Home / Rzut okiem / Dodatki / Ticket to Ride: Europa 1912

Ticket to Ride: Europa 1912

Europa1912Do zakupu dodatku „Europa 1912” przywiodła mnie konieczność. Nie, nie dlatego kupiłam to małe pudełko, bo kocham Wsiąść do Pociągu. Kupiłam je dlatego, aby tej gry do cna nie znienawidzić. Jest to bowiem stały punkt naszych planszówkowych nasiadówek i złapałam się już na unikach, szantażu i kłamstwie tylko po to, by po raz tysiąc pierwszy nie grać już w pociągi. Dodatek przyszedł w samą porę aby rozwiązać ten impas.

Upchane elementami pudełko

Upchane elementami pudełko

W małym ślicznym pudełku znajdziemy właściwie dwa dodatki, a jak się rozmienić na drobne to i cztery. Ale po kolei:

Zajezdnie i magazyny

Współgrają z każdą wersją Ticket to Ride. Pozwalają na nadprogramowy zastrzyk kart, których jak wiadomo na ręce nigdy za dużo.  Każdy gracz dysponuje magazynem, do którego on lub inni gracze dokładają zakryte karty podczas dobierania kart. Ponadto każdy gracz posiada 5 zajezdni, które w trakcie gry może w ramach darmowego ruchu umieścić na planszy. Budując trasę do miasta z zajezdnią możemy opróżnić magazyn tego samego koloru. W zamian odrzucamy jedną zajezdnię z naszych zasobów.

Magazyny

Magazyny

Trudno było mi wyobrazić sobie, co ten element może zmienić. Jak się okazało zmienił bardzo dużo. Wszyscy się zgodzili, że po prostu sporo namieszał. Po pierwsze, dodatkowe karty w miarę jak czas nas goni a na planszy robi się coraz ciaśniej stają się łakomym kąskiem. Nagle budujemy odcinki tras nie pokrywające się z biletami tylko po to, by zdobyć kilka nowych sztuk. Po drugie, miasto zajęte przez zajezdnię jest zablokowane dla dworców! To powoduje, że popularne „kible” pojawiają się na planszy już od początku rozgrywki a nie w ostatnich ruchach jak to zazwyczaj bywało. Po trzecie, mamy do dyspozycji tylko 5 zajezdni, które muszą nam posłużyć zarówno do wystawiania  jak i odrzucania przy opróżnianiu magazynów. A to mało. Po czwarte, rozmieszczenie zajezdni i wybór dogodnego momentu na karciany poczęstunek z magazynu wymaga nerwów i pomyślunku. Nerwów, bo na pełny magazyn nie tylko my mamy chrapkę; pomyślunku – bo … patrz punkt „po trzecie”.

Zajezdnie w kolorach graczy

Zajezdnie w kolorach graczy

Z magazynami grało się naprawdę przyjemnie. Po kilku spontanicznych opróżnieniach  załapaliśmy gdzie i kiedy stawiać zajezdnie i kiedy na które magazyny się rzucać aby wyprzedzić konkurencję i dużo zyskać. Oprócz problemu ze wzajemnym blokowaniem sobie tras pojawił się więc drugi: z blokowaniem dostępu do magazynów. Wrażenie, gdy zabieramy komuś sprzed nosa kupkę kart, które sobie mozolnie uciułał – bezcenne J

Po piąte, za zachowanie największej ilości zajezdni gracz otrzymuje bonus w wysokości 10pkt. A to też kusi… I rozwiąż tu człowieku tyle dylematów!

Drugi dodatek w Europa 1912 to bilety.

Biletów jest naprawdę dużo. Co prawda nie 1912, ale na tyle dużo, by po otwarciu pudełka nie mieć wrażenia, że słono przepłaciliśmy. Znajdziemy tu zarówno bilety z podstawki jak i nowe: dodatkowe długie trasy, dodatkowe trasy standardowe, trasy Wielkich Miast (Big Cities).

Trasy z serii Big Cities

Trasy z serii Big Cities

Pisałam wcześniej o faktycznych 4 dodatkach, gdyż w instrukcji znajdziemy 3 warianty rozgrywki z użyciem różnych konfiguracji biletów. Możemy zwiększyć tylko ilość tras standardowych, albo porzucić długie trasy w zamian obracając zieloną talią Big Cities, albo pójść na całość i grać wszystkimi biletami na raz (Hardcore J)

Nowe bilety wypełniają lukę punktową. Pojawiło się wiele tras za kilkanaście punktów. Zmienił się też ich wygląd. Nieznacznie, ale na lepsze. Wszystkie bilety zyskały nieco żywsze barwy, czego zdjęcia nie potrafiły uchwycić. Pomocna okazała się również zwykła linia łącząca oba miasta trasy, które w podstawce figurują jedynie jako punkty na szkicu mapy. Osobom nie do końca obeznanym z planszą naprawdę bardzo ten drobiazg optycznie pomógł.

Nowe długie trasy

Nowe długie trasy

I to wszystko.

„Europa 1912”, dodatek nie do końca tylko europejski jest prosty i nieskomplikowany, dzięki czemu nie rewolucjonizuje rozgrywki, co mogłoby niektórych zagorzałych fanów zniechęcić. Przyjemnie ją natomiast ożywia, wprowadza delikatne zamieszanie i pozwala na nowo zaskoczyć przeciwnika. Grając wielokrotnie w podstawkę mogliśmy bowiem praktycznie już po pierwszym odcinku wystawionym przez graczy stwierdzić, jakie długie trasy wylosowali i dokąd będą zmierzać. Teraz znowu minie sporo czasu i dużo wody upłynie zanim nauczymy się na pamięć nowych biletów.

Stara i nowe trasy do sztolycy

Stara i nowe trasy do sztolycy

11 komentarzy

  1. Trzeba się będzie zastanowić. Dzięki za tą recenzję/rzut okiem.

  2. Baaaardzo fajnie się czytało – tnx. Ja również muszę się zastanowić.

  3. Nie rozumiem za bardzo jak zbieramy karty z magazynów. Każdy ma SWÓJ magazyn w SOIM KOLORZE + SWOJE ZAJEZDNIE W SWOIM KOLORZE.

    Wykonuje ruch i może bonusowo taką zajezdnię położyć na dowolnym mieście, tak?

    To kiedy karty dochodzą do magazynów? I do KTÓRYCH magazynów :)

    Jak połączymy miasto, w którym jest zajezdnia z JAKIMKOLWIEK innym miastem, to bierzemy karty z tego magazynu, tak? I tak można dopóki jest dojście do tego miasta z zajezdnią, tak? :)

    :)

  4. Jeśli w ruchu decydujesz się dobrać karty na rękę to równocześnie MUSISZ jedną zakrytą kartę ze stosu dołożyć do magazynu dowolnego gracza, włączając siebie. a zbierasz karty z magazynu, gdy połączysz miasto z zajezdnią z jakimkolwiek innym miastem. oczywiście kolor magazynu i zajezdni musi się zgadzać.
    Na Twoje pytania zakończone „tak?” odpowiedzi brzmią TAK :)

  5. Banan

    Witam !
    Tylko jedno pytanie. Jeśli dobrze rozumiem cała zawartość pudełka będzie pasowała do polskiego wydania Wsiąść do pociągu ?
    Pozdrawiam

  6. Jak najbardziej.

  7. To chyba bardzo szybko zapełniaja się te magazyny -bo na początku gry to zwykle ludzie sporo kart dobierają.

    A zawsze każdy ma po 5 zajezdni, niezależnie od ilości graczy?

  8. Tak, każdy ma zawsze po 5 zajezdni, pierwsza ląduje obowiązkowo na planszy jeszcze przed grą. reszty możesz w ogóle nie wystawiać, trzymać dla opróżniania magazynów lub dla bonusu na koniec gry.
    Czy magazyny się szybko zapełniają? hmm, pojęcie względne, ale na początku gry równie szybko się opróżniały. potem drogi wokół zajezdni zgęstniały i trudniej było dotrzeć, więc pula kart rosła. oczywiście magazyny po czystce zapełnia się od nowa. poza tym, gdy nie ma dojścia do twoich zajezdni możesz ładować karty tylko do swojego magazynu i w momencie gdy chcesz go opróżnić ustawić zajezdnię i samemu te karty zgarnąć. ale pamiętajmy, że mamy tylko 4 zajezdnie na ręku! (piąta jest od początku na mapie), więc nie ma szaleństw.

  9. „możesz ładować karty tylko do swojego magazynu i w momencie gdy chcesz go opróżnić ustawić zajezdnię i samemu te karty zgarnąć.”

    No tak, ale chyba nie mogę postawić zajezdni i JESZCZE W TYM SAMYM RUCHU dołożyć do tej nowej zajezdni pociągi?
    Chyba dopiero w nastepnym ruchu, no a za ten czas ktoś może nam to zwinąć? :)

  10. Możesz. Dołożenie zajezdni to ruch darmowy, dodatkowy, obok „normalnego” ruchu.

  11. To rozszerzenie zawiera:
    5 magazynów i 25 zajezdnie (5 w każdym kolorze), 55 nowych biletów, wszystkie oznaczone 1912 logo w prawym górnym rogu:
    • 6 nowych długich tras (na niebieskim tle)
    • 19 nowych regularnych połączeń
    • 30 nowych dużych trasach miasta (duże logo Miasta)

    Oryginał 46 bilety podróży (6 długich, 25 i 15 regularnych wielkich miast), która weszła w podstawowej wersji gry.

    Magazyny i zajezdnie
    Zajezdnie i magazyny mogą być używane z każdą wersją gry Ticket to Ride. Jednak nasz ulubiony sposób gry jest w wariancie dużych miastach Europy. Wszystkie zasady pozostają takie same jak w oryginalnej grze, z następującymi wyjątkami:
    • Na początku gry, kiedy gracze otrzymuje swoje pociągi i bilety, które chcą zachować. Każdy gracz otrzymuje magazyn i 5 zajezdni dopasowywanych do kolorów pociągu. Jedna zajezdnia znajduje się na planszy na początku gry a 4 zajezdnie obok planszy. Piątą zajezdne stawia się w mieście na planszy. Stawia go gracz, który rozpoczyna grę, kolejny od lewej strony. Następnie rozpoczyna się gra.
    • Za każdym razem, gdy gracz korzysta z kart pociągów, musi najpierw położyć górną kartę ze stosu i umieść w magazynie (swoim lub innego gracza), nie patrząc na to, przed wzięciem swoim kart pociągów.
    • Za każdym razem, gdy gracz korzysta z budowy kolei na trasie do miasta zawodnika w którym stoi zajezdjia, może on wybrać wszystkie karty pociągów z tego gracza magazynu, odrzucając jedną z własnego Magazynu, karta powraca do gry.
    • Oprócz regularnych ruchów gracz może zawsze, w wolnym ruchu wybrać karty z jednego lub wielu magazynów oprócz swojego magazynu.
    • Pod koniec gry gracz(e) z największą liczbą niewykorzystanych zajezdni dostają 10 punktów. W przypadku równej liczby zajezdni, wszyscy gracze dostają premię.
    Dodatkowe informacje
    • Nigdy nie może być więcej niż 1 magazyn w każdym mieście. Po wprowadzeniu zajezdni nie mogą być przenoszenie ani usuwanie (ani współistnieć z dworcem). Magazyny na planszy nie można wyrzucić do odbioru karty Pociąg ułożonych w stosie.
    • Gracze mogą wybrać karty z własnym magazynem, kiedy tworzą droga do miasta zawierającego własną zajezdnię. Gracze mogą wybrać karty pociągów z 2 magazynów w jednej turze, kiedy tworzą trasę, która łączy 2 miasta, każde z własnym zajezdnią; można to zrobić, jednak należy odrzucić 2 z własnych magazynów.
    • Liczba kart pociągów przechowywanych w magazynie jest otwartą informacją (np. każdy może zapytać ile jest kart pociągów).
    • W mało prawdopodobnym przypadku, jeśli nie ma już kart pociągów do wzięcia lub przetasowania i jednemu lub więcej graczy zabraknie, wszystkie magazyny są natychmiast są opróżniane i karty pociągów tasowane do nowego stosu.

    Nowe bilety
    Chociaż istnieją niezliczone sposoby odkrywania Europy, przy użyciu nowych biletów, oto nasz ulubione trzy warianty:
    Rozszerzona Europa
    • Dodać 19 nowych regularnych połączeń (z 1912 logo) do oryginalnego zestawu biletów podróży (kart 1912 bez logo).
    • Wszelkie inne zasady pozostają niezmienione.
    Mega Europa
    • Przetasować karty wszystkich 12 długich tras razem, rozdać po 2 dla każdego gracza. Każdy gracz może posiadać jeden lub żaden, ale nie oba. Odrzucić wszystkie długie trasy, które nie są przechowywane; usunąć je z gry.
    • Przetasować karty wszystkich innych biletów (zarówno zwykłe jak i duże miasta, nowe i oryginalne) z tego rozszerzenia rozdać po 5 do każdego gracza. Jeśli gracz przechowuje długą drogę, musi on teraz zachować co najmniej 2 z tych innych biletów. Jeśli nie przechowa długiej drogi, musi przechowywać przez to co najmniej 3 bilety.
    • Wszelkie inne zasady pozostają niezmienione.
    Duże miasta Europy
    • Długie trasy nie są używane w tej wersji.
    • Karta Wielkie miasta Europy musi być widoczna dla wszystkich graczy.
    • Przetasować karty wszystkie duże miasta Bilety (karty z logo dużych miastach). Rozdać po 5 kart dla każdego gracza. Każdy gracz musi przechowywać przez to co najmniej 2.
    • Podczas gry, jeśli gracz zrealizuje bilety, może pobrać nowe. Pobiera 4 i musi pozostawić co najmniej 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*