Home | Wiadomości | Aktualności | Wywiad z Joe Nikischem

Wywiad z Joe Nikischem
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Firma G3, m.in. dystrybutor gier wydawnictwa Abacusspiele przesłała nam ciekawy wywiad z Joe Nikischem, jednym z założycieli tego wydawnictwa.

W 1989 roku z inicjatywy dwóch przyjaciół powstało w Niemczech wydawnictwo ABACUSSPIELE, znane dzisiaj m.in. dzięki wielu doskonałym grom karcianym czy familijnym grom planszowym. Do najbardziej znanych produktów tego niemieckiego wydawnictwa zalicza się Zooloretto – zdobywca Spiel des Jahres 2007. Zapraszamy do przeczytania wywiadu, w którym jeden z założycieli firmy oraz jej obecny właściciel Joe Nikisch opowiada o początkach działalności, rozwoju wydawnictwa, wydawanych grach, wskazówkach dla autorów oraz o wielu innych fascynujących rzeczach.


G3: ABACUSSPIELE obchodzi w tym roku 20 lecie działalności. Cofnijmy się jednak do przeszłości – Czy mógłbyś powiedzieć nam coś o początkach Twojej firmy: skąd taki pomysł, jak wyglądała działalność ABACUSSPIELE w początkowym okresie działalności?

Joe Nikisch: Wydawnictwo powstało przede wszystkim dlatego, że jestem ogromnym miłośnikiem gier. Zawsze lubiłem siedzieć przy stole z przyjaciółmi i spędzać miło czas grając w gry salonowe. Już wtedy pracowałem dla firmy zajmującej się grami, jednak w tamtym czasie nikt nie zaprzątał sobie głowy bardziej zaawansowanymi grami dla dorosłych.

Właśnie z tego powodu wraz z przyjacielem Matthiasem Senke założyliśmy w 1989 r. wydawnictwo ABACUSSPIELE. Pierwszymi grami, które wydaliśmy były planszówki o wyższym poziomie trudności oraz seria gier wykonanych z drewna, na którą składały się gry zręcznościowe i strategiczne stworzone przez dobrze znanych twórców takich jak Sid Sackson, Alex Randolph czy Reinhold Wittig.

G3: A jak na Twoją pracę zapatrywała się rodzina i znajomi? Nie uważali tego za coś dziwnego?

JN: Dokładnie tak było. Kiedy zacząłem grać moja rodzina i większość ze znajomych uważała, że planszówki są tylko dla dzieci. Dziś uległo to zmianie, jednak nadal jest wiele osób, które uważają, że dorośli grający w gry są co najmniej dziwni.

G3: Jaka była pierwsza gra wydana przez ABACUSSPIELE? Jak duży był jej nakład oraz jak została przyjęta na rynku?

JN: Pierwszą grą wydaną przez ABACUSSPIELE była „Dicke Kartoffeln” (Duże ziemniaki) autorstwa Doris Matthäus i Franka Nestel. Prawdopodobnie znacie te imiona – dzisiaj są znane na całym świecie dzięki wielu wspaniałym grom oraz ilustracjom Doris. „Dicke Kartofeln” była pierwszą wydaną grą tego tandemu. Pierwszy raz zetknąłem się z nią jako członek jury „Spieleautorenwettbewerb” (konkurs twórców gier) zorganizowanym przez „Hippodice Spieleclub” (stowarzyszenie graczy) z Bochum.
Była to zaawansowana gra dla dorosłych, a jej rozpoznawalną cechą było to, że rozgrywka miała dwóch zwycięzców! W tej grze zawsze był zwycięzca ekonomiczny oraz zwycięzca ekologiczny. Początkowo wydrukowaliśmy 2 000 sztuk, jednak gra została dobrze przyjęta i dwa lata później musieliśmy ją dodrukować.

Dicke Kartoffeln - pierwsze wydanie i dodruk

Dicke Kartoffeln - pierwsze wydanie i dodruk

G3: Która spośród gier wydanych przez ABACUSSPIELE jest Twoją ulubioną?

JN: Mamma Mia jest moim zdaniem najbardziej fascynującą z naszych gier. Ma oryginalny pomysł, ale rozgrywka jest jednocześnie bardzo prosta. Mamma Mia zapewnia doskonałą zabawę dla rodziny z dziećmi, ale zapaleni „gracze” także się przy niej dobrze bawią.

G3: Powiedz proszę coś więcej o samej firmie i tym jak wygląda dziś – ile obecnie pracuje w niej osób, jak oceniasz jej rozwój.

JN: Zaczynaliśmy jako dwuosobowa firma, a całą pracę związaną z ABACUSSPIELE musieliśmy wykonywać w naszym wolnym czasie. Kilka lat zajęło nam zanim mieliśmy w sprzedaży wystarczająco dużo produktów, aby zatrudnić pełnoetatowego zarządcę. Mimo, iż nasze przedsiębiorstwo rozwija się stabilnie, nadal jesteśmy małą, ale niezwykle wydajną firmą, w której zatrudnionych jest 5 osób. Do tego mamy doskonałe kontakty z wieloma firmami w Europie oraz poza nią, które sprzedają nasze gry na całym świecie.

Siedziba firmy

Siedziba firmy

G3: Opowiedz proszę coś o procesie wydawniczym. Skąd czerpiesz projekty gier? Czy wolisz gry nowych osób, czy wolisz stawiać na projektantów, z którymi już współpracowałeś?

JN: Każdy znany wydawca zaczynał jako „świeżynka”. Oczywiście łatwiej pracuje się z kimś kogo znasz, jednak czasami naprawdę wyjątkowe pomysły pochodzą od zupełnie nowych osób.
Często publikowaliśmy wczesne gry twórców, którzy kilka lat później stali się dobrze znani – Alana R. Moon, Reinera Knizia, Michaela Schachta i wielu innych. Często potrzebujemy wiele czasu na pracę nad grą, jednak najważniejszą rzeczą dla nas jest to, że musimy lubić grę, którą testujemy. Kolejnym etapem jest decyzja czy możemy utrzymać temat zaproponowany przez twórcę, czy musimy poszukać innego. Następna decyzja dotyczy wyboru ilustratora, który zajmie się stroną graficzną projektu. Autor gry, ilustrator oraz wydawca muszą doskonale współpracować, aby stworzyć dobry produkt.

G3: Masz może jakieś wskazówki dla młodych autorów gier? Coś, co pomoże im przebić się ze swoim pomysłem do ABACUSSPIELE czy innych wydawców.

JN: Najważniejsze jest porządne przetestowanie gry zanim przedłoży się ją wydawcy. Autorzy powinni starać się przeprowadzić rozgrywki testowe z możliwie największą liczbą osób czy grup i nie powinni wpływać na ich opinię, ponieważ w przeciwnym wypadku zakrzywiają wyniki. Jeżeli coś idzie nie tak jak powinno, winna temu jest gra, a nie gracze! „Gracze” muszą łatwo poradzić sobie ze zrozumieniem gry, nawet jeżeli nie są zapaleńcami gier.

G3: Jak na przestrzeni lat zmieniały się nakłady wydawanych gier – ile sztuk poszczególnych tytułów produkujecie teraz, a ile produkowaliście przed laty.

JN: Jak wspomniałem wcześniej, 20 lat temu zaczęliśmy z nakładami wielkości 2 000 sztuk. W związku z kosztami ilustracji oraz pracami nad rozwojem gry normalne nakłady musiały się wahać pomiędzy 3 000 a 5 000. W międzyczasie drukowaliśmy czasem 10 000 sztuk, jeżeli wierzyliśmy, że gra ma potencjał sprzedać się w takiej ilości.

G3: W ciągu tych 20 lat nawiązaliście współpracę z kilkoma firmami zagranicznymi – w tym z Rio Grande Games, daVinci Editrice. Czy możesz podzielić się z nami informacjami na temat tego co pomogło Wam w nawiązaniu takiej współpracy?

JN: Jak mówiłem, z przemysłem gier związany jestem od ponad 25 lat i w tym czasie odwiedziłem prawie wszystkie targi zabawek oraz pracowałem dla kilku firm. Dzięki temu nawiązałem też kontakt z wieloma osobami. W związku z tym, że staram się grać fair wobec wszystkich, niektóre z tych osób stały się naszymi partnerami i przyjaciółmi.

G3: W 2007 po raz pierwszy udało się grze wydanej przez ABACUSSPIELE otrzymać prestiżowy tytuł Spiel des Jahres. Powiedz nam proszę co to wyróżnienie oznacza dla wydawnictwa. Co zmieniło się w ABACUSSPIELE po tym jak „panda” otrzymała „czerwony pionek”.

JN: Jest to naprawdę ogromny sukces. Dzięki nagrodzie zebraliśmy żniwo ponad 18 lat ciężkiej pracy. Oczywiście dzięki temu ABACUSSPIELE zwróciło na siebie uwagę graczy i klientów. Najważniejsze jest to, że otrzymaliśmy wiele bardzo dobrych opinii dotyczących samej gry, zwłaszcza pochodzących od rodzin, które grały w „Zooloretto” wielokrotnie ze swoimi dziećmi. Dziś ABACUSSPIELE jest o wiele lepiej dofinansowane i nie musimy się martwić co będzie przez kolejne 3 lata.

G3: A co poza otrzymaniem SdJ jest Twoim zdaniem największym sukcesem ABACUSSPIELE?

JN: To, iż jesteśmy dobrze znani dzięki naszej szerokiej ofercie gier karciancyh. Mamma Mia, Coloretto, Tutto, Tichu oraz kilka innych to nasze długie hity sprzedażowe. Na przykład Mamma Mia jest w sprzedaży nieprzerwanie od 10 lat. Anno Domini, gra karciana powiązana z językiem niemieckim, jest inną dobrze znaną linią ABACUSSPIELE.
Dzięki „Schachtomanii” ogromnym zainteresowaniem cieszą się także gry China i Hansa.

Stoisko Abacusspiele w Norymberdze'2009

Stoisko Abacusspiele w Norymberdze

G3: Patrząc z perspektywy 20 lat firmy czy jest coś, co zrobiłbyś inaczej gdybyś mógł to zrobić jeszcze raz?

JN: Nie żałuję niczego, ale chciałbym, aby udało mi się zachęcić więcej osób aby spotykały się i grały. Szkoda, że do dziś większość mieszkańców Niemiec nie spędza czasu grając.

G3: Opowiedz nam teraz coś o sobie. Wiem, że wiele lat temu projektowałeś i wydawałeś własne gry – czy nadal zajmujesz się projektowaniem? Może znowu planujesz wydać jakąś własną grę?

JN: Zawsze staram się zaglądnąć „pod powierzchnię”, aby zrozumieć jakie są szanse i problemy. Jest to powód, dla którego sam także tworzyłem gry. W związku z ogromną ilością pracy, którą trzeba wykonywać kiedy jest się odpowiedzialnym za wydawnictwo nie mam wielu szans, aby znaleźć czas na zaprojektowanie nowej gry, jednak nigdy nie wiadomo co zdarzy się w przyszłości. Tak więc wszystko się dopiero okaże.

G3: Czy masz jakieś ulubione gatunki gier, które szczególnie Cię interesują jako gracza?

JN: Mój gust dotyczący gier kilka razy zmienił się na przestrzeni lat. Zaczynałem od bardziej zaawansowanych gier, lubiłem długie gry strategiczne, lubiłem grać z dziećmi w gry zręcznościowe, kochałem grywać w gry karciane, a dziś lubię zagrać w gry oferujące możliwości strategiczne, jednak pod warunkiem, że trwają nie dłużej niż godzinę.

G3: Wymień proszę 5 Twoich ulubionych gier (nie muszą to być gry wydane przez Abacus Spiele).

JN: „Puerto Rico” Andreasa Seyfarth – ponieważ grałem w nie wiele razy
„LOA” (Lines of action) Claude Soucie – moim zdaniem jest to najwspanialsza gra strategiczna.
„Monad” Sida Sacksona – gdyż uważam, że jest no najbardziej genialna gra karciana.
„Das Spiel” (Gra) Reinholda Wittig – niezwykle fascynujące jest co można zrobić przy pomocy zwykłych kostek
„Hase und Igel” (Zając i Jeż) Davida Parlett – ponieważ rozpaliła we mnie miłość do gier.

G3: Dlaczego postanowiłeś wybrać właśnie te gry?

JN: Większość gier, które lubisz jest zależna od tego z kim grasz. Jeżeli jesteś jedyną osobą w grupie, która lubi jakąś grę na ogół masz małą szansę, aby zagrać w nią częściej. W związku z tym gra musi stanowić przyjemność i powinna być odpowiednia dla Ciebie i ludźmi, z którymi grasz. Dlatego też wybrałem gry, które lubię i miałem z nimi wspaniałe doświadczenie.

G3: Czy masz jakiegoś planszówkowego idola? Jakąś osobę, która Twoim zdaniem szczególnie dużo zrobiła dla tego hobby?

JN: Tak – Sida Sacksona. Wymyślił kilka genialnych gier i miał niezwykłą kolekcję gier – dom wypełniony grami. Był on jedną z najmilszych osób jakie kiedykolwiek poznałem i odwiedziłem.

G3: Czym zajmujesz się w wolnym czasie? Czy masz jakieś inne pasje/hobby, którym się poświęcasz?

JN: Tak naprawdę jest to jednym z moich największych problemów. Przez lata przeniosłem pracę do domu i wypełniałem swój wolny czas „pracując”. W resztkach wolnego czasu lubię pograć w siatkówkę (zwłaszcza, gdy byłem młodszy), posłuchać dobrej muzyki, i czasem zanurzyć się w lekturze dobrej książki.

2 komentarze

  1. Avatar

    „najbardziej fascynującą z naszych gier”,”najwspanialsza gra strategiczna”,”najbardziej genialna gra”… Ten człowiek napawa mnie lękiem…

  2. Avatar

    swoją drogą – najbardziej genialna? hmmm…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings