Die Weinhändler
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Gdy pierwszy raz zauważyłem (przypadkiem) grę Die Weinhändler w serwisie BGG, od razu przyciągnęła moją uwagę. Temat tej gry dotyczył wina, a konkretnie – kolekcjonowania butelek tego wyśmienitego trunku. Jestem (wraz z moją żoną) wielbicielem wina, choć niestety nie mogę się uznać za znawcę czy smakosza. Nie umiem rozpoznawać szczepów po smaku czy bukiecie – potrafię jedynie stwierdzić, czy wino mi smakuje, czy nie. Ale potrafię docenić dobrą grę i o tym chciałem dzisiaj napisać.

Zasady

Lektura zasad i opinii graczy na BGG przekonała mnie bardzo szybko. Grę wydało wydawnictwo Amigo, wydawca wielu znakomitych karcianek i była to dodatkowa rekomendacja. Wiedziałem już, że tę grę będę kiedyś miał. Każdy z graczy wciela się w amatora wina, który chce skompletować piwniczkę winną budzącą zazdrość rywali. Gra toczy się przy pomocy butelek różnych rodzajów wina. Każda butelka jest reprezentowana przez kartę; każdy rodzaj to butelki w innym kolorze. Każdy kolor zawiera dziewięć butelek, po trzy jedno-, dwu- i trzygwiazdkowe. Każda butelka ma też cenę, stosowną do klasy trunku. Dodatkowo w grze funkcjonują trzy karty przedstawiające puste butelki.

Na początku gry wszyscy otrzymują po pięć kart, a cztery karty są wykładane na stół – o nie toczyć się będzie licytacja. Gracze kolejno licytują przy pomocy trzymanych w ręce butelek. Wysokość stawki określa się, sumując ceny butelek z oferty danego gracza. Żadna oferta nie może opiewać na sumę, którą wcześniej zalicytował inny gracz, jednak gracze nie mają obowiązku przebijać ofert poprzedników. Jeżeli gracz spasuje, nie może już wrócić do licytacji. Gdy wszyscy gracze zakończą licytowanie, następuje rozdział butelek. Zwycięzca licytacji otrzymuje pulę ze stołu, drugi w kolejności otrzymuje ofertę zwycięzcy, trzeci otrzymuje ofertę drugiego itd. Ostatnia (najniższa) oferta wędruje na stół i jest tam uzupełniana do czterech kart.

Po zakończeniu rundy licytacji następuje runda budowania piwniczki. Każdy gracz mający więcej niż sześć kart musi zredukować swoją rękę, umieszczając część butelek w piwniczce. W tym celu gracze budują z butelek piramidę, ustawiając każdą butelkę na dwóch innych z niższego rzędu.

Podstawa piramidy nie może być większa niż pięć butelek. Za dołożenie butelki do piwniczki gracz otrzymuje tyle punktów, ile gwiazdek ma butelka. Dodatkowo, jeśli ułoży linię (poziomą lub ukośną) lub trójkąt z butelek tego samego koloru, dostaje jeden punkt premii. Jeśli ten trójkąt lub linia jest złożony z identycznych butelek premia wynosi cztery punkty. Jeśli do piwniczki wstawimy pustą butelkę, będziemy mogli później przykryć ją inną butelką, którą mamy dopiero w planach zdobyć. Grę wygrywa gracz, który na końcu ma najwięcej punktów.

Wrażenia z gry

Zasady, jak widać są proste i czytelne – niezbędna cecha chyba każdej udanej karcianki. Jednak gra ma drugie dno – jest bardziej wyrafinowana i złożona niż się wydaje. W grze ważne jest zwrócenie uwagi na kilka rzeczy. Po pierwsze – aby efektywnie licytować. Nie przepłacać, nie szaleć, nie rzucać się na każdą pulę. Czasem lepiej zalicytować jakiś drobiazg i spasować, pozwalając przeciwnikom zabijać się o pulę – w końcu jeśli ich poniesie, my dostaniemy jedną z ich ofert, a pozbędziemy się owego drobiazgu.

Po drugie – bluff. W naszym interesie jest, aby przeciwnicy nie wiedzieli jakie rodzaje wina nas interesują najbardziej. Niech nie mają pojęcia, czy ten drobiazg, który wyłożyliśmy to początek zaciętej licytacji (bo koniecznie chcemy mieć pulę), czy też pula nas nie interesuje i za chwilę wycofamy się z licytacji.

Po trzecie – równowaga na ręce. Potrzebne są nam zarówno butelki drogie, trzygwiazdkowe (one dadzą nam dużo punktów lub będą rozstrzygającym argumentem w licytacji o cenną pulę), jak i butelki tanie. Po co? Tanie butelki pozwalają nam licytować po kawałeczku – zostać w licytacji na wiele rund, najlepiej tak, aby mieć ostatnie słowo. Wtedy właśnie tania butelka pozwoli nam wcisnąć się między oferty dwóch przeciwników i zdobyć tę, na której nam najbardziej zależy. Potrzebna też równowaga w innym sensie – oprócz naszych ulubionych rodzajów wina warto mieć też butelki, które zbierają przeciwnicy. Dołożenie jednej z nich do oferty może powstrzymać przeciwnika od przebijania nas w licytacji o pulę na stole – aby otrzymać tę kartę, musi się ustawić tuż za nami…

Wreszcie po czwarte – planowanie piwniczki. Wybranie rodzajów wina, w których będziemy się specjalizować, to jedna z kluczowych decyzji. Czy będziemy zbierać tylko dwa, czy aż trzy rodzaje? Czy przeciwnicy przypadkiem nie wybiorą tych samych rodzajów co my (po co nam konkurencja)? Czy dołożyć do piwniczki pustą butelkę, czy też zachować ją jako użyteczne narzędzie w licytacji?

Podsumowanie

W grze można się dopatrzyć też wad. Czynnik losowy z pewnością nie jest pomijalny – jak we wszystkich chyba karciankach. Nie każdemu to odpowiada. Gra jest produkcji niemieckiej i adresowana jest do szerokiego grona odbiorców, z tego względu prawdziwych znawców mogą drażnić pewne detale – choćby takie, że niektóre rodzaje wina są nazwane tak jak znane winne regiony (np. Bordeaux), a inne noszą nazwę szczepu winnego, z którego wino powstało (np. Cabernet Sauvignon). Generalnie nazwy win są dobrane tak, aby wydały się znajome szerokiej rzeczy graczy, najlepiej mających styczność z rynkiem niemieckim (są tam też wina niemieckie, mniej znane w Polsce). Dla niektórych problem będzie stanowił także mały rozmiar kart. Jest on jednak całkiem wygodny gdy trzeba układać piramidę – dzięki niemu gra wymaga znacznie mniej miejsca na stole.

Dla mnie powyższe wady nie mają specjalnego znaczenia. Jestem wielkim fanem tej gry i bardzo lubię w nią grać. Podobne pozytywne wrażenia mają również wszystkie osoby, z którymi grałem. Przyznaję, że jestem pod tym względem przypadkiem wyjątkowym – jako jedyny (spośród 75 oceniających) oceniłem grę Die Weinhändler na „9” w skali 1-10 na BGG, mam zarejestrowaną największą liczbę rozgrywek w tę grę, staram się rekomendować ją na różne sposoby graczom, którzy szukają karcianki dla siebie. Uważam, że Die Weinhändler jest znakomitą grą, jak dotąd niedocenianą. Choć gra różni się od ogółu karcianek Amigo – nie jest tak wesoła i lekka jak Bohnanza, 6nimmt!, czy Geschenkt, to jednak nadrabia to większym wachlarzem zagrań taktycznych i decyzji strategicznych oraz znaczną interakcją między graczami. Stanowi świetne dopełnienie oferty tego wydawnictwa.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

One comment

  1. Avatar

    Dla osób zainteresowanych tą grą być może cenna informacja – gra pojawiła się niedawno w ofercie sklepu http://www.gryplanszowe.pl. Cena atrakcyjna, gra bardzo dobra – polecam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings