Mythotopia – rzut okiem
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

wallaceNa ostatnim, przeraźliwie zimnym miniPionku ;) miałam okazję ugrać się po kokardy. Przychodziłam niemal pierwsza, a wychodziłam – już nie niemal – ostatnia. W drugi dzień zostaliśmy z kolegami sami, przy jednym stoliczku na środku wielkiej sali. Biedna Merry i dotrzymujący jej towarzystwa Leszek Asiok czekali, aż w końcu dobrniemy do końca licytacji w RA. Ok, ale nie o tym miało być. Podczas dwudniowego maratonu poznałam dwa nowe tytuły. Jednym z nich był Lewis and Clark, opisany dopiero co przez Squirrel, a drugą prototyp gry Martina Wallace’a Mythotopia. Obie gry łączy to, że gra się głównie kartami. A ja lubić karty :)

Wydawnictwo Phalanx rozważa wydanie gry i łyka opinie graczy jak młody pelikan. I słusznie. Ostatecznie gra ma być dla nas, nie dla nich. Do stołu z prototypem podeszłam przypadkiem. Chciałam zaprosić pilnującego go nieznanego mi kolegę do gry w Russian Railroads, ale kolega zaczął gorąco mnie namawiać do partii w rozłożoną bladozieloną mapę. A ja nie lubić mapy. Hen hen, w zamierzchłych czasach początków swojego hobby wydawało mi się, że nie ma lepszych gier od gier z mapą. Ale potem mi przeszło. Chyba za sprawą Mare Nostrum… ale mniejsza o to. Jako że asertywna nie jestem za grosz, dałam się namówić. Choć nie lubię map. I nie lubię prototypów. Ale może to też mi się wkrótce zmieni?

Zasiedliśmy więc z kolegami, jednym znanym i jednym nieznanym do gry. Na mapie ułożyliśmy swoje pierwsze, losowo przydzielone przysiółki i jeden z nich wybraliśmy na swoją stolicę. Na dość sporej mapie zaroiło się od kolorów graczy. Dostaliśmy też w łapę karty naszych początkowych obszarów (podobne do kart prowincji z Szoguna) o dziwnych nazwach i kilka kart stałych do uzupełnienia początkowego decku. Następnie wokół planszy zaroiło się od kart celów z ułożonymi na nich żetonami punktów oraz kart ulepszeń o zindywidualizowanych funkcjach. Mogliśmy grać.

(fot. Leonardo Martino)

(fot. Leonardo Martino)

O co cho? Nie grałam w Akry Śniegu, nie mam porównania, ale podobno gra jest podobna, tylko że podrasowana względem poprzedniczki. Generalnie, jest to deck-building połączony z walką o wypełnianie znanych, losowych dla każdej rozgrywki, celów. Zarówno deck-building jak i cele bardzo lubię, więc moja niechęć do map została w mniejszości po stronie minusów.

Jak na typowy deck-building przystało, rozpoczynamy turę z losową pul kart ze swojej talii na ręce i próbujemy coś z tym zrobić. W trakcie gry talia powinna się rozrastać. Każda karta oprócz swej funkcji posiada także symbol jednego z zasobów, takich jak: piechota, flota, kamienie, żywność, monety. Do wyboru mamy duuuuuuużo akcji, z czego karty prowincji jako prowincji są wykorzystywane tylko do jednej z nich. Głównie bowiem rzucamy je dla ich symboli. Możemy wystawiać wojska, napadać, budować infrastrukturę, zarządzać kartami na drodze ręka-rezerwa, odpalać ulepszenia i coś tam chyba jeszcze. Na razie lista nie do spamiętania ;)

Mythotopia (mam nadzieję, że tytuł ulegnie zmianie) to gra rozwojowo-militarna. O tym, w którą stronę przechyli się środek ciężkości decydują wylosowane na początku rozgrywki cele. Czy będą bardziej premiować budowę miast, zamków i dróg, czy może podbijanie sąsiadów i odbieranie im cytadel. Za każdy zrealizowany cel gracz pobiera z jego karty żeton punktowy i gdy skończą się żetony na 4 celach – rozgrywka natychmiast się kończy. Wniosek, nie zawsze opłaca się kończyć.

Wrażenia po jednej rozgrywce mam bardzo pozytywne, pomimo że to mapa  i prototyp ;) Gra mnie zaciekawiła, choć mieliśmy już z kolegą trochę uwag. Jedna dotyczyła doboru kart ulepszeń. Jako że karty są pojedyncze i jest ich tylko kilkanaście (ponownie, losowych dla danej rozgrywki), a gracze dysponują 2 akcjami na turę, na początku gry wydawało się oczywiste, że wszyscy gracze będą się musowo tymi kartami częstować. Wyglądało to trochę jak obowiązkowa runda wstępna, a nie część rozgrywki zasadniczej. Po drugie, cele w naszej partii premiowały głównie rozwój, ze szczególnym uwzględnieniem miast i dróg, których dotyczyły po dwa cele z sześciu. W naszym odczuciu nie opłacało się zbytnio atakować, gdyż jedyny pożytek z ataku, to zabranie przeciwnikowi karty prowincji. Co innego, gdyby wylosowałby się nam cel punktujący podbijanie. Nie przeszkodziło nam to jednak rozegrać spektakularnej wojenki, bo mieliśmy na ręce wiele kart z symbolem piechoty i aż nas paluszki świerzbiły, żeby to wykorzystać. W przeciwnym razie karty te byłyby bezużyteczne.

Jak poinformował nas przedstawiciel wydawnictwa, utopijny klimat nieokreślonej maści fantasy będzie zastąpiony na rzecz czegoś bardziej skonkretyzowanego. (Uff. Nazwy obszarów mogłyby z powodzeniem wyeliminować z konkursu WC nawet najbardziej tęge głowy.) Ale obiecałam nie zdradzić wyników pierwszych przymiarek. Teraz czekam na decyzję Phalanxów, bo bardzo chciałabym zobaczyć ładniejszą i ciut poprawioną wersję tej interesującej gry.

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings