Home | Wywiady | Wspomnień czar – Phalanx Games/Los Diablos Polacos o Essen 2012

Wspomnień czar – Phalanx Games/Los Diablos Polacos o Essen 2012
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Spiel (potoczne zwany „Essen”) – pielgrzymka do Messe Essen, tzw. „najważniejsza impreza w roku”. Jej odbycie jest obowiązkiem każdego wyznawcy kultu, chyba że z powodów finansowych bądź zdrowotnych wyprawa taka jest niemożliwa. Spiel ma charakter zbiorowy i odbywa się tylko w październiku.

 

To był już trzeci w historii Diablosów/Phalanxów wypad na Spiel.

W 2010r., podczas pionierskiego wyjazdu, poznawaliśmy temat i promowaliśmy „Carolusa” i „Teutonów” na własnym stoisku – bez tego nie byłoby gdzie rozłożyć gier. Drugim motywem wyjazdu była chęć osobistego poznania ludzi, z którymi dotychczas mieliśmy wyłącznie mailowy kontakt. Nie udało się nam zdobyć dostatecznej ilości zamówień, by wydać „Teutonów”, ale z kolei „umacnianie bratnich więzi” zaowocowało m.in. polską edycją „Świata Dysku”, tak więc obecność na targach przyniosła oczekiwany skutek biznesowy. Do tego koszty wyjazdu zabezpieczyła sprzedaż polskiej edycji „Bożego Igrzyska” – w tym hobby jest naprawdę wielu kolekcjonerów…

W 2011 r. byliśmy na targach w wariancie ekonomicznym – tzn. bez stoiska, ponieważ nie mieliśmy żadnego tytułu do promowania. Wyjazd zakończył się pozyskaniem licencji na międzynarodowe wydanie gry „RRR”, która w zamyśle miała być tanim fillerkiem, uzupełniającym tę lukę w ofercie naszego wydawnictwa. Prace nad tym tytułem doprowadziły do wydania gry „CLASH: Jihad vs. McWorld”, z którą pojechaliśmy na Spiel 2012…

Nasza obecność na Spiel 2012 była więc ponownie działaniem pionierskim, gdyż pierwszy raz jechaliśmy na targi w zasadzie po to by… sprzedawać gotowe gry. W związku z tym duży nacisk położyliśmy na wizualne przygotowanie stoiska, tak by pasowało do tematyki „CLASH’a”. Zabezpieczyliśmy też niemieckojęzyczną obsadę – dzięki naiwności przyjaciół, którzy zgodzili się pojechać z nami na targi i tłumaczyć tam gry po niemiecku, nie wiedząc, w co się dali wrobić… Na szczęście nie odczuliśmy stresu związanego z wyjazdem, ponieważ NajlepszaWPolsceDrukarnia® zadbała o to, byśmy mieli większe problemy (druk gry w ogóle stanął pod znakiem zapytania). Ale nie daliśmy się i w 3 tygodnie udało nam się wydrukować grę gdzie indziej. Podniesieni tym na duchu ruszyliśmy nach westen jedną ze wspaniałych autostrad, która łączy nasze tereny z Niemcami już od lat 30-tych ubiegłego wieku.

Same targi to po prostu ciężka, czterodniowa praca, po której nawet nie chce się łazić po tych niekończących się halach i patrzeć kto tam inny ma aby co ciekawego. Na szczęście „CLASH” ma to do siebie, że zasady tłumaczy się w 5 minut, a gra w kolejnych 5-15. To pozwoliło nam „obsłużyć” w trakcie targów ogromną ilość ludzi, mimo, jednak niełatwej, tematyki gry (nie ma niestety nagrody „Najbardziej niepoprawna politycznie gra roku”, bo jak by była, to byśmy z pewnością ją zgarnęli). Najciekawiej grało się z muzułmanami – „I can play Jihad side! Hell yeah!”

Spiel to nie tylko sprzedaż i promocja, ale także okazja do nawiązania lub odnowienia kontaktów z „wielkimi” planszówkowego świata. Przykładowe ploteczki:

  • Martin Wallace zapowiedział, że wyda w przyszłym roku kolejnej gry z serii Świata Dysku (tym razem będzie o Wiedźmach). Oczywiście wydamy jej polską edycję.
  • Uwe Eickert zaprezentował nowy system gry solo w „Conflict of Heroes” oraz przedstawił założenia serii gier „Fight for the Colours”. Oba pomysły absolutnie miażdżą i na pewno wniosą wiele nowego do mechanik używanych w grach wojennych.

Wielokrotnie musieliśmy też wyjaśniać ludziom z „branży” jak to się stało, że jesteśmy ostatnimi ludźmi z Phalanx’a na tym Spiel (oryginalny Phalanx to 999Games, a Phalanx Germany to Spielworxx), dlatego podczas wyjazdu promowaliśmy nasz nowy/stary brand – Diablos Polacos.

Prezentując „CLASH’a” potencjalnym dystrybutorom mogliśmy dostrzec prawdziwe różnice kulturowe. Amerykanie zwracają największą uwagę na okładkę. Francuzi za to bardzo przejęli się nietypowym oznaczeniem sugerowanego wieku graczy na boku pudełka… Klimat do rozmów biznesowych tworzył nasz orientalny namiot z niskimi stolikami oraz poduszkami. Była to miła odmiana od siedzenia na standardowych krzesełkach z pewnej szwedzkiej sieci handlowej, silnie nadreprezentowanych na targach (czyżby specjalna oferta dla wydawców planszówek?).

Słabą stroną Spiel jest bardzo mała ilość wydawców gier wojennych. UGG, Spielworxx, Histogame, oraz Academy Games i Victory Point Games (na dzielonych stoiskach) to bardzo skromna reprezentacja. Mała ilość wystawców nie służyła zniżce cen, więc nawet nie było też sensu wyciągać portfela. Skusiły nas jednak, jak wszystkich, wyprzedaże w Heidelberger Spieleverlag – prawdziwy hit tegorocznych targów.

Z kolei jasną stroną targów była duża ilość polskich wystawców, wzajemne koleżeńskie relacje, pomoc i wsparcie (szczególnie Granna i Gry Leonardo – dzięki, doceniamy to). Może kiedyś uda się zorganizować „Polski Pawilon”?

Po zakończeniu targów szybko się spakowaliśmy (już wiemy dlaczego „namiot targowy” faktycznie jest „targowy” – „towar zgodny z opisem, 5/5 gwiazdek”) i od razu ruszyliśmy w podróż do domu. Mimo mgły dotarliśmy szybko i szczęśliwie, a niektórzy nawet zdążyli pójść od rana do pracy… Teraz trwa rozliczanie sprzedaży, wydatków i pisanie maili… A jak się z tym uporamy, to ogłosimy plany na 2013 r. Oj, będzie się działo!

O Essen opowiadał Michał „Ozy” Ozon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 komentarzy

  1. Veridiana

    Fajne te opisy Essen okiem wydawców, a ten jak na razie najlepszy, z jajem.
    A która to „najlepsza w Polsce drukarnia”? :)

  2. Avatar

    Faktycznie super opis :)

    Na ostatnim zdjęciu jest prawdziwych rozmiarów, jeżdżący i gadający R2D2 – cacuszko jak się patrzy :)

  3. ozy

    Dzięki. :)

    „Najlepsza drukarnia” – teraz już to nie ma znaczenia. Nauka jest taka, że polecamy wszystkim wydawcom zawieranie umów o druk z zapisami dot. kar umownych w razie nie wyprodukowania / zawalenia terminu. :)

  4. sipio

    Super pomysł z wyglądem stoiska. Czasami to naprawdę nie wymaga aż tak dużego wysiłku a komfort i po prostu przeżycie jest o wiele bardziej zapadające w pamięć. Mam nadzieje, że inni Was podpatrzą i za rok będzie takich stoisk więcej.

  5. Folko

    A poduszeczki były bardzo wygodne ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings