epoki – Sparty lub Aten. Walka o kontrolę obszaru, oblężenia, dyplomacja oraz handel. To działania, które mają ostatecznie doprowadzić graczy do osiągnięcia jak najwyższego poziomu prestiżu. Zapraszam was na podróż po starożytnych Polis na krańcu półwyspu bałkańskiego.

Ten człowiek jest wolny, który żyje dla siebie, a nie dla innych.

Lekkim tytułem wstępu nakreślę trochę rys historyczny. Tytuł gry odnosi się do pojawiających się w historii Grecji miast-państw. Określenie polis charakteryzuje wspólnotę obywateli, którzy sami zarządzają swoimi włościami; przez co nie tworzyli oni struktur państwa. Każdy z „tworów” Polis miał być niezależny, zarówno ekonomicznie, jak i politycznie. Rzeczywiście jednak w starożytnej Grecji potężniejsze miasta-państwa narzucały własną wolę tym pomniejszym. Historia określa takie działania mianem hegemonii; niezależnie od tego, czy przyjmowała ona formę militarną, czy kulturową. W grze Polis będziemy starali się odwzorować te pomiędzy dwoma najpotężniejszymi polis tamtych czasów – Atenami i Spartą. Gry swoją akcją przeniesie nas do V i IV wieku p.n.e., gdzie będziemy mieli szansę wykazać się kunsztem przywódczym.

Polis jest tytułem, który da się odczuć, dosłownie i w przenośni. Wewnątrz pudełka umieszczono spoko drewna, które jest reprezentowane przez kosteczki, dyski, meeple statków (kupców) oraz proksenosa, którego dzisiaj nazwalibyśmy ambasadorem. Wszystko to w równej ilości, podzielone na dwa kolory: czerwonym odpowiada Sparcie, niebieski Atenom. Zawarto również kostki w kolorze czarnym, służą one do oznaczania na szlakach handlowych. Oprócz tego w środku umieszczono talie kart. Są to Karty Wydarzeń, Karty Polis oraz karty potyczek militarnych. Poza tym znajdziemy pokaźnych rozmiarów, dwuwarstwową planszę, planszetki polis Sparty i Aten, oraz tekturowe znaczniki projektów, które będziemy mogli realizować w poszczególnych Polis. Graficznie gra prezentuje się bardzo dobrze, grafiki przywodzą na myśl starożytne dokumenty czy wazy; wszystko więc zostało utrzymane właśnie w tym klimacie.

Instrukcja jest napisana w sposób przystępny, zawiera również bardzo dużo graficznych przykładów. Niemniej dla jej zrozumienia musiałem przeczytać ją 2 razy, gdyż w Polis występuje trochę drobnych zasad i wyjątków, które niestety możemy pominąć w grze.

Kto goni wiatr, zostaje przez niego porwany.

Gra została podzielona standardowo, na rundy. W dostarczonym wariancie (scenariuszu) są ich trzy, Alfa, Epsilon oraz Omega. Na początku każdej z rund dociągana jest karta wydarzeń, która może zmienić sytuację, jaką mamy na planszy. Efekt karty rozpatruje gracz z większą liczbą punktów prestiżu, w przypadku remisu, oraz pierwszej tury jest to gracz kierujący Atenami. Następnie gracze wykonują swoje tury na zmianę. Pierwszy zawsze jest gracz, którego poziom prestiżu jest niższy, w przypadku remisu i pierwszej rundy będzie to gracz kierujący Spartą.

Gracze wykonują na przemian po dwie akcje, z założeniem, że w danej turze muszą to być dwie różne akcje; a należy dodać, że jest z czego wybierać, ponieważ gracze mają do dyspozycji 11 akcji. Można je podzielić mniej więcej na następujące typy: akcje rozwoju, działania militarne, a także polityczne.

Akcje rozwoju pozwolą nam zaciągnąć hoplitów, wodowanie nowych galer, pozyskanie kupców oraz rozpoczęcie projektów. Niestety w grze Polis nie dostaniemy nic za darmo. Koszty rozwoju pokrywamy surowcami. Za nowe jednostki zapłacimy najczęściej drewnem, srebrem lub żelazem. Koszty rozpoczęcia projektów z kolei różnią się w zależności, jaki projekt chcemy zacząć; nadmienię jedynie, iż nie w każdym Polis możemy je rozpocząć, a także w danym obszarze możemy wznosić jedne projekt na rundę.

Działania militarne pozwalają nam przemieszczać hoplitów oraz galery, jednak nie jest to takie proste, ani tanie. Za ruch wojsk płacimy jakże cennymi punktami prestiżu. Poza tą informacją raczej nie dostarczę więcej danych na ten temat, ponieważ instrukcja poświęca na ruch hoplitów całą stronę z opisem reguł oraz wyjątków. Wy musicie zapamiętać najważniejsze, płacimy prestiżem i poruszamy jednostki pojedynczo. Ma to związek z poszczególnymi rundami, w których zmienia się maksymalna ilość jednostek na obszarach. Inną akcją działań militarnych będzie obleganie Polis, za które również będziemy płacili punktami prestiżu. Tutaj dodatkowo, aby sprawdzić, czy oblężenie się powiodło, będziemy wykonywać rzuty kością K4. Ostatnią możliwą akcją z kategorii działań militarnych jest zebranie trybutu, czyli pozyskanie surowców. W każdej z prowincji coś jest produkowane, jednak, aby je zebrać, musimy posiadać tam jedno Polis, a także musi się znajdować przynajmniej jeden hoplita. Zaznaczę jeszcze, że za tą akcję również poniesiemy koszt w postaci prestiżu. Wiecie już, chyba, dlaczego tak łatwo przegrać.

Jeśli gracz jest niespełnionym politykiem, tutaj może się wykazać. Działania polityczne pozwolą nam na handel. Akcja ta pozwala nam wysłać kupca do konkretnego Polis w celu handlowym. Nie może jednak on być blokowany przez przeciwnika, to samo tyczy się drogi doń. Na danym rynku wymieniamy posiadane surowce na zboże lub srebro, ale możemy także dokonać zakupu rzeczonego wcześniej zboża za srebro. W zależności, jaką decyzję podejmiemy, koszt danego surowca będzie się zmieniał. Kiedy już minie nam ochota na handel możemy przemieszczać naszego ambasadora. Każda ze stron ma jednego ambasadora i może on się poruszać pomiędzy miastami. Zapytacie jednak po co? Po to, aby wywołać wojnę domową. Akcję tą opłacimy srebrem, jednak w ten sposób możemy przejąć miasta kontrolowane przez przeciwnika bez prowadzenia oblężeń.

Od słowa do czynu wielka droga.

Jak napomknąłem wcześniej, gracze wykonują swoje tury na zmianę. Nie ma w instrukcji zapisu o maksymalnej ich ilości. Runda toczy się tak długo, aż obaj gracze spasują. Jeśli jednak spasuje tylko jeden z nich, drugi gracz otrzyma utrudnienia. Wszystkie dalej wykonywane przez niego akcje będą wymagały dodatkowego surowca, którym opłacana jest akcja. Gracz kontynuujący grę otrzyma specjalny żeton, aby przypominał mu o tym obowiązku. Odpowiedni moment na spasowanie może być kluczowy, by pokrzyżować plany przeciwnikowi.

Kiedy obaj gracze ostatecznie spasują, przechodzimy do zakończenia rundy. W pierwszej kolejności kończymy projekty, których budowy podjęliśmy w naszych Polis. Dzięki temu zyskujemy prestiż. W następnej kolejności musimy nakarmić każdego obywatela w posiadanych miastach-państwach, w tym celu dobrze posiadać dużo zboża. Jeżeli nas nie stać na wyżywienie populacji, tracimy prestiż lub kontrolę nad danym Polis. Jeśli jednak zostanie nam zboże, możemy je przeznaczyć na powiększenie populacji zarządzanych przez nas miast. Dzięki temu zyskujemy punkty prestiżu za każde polis, które stanie się megalopolis. To oczywiście nie wszystkie czynności końca rundy. Gra byłaby zbyt prosta, gdyby wszystkie nasze surowce były dostępne w następnej. Niestety, ale podobnie jak w grze Robinson Crusoe nasze produkty spożywcze psują się, wszystkie produkty rolne (oliwa, wino, zboże), a ich stan posiadania zmniejsza się o połowę, zaokrąglając w górę. Na koniec rundy możemy także wymienić punktów prestiżu na srebro. Po tych wszystkich zabiegach przechodzimy już do kolejnej rundy, rozpoczynając od dobrania karty wydarzenia; oczywiście pamiętając o wspomnianych wcześniej regułach ich wykonywania.

Nasze działania mogą szybko spalić na panewce, przez co szybciej zakończymy grę. Przedwcześnie ujrzymy koniec naszego dowódczego kunsztu w jednym z 3 przypadków:

  • Którykolwiek z graczy nie będzie w stanie wyżywić swojej stolicy (Ateny lub Sparta) na koniec rundy, automatycznie przegrywa grę.
  • Gracz nie posiada na końcu rundy punktów prestiżu, a to również wiąże się z automatyczną porażką.
  • Któryś z graczy ma stracić punkt prestiżu (z dowolnego powodu, w dowolnym momencie gry), a już nie ma żadnego do stracenia, wtedy także automatycznie przegrywa.

Natomiast jeśli rozegrana została ostatnia runda (OMEGA) w grze, wtedy przechodzimy do podliczeń.  Liczymy całą naszą populację (pomijamy jednostki wojskowe), dodajemy do tego nasz obecny poziom punktów prestiżu oraz ewentualne bonusy za projekty. Gracz z największą liczbą punktów prestiżu wygrywa i zdobywa hegemonię na obszarze dzisiejszej Grecji.

Każda rzecz jest dobra w swoim czasie.

W pierwszej kolejności podsumowując grę, należy zaznaczyć, że mimo tematyki, która traktuje o wojnach Polis, nie jest grą wojenną. Są w niej zawarte elementy walki, jednak jest to raczej gra typu euro. Skierowana ona jest raczej dla miłośników historii (do których częściowo się zaliczam) oraz do fanów klimatycznych gier euro z wyższym poziomem wejścia oraz interakcji. Szukacie przyjemnej gry euro bez interakcji? Ta gra nie jest dla Was! W Polis już w pierwszym ruchu można skoczyć przeciwnikowi do gardła!

Liczba zasad w grze Polis może co zrozumiałe lekko przytłaczać. Występuje tutaj wiele pomniejszych zasad, które niestety można łatwo pominąć, warto więc mieć jakąś pomoc gracza. Jednak pomimo natłoku informacji gra toczy się w miarę płynnie, o ile ktoś się nie zawiesi na podejmowaniu różnego rodzaju decyzji. W tej na pozór skomplikowanej grze kryje się wielka głębia, a wszystkie decyzje są istotne, jak chociażby wspomniana wcześniej decyzja o spasowaniu rundy.

Każda kolejna rozgrywka mimo znajomości obu stron konfliktu pozwala odkrywać jakieś nowe składowe gry, stosować odmienne taktyki i podejścia do konfliktu. Zmienność kart w fazie wydarzeń wpływa bardzo pozytywnie na regrywalność; nie zdarzyło mi się jeszcze, abym miał dwie takie same karty w następujących po sobie partiach. Może to zasługa dobrego tasowania, gdyż gra jest bardzo losowa. Właśnie ze względu na karty wydarzeń, kość K4 w obleganiu polis/handlu na rynkach, doborze projektów i walce.

Na plus zasługuje też kilka opcji zakończenia rozgrywki. Niektóre z nich mogą wystąpić znacznie wcześniej niż inne, znacznie skracając czas spędzony przy stole. To czy one wystąpią, zależy tylko od tego, jak będziemy zarządzać naszymi zasobami.

Dodam jeszcze, iż w serwisie Board Game Geek znalazłem przygotowane 3 scenariusze potyczek. Każdy ze scenariuszy traktuje o innej wojnie, pozwoli on przeprowadzić I oraz II wojnę peloponeską a także wojnę koryncką. Ponownie w każdej z tych potyczek frakcje będą asymetryczne pod względem wojsk oraz zasobów. Najprawdopodobniej są to scenariusze z I edycji Polis. Nie udało mi się jednak jeszcze w rozegrać tych scenariuszy, czekają w pudełku z grą i być może, przy najbliższej okazji postaram się przetestować możliwości jednego z nich. A czy wam udało się już rozegrać którąś z wojen? Jeśli tak podzielcie się swoimi odczuciami w komentarzu.

 

Liczba graczy: 2

Zalecany wiek graczy: min. 12 lat

Czas gry: 120+ minut

Ciężar gatunkowy: 3.82/5

 

Plusy:

+ ciekawa tematyka na grę planszową

+ ciężko zagrać 2 razy podobną partie

+ pozwala stosować wiele taktyk w zależności od rozwoju sytuacji

+ zmienna co rozgrywkę faza wydarzeń

+ zarządzanie swoim Polis niczym starożytni arystokraci

+ możliwość realizowania projektów dających różne efekty

+ przykuwająca wzrok grafika na okładce

 

Minusy:

– bardziej euro niż wojenna

– mozolny setup

– dla niektórych zbyt losowa

– wysoki próg wejścia

– łatwo ponieść porażkę

 



Grę Polis kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Devir za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings