Pocket Imperium – mikro 4X [Współpraca reklamowa z Games Factory Publishing] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

pocket_tridi.373662.800x0Pocket Imperium to gra dla 2-4 osób autorstwa Davida J. Mortimera (jeśli się nie mylę Pocket Imperium jest jego debiutem), w której będziemy rozprzestrzeniać naszą flotę i podbijać planety aby po każdej z 6 lub 8 rund oraz na koniec gry zdobywać punkty zwycięstwa.

Zasady w pigułce

Każdy z graczy otrzymuje 3 karty z akcjami: Ekspansja, Eksploracja, Eksterminacja oraz 12 swoich statków.

  • Ekspansja polega na dołożeniu statku na kafelek zajmowany przez naszą flotę. Nie można dołożyć statku na puste miejsce lub zajmowane przez przeciwnika
  • Eksploracja to przesunięcie jednego lub więcej statków o maksymalnie dwa pola. Jest to manewr nie pojedyńczego statku, lecz floty co oznacza, że można „zgubić” po drodze część statków lub je zabrać i jest to traktowane jako jedna akcja eksploracji. Jeśli jednak wykonujemy kilka rozkazów (np. 3) każdy z nich musi dotyczyć innej floty – a więc nie możemy w ramach trzech rozkazów przelecieć statkiem (statkami) o 6 pól, ale możemy 3 statkami – każde o dwa pola w różnych kierunkach (gdyby leciały razem byłby to jeden ruch).
  • Eksterminacja to zajmowanie planet w naszym sąsiedztwie. Jeśli są puste – po prostu wlatujemy tam statkiem (ruch o jedno pole). Jeśli znajdują się na niej jednostki przeciwnika dochodzi do bitwy 1:1 tj. część statków wzajemnie się znosi a na planszy zostają tylko te nadmiarowe (np. jeśli wlecę trzema statkami na planetę zajmowaną przed dwa obce statki, to każdy z graczy zabiera dwa statki do siebie, a mój jeden statek zostanie na planszy). Nie można eksterminować planety, która kontrolowana jest przez naszą flotę.

Każda runda składa się z 3 faz:

  1. Planownie – gracze wybierają sekwencję rozkazów tj. układają swoje karty w odpowiedniej kolejności.
  2. Faza akcji – najpierw gracze ujawniają swoje pierwsze karty i wykonują rozkazy w kolejności przedstawionej na kartach (Ekspansja jako pierwsza, potem Eksploracja, na końcu Eksterminacja). Liczbę rozkazów  danego  typu jakie możesz wykonać determinuje twoje sąsiedztwo – jeśli żaden z sąsiadów nie wybierze twojej akcji w tym samym czasie (np. Eksploracji jako pierwszej karty) będziesz mógł przeprowadzić trzy takie akcje; jeśli jeden z twoich sąsiadów wybierze to samo co ty – wykonujesz tylko dwie; jeśli obaj – możesz wykonać tylko jedną akcję danego typu. Podobnie postępujemy z drugą i trzecią kartą rozkazów.
  3. Eksploatacja – gracze zapewniają utrzymanie swoim statkom: na pustym polu może znajdować się tylko jeden, na planecie I systemu – dwa statki, II systemu – trzy a na Tri-Prime (środkowa, największa planeta) – cztery. Nadmiarowe znaczniki są usuwane z planszy. Gracze po kolei wskazują też po jednym sektorze, który będzie punktował, a ten, kto kontroluje Tri-Prime ma przywilej wskazania jednego dodatkowego sektora do punktacji. Sektor punktuje cały, tzn. punkty otrzymuje każdy gracz, który kontroluje jakieś planety w danym sektorze.

Rund gramy 6 lub 8 (w zależności od liczby graczy). Na koniec gry wszystkie planety punktują jeszcze raz (po każdej rundzie punktują tylko planety w wybranych przez graczy sektorach) a zwycięzcą zostaje osoba z najwyższą liczbą PZ.

Wrażenia

Zgodnie z tytułem to kieszonkowa wersja 4X, czyli gry, w której rozgrywka opiera się na czterech podstawowych celach – eXplore (eksploracja), eXpand (ekspansja), eXploit (eksploatacja) i eXterminate (eksterminacja). A jednak – choć to mikro 4X – nie jest to gra prosta. Strategia jest praktycznie jedna – jak najbardziej się rozprzestrzenić. Do tego można albo starać się opanować Tri-Prime, albo posiadać swoje planety w sektorach opanowanych przez przeciwnika – co skutkuje zdobywaniem punktów, gdy ten wskaże swój najlepszy sektor do punktowania. Nie w wyborze więc strategii leży trudność, a w przewidywaniu posunięć rywali. I jak w przypadku 2 graczy najczęściej będziemy mieć do dyspozycji te same akcje, tak w przypadku 3 (a jeszcze bardziej 4) – liczebność rozkazów będzie się różnić. Jeśli mam pecha tudzież nie umiem wczuć się w myślenie przeciwnika – szanse rozwoju są niewielkie. Dotyczy to zwłaszcza przewagi przy ekspansji. Im więcej bowiem statków na planszy, tym łatwiej będzie eksterminować oraz zajmować nowe obszary.

Jednak gwoli sprawiedliwości przyznać należy, że te 4X faktycznie są bardzo symboliczne. Gra jest zdecydowanie strategiczna, ale bardziej przypomina szachy (jeśli pominąć milczeniem etap planowania) niż typowe 4X.

Edycja polska różni się od angielskiej. Skoro to pocket game to dobrze byłoby, żeby nie kosztowała fortuny, prawda? Zatem GFP zrezygnowało z drewna na rzecz kartonu i dzięki temu możemy się cieszyć ceną niemal o połowę niższą. Grałam w obie wersje i – zanim dostałam rodzimy egzemplarz – dość sceptycznie podchodziłam do tej zmiany. Drewno to drewno. Jak się sprawdzi karton? Czy łatwo będzie układać jedne statki na drugich? Czy nadal na pierwszy rzut oka będzie widać ile mamy statków? Otóż…. jak najbardziej tak! Karton (a może to już tektura? – nie jestem specjalistą od tego) jest gruby a statki na szczęście zachowały swój oryginalny kształt. Znaczniki sprawdzają się dobrze, może nie są tak przyjemne w obcowaniu jak drewno, ale za to cieńsze, co lekko poprawia stabilność ułożonych jeden na drugim statków.

Sama gra jest przyjemna, choć skaluje się przeciętnie. Wariant dwuosobowy różni się od podstawowej gry – zamiast trzech kart dostajemy sześć, czyli dwa komplety i nie wykładamy ich wszystkich od razu, lecz trzy razy po dwie karty. Mamy więc do czynienia z trzema mini-fazami akcji zanim będziemy eXploatować nasze sektory – i akcje te nie są z góry zaplanowane: kolejne dwie karty wybieramy dopiero po rozegraniu poprzednich dwóch, mamy więc realną szansę na zmianę taktyki po pierwszych dwóch kartach.

Przy dwóch osobach na planszy jest luźno. Prawie nie ma wchodzenia sobie w drogę – poza dominacją na Tri-Prime. Nudnawo. Gdy jeden z graczy zdobędzie przewagę trudniej go jej pozbawić (nie ma możliwości zawiązania sojuszu) – ale też trudniej tę przewagę się zdobywa, bo z reguły mamy tyle samo akcji do wykonania (nie ma tego trzeciego, który pomyślał inaczej i zyskał przewagę). Przy trzech i czterech graczach robi się już ciasno i eXterminacja w kontekście negatywnej interakcji (a nie tylko zajmowania planet) nabiera coraz większego znaczenia. Coraz większego znaczenia nabiera też obserwacja rywali.

Regrywalność Pocket Imperium jest naprawdę imponująca – za każdym razem partia będzie wyglądać nieco inaczej, bo trudno jest przewidzieć posunięcia przewinika, a więc trzeba będzie się dostosowywać na bieżąco do tego co zastaniemy na planszy. Mało statków – to może nie tracić ich na eXterminację? Może spróbować przechytrzyć przeciwnika i dać swoją kartę eXpansji w takim nietypowym momencie, by wreszcie wystawić swoje trzy jednostki? A może zaproponować sojusz aby bić mocniejszego? Z jednej strony możliwości są ograniczone – w końcu to jest mikro 4X – z drugiej gra oferuje sporo wyborów. Kafelki naszego imperium są dwustronne – jedna strona przeznaczona dla graczy początkujących, druga jest nieco bardziej urozmaicona, trudniejsza, z czarną dziurą i z pasem asteroid… do tego są tak zaprojektowane, że można je układać na różne sposoby. I jeszcze dodatek „Dostatek” (Prosperity) dla tych, którzy już naprawdę zlecieli galaktykę wzdłuż i wszerz, i szukają nowych wrażeń – to dodatkowe karty, które zmieniają nieco zasady dla każdej kolejnej rundy premiując wybrane akcje i umożliwiając zdobycie dodatkowych punktów.

Niemile zaskoczyłam się tym, że ani na pudełku (jak w anglojęzycznym wydaniu), ani w środku nie ma toru, który odliczałby rundy. To nie jest błyskawiczna gra. Zdarzają się przestoje. I czasem można się pogubić – którąż to rundę teraz gramy? Można oczywiście postawić sobie talerzyk z 8 żelkami odmierzającymi czas (i pilnować się, żeby nie zjeść jakiegoś nadprogramowo), ale nie jest to coś, co tygrysy lubią najbardziej (co innego gdyby to był tran ;)). Sytuację ratuje dodatek, z którym prędzej czy później zaczynamy grać i wtedy faktycznie tego toru już nie potrzeba, bo czas gry odmierzają nam karty – na każdą rundę inna. Pozwala ona na wykonanie dodatkowego rozkazu o ile przyporządkujemy właściwą kartę rozkazu do odpowiedniej fazy gry oraz na zdobycie dodatkowych 3 punktów za wypełnienie warunku wskazanego na karcie. Tak czy owak, karta danej rundy zniknie  (albo powędruje do któregoś z graczy, albo zostanie odrzucona w przypadku remisu lub niespełnienia warunku) i w ten oto sprytny sposób będziemy wiedzieć ile jeszcze nam czasu pozostało.

Faza planowania jest sama w sobie ciekawa i wymagająca, ale mi nie podeszła. Jeśli źle ocenię przeciwników to zostaję w tyle. Najbardziej boli konflikt dotyczący kart eXpansji. Po prostu mając mało statków – mało można zrobić. No, właściwie to nic nie można zrobić. Mam wtedy poczucie bezsilności – i to jest to, co mnie w Pocket Imperium uwiera. Ale nie jest to stricte zarzut, co moje osobiste preferencje.

Mam też wrażenie, że gra jest bardziej sucha niż być być powinna. Teoretycznie podbijamy galaktykę, praktycznie nie towarzyszą temu wielkie (oprócz frustracji, gdy ktoś nas eXterminuje) emocje. Nie ma sprawnie działających silniczków, nie ma dominacji, która łechtałaby nasze ego kontemplujące korzyści inne niż żmudnie ciułane PZ-ty. Jest kontrola terytorium i swoista ruletka przewidywań: ja wiem, że wiem – on wie, że ja wiem – ja wiem, że on wie, że ja wiem *) . Mowa oczywiście nie o asach kontrwywiadu lecz o karcie jaką za chwilę zagram…

Pocket Imperium to dobry, solidny produkt, choć raczej nie będzie należał do moich ulubionych gier. Ale wart jest poznania. Jeśli nie jesteście jeszcze przekonani do zakupu, to przynajmniej go wypróbujcie, gdy nadarzy się okazja.

Podsumowanie

Plusy:
+ dobrze działająca mechanika
+ sporo negatywnej interakcji (poziom jej jest też zależny od liczby i predyspozycji graczy)
+ wysoka regrywalność
+ dobry stosunek jakość/cena

Minusy:
– bywa frustrująca
– brak toru do odmierzania upływu rund
– nieco przydługa rozgrywka jak na grę kieszonkową
– mniej emocji, niż byśmy się spodziewali po grze 4X

*) Kabaret OT.TO – Stirlitz i Kloss



Dziękujemy firmie Games Factory Publishing za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings