Home | Katalog gier | Dodatki | Bonfire: Leśne Stworzenia i Pradawne Drzewa – must have or not must have?

Bonfire: Leśne Stworzenia i Pradawne Drzewa – must have or not must have? rzut okiem

Jeżeli czytujecie moje teksty to zapewne wiecie, że uwielbiam Stefana Felda. Jest on autorem największej liczby gier z mojej kolekcji, a wszystkie jego tytuły, w które grałem oscylują na skali od doceniam do uwielbiam. Nie licząc jednak kilku minidodatków do Zamków Burgundii, nie grałem jeszcze chyba w żadne pełnoprawne rozszerzenie gry tego autora. Przynajmniej do czasu, kiedy Portal Games nie przysłał mi Bonfire: Leśne Stworzenia i Pradawne Drzewa.

Dodatek do zeszłorocznego Bonfire zawiera trzy nowe moduły gry oraz rozszerzenie dla piątego gracza (pierwotna gra przeznaczona była dla 2-4 osób). Całość mieści się w pudełku długością i szerokością pasującym do podstawki, jednak dwukrotnie od niej niższym. Wykonanie dodatku również trzyma wysoki poziom pierwowzoru.

Trzy nowe moduły jakie proponuje rozszerzenie to Wydarzenia oraz tytułowe Leśne  Stworzenia i Pradawne Drzewa. Wszystkie warianty można dowolnie łączyć, co  zresztą sam z powodzeniem robiłem w dotychczasowych rozgrywkach.

Moduł Wydarzenia to zestaw kart przynoszących wszystkim graczom określone korzyści powiązane z wykonywaniem konkretnego działania. Przykładowo może to być przywilej dobrania złota w momencie wykonywania akcji Odnajdywania Strażniczek lub obniżenia kosztu przy akcji Rekrutacji Gnoma albo Otrzymania Zadania.

Pierwsze Wydarzenie odkrywane jest przed rozpoczęciem rozgrywki, kolejne (anulujące każdorazowo efekt poprzedniego) za każdym razem, kiedy pierwszy gracz wykonuje akcję umieszczania Kafelka Losu.

Moduł Leśne Stworzenia umożliwia graczom dobranie przed rozpoczęciem partii kafelka tytułowego Stworzenia. Przynosi ono temu graczowi stałą unikatową zdolność w trakcie całej rozgrywki albo jednorazowy profit przed jej rozpoczęciem albo po jej zakończeniu.

Przykładem Stworzenia należącego do tej pierwszej grupy może być Pancerny Żółw, dzięki któremu wykonując akcję ruchu okrętem możemy przemieścić się na dowolną wyspę (nawet za 1 żeton akcji). Do drugiej z wymienionych kategorii pomocników można zaliczyć z kolei np. Dębołaza, który zapewnia nam na początku rozgrywki jednego darmowego Specjalistę oraz po jednym dodatkowym żetonie uniwersalnej akcji i sztuce złota.

Najbardziej rozbudowany z całego dodatku jest moduł Pradawne Drzewa. Wprowadza on do rozgrywki nową mechanikę związaną z akcją Procesji Strażniczek. W skrócie – po wykonaniu akcji Procesji  gracz może zakupić jedno z trzech dostępnych na wystawce drzew i umieścić je przy drodze, na której znajduje się obecnie któraś ze Strażniczek. Drzewa podzielone są kolorami oraz właściwościami, które posiadają. Niektóre przynoszą efekt jednorazowy, natychmiast po kupnie, inne efekt stały, a jeszcze kolejne dodatkowe punkty na koniec gry. Po wykonaniu akcji Sadzenia Drzewa gracz może dodatkowo skorzystać z mini-bonusów przypisanych do żetonów neutralnych Strażniczek, o ile oczywiści posiada odpowiadające tym bonusom Strażniczki na swojej wyspie.

Omawiany moduł wprowadził do rozgrywki również dodatkowego Starszego, przynoszącego punkty za posiadane Drzewa, dodatkowe Wspólne Zadanie (posiadaj 7 kafli Pradawnych Drzew) oraz dodatkowe pole w Wysokiej Radzie, które pozwala otrzymać jeden darmowy kafel Pradawnego Drzewa.

Na koniec gry gracze otrzymują również dodatkowe punkty za każde Drzewo sparowane kolorem z przylegającym do niego Ogniskiem.

Po krótkim przejrzeniu zasad, czas na kilka słów podsumowania. Niestety ominie ono wariant 5-osobowy, bo w taki składzie nie udało mi się zagrać. Nadmienię tylko, że zawsze doceniam koncepcję zmierzające do zwiększenia liczby graczy zasiadających przy stole, jednak w przypadku Bonfire rozgrywanego z trzema dodatkowymi modułami, nawet partie dwuosobowe oscylowały w granicach dwóch godzin, stąd obawiam się, że rozgrywka w pełnym składzie może okazać się mocno uciążliwa (nie tylko ze względu na jej czas, ale też z uwagi na towarzyszący grze downtime).

Jak wspomniałem, po otrzymaniu dodatku, grałem wyłącznie partie z trzema nowymi modułami jednocześnie i taki wariant zdecydowanie polecam, gdyż rozdrabnianie się na ogrywanie poszczególnych elementów z osobna nie daje szansy w pełni poczuć zmian oferowanych przez dodatek.

Moduły Wydarzenia i Leśne Stworzenia wprowadzają w zasadach zmiany niemal kosmetyczne. Z drugiej strony oba też w całkiem sprytny sposób modyfikujące rozgrywkę, zachęcając graczy do pewnego ukierunkowania swoich działań. Różnica polega jednak na tym, że o ile Wydarzenia kierunkują działania wszystkich graczy w tym samym czasie (np. chcemy zdobywać Zadania w momencie, kiedy efekt Wydarzenie wprowadza zniżkę na ich pozyskanie) o tyle Stworzenia kierunkują działania jednego gracza, ale przez cała rozgrywkę. I ogólnie muszę przyznać, że koncepcja ta bardzo mi się podoba. Mam jednak mały problem z balansem pomiędzy poszczególnymi Stworzeniami, bo niektóre (zwłaszcza z tych, które zapewniają jakiś stały efekt) wydają mi się zdecydowanie lepsze od innych.    

Moduł Pradawne Drzewa to natomiast kolejny poziom znanej z podstawki łamigłówki, wprowadzający nowe zależności pomiędzy poszczególnymi elementami rozgrywki. Tak więc, jeżeli w podstawowym Bonfire komuś za mało było jeszcze móżdżenia, to ten dodatek w zasadzie może brać w ciemno. I nie chodzi mi tutaj wyłącznie o dopasowywanie kolorków drzewek do światełek, żeby złapać dodatkowe punkciki na koniec zabawy, ale o cały mechanizm wynikających z akcji Sadzenia Drzew konsekwencji, poczynając od zgromadzenia surowców na zakup i wyboru odpowiedniej rośliny (aby móc maksymalnie wykorzystać jej właściwości), przez  uratowanie odpowiednich Strażniczek (żeby te zapewniły nam mini-bonusy) czy ich właściwe ustawienie na ścieżce po to, by móc posadzić Drzewo w odpowiednim miejscu.

Reasumując, nawet jakbym nie posiadał omawianego dodatku, przy Bonfire bym się dobrze bawił nie czując, że mi czegoś brakuje. Niemniej jednak teraz,  jak już go mam w swojej kolekcji, raczej nie zasiądę do Bonfire bez niego, gdyż wprowadza on to co w dodatkach lubię najbardziej – kilka nienachalnych,łatwych do ogarnięcia zmian, która jednocześnie wprowadzają do rozgrywki pewien powiem świeżości i zachęcają do korzystania z nowych rozwiązań.

 

Przydatne linki:

Dziękujemy firmie Portal Games za przekazanie gry do recenzji.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*