Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Dice Brewing (2. ed.) – Wieczór przy piwie

Dice Brewing (2. ed.) – Wieczór przy piwie [Współpraca reklamowa z Board&Dice] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

pic2230266_mdLato już dawno przeminęło, zimno na dworze i wieje, ciemno szybko się robi, na dyskoteki człowiek już za stary, więc czy można wymyślić coś lepszego na ten jesienny sobotni wieczór niż zasiąść ze znajomymi w klubie, pubie czy w domu przy dobrym piwku? I nie żebym do alkoholizmu namawiał. Proponuję raczej partyjkę w Dice Brewing.

Rys historyczny

Chłopaki z Board&Dice (Filip Głowacz i Ireneusz Huszcza) zadebiutowali na rynku planszówek w 2013 r. wydaniem gry Piwne Imperium. W tytuł tamten nie grałem więc zdania na jego temat nie mam, pomysł na tematykę jak najbardziej jednak udany. Nie dziwi więc, że wydawcy poszli za ciosem i kolejny ich tytuł również w  tematyce piwnej się obraca. Tak więc w 2014 r., gdzieś w okolicach zeszłorocznego Essen na półki w sklepach, a później na stoły graczy trafiło Dice Brewing – kościana gra o warzeniu piwa. W tym roku natomiast wydana została jej druga edycja, którą właśnie mam Wam okazję zrecenzować.

„…a browarnik musi tylko dopilnować, aby piwa nie spasteryzować”, ale czy to takie łatwe?

Dice Brewing to gra kościana, w której w 2-4 graczy walczymy o pozycję najlepszego piwowara, starając się uwarzyć coraz to znamienitsze i smaczniejsze piwa. Gra przeznaczona jest dla osób od 12 roku życia, a czas jednej partii to około godziny (według pudła – 45 minut).

W pudełku znajdziemy tekturowe plansze dla graczy, żetoniki (nasionka, pieniądze, akcje, itp.), karty browarów oraz trzy instrukcje w językach polskim, niemieckim i angielskim (sama gra jest niezależna językowo), ale oczywiście podstawową zawartość stanowią różnokolorowe kostki, za pomocą których będziemy tworzyć nasze piwa. Mamy cztery kolory kostek: żółte to jasny słód, czarne to ciemny słód, zielone to chmiel, a niebieskie stanowią nasze umiejętności piwowarskie.

Przed rozpoczęciem gry każdy gracz otrzymuje swoją plansze do wykonywania akcji, kartę magazynu, po jednej kostce z każdego koloru i jedno nasionko. Wykładamy też 3 lub 4 „startowe” piwa do uwarzenia.

Na początku tury wszyscy gracze rzucają swoimi kośćmi, a następnie po kolei decydują czy i jakie akcje wykonują za ich pomocą na planszy gracza czy może zostawiają kostki w magazynie na dalszy etap warzenia piwa lub nawet na kolejną rundę. Akcji na planszy gracza mamy 16, przy czym dostępne stają się one stopniowo (od 8 w pierwszej rundzie do 16 w trzeciej i następnych). Różne akcje możemy wykonać za pomocą różnego koloru kostek lub przy pomocy nasionek. Możemy na przykład zamienić nasionko na kolejną kostkę jasnego słodu lub chmielu w naszych zasobach, podwyższyć wartość na kościach, przerzucić nieodpowiadające nam wyniki – za każdą akcję musimy jednak „płacić” odpowiednią kością (albo nasionkiem). Wykonane w tym etapie czynności przyniosą jednak swój efekt dopiero na końcu całej rundy, chyba że użyjemy niebieskiej kości umiejętności piwowarskich do przyśpieszenia tego procesu (np. nasionko w jeszcze w tej samej turze stanie się zieloną kością chmielu, którą będziemy mogli od razu użyć do warzenia browaru).

Po fazie akcji następuje faza zakupów, kiedy to możemy kupić żetoniki dodatkowych akcji (pomagających nam lub utrudniających życie innym) lub żetony ulepszaczy do piwa (jabłka, miód, przyprawy, itp.). Kolejna faza to już warzenie piw dostępnych na stole. Każda karta piwa ma swój koszt podstawowy wyrażony najczęściej w ilości, kolorze oraz wartości na kościach, których musimy użyć w procesie warzenia (np. 2 kości jasnego słodu każda o wartości minimum 3 oczka, 1 kość ciemnego słodu o wartości 2 oczka lub większej i kość chmielu z wynikiem min. 4 oczka). Na przeważającej części kart mamy też koszt dodatkowy (np. przyprawy lub umiejętności piwowarskie), po którego opłaceniu dostajemy dodatkową nagrodę. Nagrodami (zarówno podstawowymi jak i dodatkowymi) mogą być różne dobra – punkty zwycięstwa, monety, dodatkowa kość, żeton akcji. Po fazie warzenia następuje faza sprzątania, kiedy użyte kości wracają do naszej puli ogólnej i rozpatrywane są efekty wcześniej zaplanowanych akcji. Gra trwa do momentu wykorzystania przez graczy łącznie 10, 15 lub 20 receptur. Wówczas, kiedy runda dobiegnie końca do punktów zdobytych w trakcie gry doliczamy jeszcze punkty za monety czy kości i ogłaszamy zwycięzcę.

Piana na dwa palce?

Określenie „piana na dwa palce” kojarzy mi się z idealnie nalanym kuflem zimnego piwa. Czy o Dice Brewing mogę powiedzieć, że to właśnie taka dopieszczona mechanicznie i idealnie wykonana gra?

Jeżeli chodzi o grafiki i jakość komponentów to jest naprawdę przyzwoicie. Nie za duże pudełko, przedstawiające czterech piwowarów  przy pracy, zachęca do zainteresowania się tytułem. Tekturowe plansze graczy są solidne i czytelne, a kości ciężki i i duże. Jedynie znaczniki mogły by być większe, bo przy słabym świetle często trudno je od siebie odróżnić (szczególnie dotyczy to żetonów akcji).

Bilans plusów i minusów z samej rozgrywki wychodzi natomiast mniej więcej po równo.

Tematyka to moim zdaniem marketingowy strzał w dziesiątkę, bo kogo nie zaciekawi gra o piwie? Z drugiej strony mechanika do tej tematyki ma się mniej więcej tak jak najnowsze Monopoly do Star Wars. Czyli głównie sprowadza się ona do grafik, bo niby jak powiązać zbieranie kolorowych kostek z określonymi wartościami do warzenia piwa?

Zasady gry są w miarę proste, chociaż instrukcja dosyć skutecznie próbuje je skomplikować. Może to jednak nie do końca być wina samej instrukcji, a raczej moich przyzwyczajeń. Otóż zazwyczaj w instrukcjach odnajduję kolejno spis elementów, następnie przygotowanie do gry, zarys przebiegu rozgrywki (czyli porządek rund, podział na tury / fazy, itp.) i na końcu ewentualnie wyjaśnienie działania poszczególnych akcji. Tutaj natomiast zasady setupu i przebieg gry są wyjaśnione dopiero w drugiej części instrukcji, ta natomiast zaczyna się od opisu poszczególnych akcji i ja nie wiedząc za bardzo do czego je dopiąć, podczas wstępnej lektury zasad czułem się lekko zagubiony.

Plusem samym w sobie w Dice Brewing – dla mnie i zapewne dla wielu innych osób – są kości. Kto nie lubi przerzucać kości i coś z nimi kombinować? Tylko, że tego dice manipulation jest w tytule Board&Dice trochę mało, a do tego wyniki wyższe są wyraźnie lepsze niż mała ilość oczek. A taka losowość połączona z małym wpływem gracza na ostateczny wynik może być w przypadku słabych rzutów wyjątkowo zniechęcająca. Akcji niby jest dużo, ale często z wielu z nich nie mamy możliwości skorzystać w sposób jak byśmy sobie chcieli zaplanować.

Losowość w grze to zresztą nie tylko rzuty kośćmi ale też dociąganie kart piw, które możemy uwarzyć. Wybór jest relatywnie niewielki, zazwyczaj stać nas na uwarzenie podczas rundy jednego piwa i kiedy ktoś wcześniej nam je podbierze często zostajemy bez zysków tej rundzie, a brak zysków z jednej rundy w tej grze wydaje się być dosyć dużym obciążeniem.

Fajne jest zróżnicowanie nagród, które dostajemy za uwarzenie danego piwa. Raz mogą to być pieniądze, które później możemy zainwestować w dodatkowe akcje lub ulepszacze, innym razem możemy dostać kolejna kość lub darmową akcję, w końcu możemy po prostu otrzymać punkty zwycięstwa. Ponieważ jednak w trakcie rundy najczęściej uzbieramy składniki jedynie na jedno piwo, toteż zazwyczaj nie mamy aż takiego wyboru, po prostu bierzemy to na co nas stać.

Jeżeli chodzi o grywalność i regrywalność to w Dice Browing grało nam się płynnie i przyjemnie, ale zazwyczaj kończyło się na jednej partii podczas jednego planszówkowego spotkania. Mimo dobrej zabawy z odrobiną główkowania, gdy uwarzone zostało ostatnie piwo odkładaliśmy grę na półkę, nikt y nie namawiał do rozegrania kolejnej partii, nie było dyskusji o grze ani wielki emocji. Po prostu „fajnie było, ale się skończyło”

Reasumując, Dice Brewing na pewno przyciąga (wykonaniem, tematyką, kośćmi), ale czy wciąga? Mnie na jedną – dwie partie, co jakiś czas jak najbardziej, na dłużej raczej nie. Bez wątpienia jednak nie mam zamiaru jej się pozbywać, bo od czasu do czasu i w odpowiednim nastroju i towarzystwie z przyjemnością po nią sięgnę. Polecam więc sprawdzić czy Wam się spodoba tym bardziej, że cena tej gry jest bardzo przystępna.



Dziękujemy firmie Board&Dice za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Avatar

    Piwo się warzy. Waży się najwyżej butelki z piwem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings