Home / Wiadomości / Aktualności / SHOW BUSINESS dla opornych – cz. 2

SHOW BUSINESS dla opornych – cz. 2

Z przyjemnością informujemy, że mamy pierwszego laureata Show Business’owego konkursu, który ogłosiliśmy na łamach GF 02.08.2010 tutaj . W konkursie dotyczącym nowej polskiej gry „Show Business” Grzegorza Majewskiego (premiery SPIEL 2010 w Essen), przedstawiliśmy grupę „The Balletproof Jackets – jeden z pięciu zespołów muzycznych, którym w grze zarządzać będzie jeden z graczy. Pytaliśmy czy domyślacie się, na których istniejących w rzeczywistości artystach światowych wzorują się członkowie tej grupy. Otrzymaliśmy kilkadziesiąt odpowiedzi, z których większość była … poprawna !. Okazuje się, że fani planszówek są także fanami muzyki, co nas ogromnie cieszy.

Prawidłowe odpowiedzi na zadane pytanie to:

Idolką SELMY GUDRUN.TIR jest BJORK, MAX GUHL uwielbia KEITH’a FLYNT’a z zespołu Prodigy, a EDGAR LEEUWENHOEK nie wyobraża sobie muzyki bez U2 i jego charyzmatycznego gitarzysty THE EDGE’a.

Los w naszym konkursie uśmiechnął się do Wojtka Kurpiela, który otrzyma od nas egzemplarz Show Business’u w październiku (gra będzie gotowa dopiero przed targami w Essen). Szczęśliwcowi gratulujemy, a wszystkich pozostałych uczestników konkursu, którym tym razem się nie udało i wszystkich którzy nawet nie spróbowali szczęścia w naszej zabawie zapraszamy do  ……… następnego konkursu, który ogłaszamy na końcu tego artykułu. Ale przedtem kolejne opowieści o samej grze.

Plansza gry

Plansza „Show Business’u”, którą dzisiaj prezentujemy odwołuje się do trzech głównych wątków życia każdego muzyka:

  • Popularności – reprezentowanej przez pocztówkę reklamówkę cotygodniowej listy przebojów „Top 10” radia IDORA 101 FM;
  • Tras koncertowych – reprezentowanych przez drogowy atlas Europy;
  • Muzyki – zobrazowanej przez klawiaturę pianina u dołu planszy.

Każdy debiutujący w „Show Business’ie” gracz-manager zespołu muzycznego, zanim przystąpi do gry, powinien przyswoić sobie minimum poniższej wiedzy, aby skutecznie konkurować o pieniądze i sławę z innymi :-)

Popularność

Popularność – Popularność to sens istnienia artysty, a nawet jego być albo nie być. Popularność w Show Business’ie osiąga się bądź poprzez sukcesy na listach przebojów (czytaj: talent i dobre układy w branży a czasem na odwrót), bądź poprzez umiejętne kreowanie wokół siebie skandali (czytaj: udana współpraca z Paparazzi’mi). Media w dzisiejszych czasach są nośnikiem, który bezlitośnie kreuje bądź unicestwia artystyczne byty i zapewne nie prędko się to zmieni. Który przeciętny Polak wiedziałby kim jest Nergal, gdyby nie był on partnerem Dody ? Ta ostatnia wydaje się być mistrzynią w kreowaniu swojego wizerunku w mediach na wszelkie możliwe sposoby. Nie dziwi zatem fakt, że jej popularność udzieliła się mimochodem także jej partnerowi, skądinąd zdolnemu ale bardzo niszowemu muzykowi.

W „Show Business’ie” zespoły muzyczne zarządzane przez graczy nagrywają w studiach nagraniowych swoje piosenki, które później gracze-managerowie muszą jak najskuteczniej wypromować w mediach, tak aby to właśnie piosenka ich zespołu, a nie zespołu konkurencji była tą jedną jedyną odnotowywaną na pierwszym miejscu listy przebojów radia „IDORA” w kolejnych notowaniach. Sukces na liście ma bezpośrednie przełożenie na popularność zespołu czyli punkty zwycięstwa i pieniądze. Im zespół częściej punktuje na szczycie listy przebojów, tym krótsza i łatwiejsza droga do zwycięstwa, ogromnych pieniędzy i naprawdę dużej sławy.

Cóż jednak ma zrobić manager, którego zespół  okazuje się nie wystarczająco utalentowany, a i sam manager nie ma odpowiednich układów w branży, by wywindować piosenki grupy na szczyt popularności ? Wtedy zawsze można pokusić się o zyskanie kilku procent popularności poprzez wykreowanie kontrolowanego skandalu wokół swojej grupy z pomocą zdolnego Paparazzi’ego. Zgodnie z zasadą, że nie ważne co mówią, ważne by nie przekręcali nazwisk. Ale uwaga: skandale w Show Business’ie są tylko dla krótkodystansowców. Chcąc utrzymać się na dłużej w świadomości odbiorców trzeba prędzej czy później jednak pokazać sztukę. Ale o tym w następnym odcinku J.

Trasy koncertowe

Trasy koncertowe – Jeden z szanowanych muzyków sceny jazzowej w Polsce powiedział kiedyś, że muzyk, to „zawodowy kierowca z własnym repertuarem”. Było to powiedziane oczywiście w kontekście polskiego artysty i polskich warunków drogowych, tym niemniej wszyscy artyści to podróżnicy, a różnią się tylko wykorzystywanym środkiem lokomocji. W grze „Show Business” podróże po całej Europie dają artystom nie tylko możliwość bezpośredniego kontaktu z fankami i fanami, ale przede wszystkim godziwe i natychmiastowe pieniądze z koncertów. Wszystko to pod warunkiem, że gracz-manager potrafi efektywnie zarządzać trasami koncertowymi i przy minimalnym nakładzie kosztów i optymalizacji czasu podróży potrafi zorganizować maksymalnie lukratywne koncerty.

Trzeba ponadto wiedzieć, że nie każdy koncert, który przyniesie zespołowi godziwe pieniądze, przełoży się na wzrost jego popularności. Wiadomo, chałtury (czytaj: imprezy zamknięte dla firm), dają zazwyczaj bardzo dobre pieniądze, ale mało który ambitny artysta się do nich przyznaje. Popularność koncertową powiększającą punkty zwycięstwa w „Show Business’ie” zespół zdobywa tylko wtedy, gdy gra na imprezach, odpowiadających klimatem preferencjom jego muzyków. W pozostałych przypadkach zespół może liczyć jedynie na pieniądze, ale popularności już nie zdobędzie. Dlaczego ? Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, gdy death metalowy zespół Nergala trafia przez przypadek na festiwal pieśni religijnej :-D

Muzyka

Muzyka – Może być spoiwem zespołu lub jego największą kością niezgody. W „Show Business’ie” występuje 50 muzyków reprezentowanych przez karty muzyka. Każdy muzyk ma inne preferencje muzyczne i upodobania, co reprezentowane jest przez kolor karty muzyka. Karta jest dwustronna i dwukolorowa, a określony kolor oznacza styl muzyczny, w jakim muzyk gra, gdy karta odwrócona jest tym kolorem do góry. Poprzez odwrócenie karty na drugą stronę można namówić artystę, aby zaczął grać w drugim preferowanym przez siebie stylu. Zespół, w którym karty muzyków są w identycznym kolorze to stabilny dobrze rozumiejący się skład, ale mało odporny na dynamiczne zmiany na rynku muzycznym (np. zmiany trendów muzycznych). Jeśli natomiast w zespole grają muzycy w różnych stylach (o różnych kolorach kart), to zespół jest bardziej uniwersalny na rynku (mniej uzależniony od trendów muzycznych), ale muzycy są też bardziej podatni na wewnętrzne kłótnie o to w jakim kierunku artystycznym podążać. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do rozpadu zespołu. Gracz-manager musi umieć te dwie przeciwności dobrze wyważyć. Może on swobodnie decydować o kierunku rozwoju artystycznego zespołu poprzez przekwalifikowywanie swoich obecnych muzyków na inny styl w dowolnym momencie gry (wystarczy odwrócić kartę na drugą stronę), a także poprzez dobieranie odpowiednich muzyków pod swoją wizję. Ważne jest to, aby zespół zdobywał sławę i pieniądze oraz by się nie pokłócił i w konsekwencji nie rozpadł. Bez zespołu bowiem manager niewiele będzie mógł zdziałać.

Konkurs

Tyle w dzisiejszym odcinku, a teraz czas na drugi konkurs. Panie i Panowie przed Wami druga gwiazda „Show Business’u” – tym razem zespół rockowy „Stool Job !!! Dwaj niegrzeczni chłopcy i równie łobuzerska dziewczyna w składzie:

GYÖNGYHAJÚ LÁNY– wokal, gitara

ROB S. PIERRE – bas

ED WARD – bębny

Zwróćcie uwagę, że wszyscy członkowie grupy grają w jednym stylu. Wszystkie 3 karty są odwrócone czerwoną stroną do góry, co w grze oznacza, że wszyscy muzycy grają aktualnie rocka. Kolor tła na lewo od postaci muzyka oznacza styl, w którym muzyk może grać, jeśli jego kartę odwróci się na drugą stronę (niebieski – jazz, żółty – pop, szary – muzyka o czarnych korzeniach). Gdyby odwrócić karty wszystkich ww. muzyków na drugą stronę, to mielibyśmy różnorodny stylistycznie zespół grający mieszankę muzyki czarnej, jazzu i popu, którego członkowie z dużym prawdopodobieństwem prędzej czy później się pokłócą o to co grać. Trzeba jednak przyznać, że dobry gracz-manager i z takiego składu potrafi wyciągnąć sławę i fortunę. Szczególnie jeśli wspiera się dostępnymi na rynku profesjonalistami branżowymi, ale o tym w następnym odcinku.

Pytanie

Pytanie konkursowe jest podobne do poprzedniej, sierpniowej edycji: Które z istniejących gwiazd światowej sceny muzycznej stanowią inspirację dla członków zespołu „Stool Job” ?

Na Wasze e-mailowe odpowiedzi czekamy do dnia 30.09.2010 pod adresem showbusiness [małpa] sinonis.pl według następującego schematu:

GYÖNGYHAJÚ LÁNY – imię i nazwisko lub używany pseudonim znanej gwiazdy

ROB S. PIERRE – imię i nazwisko lub używany pseudonim znanej gwiazdy

ED WARD – imię i nazwisko lub używany pseudonim znanej gwiazdy

Ogłoszenie zwycięzcy, który (która) otrzyma od nas egzemplarz „Show Business’u” nastąpi dnia 01.10.2010 na łamach GF w ostatnim już przed Essen trzecim artykule. Zapraszamy do zabawy i życzymy powodzenia !

Więcej o grze w serwisie BGG tutaj: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/69232/show-business

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

Event Badger na festiwalu GRAMY

Wybierasz się w najbliższy weekend na GRAMY? to może cię zainteresować!