Social Network – kciuk w dół [Współpraca reklamowa z Brain Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

boxRecenzent to ma klawe życie (no i wyżywienie klawe). Ma ciągły kontakt z nowymi, ciekawymi grami, czasem je nawet za darmo dostaje, a jeszcze może się tym pochwalić i dać publicznie upust swoim emocjom po zapoznaniu się z takim tytułem. Ogrywa największe perełki wydawnicze, kolejne dzieła znanych autorów albo świetnie zapowiadające się, mające pozytywne opinie debiutanckie produkcje. Czasem jednak zdarzy się tak, że w ręce recenzenta trafi coś, o czym nigdy wcześniej nie słyszał. Zdarza się – nikt nie jest wszechwiedzący. Chcąc natychmiast nadrobić karygodne zaległości, recenzent rzuca się w objęcia sieci, by sprawdzić, kto grę stworzył, jaki jest jego dotychczasowy dorobek, co piszą o niej na BGG. Nic. Cisza. Wpis na BGG owszem, znajduje, ale brak jakichkolwiek recenzji, pytań czy wrażeń. W głowie recenzenta pojawia się równocześnie niepokój, bo przecież nie może być tak, że w sieci nie ma o czymś informacji, coś takiego nie może istnieć, ale pojawia się też nadzieja – może będę tym pierwszym, który odkryje nieznany nikomu diament i podzieli się tym odkryciem ze światem.

Jak to bywa z irracjonalnymi nadziejami, rzeczywistość weryfikuje je nader szybko.

Karty jednego gracza

Karty jednego gracza

„Social Network”, bo tak zwie się potencjalna perełka, jest jedyną zarejestrowaną na BGG grą projektanta Briana Gomeza. Wydało ją łotewskie wydawnictwo Brain Games specjalizujące się w rozpowszechnianiu gier planszowych w republikach nadbałtyckich. Za oprawę graficzną odpowiada studio Ascetic – i patrząc przez pryzmat wykonania „Social Network” jest to nazwa jak najbardziej adekwatna. Niewielkie pudełko wygląda niezbyt pięknie, ale jeszcze dość interesująco, ozdobione jest symbolami, które każda osoba mająca jakiekolwiek kontakty z Internetem w aspekcie społecznościowym natychmiast rozpozna. Jest „facebookowy” kciuk, „twitterowy” ptaszek, a nawet coś podobnego do słynnego „Grumpy Cata”. W środku prócz instrukcji (w dziewięciu (!) językach, niestety bez polskiego) znajdziemy jedynie sześć talii kart, po jednej dla każdego potencjalnego uczestnika zabawy, bo to gra dla maksymalnie sześciu osób. Talie są w raczej nieciekawych kolorach, z nieciekawymi rewersami i bardzo nieciekawymi (ascetycznymi?) ilustracjami.

W każdej z talii znajdziemy dokładnie cztery rodzaje kart (plus dwie karty specjalne). Większość stanowić będą „lajki”, poza nimi są też „galerie”, „konkursy” i „quizy”. Jak więc można się już domyślić, faktycznie w grze będziemy tworzyli swój profil w portalu społecznościowym. I to w czasie rzeczywistym! Wszak w dzisiejszych świecie bycie na bieżąco wymaga niezłego refleksu.

Rewersy

Rewersy

Tasujemy więc swoją talię, na rękę dociągamy pięć kart i zaczynamy. Jako że gra toczy się w czasie rzeczywistym, w dowolnym momencie możemy dociągać karty, jeśli mamy ich na ręce mniej niż pięć. Możemy też dowolną ich liczbę położyć z powrotem na spodzie swojej talii. Przede wszystkim jednak chcemy tworzyć swój profil, czyli kłaść karty na odsłonięty stos przed sobą. Naszym celem jest jak najszybsze pozbycie się kart ze stosu i z ręki, a równocześnie zbudowanie jak najbogatszego profilu. Tak się jednak niefortunnie składa, że najliczniejszych kart, czyli „lajków”, zagrać na własny profil nie wolno (nie lajkujemy sami siebie) – te trafiać będą na profile naszych konkurentów pod warunkiem, że oni z kolei zagrają odpowiednią kartę. Tą kartą jest „galeria” – umieszczenie takiej w swoim profilu należy ogłosić wszystkim graczom, a wtedy każdy może rzucić na nią jednego swojego „lajka”, co zrobić powinien, bo inaczej się go nie pozbędzie. Inną kartą, którą można umieścić w swoim profilu, jest „konkurs”. Określamy wtedy jakieś zadanie, a gracz, który pierwszy je wykona, może odrzucić na swój profil jedną dowolną kartę – my jesteśmy nagradzani w identyczny sposób. Co więcej – konkurs nie wstrzymuje gry. Przeciwnie jest z ostatnim rodzajem karty – „quizem”, który działa odrobinę w duchu „Dixita”. Rozgrywka na moment jest pauzowana, zagrywający quiz musi zadać jakieś pytanie, a następnie za pomocą jednej z dwóch specjalnych kart („prawda” lub „fałsz”) określić potajemnie prawidłową odpowiedź. Pozostali gracze również wybierają jedną z odpowiedzi – kto trafił we właściwą, ten może pozbyć się jednej karty. Tak samo prowadzący – chyba, że wszyscy odgadli prawidłowo, wtedy jest jedynym nienagrodzonym.

Rozgrywka kończy się w momencie, gdy jeden z graczy pozbędzie się kart z talii i z ręki. Wynikami poszczególnych uczestników jest liczba kart w ich profilu minus karty, których nie zdołali się pozbyć.

Karty używane do quizów

Karty używane do quizów

Jak widać gra jest prosta i niezbyt innowacyjna, czym jednak zasłużyła sobie na ocenę, którą po spojrzeniu na końcówkę tej recenzji ujrzycie? Ano po kolei.

Po pierwsze w grze brakuje podstawowego elementu gry, czyli podejmowania decyzji. Jeśli mamy na ręce „galerię” – zagrywamy ją, bo zależy nam na „lajkach” innych. Jeżeli ktoś zagrał „galerię” – dorzucamy się do niej, bo inaczej nie pozbędziemy się własnych „lajków”. Jeżeli zagrywamy „konkurs” nasze zadanie powinno być jak najprostsze, bo jeśli nikt go nie rozwiąże, to sami też nie uzyskamy z niego korzyści, a jeśli będzie rozwiązywał długo, to przez ten czas będziemy zablokowani z zagrywaniem kolejnych kart. Wreszcie gdy gramy „quiz” nie ma żadnego powodu, żeby zadawać sensowne pytanie albo samemu odpowiadać na nie poprawnie, bo i tak zależy nam tylko na tym, żeby jak najmniej osób odpowiedziało tak, jak my.

Po drugie gra nie umożliwia jakiejkolwiek kontroli tego, co się dzieje na stole. Błyskawicznie przewijamy swoją talię, co sekundę czy dwie ktoś krzyczy „galeria!”, więc dorzucamy się do niego by pozbyć się jak najsprawniej „lajków”, nie ma żadnego sposobu, żeby obserwować, co robią w tym czasie pozostali uczestnicy. Nie mówię tu o przypadkach oszukiwania, bo z oszustami po prostu się nie gra, ale o zwykłych pomyłkach których nie da się zweryfikować czy o tak abstrakcyjnych pomysłach jak sprawdzenie, co robią inni i jak im idzie. Nie ma jak popisać się dobrym zagraniem, czy to sprytem, czy refleksem, bo ani nie ma gdzie się wykazać, ani też nikt nie ma czasu nas docenić.

Co więcej – jeśli gracze się zagapią w ferworze odrzucania kart albo nie postępują zgodnie z podanym algorytmem i „galerie” nie zapełniają się regularnie odpowiednią liczbą „lajków”, może zdarzyć się tak, że na koniec gry uczestnicy pozostaną z samymi „lajkami” w swoich taliach. I klops, bo nie ma żadnego sposobu, by się ich pozbyć, a tym samym warunek końca gry staje się nieosiągalny.

I jeszcze raz karty

I jeszcze raz karty

Osobnym niejako przypadkiem jest wariant dwuosobowy, który… dla odmiany nie dzieje się w czasie rzeczywistym. Gracze wykonują ruchy zwyczajnie na przemian, ruchem może być albo zagranie karty, albo wymiana kart z własnym stosem, albo pas. Co ciekawe – w tym przypadku akurat autor przewidział możliwość „zawieszenia się” algorytmu i załączył zasadę, że po kolejny pasach z obu stron partia się kończy. Również „konkurs” ma więcej sensu, gdyż grający go wyznacza zadanie które powinni wykonać obaj uczestnicy, a nagrodę (odrzucenie karty) uzyskuje ten, który zrobi to lepiej. Dwuosobowy „Social Network” jest grą nudną, bo pozbawioną nawet żywiołowości dostarczanej przez rozgrywkę w czasie rzeczywistym, ale przynajmniej nie sprawia wrażenia kontaktu z produktem cokolwiek zepsutym.

Co począć z grą taką, jak „Social Network”? Być może gdyby potraktować grę całkowicie zabawowo, nie usiłować wygrać, a przyjemność czerpać z wymyślania dziwnych zadań i pytań quizowych, można by odnaleźć w rozgrywce jakieś pozytywy. Ale z drugiej strony – czy do takiej zabawy potrzebujemy nabyć brzydką grę? Bo jako gra nie ma żadnych atutów, ani wizualnych, ani mechanicznych, które dawałyby jej rację bytu na rynku pełnym świetnych pozycji imprezowych.

Przychodzą mi na myśl słowa mojego ulubionego wideorecenzenta gier komputerowych, niejakiego TotalBiscuita, który w jednym ze swoich filmów zadał filozoficzne pytanie: „Why is this game?”. Jaka była myśl przewodnia powstania tej gry poza podpięciem się pod super nośny temat portali społecznościowych oraz tytuł znanego filmu i złapaniu na to nieświadomych nabywców?

Miałem jeszcze jeden problem z „Social Network”. Kolejne grupy testujące po rozegraniu jednego rozdania mniej lub bardziej kategorycznie odmawiały uczestnictwa w dalszej zabawie. Niech ten fakt mówi sam za siebie.

Like?



Dziękujemy firmie Brain Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (2/10):

Oprawa wizualna (2/10):

Ogólna ocena (2/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Ledwo da się grać. Nawet się nie zbliżajcie, bo może i nie pogryzie, ale może spowodować nieodwracalne zmiany w korze mózgowej!

4 komentarze

  1. Avatar

    Chciałem napisać, że akurat rewersy mi się podobają… ale potem spojrzałem z nieco innej strony i zacząłem mieć nieładne skojarzenia ;P

  2. MichalStajszczak

    Może rewersy miały się podobać właśnie ze względu na te skojarzenia?

  3. Avatar

    A wy tylko o du..ch myślicie ;-) Mi się te rewersy tylko z myszką kojarzą, taką od komputera oczywiście :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings