Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Dodatki | Tapestry: Sztuka i architektura – więcej, ale czy inaczej?

Tapestry: Sztuka i architektura – więcej, ale czy inaczej? [Współpraca reklamowa z Phalanx] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Jak zostałem fanem Tapestry

Tapestry ma kilka cech, których w mniejszym lub większym stopniu w planszówkach nie cenię. Bardzo wysoki poziom abstrakcji odbierający mi poczucie umocowania części mechanizmów w temacie gry. Rozstrzyganie efektu części akcji rzutem kością. Duże kolorowe figurki które są mi doskonale obojętne, a przy tym wątpliwie użyteczne.

Mimo to zostałem fanem Tapestry. Jest coś szczególnego w tej dziwnej grze, w której odtwarzamy rozwój cywilizacji poruszając się pionkami po czterech torach. Elegancja zasad, szybkość rozgrywki przy równoczesnym poczuciu rozegrania „dużej” gry – zresztą, co tu się będę rozwodził, napisałem kiedyś na ten temat całkiem sporo słów.

A kiedy powiedziało się A, to trzeba powiedzieć również B, a w tym przypadku akurat C. A dlaczego C, a nie B? Bo dodatek, o którym za chwilę będę pisał, wcale nie jest pierwszym rozszerzeniem do Tapestry. Sztuka i architektura to dodatek chronologicznie drugi, tegoroczny. Pierwszym były Plans and Ploys, których tytuł podaję po angielsku, bo polskiej wersji póki co nie ma. Chociaż ponoć ma być – tak wieść niesie.

Jedną z moich ulubionych cech Tapestry jest możliwość eksplorowania różnych ścieżek. Siadam do partii i mówię sobie – teraz zagram frakcją X i pójdę w tory Eksploracji i Nauki. Ok, kilka frakcji jest zdecydowanie mało ciekawych, ale kilka innych z kolei pozwala stosować strategie zupełnie nieosiągalne dla pozostałych. Także jest się czym pobawić. Jasne, ta liczba kombinacji różnych strategii nie jest oszałamiająca, ale nadal z górką wystarczająca dla kogoś, kto nie zamierza się w Tapestry doktoryzować, a jedynie zagrać w nie kilka czy kilkanaście razy do roku.

Do torów dojdziemy jeszcze później, tymczasem zaś…

Więcej tego samego…

W pierwszej kolejności spojrzyjmy na to, co znamy, ale chcemy większej różnorodności. I tu zaczniemy od frakcji. W osobnej kopercie w pudełku znajdziemy pięć nowych „cywilizacji”, którymi można grać, i zgodnie z tradycją serii są takie, które od razu krzyczą do nas „to jest ciekawy i mocny pomysł”.

Na przykład tacy Renegaci – cztery razy w grze zamiast zyskiwać profit z jakiegoś toru możemy go zignorować i zamiast niego wziąć profit z naszego prywatnego toru renegacenia. Wiadomo, na każdym torze są korzyści, które mniej przystają do naszej strategii i doskonały moment, żeby skorzystać z alternatywy. Co więcej – ukończenie tej alternatywy liczy się jako ukończenie jednego z torów!

Albo Hazardziści – w każdej turze dochodu dociągasz na rękę trzy karty arrasu, zagrywasz jedną z nich z efektem natychmiastowym, resztę odrzucasz. Proste? Proste. Losowe? Losowe. Ale można się pobawić.

Albo Kolekcjonerzy – mają spisanych sześć rzeczy, które chcieliby sobie pokolekcjonować (od wielkiej budowli począwszy na znaczniku podboju skończywszy). Jeśli w grze zdobywamy taki obiekt, to zamiast wykorzystać go w normalny sposób, możemy odłożyć na kartę frakcji i dostać zasób. A na koniec gry jeszcze zdobyć punkty za rozmiar kolekcji. Zasada oczywiście dotyczy tylko jednego egzemplarza danego obiektu – to kolekcjonerzy, nie hurtownicy.

Są jeszcze Miejscy planiści, którzy mogą odkładać wielkie budowle „na później” (uwaga – na karcie jest napisane „w następnej turze możesz umieścić”, ale z tego co rozumiem intencją jest dowolna przyszła tura) i dostają punkty za jak najwięcej stykających się ze sobą takich budowli na koniec gry. I Nieugięci, którzy punktują za nieprzerwane serie ruchów, podczas których w każdym wystawiają co najmniej jeden budynek (ponownie uwaga – mówimy o ruchach, a nie erach, można się pomylić).

W planach miałem miałem podsumować tę część wskazaniem tej frakcji, która jest nieudana, ale wyszło mi, że w sumie wszystkie coś w sobie mają – czy to dla strategów, czy dla preferujących szczęście w kartach.

Z serii „więcej tego samego” dostaniemy oczywiście także dwadzieścia nowych kart arrasów, wśród których dochodzi nowy rodzaj – takie, które działają do końca gry i można na nich umieszczać budynki zamiast kłaść jest w stolicy, żeby dostać jakieś profity. Jest też kilkanaście nowych technologii, kilka z nich awansowanych w nowy sposób – ponownie poprzez położenie na nich budynku. Najwyraźniej w testach wyszło, że budynków robi się coraz więcej (o czym później), a plansze nie rosną, więc potrzebne są jakieś alternatywy. Więcej o nowych kartach rozwodził się nie będę, tym bardziej, że wspomniałem o stolicach, a zatem czas przejść do…

… takie samo, ale jednak trochę inne…

Kiedy przeczytałem, że w pudełku znajdę nowe plansze stolic, pomyślałem… ale po co? Plansze stolic to nie jest najbardziej ekscytująca część Tapestry, a ich zróżnicowanie zmusza do odrobiny geometrycznej kombinacji, ale rzadko zmienia sposób gry. I tu spotkało mnie pewne zaskoczenie, bo nowe plansze stolic, tak zwane „zaawansowane”, przychodzą w pakiecie z dodatkowymi ograniczeniami albo korzyściami.

Mamy więc Archipelag, gdzie zamiast kwadratów 3×3 zabudowujemy wyspy. Mamy Jaskinię, którą musimy zabudowywać od góry. Mamy Miasto w chmurach, w którym raz na erę czas możemy budynek przestawić. Mamy też Bagno, w którym niektóre pola trzeba zabudować, żeby nie stracić na koniec punktów. Ogólnie – nie robi to w grze żadnej rewolucji, ale urozmaica, więc dobrze, bo ten akurat element urozmaicenia potrzebuje.

… całkiem nowe

Wspominałem o nowych budowlach – to jest w gruncie rzeczy mechanizm malutki, ale jednak całkiem nowy. Przed partią draftujemy karty z warunkiem do spełnienia i budynkiem jako nagrodą. Spełnimy warunek – dostajemy budynek. Warunki są w stylu „miej w stolicy trzy różne budynki z przychodem”, więc to raczej kwestia „kiedy”, a nie „czy” go spełnimy. Kart jest niewiele, budynki są niebrzydkie, trudno tu się więcej rozwodzić.

Wiadomo, że najgrubszą sprawę zostawiłem na deser. Na samym początku tego tekstu napisałem, że Tapestry to gra o poruszaniu się pionkami po czterech torach. Już nie! Z omawianym dodatkiem Tapestry to gra o poruszaniu się pionkami po pięciu torach. Dostajemy zatem nową listwę z dwunastoma polami, zwaną torem Sztuki, którą możemy sobie położyć… gdziekolwiek, bo z racji geometrii nie da się jej sensownie dołożyć do kwadratowej planszy.

Zastępujemy również słynną dwunastościenną kostkę nową, dwudziestościenną, bo dwadzieścia znacznie fajniej dzieli się na pięć, niż dwanaście.

Co znajdziemy na tym nowym torze? Trochę ze starego toru nauki (przemieszczanie się po innych torach), kilka punktacji, możliwość budowania dowolnego budynku z przychodem. Nie znajdziemy natomiast nowego typu zasobów, bo tor Sztuki napędzany jest dowolnymi zasobami spośród tych znanych z podstawki. W efekcie oczywiście nie będzie też nowego toru przychodu. Przede wszystkim natomiast dostaniemy dwie zupełnie nowe mechaniki.

Pierwsza to karty arcydzieł – dla odmiany kwadratowe. Leżą na wystawce analogicznej do kart technologii, po zdobyciu (na torze są 4 okazje) będą odpalały się nam w każdej fazie produkcji dając całkiem mocne efekty (zasoby, punktacje, budynki – w zasadzie pełne spektrum standardowych efektów). Czyli w gruncie rzeczy mechanicznie nic rewolucyjnego, po prostu kolejny dochód, ale strategicznie nowe możliwości i wybory.

Karty mają ładne obrazki i można się z nich dowiedzieć, że arcydziełem jest np. „Krav maga”.

Druga nowość mechaniczna to inspiracje, czyli możliwość (dwukrotnie, jeśli nie kombinujemy z jakimiś specjalnymi arrasami itp.) podmiany jednego z naszych standardowych torów dochodu na nowy, lepszy (czytaj – dający więcej punktów). Tu raczej wybory będą dość jasne, bo na tym etapie powinniśmy już wiedzieć, w co idziemy.

Dwa słowa o wyglądzie, trzy słowa o zadowoleniu

Tematyką dodatku jest Sztuka i architektura, co wybrzmiewa głównie w nazwach nowych kart i pól na nowym torze. Można ewentualnie zgodzić się, że sporo efektów powiązanych jest z budynkami, więc ta architektura ma jakiś naciągany sens. Ale przecież nie klimatycznego sensu szukamy w Tapestry.

W pudełku znajdziemy osiem nowych wielkich budynków, które trzymają standard znany z podstawki, czyli są urocze i niezbyt wygodne w zastosowaniu. Natomiast świetnie nadają się do fotografowania.

Czy ogólnie jestem zadowolony ze Sztuki i architektury? Ku własnemu zaskoczeniu bardziej, niż się spodziewałem. Elementy z kategorii „więcej tego samego” okazały się być sensownie przemyślane – w szczególności nowe frakcje cieszą pomysłami może nie wybitnymi, ale wybijającymi się ponad średnią frakcji z podstawki. Z kolei elementy nowe nie zrobiły rewolucji (być może po cichu liczyłem tu na coś zupełnie oryginalnego), ale nowy tor to jednak znaczne zwiększenie liczby kombinacji, na które można teraz rozegrać partię, a tego przede wszystkim od Tapestry oczekuję.

Pewnie, to nadal będzie przestawianie pionków po torach, zbieranie zasobów i odpalanie punktacji, ale żeby tak nie było potrzebowalibyśmy zupełnie nowej gry.



Grę Tapestry: Szuka i architektura kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Phalanx za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings