Gloomhaven – rzut okiem
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Gloomhaven to tytuł, który obrósł już sporą legendą. W trakcie pierwszej kampanii na kickstarterze, nie wszyscy uwierzyli w gorące zapewnienia o wielowątkowej przygodzie, epickiej kampanii, dobrze przemyślanym systemie odwiedzania miasta, gwarantującego zarówno chwilę wytchnienia, jak i dodatkowe zadania do wykonania, intrygującej metodzie odkrywania nowych lokacji oraz ciekawie skonstruowanym systemie walki, który miał wprowadzić powiew świeżego powietrza do zaśniedziałego gatunku dungeon crawlerów. Takie marketingowe chwyty słyszeliśmy już wielokrotnie. Najczęściej w ramach górnolotnych obietnic otrzymywaliśmy sztampową pozycję, gdzie wszystkie zarzuty ripostowano wypowiedziami w stylu „ale przynajmniej jest dynamicznie” lub „musisz wczuć się w rozgrywkę i poczuć emocje”, czym maskowano toporną mechanikę wraz z powtarzalnymi, banalnymi partiami.

U mnie nadzieja umiera ostatnia, postanowiłam więc raz jeszcze zwieść się (lub uwieść) finansowaniu społecznościowemu, aby sprawdzić, czy Issac Childres, autor mojego ukochanego Forge Wara ( nigdy nie próbujcie grać we wspomniany tytuł w więcej niż 3 osoby), ma jeszcze coś ciekawego do powiedzenia w temacie współczesnych gier bez prądu.

Dostajemy do rąk naprawdę ogromne pudło! Historia z jego odbiorem od pewnego słynnego warszawskiego sprzedawcy i podobnego do mnie miłośnika gier z kickstartera, zasługuje na odrębną opowieść. Niemniej przejdźmy do interesujących konkretów. Oprócz pudła, zajmującego połowę przedpokoju, czeka na nas ponad 1700(!!!) kart, masywna księga kampanii, figurki, żetony, wielka plansza, pełno zaklejonych kopert (z dodatkiem tajemnic do samodzielnego odkrycia) oraz naklejki, służące do zaznaczania naszych postępów, na kartach i mapie, w trakcie gry. Jest na czym zawiesić oko.

Całość na stole prezentuje się naprawdę nieźle, choć brak tutaj jakichś niesamowitych graficznych fajerwerków. Bardziej może nas przytłoczyć set up i późniejsze składanie tego wszystkiego. Poszukiwanie wszystkich odpowiednich elementów zajmuję trochę czasu, a w celu stosownego ułożenia każdego komponentu będziemy potrzebować sporo miejsca. Nie sądziłam, że to kiedyś powiem, ale jednak nastał ten dzień. Inwestycja w insert jest konieczna, jeżeli nie chcemy za każdym razem rwać sobie włosów z głowy na samo mignięcie myśli o set upie.

Uwagi wstępne zostały wyrażone, toteż  możemy powoli przechodzić do meritum. Czy warto wydać aż tyle gotówki (cena Gloomhaven waha się, w okresach dostępności, od 400 zł do nawet 600 zł), żeby po raz kolejny walczyć z potworami i dociągać wydarzenia na szlaku? Odpowiedź może być tylko jedna – absolutnie tak. Od jakiegoś czasu jest to jedno z najbardziej zasłużonych pierwszych miejsc w rankingu serwisu BGG. Muszę was ostrzec. Jeśli uda wam się rozegrać choć jedną partię, to wasze inne gry porządnie na tym ucierpią z powodu jednej, ważnej okoliczności. Nie będzie wam się chciało grać w nic innego.

Przyszła pora na konkrety i bezpośredni wykład na temat tego, o co tu właściwie chodzi. Co w Gloomhaven jest takiego fajnego? Zacznę od „mięska”, czyli mechaniki. Przede wszystkim na łopatki rozłożył mnie fenomenalnie skrojony system tury gracza, który z prostego pomysłu tworzy wielkie strategiczne zmagania. W swojej turze wybieramy dwie karty z naszej ręki, zagrywając górne działanie z jednej karty i dolne działanie z drugiej karty. Same karty mogą zostać zarówno odrzucone, jak i wyrzucone, choć niezależnie od miejsca przeznaczenia, ich odzyskanie jest równie trudne. Już w momencie naszej pojedynczej akcji w turze musimy myśleć jednocześnie o wykonywaniu kolejnych kroków w danej przygodzie i kooperacji z pozostałymi uczestnikami rozgrywki.

Ile to wywołało dyskusji, ile to wymagało myślenia, ile błędnych decyzji musieliśmy opłakiwać. Jakie to było świetne. Same akcje na kartach zależą od wybranej przez nas klasy postaci, niejako wymuszają więc nie tylko dostosowanie swojego stylu gry do wybranego bohatera, lecz także konieczność brania pod uwagę efektywność całej naszej drużyny. Po klęsce w pierwszym scenariuszu zaczęliśmy od nowa bowiem brakowało nam umiejętności ofensywnych. Reasumując myślenie odgrywa tutaj ogromną rolę, ale bez wytrawnej współpracy zbyt wiele nie osiągniemy. Jeżeli w innych dungeon crawlerach drażniło was, że po pewnym czasie lider mógł z łatwością podejmować decyzje za wszystkich graczy, to tutaj jest to po prostu niemożliwe. Zbyt wiele zmiennych, za dużo własnych ruchów do przemyślenia. Nie da się, trzeba działać razem. I to jeszcze z rozmysłem.

Mogło pojawić się w waszych głowach pewne niepokojące wrażenie. A czy to przypadkiem nie jest euro ubrane w szatki wielkiej przygody? Trochę pogadamy, trochę policzymy i plan zrealizowany? Nie ma strachu – w Gloomhaven nie zabraknie ani klimatu, ani emocji. Każda partia będzie niepowtarzalna i z pewnością nie zarzucimy jej schematyczności. Umiejętności potworów zależą nie tyle od współczynników wypisanych na kartach danego rodzaju (wspomnę jeszcze, że świetnie rozwiązano kwestię stopniowalności trudności gry, abyśmy w każdej chwili mieli sposobność jej obniżenia bądź podwyższenia. Co za dużo potu i krwi, to niezdrowo), o ile od dociąganej na początku rundy stosownej karty, warunkującej ich umiejętności w danej rundzie, a zatem nigdy nie będziemy do końca pewni, co tam się w tych lochach wydarzy.

Poszczególni przeciwnicy, podzieleni na podstawowych oraz elitarnych, zaatakują nas całym spectrum różnorodnych ataków i zdolności, przy okazji zaskakując nas dodatkowymi efektami oraz sposobami ruchu. Dużo wiemy, lecz niczego sobie nie przeliczymy. Planowanie, dyskutowanie, reagowanie, nerwy, niespodziewane sukcesy i porażki – witamy w epickiej przygodzie. Sama walka także niejednym nas zadziwi. Oprócz zmiennych, o których wspominałam wyżej, na wynik wpływają karty modyfikatorów ataków, dodające odpowiednie plusy bądź minusy do rezultatu (oraz ewentualne stany) potyczki. Ponadto atak może być korzystny bądź niekorzystny, zmieniając reguły dociągania kart z tej specjalnej talii. Niejednokrotnie dobierałam karty z drżeniem rąk oraz nadmierną potliwością.

Dodatkowo znajdziemy tutaj wszystkie smaczki, znane również z innych tytułów zaliczanych do tego samego gatunku, czyli przedmioty, odepchnięcia, ataki obszarowe, przywoływanie popleczników, tereny, leczenie, odwety itd. Wszystko jednak podano tutaj z wyjątkowym smakiem. Warto za przykład podać mechanikę esencji żywiołów. Jeśli zagrywamy jakąś zdolność, na której umieszczono symbol danego żywiołu, to jego poziom wzrasta na polu bitwy. Później możemy go użyć, aby skorzystać z bardziej zaawansowanych zdolności. Co ciekawe z tego mechanizmu korzystają także potwory. Z jednej strony rozgrywka staje się podatna na naprawdę wysublimowane strategiczne planowanie, podczas gdy z drugiej strony zyskujemy następny dreszczyk emocji. Zbytnia swada w korzystaniu z energii żywiołów kosztuje nas często wiele punktów zdrowia.

Podobnie stworzono kwestię odpoczynku. Wybieramy między krótkim a długim odpoczynkiem, przez co decydujemy się albo na stratę tury wraz z możliwością odzyskania punktów życia i bardziej świadomym powrotem kart, albo utrzymujemy sposobność wykonywania akcji, lecz godzimy się z losowym odrzuceniem, nawet najlepszej, karty. Jak widać autor nie zaproponował żadnej rewolucji w mechanice, ale znacząco usprawnił dobrze działające, znane schematy. Do tego całość działa jak dobrze naoliwiony mechanizm. Wszystko jest na swoim miejscu, a odpowiednia doza losowości współgra z rozgrzewaniem szarych komórek, szukających usilnie drogi ku chwale.

Rozegranie jednego scenariusza to jednak nic w porównaniu do całej kampanii. W samym mieście czekają na nas kolejne wyzwania, zatem nie jest to po prostu przerywnik na zakupy i uporządkowanie stołu. Karty wydarzeń miejskich i na szlaku stawiają nas przed realnymi moralnymi wyborami, które nie tylko będą wpływać na całą kampanię, lecz także wprowadzają kolejne fabularne cegiełki. Reputacja naszej drużyny będzie miała daleko idące konsekwencje dla przyszłych wydarzeń. Przy okazji – nie przyzwyczajacie się za bardzo do danej figurki. W przygotowaniu do pierwszej partii wybieracie cel życiowy konkretnej postaci. Po jego realizacji bohater odchodzi na zasłużoną emeryturę, a wy musicie wybrać innego poszukiwacza przygód, zyskując często nową klasę postaci do wyboru. Nie oznacza to jednak, że wasz dawny przyjaciel już się nie pojawi. Jednakże to jak skrzyżują się wasze losy zależy od… poziomu reputacji i osiągnięć miasta naklejanych na mapę główną w trakcie trwania całej kampanii.

Wasz cel życiowy to nie jedyna opcja pozwalająca na zdobywanie indywidualnych zasług. W każdym scenariuszu czeka na nas losowo dobrany cel bitewny, którego realizacja zapewnia nam określone profity. Wprowadza to przyjemną dozę rywalizacji bowiem nierzadko stajemy przed wyborem między osobistymi zyskami a dobrem całej drużyny. Nie inaczej prezentuje się zbieranie wszelkiego dobra rozsianego po planszy. Niekiedy czyjaś chciwość, czyli chęć zebrania jeszcze jednej skrzyneczki, sprowadzała atak dzikich hord na całą drużynę. A już wszyscy witali się z gąską…

Aczkolwiek w ramach podsumowania warto coś jeszcze wspomnieć o klimacie i fabule. Co do pierwszego elementu, to chciałabym zacytować redakcyjnego kolegę RAJa, stwierdzającego że „mechanika nie gryzie się z całą klimatyczną otoczką”. Zgadzam się całkowicie z tą tezą. Nie tylko możemy poczuć się jak drużyna rzucona w wir wielkiej przygody w świecie fantasy, gdzie każda postać podąża własną ścieżką oraz odznacza się osobistymi aspiracjami, lecz także w każdym poszczególnym momencie rozgrywki czujemy ekscytujące napięcie, w którym podejmowane ryzyko powoduje kaskadę różnorodnych emocji. Od satysfakcji ze zwycięstwa do goryczy porażki.

 Po rozegraniu pierwszego scenariusza naprawdę zaciekawiło mnie, co będzie dalej. Niestety nie jest to regułą. W takim Descencie po pewnym czasie w ogóle przestaliśmy czytać fragmenty fabularne, gdyż były one na tyle nudne, że nie obchodziło nas wcale po co zmierzamy do kolejnej lokacji. Tutaj już od samego początku uczestniczymy w interesującym biegu wydarzeń, gdzie każdy fragment tekstu ma znaczenie. Przekonaliśmy się o tym wyjątkowo boleśnie podczas pierwszej próby gry, kiedy ominęliśmy wstęp i żwawo ruszyliśmy do boju. I przegapiliśmy początkowe zakupy bowiem co tam fajnego może być w samym wstępie… Kolokwialnie mówiąc z gołymi zadkami ruszyliśmy na wrogów, aby raz za razem przegrywać w pierwszym scenariuszu i zaczynać wszystko od nowa. Podsumowując – czytajcie wszystko uważnie.

Za mało grałam, żeby wypowiadać się na temat wszystkich aspektów gry, ale to wszystko, co zdążyłam poznać i rozegrać, utwierdziło mnie w przekonaniu, że chce jeszcze więcej i więcej. Więcej świetnego systemu walki, intrygująco skonstruowanej tury postaci, hordy zróżnicowanych wrogów, fascynujących scenariuszy, mrowia dodatkowych efektów oraz wciągającej fabuły. Gloomhaven zdeklasowało w moim osobistym rankingu wiele innych tytułów i zawędrowało do topki wśród moich współgraczy. Jeżeli będziecie mieli okazje, to koniecznie spróbujcie. Warto, warto i jeszcze raz warto. Przepraszam za tak lichą liczbę delikatnie stylizowanych oraz ustawianych zdjęć, lecz nie miałam czasu użyć aparatu. Po prostu za dobrze mi się grało.

 

One comment

  1. Avatar

    już myślałem że sobie wypróbuję, ale raz że cena dosyć wysoka, a dwa że gry ni ma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings