Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Cafe international – najgorsze SdJ w historii? – ze starej półki cz. 41

Cafe international – najgorsze SdJ w historii? – ze starej półki cz. 41
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Po wydaniu Manhattan przez Fox Games – gry starej, ale ongiś bardzo docenianej i zasłużonej (nagroda Spiel des Jahres w 1994 roku) zacząłem się zastanawiać ile jeszcze zapomnianych laureatów tego prestiżowego wyróżnienia zasługiwałoby na mały lifting i polskie wydanie. Przypomniałem sobie przy tej okazji, że jakiś czas temu obejrzałem jedną z topek Toma Vasela. Dotyczyła ona najgorszych gier, które dostały nagrodę Spiel des Jahres. (Mało) zaszczytne pierwsze miejsce otrzymała gra Cafe international – laureat nagrody z 1989 r. Pewnie taka niezbyt pochlebna rekomendacja odstraszyłaby mnie od tego tytułu na dobre … gdyby nie to, że od kilku miesięcy leżał on już u mnie na półce. Wiedziony ciekawością w końcu więc sięgnąłem po grę i zagrałem.

A dokładnie, najpierw sięgnąłem po instrukcję, która od razu po przeczytaniu, nawet bez potrzeby kontaktu z grą wydała się dziurawa jak szwajcarski ser (przynajmniej jej polskie i angielskie tłumaczeni, bo oryginalnego, niemieckiego nie jestem w stanie ocenić). Co by jednak o niej nie mówić, podstawowe reguły wyłożyła klarownie więc po pierwszej lekturze można było przystąpić do rozgrywki.

Tak więc zaczynamy od tła (klimatu) gry. Wcielamy się w managerów restauracji, dostajemy do obsługi klientelę i mamy zadbać o to, żeby była ona zadowolona. A żeby była, musimy posadzić wszystkich do odpowiednich stolików. Tak żeby nikt nie siedział sam, wszyscy goście siedzieli z osobami tej samej lub zaprzyjaźnionej narodowości, a do tego, żeby każdy stolik zajmowały osoby różnych płci – w konfiguracjach para, dwie pary, dwie kobiety i mężczyzna lub dwóch mężczyzn i kobieta (brzmi jak nazwa jakiegoś sitcomu). Jak już nie możemy nikogo usadzić przy stoliku to sadzamy przy barze. O ile miejsce przy samy barze jest ok, to już jednak miejsca w kolejce do niego powodują, że ludzie się denerwują a my tracimy punkty zwycięstwa.

No właśnie, słowo o mechanice i punktach zwycięstwa. Dostajemy na początku gry 5 klientów. W swojej turze możemy wysłać jednego lud dwóch do odpowiednich stolików, jednego do baru lub wymienić klienta kosmopolitę (pasuje do każdego stolika) na klienta odpowiedniej narodowości. Po ruchu dobieramy klientów do pięciu. Chyba, że udało nam się zamknąć stolik klientami jednej narodowości, wówczas nasza ręka się zmniejsza. Punkty zwycięstwa zdobywamy co turę, za każdym razem, kiedy dosadzimy jednego lub dwóch gości do odpowiedniego stolika. Ujemne punkty przynoszą nam klienci wysłani do kolejki przy barze, a także Ci, którzy na koniec gry zostali nieobsłużeniu.

Szata graficzna starej wersji gry jest przeciętna. Do plusów można by tu zaliczyć dużą i czytelną mapę. Do kafelków klientów restauracji, mimo że są małe i dosyć cienkie, da się jeszcze przyzwyczaić, ale już plastikowe monety, stanowiące PZ są ewidentnie do wymiany. Chociażby dlatego, że nie ma na nich nominałów, a jedynym elementem, który je rozróżnia jest kolor. Rzecz jasna konieczność ciągłego zastanawiania się czy czerwony jest za 10, 5 czy 1, itp., powoduje nie tylko nierzadkie pomyłki, ale też frustrację związaną z koniecznością ciągłego zaglądania do instrukcji lub odręcznej przypominajki.

Trudno nie zauważyć też, że gra nie należy do zbyt poprawnych politycznie. Podział stolików ze względu na narodowości, konieczność dopasowywania gości według płci, a do tego potraktowanie Afrykańczyków jako jednego narodu i usadzenie ich w kącie restauracji. Wydaje się, że w dzisiejszych czasach, kiedy niewolnicy zostali zastąpieni w Puerto Rico kolonistami, a w Pięciu klanach fakirami, taki temat by nie przeszedł.

Niestety mechanice Cafe international też sporo można wytknąć. Po pierwsze losowość. Dobór osób z woreczka powoduje, że niekiedy nie możemy nic zrobić poza dostawieniem klienta do baru. Na początku gry możliwości jest więcej więc ta losowość raczej nam nie przeszkadza, ale im dłużej gramy tym w restauracji staje się gęściej, a nasza ręka się kurczy przez co wybory stają się ograniczone. Końcówka, kiedy brakuje już tylko jednego lub dwóch gości, jest już niestety tragiczna. W zasadzie ruch ogranicza się wówczas do wylosowania klienta, sprawdzeniu czy pasuje on do wolnego krzesła i ewentualnego posadzenia go w barze. Przypomina to trochę oczekiwanie na konkretną produkcję w Catanie, kiedy jedyny brakujący nam surowiec leży u nas na dwójce lub dwunastce, a nikt nie chce się z nami wymieniać.

Druga istotna wada to brak realnych decyzji. No chyba że za decyzję uważamy to czy chcemy dostać 4 czy 6 punktów. Gra jest wybitnie taktyczna, nie ma możliwości zaplanowania żadnej strategii, a nasza aktywność ogranicza się do znalezienia na planszy stolika / stolików, do którzy najkorzystniej możemy dołożyć posiadane żetony. W tym kontekście można pokusić się o stwierdzenie, że jest to gra na spostrzegawczość, bo łatwiej  przegapić dobry ruch niż podjąć niewłaściwą decyzję, kiedy ten ruch już widzimy (ok, czasami zdarzy się, że świadomie decydujemy o niedokładaniu drugiego klienta do stolika, żeby nie ułatwić przeciwnikom jego zamknięcia, ale to sytuacje raczej rzadkie).

Te trzy wady (archaiczne wykonanie, dokuczająca losowość i brak decyzji) to wady poważne, a mimo to przy grze bawiłem się dobrze. Rozgrywka jest lekka, szybka i niezobowiązująca, bez niepotrzebnych przestojów czy zbędnego kombinowania. Gra podobała się też wszystkim znajomym, z którymi grałem i dopiero końcowy etap wzbudzał w graczach niepotrzebną frustrację. Gdyby ten błąd jakoś naprawić, a wykonanie dostosować nieco do naszych czasów, to wydaje mi się, że nawet mimo braku w rozgrywce głębszych decyzji, Cafe international znalazłoby szerokie grono zwolenników wśród graczy familijnych lub osób rozpoczynających dopiero swoja zabawę z nowoczesnymi planszówkami. Ja do każdej kolejnej partii  zasiadałem z przyjemnością, która nie opuszcza mnie przez mniej więcej ¾ rozgrywki.

I mimo, że wszystko wskazuje na to, że w skali GF gra powinna dostać 4/10 (Tu już są jakieś zasadnicze wady  – problem z balansem, brak sensownego poziomu decyzyjności itp. Grać można, ale zasadniczo odradzamy.), ja daję szóstkę (Tu mamy już jakieś konkretne zarzuty do gry. Może nadal być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.), bo zagram w nią chętniej niż w wiele poprawnie działających, ale przynoszących mniej satysfakcji planszówek.



Grę Cafe international kupisz w sklepie


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (5/10):

Ogólna ocena (6/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings