Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Odkrycia. Dzienniki Lewisa i Clarka – Poczuj w sobie zew przygody!

Odkrycia. Dzienniki Lewisa i Clarka – Poczuj w sobie zew przygody! [Współpraca reklamowa z Rebel.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

okładkaRok temu Lewis i Clark wkroczyli zdecydowanym krokiem do naszego planszówkowego światka. Gra spodobała się, pojawiło się sporo przychylnych recenzji, a nawet małe kolekcjonerskie dodatki. Jak to bywa, po sukcesie gry często pojawiają się jej mutacje – karciane czy kościane. Dla jednych to objaw ekonomicznego wyrachowania (zwany w skrócie – dojonkiem), a dla wielu radość, że lubianą grę będzie można w innych wersjach ogrywać bez obaw o znużenie.

Na wiosnę tego roku pojawiły się zapowiedzi kościanej gry nawiązującej do wypraw Lewisa i Clarka. Od paru tygodni możemy w Polsce cieszyć się grą, chociaż premiera została oficjalnie przesunięta na później. Czy ta kościana gra to nowa jakość? Czy raczej niechlubny objaw odcinania kuponów od wcześniejszego sukcesu?

Podobieństwa, na pierwszy rzut oka, są znaczne. Grafiki – równie urocze jak u starszego brata – wydają się sugerować, że mamy do czynienia z podobną grą. Z opisu reguł wynika, że znów mamy do czynienia ze swoistym wyścigiem. Ale właściwie od razu daje się zauważyć, że to pozory. I to bardzo powierzchowne.

układ symboli na kościach

układ symboli na kościach

Odkrycia to pierwsza gra, której tłumaczenie wymusiło na mnie nawiązanie do klimatu. Tak, ja wprowadzam klimat w czasie objaśniania. A przecież zwykle gry traktuję czysto mechanicznie – wszak mechanika jest najważniejsza!

Autor wprowadził do gry kości i uczynił z nich wyjątkowo sympatyczny zestaw pomocników. Tak właśnie. Część z nich jest z naszej ekipy i będzie karnie wykonywać nasze zadania. Sporą grupę można namówić do pomocy, jeśli nawiążemy kontakty z napotykanymi plemionami Indian. Ale jak to bywa, mogą porzucić nas i przejść do innej wyprawy. Zdarza się też, że pomocnicy z konkurencyjnych drużyn będą z nami współpracować, ale musimy mieć świadomość, że w każdej chwili, wcześniej albo później (zwykle wcześniej) nas porzucą i wrócą do swoich.

wielu pomocników wykonało swoje zadania

wielu pomocników wykonało swoje zadania

I to co wyżej to opis, który tworzę mówiąc o kościach! Ja, który kości w grach raczej nie lubię. Chyba, że mogę nimi zarządzać…

I tak właśnie jest w Odkryciach. Kości są, ale zastosowane inaczej, oryginalnie, ciekawie! Rzucamy nimi niezbyt często, a decyzja o zebraniu kości (na jeden z trzech sposobów) nie jest banalna i może zarówno pomóc nam, jak i pokrzyżować szyki przeciwnikom.

Alternatywne ułożenie kart na planszy

Alternatywne ułożenie kart na planszy

Na małej, pomocniczej planszy mamy wyłożone karty wypraw oraz karty plemion. Zrealizowane wyprawy dadzą nam punkty (bezpośrednio oraz pośrednio, za opisanie nowych gatunków). Poznane plemiona dają nam pomocników (uniwersalne, szare kostki) oraz nowe możliwości działania w stosunku do akcji podstawowych. Rozkład tych kart w czasie rozgrywki jest zupełnie losowy, stąd właśnie ów tytułowy zew przygody. Nie sposób czynić tu wielkie, dalekosiężne plany, bo nasza wędrówka dotyczy nieznanego zupełnie kontynentu. Małe grupy wysyłamy dla pokonania i udokumentowania niezbyt długich wypraw poznawczych – czasem, wyjątkowo zdarzy się okazja by zdążyć przed wyczerpaniem zapasów zrealizować jeszcze jeden etap. Tych, którzy sprawdzili się w kontaktach z tubylcami staramy się angażować w nawiązywanie nowych, owocnych kontaktów. Dzięki czemu zyskujemy cennych przewodników, znawców tych ziem i ich przyrody.

Dla wielu graczy będzie to wadą gry, spychającą ją niemal w zabawę towarzyską. Niemniej jednak ja doceniam ten pomysł i znajduję w Odkryciach sporo frajdy. Nie tylko ja… Od otwarcia pudełka, przez pierwsze dwa tygodnie gra średnio raz dziennie była ogrywana. Jest to przede wszystkim efekt żądań współgraczy – dawaj raz jeszcze te Odkrycia!

niezły rzut na początek

niezły rzut na początek

Można się nieco przyblokować, jeśli wybierzemy na początku rozgrywki trudną kartę wyprawy. Mając mało kości, trudno zrealizować takie wyzwanie, ale jest to możliwe. I opłacalne punktowo. Z drugiej strony zbieranie mnóstwa kart plemion niekoniecznie da nam tak wielką przewagę, aby zlekceważyć punktowanie za karty wypraw. Trzeba szukać trochę bardziej wyważonej taktyki i to widać po wynikach kolejnych partii, że zwycięzca nie jest przypadkowy.

Sama partia ma często bardzo zacięty przebieg, bo szare kości Indian można podbierać przeciwnikom. Z drugiej strony wyłapanie momentu, gdy na jednym z brzegów rzeki czekają dodatkowe szare kości jest bardzo kuszącą opcją. Mimo, że plany są krótkoterminowe (a i te szybko się zmieniają w zależności od postępów rywali), to trzeba pilnować swoich pomocników, aby skutecznie prowadzili nas w głąb nieznanej krainy. Bogato punktowane zapisy nt. przyrody rzadko udaje się zdobyć, bo i karty takie pojawiają się i znikają zupełnie niespodziewanie.

mocarne kombo, dobre kontakty z plemionami, w drogę!

mocarne kombo, dobre kontakty z plemionami, w drogę!

Natomiast dobry przewodnik, czyli trochę szczęśliwie, a bardziej roztropnie nawiązana współpraca z miejscowymi Indianami potrafią dać bardzo efektywne komba, pozwalające na pokonywanie tych trudniejszych, a co za tym idzie wysoko punktowanych tras. I to wydaje się być kluczem do sukcesu.

Sposób zarządzania kośćmi odpowiada mi wyjątkowo. Kości właściwie zawsze możemy sensownie użyć. Albo przygotowując akcję podróży, albo modyfikując ich wartości aby lepiej je wykorzystać w kolejnej turze. Zasada ograniczająca ich użycie do jednego symbolu w turze wymusza naprawdę dobre planowanie. A do tego dochodzi kwestia obserwacji oponentów, aby nie dać się ubiec w uruchomieniu akcji.

nieco zamieszania z pytajnikami

nieco zamieszania z pytajnikami

Nie można jednak pominąć pewnych problemów jakie powstają w czasie rozgrywki. Problemów wynikających z nieco niefrasobliwego podejścia autora do zasad. Pierwsza, mniejsza niejasność związana jest z ikonografią na planszy gracza. Symbol „?” raz jest traktowany jako dowolny symbol na kości, a innym razem jako zestaw takich samych symboli. Daje się to dość szybko wyjaśnić, ale czemu nie zastosowano jednoznacznych oznaczeń? Poważniejsza sprawa – póki co podnoszona głównie na naszym forum – to użycie akcji, które pozwalają na więcej niż nam potrzeba. Dotyczy to podróży. O ile akcja typu 1 etap rzeką + 1 etap górami jest jasna i oczywista, to połączenie akcji 3 etapy rzeką oraz kolejnej akcji 4 etapy górami na karcie która wymaga 2 rzek i 3 gór budzi niejasności i bywa zarzewiem sporów. Autor co prawda wyjaśnia, że możemy dowolnie „marnować” nadmiarowe etapy, ale zdaniem graczy jest to zbyt duże ułatwienie dla tych, którzy i tak mają przewagę wynikającą ze zdobycia lepszych kart plemion. Ja namawiam do grania z zasadą, że „marnować” można tylko końcówki akcji.

pełny zestaw (24) i singiel (3) oraz 17 za wyprawy - niezły wynik!

pełny zestaw (24) i singiel (3) oraz 17 za wyprawy – niezły wynik!

Odkrycia nie są zatem klonem starszego brata. Wręcz można by rzec, że w tym złudnym podobieństwie bardziej mamią niż po weryfikacji faktycznie nawiązują do oryginalnego produktu. Bardzo zmienny układ kart (zarówno wypraw, jak i plemion) oraz wyjątkowo oryginalny sposób zarządzania kośćmi powodują, że gra się płynnie, ale z poczuciem ryzyka jak na wyprawie poznającej nowy ląd. Szkoda trochę, że mapy są tak anonimowe, ale z drugiej strony właśnie wówczas nazywano lub odkrywano nazwy tych rejonów. Gra nie męczy ciągłym turlaniem, mechanika jest nowatorska, wrażenia bardzo sympatyczne.

Solidna ósemka wydaje mi się jak najbardziej uzasadniona.



Dziękujemy firmie Rebel.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (10/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings