Home | Felietony | Tworzenie gier | Poradnik dla twórców gier – część VIII

Poradnik dla twórców gier – część VIII
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

Skąd się biorą nowe gry?

Takie naiwne pytanie stanowi tytuł kolejnego rozdziału książki Briana Tinsmana. Dla czytelników bloga większość zawartego w tym rozdziale tekstu to zapewne „oczywista oczywistość” aczkolwiek pewne informacje, np. na temat dystrybucji gier, a szczególnie rynku hurtowego w Stanach, były nawet dla mnie zaskakujące.

Projekt

Każda nowa gra rodzi się z czyjegoś pomysłu. Dobrą wiadomość stanowi informacja, że większość wydawców nie ma stałego zespołu projektantów etatowo tworzących gry. Zwykle bardziej efektywne dla firm jest kupowanie licencji od niezależnych projektantów (możesz zostać jednym z nich!). Projektanci prowadzą cały kreatywny proces. Poczynając od zalążka czyli idei pracują dotąd, aż powstanie działająca gra. Przygotowują prototyp i testują grę, zbierając informacje od graczy, wprowadzają kolejne poprawki, by w końcu otrzymać produkt gotowy do sprzedaży.

Negocjacje z wydawcą

Następnym krokiem projektanta jest przekonanie wydawcy, aby zaryzykował swoje pieniądze, inwestując w grę. Trzeba sobie uświadomić smutną prawdę. Podobnie jak w przypadku filmów, książek czy piosenek, branża gier jest pełna osób, które uważają się za bardziej utalentowane niż to jest w rzeczywistości. Z tego powodu większość renomowanych wydawców prowadzi drobiazgową selekcję otrzymywanych propozycji. Musisz wykazać, że twój projekt ma realne szanse na sukces i udowodnić swój talent, by potencjalny wydawca wziął pod uwagę wydanie twojej gry. Kiedy jednak uda ci się dojść do fazy negocjacji z wydawcą, powinieneś przez chwilę popatrzeć na swój projekt z jego perspektywy i odpowiedzieć na pytanie, które on zawsze sobie stawia w takiej sytuacji: „Czy warto zaryzykować np. 20 tysięcy dolarów, które można stracić, gdy gra będzie się źle sprzedawała?”

Produkcja

Gdy gra dostanie zielone światło, trafia najpierw do działu graficznego. Pudełko, plansza, instrukcja i wszystkie rekwizyty dostają tam ostateczną formę. Następnie dział produkcji dobiera odpowiednie materiały (papier i tekturę na planszę czy karty, plastik czy drewno na figurki itd.), zamienia komputerowe rysunki na instrukcje dla maszyn drukarskich i obrabiarek, taśma produkcyjna idzie w ruch i gotowe gry trafiają do magazynu wydawcy.

Dystrybucja

Teraz gra musi dotrzeć do klienta. Najwięksi wydawcy kontaktują się po prostu z działami zakupu sieci hipermarketów i pytają, ile egzemplarzy i kiedy mają dostarczyć. A co robią mniejsi wydawcy? W Stanach i Kanadzie jest ok. 5 tysięcy małych sklepów hobbystycznych, nie należących do żadnej większej sieci. Nie ma sensu dzwonić do każdego takiego sklepu i pytać, czy weźmie kilka egzemplarzy gry. Z drugiej strony właściciel sklepu detalicznego nie będzie dzwonił do 50 różnych wydawców i zamawiał od każdego po parę sztuk. Tu jest miejsce dla hurtowni. Hurtownia kupuje od wydawcy większą partię gier, dorzuca do ceny 50% i wysyła do sklepów katalog, z którego mogą zamawiać.

Detal

Gdy gra trafia na półkę w sklepie, zaczyna się faza sprzedaży detalicznej. Detaliści dzielą się na dwie podstawowe kategorie: hiperkarkety i sklepy specjalistyczne. W chwili, gdy pisana była ta książka, najwięcej gier sprzedawały markety sieci Wal-Mart oraz wyspecjalizowanej w zabawkach sieci Toys R Us (ta ostatnia miała 19% udziału w rynku gier). Na drugim biegunie są niewielkie sklepiki hobbystyczne, prowadzone często przez miłośników planszówek i/lub komiksów.

8 komentarzy

  1. Avatar

    Zupełnie oczywisty tekst. Szkoda, że nie wchodzisz w szczegóły poszczególnych etapów – to by miało większy sens.

  2. Michal Stajszczak

    @Wookie: To nie jest mój tekst, tylko fragmenty książki. Nie ingeruję w tekst napisany przez jej autora. Od siebie dodaje na ogół tylko kilka zdań wprowadzenia. Zresztą w tym wprowadzeniu napisałem, że dla wielu osób wiekszość dzisiejszego tekstu to „oczywista oczywistość”.

  3. Avatar

    Oczywistość – pewnie tak, ale zawsze warto wiedzę trochę usystematyzować, czy uporządkować.
    Z tego artykułu moim skromnym zdaniem najważniejszy jest fragment o roli hurtowni w tym całym łańcuchu. Pewnie, też nie jest to nic odkrywczego, ale co jakiś czas można usłyszeć głosy, że pośrednicy tylko zgarniają kasę (w domyśle: nie należącą się im), że to zbędne ogniwo i pasożyty, że przecież można kupować u producenta, a będzie dla klienta taniej i lepiej. Teraz będę mógł takiego dyskutanta odesłać do tego artykułu.
    Oczywistość? Może, ale mnie przyjemnie czytało.

  4. Avatar

    @Michał Stajszczak: Jedno pytanie – czy w tej książce autor opisuje trochę dokładnie te etapy, czy właśnie tak pobieżnie?

  5. Michal Stajszczak

    @Wookie: W rozdziale, który ostatnio przedstawiłem, jest tylko taki pobieżny opis. Natomiast część tych zagadnień jest szerzej opisana w trochę innym ujeciu w dalszej części książki, w rozdziale „Anatomia wydawcy”.

  6. Avatar

    To może warto by to zamieścić?

  7. Folko

    Może warto poczekać na to co zaprezentuje Michał? Prawdopodobnie mało się znam, ale dla mnie cała ta seria jest bardzo interesująca.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings