Koncept – kalambury inaczej [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

koncept cover.322309.1820x0Rzadko kiedy pudełko tak dobrze odzwierciedla moje odczucia wobec gry, jak w przypadku Konceptu. Wielki znak zapytania na środku pokrywki to kwintesencja mojej pierwszej reakcji, ale także reakcji wielu współgraczy. A było to tak…

Kalambury zna praktycznie każdy. Wiele osób grało, a na pewno istotna ich część lubi tę grę. Ja mam mieszane uczucia wobec całej kategorii „kalamburopodobnej”, ale i tak zawsze siadam do rozgrywki, bo lubię ten rodzaj interakcji i wesołej zabawy. Dlatego też chętnie zgodziłem się na zrecenzowanie Konceptu.

Pudełko jest piękne. Elementy też. A wypraska to mistrzostwo świata. I na tym można by zakończyć opis. Ponieważ jednak nie jest to zbyt precyzyjne, trochę o szczegółach. Wszystkie elementy są utrzymane w ascetycznym i oszczędnym stylu. Trochę podobnym do stylu clipartów z Worda, ale o niebo ładniejszym. Do tego łagodna kolorystyka i trochę komiksowe ilustracje oraz rewelacyjna wypraska – jej fragment wyjmuje się z pudełka i kładzie na stole razem ze znacznikami. Pomysł genialny w swojej prostocie i doskonale wykonany. No i plansza jest przepiękna – na dużej powierzchni umieszczono kilkadziesiąt piktogramów, od zupełnie prostych, do bardziej wieloznacznych. A wszystko także utrzymane w oszczędnej, komiksowej oprawie graficznej.

Zawartość pudełka

Zawartość pudełka

Instrukcja jest prosta i zrozumiała, ale w końcu jakich komplikacji oczekiwać od kalamburów? Dwie osoby losują kartę z hasłem i pokazują je, a pozostali odgadują. Ale właśnie w pokazywaniu tkwi cały haczyk i unikalność Konceptu. Otóż pokazywanie polega na zaznaczaniu piktogramów na planszy. Gracze mają do dyspozycji kilkadziesiąt znaczników i po prostu kładą je przy odpowiednich obrazkach. Tutaj ogromny plus dla wydawcy, że zdecydował się umieścić w instrukcji dużo przykładów. A to z powodu oryginalności i pewnej trudności w pierwszych rozgrywkach, która wynika z nawyków wyniesionych z typowych kalamburów. Po prostu czasem trudno jest przestawić swoje myślenie na tryb potrzebny w Koncepcie.

Udana wypraska

Udana wypraska

Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów, a dwa punkty dostaje się za poprawne odgadnięcie haseł. Dodatkowo osoby pokazujące dostają po jednym punkcie, co zwiększa motywację do precyzyjnego pokazywania haseł. Mechanizm jest zresztą podobny do tego z Dixita, gdzie narrator jest premiowany za skojarzenia, które ktokolwiek dał radę odgadnąć. Czasem pokazujący w Koncepcie może się zaciąć na jakimś haśle i właśnie wówczas receptą jest pokazywanie haseł przez dwie osoby (co zresztą mówi instrukcja), a w razie potrzeby dołączenie do zespołu jeszcze trzeciej.

Ciekawym pomysłem jest umieszczenie w grze znaczników w kilku kolorach. Dzięki temu możemy udzielać dodatkowych podpowiedzi, używając drugiego lub nawet trzeciego koloru do opisania jakiegoś kontekstu odgadywanego hasła, np.: kraju, w którym znajduje się jakaś budowla, lub z którego pochodzi odgadywana postać. W ten sposób można wybrnąć z impasu przy stole.

Karty

Karty

Interakcja w Koncepcie jest typowa dla kalamburów, czyli po prostu wspólnie się bawimy, a ktoś zdobywa punkty i teoretycznie wygrywa. Teoretycznie, bo przecież nie do końca o to chodzi. Podobnie do Dixita, największą przyjemnością jest bowiem płynięcie z prądem skojarzeń i bawienie się cudzymi pomysłami lub oryginalnymi i „odjechanymi” zestawieniami obrazków. I do tego celu Koncept nadaje się doskonale. Lub też nadawałby się, gdyby nie jedna cecha. Otóż swobodną i płynną zabawę można osiągnąć dopiero po kilku partiach. Paradoksalnie problem leży tutaj w silnej stronie gry, jaką jest duża liczba piktogramów. Po prostu gracz zaczynający przygodę z Konceptem potrzebuje stosunkowo dużo czasu, żeby zapamiętać wszystkie obrazki i swobodnie i w pełni czerpać z nich przy układaniu skojarzeń. Bo pierwsza (a nawet druga czy trzecia) partia sprowadza się często do mozolnego ślęczenia nad planszą i wyszukiwania obrazka, który mógłby nam pasować do hasła. A to bardzo spowalnia dynamikę rozgrywki i zmniejsza przyjemność czerpaną z zabawy. Ale już w gronie osób zaznajomionych z planszą wszystko przebiega płynnie i lekko.

Skalowanie jest typowe dla gier kalamburopodobnych, czyli w małym gronie jest nieco statycznie, a w zbyt licznym mamy chaos w czystej postaci. Ponieważ jednak są to odczucia subiektywne, trudno mi powiedzieć, jakie jest optimum. Producent sugeruje 4-12 graczy i jest to chyba akurat, z zastrzeżeniem, że mnie nieco lepiej grało się powyżej 6-7 osób.

Let's play..

Let’s play..

Żeby dodać głębi i przedłużyć żywotność gry, autorzy włożyli do pudełka nie tylko hasła zwykłe, ale także dla „hardkorów” (na kartach znajdują się hasła podzielone na trzy poziomy trudności). Opinie na temat trudności jest oczywiście wysoce subiektywna, i co dla jednego jest nie do przejścia, drugi rozgryza w 30 sekund, ale faktycznie niektóre hasła z najwyższego poziomu czasem jest bardzo trudno „ugryźć”. Przy czym zdarza się, że wystarczy jedno nowe skojarzenie, lub dołożenie jednej kosteczki do nowego obrazka i nagle wszyscy na raz wykrzykują rozwiązanie, ale – jak napisałem – jest to element subiektywny.

Grałem w tę grę z moimi studentami i opinie były zwykle pozytywne. Pewnym problemem była opisana wcześniej nieprzystępność dla nowego gracza, co powoduje, że prawdziwą zabawę będą z Konceptu czerpać dopiero osoby zaznajomione z planszą i obrazkami, ale – o dziwo – niewiele osób się na to skarżyło. W odczuciu graczy problemem było raczej niskie tempo pierwszych rozgrywek, niż sama ikonografia, choć oczywiście obydwie rzeczy są ze sobą ściśle powiązane.

Gdybym miał porównywać Koncept do innych znanych mi tytułów, to od razu na myśl przychodzi Dixit. W drugiej kolejności wszystkie wersje kalamburów (czyli m.in. Activity), a potem szeroko rozumiane gry imprezowe oparte na odgadywaniu haseł, np.: Gambit 7, 5 sekund czy Time’s Up!. Przy czym o ile wspomnianą konkurencję mogę wyciągnąć na stół prawie z każdym, o tyle Koncept do udanej rozgrywki wymaga osób znających już tę grę. Co w moim odczuciu jest niestety słabością tego skądinąd doskonałego tytułu.

Plusy

  • Jest po prostu przepiękna
  • Bogata biblioteka haseł na kartach
  • Prostota reguł
  • Oryginalny – nomen omen – koncept
  • Czy mówiłem już, że jest piękna?

Minusy

  • Wymaga „ogranego” towarzystwa
  • Zmiana przyzwyczajeń jest dla niektórych trudna


Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings