Home / Rzut okiem / Gry dla graczy / Impulse – 4*X w godzinę?
Impulse - okładka
Impulse jest grą z gatunku 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) z kosmiczną otoczką.

Impulse – 4*X w godzinę?

Gdy w marcu 2013 zapisałem się do testów wersji Beta najnowszej gry Carla Chudyka, zwanej Impulse, moje oczekiwania co do niej, oparte na znajomości kilku poprzednich gier autora (Na Chwałę Rzymu i Innowacje z dodatkami),  można było streścić w kilku punktach.

1) Carl Chudyk tworzy gry karciane, w których karty mogą być wykorzystane na kilka sposobów.

2) Jego gry mają dużą dozę interakcji oraz polegają na wykorzystywaniu przegiętych kombinacji w efektywny sposób

3) Pierwsze wydanie gry zazwyczaj wydane w małym wydawnictwie z oszczędną grafiką.  Przy kolejnych edycjach i zmianach wydawców można liczyć na bardziej dopieszczoną grafikę i lepsze komponenty.

Karty

Talia w Impulse składa się z 108 kart na których jest 10 rożnych akcji w ponad 50 rożnych wariantach efektu. Karty w Impulse zawierają klika podstawowych elementów. Z przodu karty  znajduje jedno polecenie – akcja do wykonania. Na karcie jest także od 1 do 3 ikon oznaczających jej kolor i wartość. Na tyłach kart znajduje się widok niezeksplorowanego kosmosu. Na brzegach karty (z obu stron) znajduje się 6 połówek bram.

Tak jak w Na Chwałę Rzymu karty znajdują w Impulse rozmaite zastosowania. Mogą zostać zmienione w minerały (akcja Mine), zostać sprzedane (Trade), użyte jako posiłki w walce, wynalezione(Research), odłożone do schowka(Plan) i wreszcie mogą zostać zagrane do Impulsu.

Impulse - Beta - 2pl gameplay

Impulse wersja Beta podczas rozgrywki dwuosobowej. (Komponenty z Ankh-Morpork jako statki i punktacja.)
Po lewej od mapy widać 6 kartowy Impuls podczas wykonywania pierwszej akcji. W wersji finalnej gry Impuls nie przekracza 4 kart ( zmiana zasad i działania akcji Plan). Na dole po lewej plansza gracza z dwoma Technologiami i podłożonymi Minerałami.

W Na Chwałę Rzymu gracze mogli podążać za akcją zagrana przez innego gracza. Podobną mechaniką jest właśnie tytułowy Impuls. Jest to kolejka kart, z której podczas swojej tury gracz wykonuje kolejno: najpierw akcje z kart, które pozostały po turze przeciwnika, potem akcję z karty dołożonej na początku tury. Pod koniec tury gracz odrzuca karty z Impulsu, tak aby pozostały tylko 3 najnowsze. Dobry gracz w Impulse powinienem wykorzystywać akcje poprzednio zagrane przez przeciwników, starając się aby karta przez niego zagrana nie dała przeciwnikom zbyt dużych możliwości w ich turach.

 Rozpoczęcie.

Impulse - Beta - setup3pl

Ustawienie początkowe dla 3 graczy w grze Impulse (wersja Beta).
Gościnnie występują statki z Cosmic Encounter.
Karty Triumph nie weszły do finalnej wersji gry.

Na początku gry 18 kart z talii i kartę Centrum Sektora układa się  w kształt wielkiego sześciokąta tworząc mapę Sektora kosmosu, a połówki bram z sąsiednich kart tworzą 42 bramy. Na początku gry tylko Środek Sektora jest odkryty. Gracze wybierając jeden z rogów planszy jako lokację startową, znajdującą się tam zakrytą kartę dołączają do 5 startowych kart na ręce. Następnie dowolnie wybraną kartę z ręki kładą z powrotem na to samo miejsce, odkrytą, z widoczną akcją. Takie działanie nazwane jest eksploracją ( jedno z  czterech X). Eksplorację wykonuje się także gdy statek gracza wleci na nową kartę w wyniku ruchu.

Na swojej startowej karcie gracze także rozkładają swoje pierwsze 3 statki – dwa Transportery (statki cywilne) na swojej karcie startowej i 1 Krążownik (statek militarny).

Następnie gracze kolejno rozgrywają tury, aż któryś wygra poprzez osiągniecie 20 punktów.

Impulse - player board

Jedna z sześciu różnych plansz gracza. Zawiera streszczenie zasad, dwie startowe technologie, miejsce na Minerały i Plan. W każdej turze gracz wykonuje jedną ze swoich Technologii. Na początku gry gracz ma dostęp do dwóch startowych Technologii wydrukowanych na planszy gracza: jedna z dwóch startowych jest identyczna dla wszystkich graczy, druga jest specyficzna dla rasy która reprezentuje gracz. Podczas gry akcją Research można je zastąpić akcjami z kart.

Podczas swojej tury gracz:

  • dokłada kartę do Impulsu
  • wykonuje akcję jednej ze swoich Technologii.
  • wykonuje akcje znajdujące się Impulsie
  • ma opcję wykonania swojego Planu, specjalnego schowka na akcje
  • zdobywa punkt za każdą zajmowaną bramę Centrum Sektora
  • dobiera 2 karty i redukuje Impuls do 3 kart

Statki

Impulse jest pierwszą grą Autora, w której pojawiają się pionki graczy. Wprowadzają do gry element taktyczny, a także elementy bardzo podobne do spotykanych w grach area-control i worker placement.

W Impulse funkcja statku (podobnie jak jest z kartami) zależy od jego lokalizacji. Gracz ma do dyspozycji 12 statków i podczas gry decyduje, czy wystawiać je jako Transportery na kartach, czy jako Krążowniki na Bramach(o ile na taki wybór pozwala akcja Budowy).

Impulse - Build

Akcja Build jest drugą najważniejsza akcją w grze. Pozwala wystawiać nowe statki.

Za pomocą akcji Command gracze poruszają swoje statki po mapie. Transportery(statki cywilne) poruszają się po skacząc z karty na sąsiednia kartę. Tu przejawia się główne zadanie Transporterów. Karta na której Transportery zakończyły ruch jest aktywowana i wykonywana jest jej akcja.

Ponadto Transportery i kryształy na posiadanych minerałach w pasującym kolorze, mogą wzmocnić efekt akcji. Każdy efekt na karcie posiada liczbę specjalnie zaznaczoną w tekście, liczba ta jest zwiększona o 1 za każde dwa boostujące Transportery i Kryształy.

Krążowniki(Statki militarne) poruszają się z bramy na bramę. Krążownik stojąc na bramie pomiędzy dwoma kartami patroluje je obie i blokuje tym samym dla ruchy przeciwnika – Transportery przeciwnika nie mają wstępu na te karty, wrogie Krążowniki są zmuszone do walki z patrolującym statkiem.

Impulse - Command

Akcja Command jest najbardziej podstawową akcja w grze. Umożliwia poruszanie statków po mapie.

Kosmiczne starcie

Gdy dochodzi do walki między flotami Krążowników, gracze okrywają tyle kart z talii, ile Krążowników maja w walce i obliczają sumę ich wartości. Mogą także wcześniej zagrać zakryte karty z ręki jako wsparcie – ale karty wsparcia doliczają swoje wartości, tylko wtedy gdy pasują do którejś z kart Implusu , Planu gracza lub Technologii gracza. Przegrana strona traci wszystkie statki uczestniczące w walce.

Impulse - Gameplay topview

Toczą się ciężkie walki o Centrum Sektora (za pomocą agentów z Ankh-Morpork). Czy przewaga militarna Żółtego da mu zwycięstwo?

Wygrana w walce nagrodzona jest jednym punktem i dodatkowym punktem za każdy zniszczony statek przeciwnika. Zniszczenie statków przeciwnika innymi sposobami także daje punkty.

Krążowniki automatycznie niszczą niebronione Transportery przeciwnika napotkane podczas ruchu. Akcją Sabotage można niszczyć statki przeciwnika bombami – zostaje zniszczone tyle statków przeciwnika w docelowej flocie, ile odsłoniętych kart odsłoniętych ma wartość 2 lub 3.

Wyścig do…  20 punków

Impulse - Sector Core

Karta stanowiąca centrum mapy. Toczy się o nią boje ponieważ kontrola nad nię jest jednym ze źródeł punktów w grze.

Nie tylko walka punktuje w Impulse – dużym źródłem punktów jest też kontrola nad Centrum Sektora.

Pod koniec rundy gracz dostaje 1 punkt za każda kontrolowaną bramę tej karty. I jeśli przeciwnik nie kontroluje żadnej bramy Centrum Sektora, można tam wlecieć Transporterami i wykonać akcję wprost dającą punkty(boostowaną dowolnie wybranym kolorem kryształów).

Duże ilości punktów może wyprodukować dobrze zaplanowana i wykonana rafinacja minerałów – tracimy wprawdzie uzyskany z nich Boost, ale można uzyskać nawet ponad 10 punktów z jednej akcji Refine – zwykle przeważając szalę zwycięstwa. Mniej punktów daje akcja Trade, ale zwykle wymaga także dużo mniej przygotowań.

Pozostałe akcje.

Jak widać niektóre karty mogą być potężne i dodanie ich do Impulsu może być niebezpieczne, przeciwnicy w swojej turze będą mogli je także wykorzystać . Użycie akcji Execute , Plan i Research pozwala na wykorzystanie takich akcji na własny użytek.

Oprócz dobierania 2 kart na koniec tury, gracze mogą używać akcji Draw do dobierania kart. W tej akcji (i w niektórych wariantach innych akcji) gracze sprawdzają, czy karty odsłonięte z talii spełniają warunek na kolor lub wartość, jeśli tak, to wykonują akcję.

Impulse - 3 Cards(RYG)

Trzy karty, w trzech różnych wartościach i kolorach stykające się bramami.

 

Podsumowując.

Mechanika gry Impulse spełniła oczekiwania w 100% : różnorodność kart, wiele dróg do zwycięstwa, kosmiczne kombinacje, taktyka i duża interakcja.

Jeśli chodzi o wrażenia estetyczne, wiedziony doświadczeniem, nie stawiałem poprzeczki wysoko. Liczyłem na na czytelne karty nie przeszkadzające w rozgrywce i pod tym względem efekt był zadowalający. W trakcie testów szata graficzna uległa poprawkom i kilka przykładów finalnych grafik pozostawię ocenie Czytelnika.

Gra miała już wstępne przedpremierowe wydanie w 2013 roku(na BGG.CON). Premiera finalnej wersji zapowiadana jest na lipiec 2014 roku. Nic mi nie wiadomo o tym, czy gra będzie miała wydawców poza Asmadi Games i polską wersję.


 

Tekst i zdjęcia  Rafał Kruczek
Ilustracje © Asmadi Games. Used with permission

Info
Impulse © 2014 Asmadi Games
Designed by Carl Chudyk
Developed by Chris Cieslik
Art and Design by Alanna Cervenak, Cara Judd

Gra dla 2-6 graczy (wiek 13+)
Czas gry: 30-60 minut


3 komentarze

  1. KubaP

    Tłusto jak na rzut okiem! I przedpremierowo! Zacna robota, milordzie!

  2. Rafał Kruczek
    Rafał Kruczek

    @ KubaP
    Dzięki.
    Finalna wersja już lezy na biurku.

  3. Rafał Kruczek
    Rafał Kruczek

    Wiele wskazuje na to że przepowiednia numer 3) jednak sie spełni…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

Jubako. Domino obrazkowe 3D w japońskiej kuchni

Jubako (wymawia się: dziubako) to nazwa ozdobnego pudełka, wypełnionego starannie ułożonymi przysmakami, tradycyjnie używanego w Japonii z okazji Nowego Roku. To również nazwa gry znanego duetu Michael Kiesling & Wolfgang Kramer. Celem tej gry jest tak ułożyć na planszy imitującej jubako płytki z obrazkami przysmaków, aby zdobyć jak najwięcej punktów zwycięstwa.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap