Impulse - okładka
Impulse jest grą z gatunku 4X (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) z kosmiczną otoczką.

Impulse – 4*X w godzinę?
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Gdy w marcu 2013 zapisałem się do testów wersji Beta najnowszej gry Carla Chudyka, zwanej Impulse, moje oczekiwania co do niej, oparte na znajomości kilku poprzednich gier autora (Na Chwałę Rzymu i Innowacje z dodatkami),  można było streścić w kilku punktach.

1) Carl Chudyk tworzy gry karciane, w których karty mogą być wykorzystane na kilka sposobów.

2) Jego gry mają dużą dozę interakcji oraz polegają na wykorzystywaniu przegiętych kombinacji w efektywny sposób

3) Pierwsze wydanie gry zazwyczaj wydane w małym wydawnictwie z oszczędną grafiką.  Przy kolejnych edycjach i zmianach wydawców można liczyć na bardziej dopieszczoną grafikę i lepsze komponenty.

Karty

Talia w Impulse składa się z 108 kart na których jest 10 rożnych akcji w ponad 50 rożnych wariantach efektu. Karty w Impulse zawierają klika podstawowych elementów. Z przodu karty  znajduje jedno polecenie – akcja do wykonania. Na karcie jest także od 1 do 3 ikon oznaczających jej kolor i wartość. Na tyłach kart znajduje się widok niezeksplorowanego kosmosu. Na brzegach karty (z obu stron) znajduje się 6 połówek bram.

Tak jak w Na Chwałę Rzymu karty znajdują w Impulse rozmaite zastosowania. Mogą zostać zmienione w minerały (akcja Mine), zostać sprzedane (Trade), użyte jako posiłki w walce, wynalezione(Research), odłożone do schowka(Plan) i wreszcie mogą zostać zagrane do Impulsu.

Impulse - Beta - 2pl gameplay

Impulse wersja Beta podczas rozgrywki dwuosobowej. (Komponenty z Ankh-Morpork jako statki i punktacja.)
Po lewej od mapy widać 6 kartowy Impuls podczas wykonywania pierwszej akcji. W wersji finalnej gry Impuls nie przekracza 4 kart ( zmiana zasad i działania akcji Plan). Na dole po lewej plansza gracza z dwoma Technologiami i podłożonymi Minerałami.

W Na Chwałę Rzymu gracze mogli podążać za akcją zagrana przez innego gracza. Podobną mechaniką jest właśnie tytułowy Impuls. Jest to kolejka kart, z której podczas swojej tury gracz wykonuje kolejno: najpierw akcje z kart, które pozostały po turze przeciwnika, potem akcję z karty dołożonej na początku tury. Pod koniec tury gracz odrzuca karty z Impulsu, tak aby pozostały tylko 3 najnowsze. Dobry gracz w Impulse powinienem wykorzystywać akcje poprzednio zagrane przez przeciwników, starając się aby karta przez niego zagrana nie dała przeciwnikom zbyt dużych możliwości w ich turach.

 Rozpoczęcie.

Impulse - Beta - setup3pl

Ustawienie początkowe dla 3 graczy w grze Impulse (wersja Beta).
Gościnnie występują statki z Cosmic Encounter.
Karty Triumph nie weszły do finalnej wersji gry.

Na początku gry 18 kart z talii i kartę Centrum Sektora układa się  w kształt wielkiego sześciokąta tworząc mapę Sektora kosmosu, a połówki bram z sąsiednich kart tworzą 42 bramy. Na początku gry tylko Środek Sektora jest odkryty. Gracze wybierając jeden z rogów planszy jako lokację startową, znajdującą się tam zakrytą kartę dołączają do 5 startowych kart na ręce. Następnie dowolnie wybraną kartę z ręki kładą z powrotem na to samo miejsce, odkrytą, z widoczną akcją. Takie działanie nazwane jest eksploracją ( jedno z  czterech X). Eksplorację wykonuje się także gdy statek gracza wleci na nową kartę w wyniku ruchu.

Na swojej startowej karcie gracze także rozkładają swoje pierwsze 3 statki – dwa Transportery (statki cywilne) na swojej karcie startowej i 1 Krążownik (statek militarny).

Następnie gracze kolejno rozgrywają tury, aż któryś wygra poprzez osiągniecie 20 punktów.

Impulse - player board

Jedna z sześciu różnych plansz gracza. Zawiera streszczenie zasad, dwie startowe technologie, miejsce na Minerały i Plan. W każdej turze gracz wykonuje jedną ze swoich Technologii. Na początku gry gracz ma dostęp do dwóch startowych Technologii wydrukowanych na planszy gracza: jedna z dwóch startowych jest identyczna dla wszystkich graczy, druga jest specyficzna dla rasy która reprezentuje gracz. Podczas gry akcją Research można je zastąpić akcjami z kart.

Podczas swojej tury gracz:

  • dokłada kartę do Impulsu
  • wykonuje akcję jednej ze swoich Technologii.
  • wykonuje akcje znajdujące się Impulsie
  • ma opcję wykonania swojego Planu, specjalnego schowka na akcje
  • zdobywa punkt za każdą zajmowaną bramę Centrum Sektora
  • dobiera 2 karty i redukuje Impuls do 3 kart

Statki

Impulse jest pierwszą grą Autora, w której pojawiają się pionki graczy. Wprowadzają do gry element taktyczny, a także elementy bardzo podobne do spotykanych w grach area-control i worker placement.

W Impulse funkcja statku (podobnie jak jest z kartami) zależy od jego lokalizacji. Gracz ma do dyspozycji 12 statków i podczas gry decyduje, czy wystawiać je jako Transportery na kartach, czy jako Krążowniki na Bramach(o ile na taki wybór pozwala akcja Budowy).

Impulse - Build

Akcja Build jest drugą najważniejsza akcją w grze. Pozwala wystawiać nowe statki.

Za pomocą akcji Command gracze poruszają swoje statki po mapie. Transportery(statki cywilne) poruszają się po skacząc z karty na sąsiednia kartę. Tu przejawia się główne zadanie Transporterów. Karta na której Transportery zakończyły ruch jest aktywowana i wykonywana jest jej akcja.

Ponadto Transportery i kryształy na posiadanych minerałach w pasującym kolorze, mogą wzmocnić efekt akcji. Każdy efekt na karcie posiada liczbę specjalnie zaznaczoną w tekście, liczba ta jest zwiększona o 1 za każde dwa boostujące Transportery i Kryształy.

Krążowniki(Statki militarne) poruszają się z bramy na bramę. Krążownik stojąc na bramie pomiędzy dwoma kartami patroluje je obie i blokuje tym samym dla ruchy przeciwnika – Transportery przeciwnika nie mają wstępu na te karty, wrogie Krążowniki są zmuszone do walki z patrolującym statkiem.

Impulse - Command

Akcja Command jest najbardziej podstawową akcja w grze. Umożliwia poruszanie statków po mapie.

Kosmiczne starcie

Gdy dochodzi do walki między flotami Krążowników, gracze okrywają tyle kart z talii, ile Krążowników maja w walce i obliczają sumę ich wartości. Mogą także wcześniej zagrać zakryte karty z ręki jako wsparcie – ale karty wsparcia doliczają swoje wartości, tylko wtedy gdy pasują do którejś z kart Implusu , Planu gracza lub Technologii gracza. Przegrana strona traci wszystkie statki uczestniczące w walce.

Impulse - Gameplay topview

Toczą się ciężkie walki o Centrum Sektora (za pomocą agentów z Ankh-Morpork). Czy przewaga militarna Żółtego da mu zwycięstwo?

Wygrana w walce nagrodzona jest jednym punktem i dodatkowym punktem za każdy zniszczony statek przeciwnika. Zniszczenie statków przeciwnika innymi sposobami także daje punkty.

Krążowniki automatycznie niszczą niebronione Transportery przeciwnika napotkane podczas ruchu. Akcją Sabotage można niszczyć statki przeciwnika bombami – zostaje zniszczone tyle statków przeciwnika w docelowej flocie, ile odsłoniętych kart odsłoniętych ma wartość 2 lub 3.

Wyścig do…  20 punków

Impulse - Sector Core

Karta stanowiąca centrum mapy. Toczy się o nią boje ponieważ kontrola nad nię jest jednym ze źródeł punktów w grze.

Nie tylko walka punktuje w Impulse – dużym źródłem punktów jest też kontrola nad Centrum Sektora.

Pod koniec rundy gracz dostaje 1 punkt za każda kontrolowaną bramę tej karty. I jeśli przeciwnik nie kontroluje żadnej bramy Centrum Sektora, można tam wlecieć Transporterami i wykonać akcję wprost dającą punkty(boostowaną dowolnie wybranym kolorem kryształów).

Duże ilości punktów może wyprodukować dobrze zaplanowana i wykonana rafinacja minerałów – tracimy wprawdzie uzyskany z nich Boost, ale można uzyskać nawet ponad 10 punktów z jednej akcji Refine – zwykle przeważając szalę zwycięstwa. Mniej punktów daje akcja Trade, ale zwykle wymaga także dużo mniej przygotowań.

Pozostałe akcje.

Jak widać niektóre karty mogą być potężne i dodanie ich do Impulsu może być niebezpieczne, przeciwnicy w swojej turze będą mogli je także wykorzystać . Użycie akcji Execute , Plan i Research pozwala na wykorzystanie takich akcji na własny użytek.

Oprócz dobierania 2 kart na koniec tury, gracze mogą używać akcji Draw do dobierania kart. W tej akcji (i w niektórych wariantach innych akcji) gracze sprawdzają, czy karty odsłonięte z talii spełniają warunek na kolor lub wartość, jeśli tak, to wykonują akcję.

Impulse - 3 Cards(RYG)

Trzy karty, w trzech różnych wartościach i kolorach stykające się bramami.

 

Podsumowując.

Mechanika gry Impulse spełniła oczekiwania w 100% : różnorodność kart, wiele dróg do zwycięstwa, kosmiczne kombinacje, taktyka i duża interakcja.

Jeśli chodzi o wrażenia estetyczne, wiedziony doświadczeniem, nie stawiałem poprzeczki wysoko. Liczyłem na na czytelne karty nie przeszkadzające w rozgrywce i pod tym względem efekt był zadowalający. W trakcie testów szata graficzna uległa poprawkom i kilka przykładów finalnych grafik pozostawię ocenie Czytelnika.

Gra miała już wstępne przedpremierowe wydanie w 2013 roku(na BGG.CON). Premiera finalnej wersji zapowiadana jest na lipiec 2014 roku. Nic mi nie wiadomo o tym, czy gra będzie miała wydawców poza Asmadi Games i polską wersję.


 

Tekst i zdjęcia  Rafał Kruczek
Ilustracje © Asmadi Games. Used with permission

Info
Impulse © 2014 Asmadi Games
Designed by Carl Chudyk
Developed by Chris Cieslik
Art and Design by Alanna Cervenak, Cara Judd

Gra dla 2-6 graczy (wiek 13+)
Czas gry: 30-60 minut

Przydatne linki:

3 komentarze

  1. KubaP

    Tłusto jak na rzut okiem! I przedpremierowo! Zacna robota, milordzie!

  2. Rafał Kruczek
    Rafał Kruczek

    @ KubaP
    Dzięki.
    Finalna wersja już lezy na biurku.

  3. Rafał Kruczek
    Rafał Kruczek

    Wiele wskazuje na to że przepowiednia numer 3) jednak sie spełni…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings