The Barbarossa Campaign
Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Gra The Barbarossa Campaign została wydana przez Victory Point Games w 2010 roku, jednak jest to reimplementacja jeszcze starszego wydania z 1999 roku. Jej tematem jest Święty Graal gier wojennych – Front Wschodni podczas Drugiej Wojny Światowej, od 1941 aż do 1945. Z uwagi na niezwykłą specyfikę oraz nietypowo zmieniającą się dynamikę walk na tym froncie jest to temat niesamowicie trudny do oddania w grze planszowej. Dodatkowo jest to gra dla jednego gracza, który dowodząc Wermachtem ma pokonać potęgę ZSRR, co jeszcze bardziej podniosło autorowi poprzeczkę. 

Niestety VPG to niewielkie wydawnictwo, które do niedawna specjalizowało się w wydawaniu niszowych gier w niewielkich nakładach. Wiązało się to z bardzo niską jakością wykonania połączoną z wysoką ceną. Wyraźnie to widać zwłaszcza na żetonach pomocniczych, które są wręcz siermiężne i niedokładnie wykonane. Kupując taką grę pozostaje mieć nadzieję, że będzie to przysłowiowe brzydkie kaczątko – brzydactwo z pięknym wnętrzem.

tbc_00

Rzut oka na planszę i podstawowe tory pomocnicze (ekonomiczne, etapów, inicjatywy itd)

W TBC mamy bardzo wysoki poziom abstrakcji, konieczny do zawarcia tak wielkiego konfliktu w małej grze, jednak w ciekawy sposób zostały uwzględnione wszystkie kluczowe związane z nim aspekty. Gospodarka została odwzorowana poprzez tory ekonomiczne. U Sowietów są to tory: przemysłowy, land lease oraz pancerny. U Niemców jest tor pancerny ale dodatkowo gracz może ustalić swoistą politykę produkcyjną – od niego zależy czy skupi się na budowie czołgów czy też będzie produkował więcej zasobów aby oddziały miały czym walczyć. Do tego dochodzą dwie pule żetonów do losowania. W jednej są sowieckie czerwone żetony czołgów i przemysłu a w drugiej niemieckie czołgów ale także sowieckie land leasu oraz żetony specjalne. Ma to ciekawe efekt, bo czasem choć losujemy z puli niemieckiej, to wsparcie dostają Rosjanie. Żetony układane na odpowiednich torach wyznaczają wkład gospodarczy w wojnę i są istotne przy ustalaniu Inicjatywy.

tbc_01

Lato 1941. Wojska na pozycjach wyjściowych gotowe do rozpoczęcia operacji Barbarossa.

Żetony reprezentują niemieckie korpusy oraz sowieckie armie. Dla uproszczenia przedstawione są tylko wiodące jednostki. W domyśle jest ich tam dużo więcej, tylko nie są prezentowane na planszy. Funkcjonuje jednak pojęcie ciągłej Linii Frontu. Oznacza to, że zawsze jest dość oddziałów aby wypełnić luki we froncie i w razie potrzeby automatycznie dokłada się liniowe jednostki piechoty z puli. Warto zwrócić uwagę na to, że w 1941 wszystkie armie Armii Czerwonej to oddziały piechoty, choć historycznie mieli oni bardzo dużo silnych jednostek pancernych. Jest tak dlatego, że oddziały te zostały szybko wyniszczone i nie udało im się wywrzeć na kampanię większego wpływu niż zwykłe formacje piechoty. Z czasem pojawiają się jednak nowe armie gwardii oraz pancerne.

tbc_02

Lato 1941. Korpusy pancerne przeprowadziły swoje pierwsze wolne ataki. Szczególne powodzenie uzyskał 39-ty korpus (dzięki wydarzeniu z karty). Kolejne wydarzenie pozwoliło na zmobilizowanie następnego korpusu pancernego, który czeka na skierowanie na front.

Na początku etapu ciągnie się kartę wydarzeń (latem dwie). Zakres tych wydarzeń jest bardzo szeroki i zdecydowanie urozmaica rozgrywkę. Mogą to być dodatkowe ofensywy, nowe oddziały, niespodziewane straty, rozbudowanie umocnień oraz wiele wiele innych. Może się zdarzyć nawet udany zamach na Hitlera… W moim przypadku pierwsze zdarzenie pozwoliło na rozliczenie niemieckiej produkcji i zbudowanie nowego korpusu pancernego oraz wykonanie jednego wolnego ataku korpusem pancernym (wybrałem 39-ty). Później korzystając z zasady specjalnej pierwszego etapu wszystkie korpusy pancerne wykonały jeden wolny atak. Na zdjęciu widać, jak północny 39-ty korpus po zajęciu Rygi poszedł dalej na wschód, a puste miejsce po nim zostało zajęte przez 1-wszy korpus kawalerii. jest on odwrócony co oznacza, że nie będzie mógł atakować podczas normalnej walki.

tbc_03

Lato 1941. Po fazie Blitzu. Korpusy pancerne osiągnęły gigantyczne sukcesy. Powstały trzy wielkie kotły a dwa kolejne zaraz mogą zostać domknięte.

W grze są dwie fazy walki Niemców – pierwsza z nich to Blitz. Jest on warunkowy – nie ma go w etapach zimowych, oraz później gdy Niemcy utracą inicjatywę na froncie. W tej fazie korpusy pancerne oraz jeden korpus piechoty wspierany przez lotnictwo mogą wykonać wielokrotne ataki, zwykle od jednego do trzech. Atak jest rozstrzygany przez wylosowanie czita (okrągłego żetonu) w konkretnym kolorze. W puli znajdują się czity w czterech kolorach: zielone (najczęściej najbardziej korzystne dla Niemców), niebieskie, żółte i czerwone (najkorzystniejsze dla Rosjan). Do tego każdy czit może mieć dodatkowe oznaczenia, które w różnych momentach mają różne efekty – krzyżyki, gwiazdki lub modyfikatory do Inicjatywy. Żetony z krzyżykiem są jednorazowe, reszta na koniec etapu wraca do puli. Oczywiście najczęściej odpadają żetony zielone (auć!), jednak są sposoby aby przywrócić je do gry. Po wylosowaniu czita sprawdza się kolor w tabelce i tam dowiadujemy się czy atak odniósł sukces oraz czy korpus może wykonać kolejny. Aby oddać skalę historycznych sukcesów niemieckich, latem 1941 roku podczas każdego ataku można odrzucić pierwszy wylosowany czit, a to bardzo pomaga! Po Blitzie następuje zwykła walka, podczas której wszystkie nie odwrócone korpusy Osi mogą wykonać jeden atak. Jeżeli podczas walki zostanie zdobyte jakieś miasto, to ciągnie się kartę aby sprawdzić czy zdobyto w nim przemysł albo inne zasoby, które zwiększą szanse w dalszej walce. Takie miasto dostaje żółty znacznik i daje bonus przy ustalaniu Inicjatywy.

tbc_04

Lato 1941. Po fazie walki. Wielka ilość wojsk została okrążona, dla Armii Czerwonej to katastrofa.

Po walkach następuje rozliczenie kotłów i zdjęcie okrążonych oddziałów. W pierwszej turze robi się to dwa razy dla armii sowieckich zaś w kolejnych raz dla niemieckich (po niemieckich walkach) i raz dla sowieckich (po kontrataku Armii Czerwonej).  Połowa zniszczonych w ten sposób oddziałów liczy się przy ustalaniu Inicjatywy na kolejny etap.

tbc_05

Lato 1941. po fazie rozliczenia okrążeń i unormowaniu linii frontu.

Po zdjęciu okrążonych armii ściągane są wszystkie korpusy, które nie są w kontakcie w przeciwnikiem. Piechota wędruje do puli a jednostki pancerne i specjalne do rezerw. Na koniec etapu oddziały z rezerw podmieniają wojska na linii frontu. Następnie następują kontrataki Armii Czerwonej. Odwraca się wszystkie oddziały osi na stronę gotowości a później wyszukuje się najbardziej zaangażowany korpus (czyli taki, który styka się z największą ilością radzieckich armii) i wykonuje na niego atak (ciągnąc czit walki). Na zdjęciu jest to 9-ty korpus pod Moskwą, który styka się z 4 armiami. Jeżeli korpus wytrwa na pozycjach, to się go odwraca – nie może już być ponownie zaatakowany w tej fazie. W przeciwnym wypadku musi się wycofać (bez odwracania) a w skrajnym wypadku może zostać zniszczony. Następnie ponownie sprawdza się (z uwzględnieniem ewentualnych dotychczasowych zmian), jaki korpus jest najbardziej zaangażowany i wykonuje na niego atak. Procedurę tę powtarza się tak długo, aż wszystkie jednostki, które stykają się z więcej niż dwoma armiami zostaną odwrócone.

tbc_06

Lato 1941. Po fazie kontrataków. Armia Czerwona zdołała trochę odsunąć Niemców od Moskwy.

Tym razem Niemcy bezboleśnie znieśli kontrataki, tylko jeden korpus został zmuszony do wycofania spod Moskwy. Jednak im dłużej trwa wojna, tym trudniejsze staje się ich odpieranie.
Po kontratakach w etapach, w których Sowieci posiadają Inicjatywę następuje dodatkowa faza ofensywy. Ciągnie się kartę i sprawdza na niej, o ile heksów Niemcy muszą się automatycznie wycofać. Jeżeli na karcie będzie 5, to oznacza to, że Rosjanie zdobyli 5 pól. Gracz może dowolnie zdecydować, które pola oddaje.

tbc_07

Lato 1941. Rozliczenie inicjatywy. Połowa armii, które został zniszczone w kotłach (w tym wypadku 7) liczy się jako bonus do uzyskania inicjatywy na następny etap. Wielkie sukcesy gwarantują utrzymanie inicjatywy jesienią.

Kolejna faza to ustalenie Inicjatywy. Zlicza się bonusy za tory ekonomiczne, okrążone armie, zniszczone korpusy pancerne oraz wydarzenia losowe. Jeżeli po zsumowaniu przewagę mają Niemcy (lub przynajmniej jest równowaga) to oznacza, że w następnym etapie Inicjatywa należy do nich i mogą kontynuować ofensywę z wykorzystaniem Blitzu. Jeżeli Inicjatywę uzyskają Rosjanie, Blitzu nie ma, a dodatkowo pojawia się faza sowieckiej ofensywy. Również opcje gospodarcze Niemca zależą od Inicjatywy – np. bez niej Niemcy tracą możliwości tworzenia nowych korpusów pancernych. Dodatkowo, jeżeli Inicjatywy jest odpowiednio duża, to gracz dostaje punkt zwycięstwa. Pięć punktów zwycięstwa oznacza wygranie gry. Z drugiej strony, jeżeli Inicjatywa za bardzo przechyli się na korzyść Sowietów, to nastąpi automatyczny upadek III Rzeszy i przegrana.

tbc_08

Jesień 1941. Faza wydarzeń. Wydarzenie specjalne dało ACz dodatkową kontrofensywę, która zakończyła się odesłaniem jednego korpusu pancernego do rezerw. Moje plany musiały zostać zweryfikowane.

Ciekawym akcentem są armie sojuszników. Na początku dostępni są Finowie i Rumuni, później dochodzą Węgrzy i Włosi. Finowie walczą równie dobrze jak Niemcy, ale nie mogą atakować Leningradu (chyba, że zajdzie odpowiednie wydarzenie). Reszta walczy gorzej ale ich wystawienie jest obowiązkowe – na koniec etapu w zależności od ilości korpusów niemieckich wprowadza się do gry od jednej do trzech armii sojuszniczych, które muszą być wystawione na froncie południowym.

tbc_09

Jesień 1941. Po fazach Przegrupowania, Blitzu i Walki. Wermachtowi udało się podejść pod Moskwę i Doniec. Jednak tym razem było to bardzo kosztowne – permanentnemu zniszczeniu uległ korpus pancerny.

tbc_11

Jesień 1941. Koniec etapu. Udało się skutecznie odeprzeć sowieckie kontrataki, co w połączeniu z bonusem za miasta pozwoli utrzymać inicjatywę zimą.

tbc_13

Zima 1941. Niezwykle korzystne wydarzenia dla Niemców – udało się stworzyć elitarny korpus pancerny SS! Z nawiązką rekompensuje to wcześniejsze straty.

tbc_14

Zima 1941. Koniec etapu. Brak fazy Blitzu ograniczył zapędy Niemców, udało się jednak wyrównać linię frontu, co pozwoliło na bezbolesne przetrwanie radzieckiej kontrofensywy.

Początkowo sowieckie kontrofensywy są dość łatwe do powstrzymania, jednak z czasem pojawia się gwardia i czołgi, co znacznie utrudnia życie Niemcom.

tbc_15

Wiosna 1941 po fazach walki. Udana ofensywa na północy zakończyła się nadspodziewanym sukcesem. Moskwa została całkowicie otoczona, co daje wielkie szanse na zdobycie jej latem.

tbc_17

Lato 1942 po fazie przegrupowania. Wojska uszykowane do ofensywy na południe. Plan zakładał otoczenie Stalingradu.

tbc_18

Lato 1942 faza Blitzu. Ofensywa zgrupowania pancernego niemal załamała się zaraz na starcie. Seria trzech czerwonych czitów dla korpusu pancernego SS nieomal doprowadziła do jego zniszczenia. Uratowała go gwiazdka na ostatnim czicie. 24-ty korpus na południu dostał dwa czerwone i na szczęście ostatni zielony! Mało brakowało i dwa korpusy pancerne zostałyby zniszczone.

Na szczęście latem 1942 obowiązuje zasada specjalna i podczas fazy blitzu gracz może odrzucić pierwszy wylosowany czit dla każdej jednostki, tylko to uratowało dwa korpusy pancerne przed bezpowrotnym zniszczeniem, a to byłaby katastrofa.

tbc_19

Lato 1942. Po fazie Blitzu. Również pozostałym korpusom pancernym udało się pociągnąć czerwone czity, na szczęście tylko jako pierwsze, więc mogłem je odrzucić. Dzięki temu oba korpusy podeszły pod Stalingrad. Byłem tak podekscytowany, że zapomniałem pstryknąć fotkę sytuacji na mapie!

Wyciągnięcie z kubeczka tak wielu czerwonych czitów przed fazą walki stworzyło ciekawą sytuację – wzrosły moje szanse na wyciągniecie zielonych podczas szturmowania na wielkie miasta. Jest to o tyle istotne, że tylko zielone czity gwarantują sukces takiego szturmu, a atakując wielkie miasta trzeba uzyskać sukcesy dla co najmniej dwóch korpusów!

tbc_20

Lato 1942 po fazie walki. Wielki zwycięstwo Wermachtu! Zgodnie z przewidywaniami zdobyłem Moskwę. Jednak zaskakującym sukcesem okazały się także szturmy na Leningrad i Stalingrad. Zdobycie tych trzech miast daje automatyczne zwycięstwo!

To co się wydarzyło w tym etapie zasługuje na miano Cudu. Miałem bardzo duże szanse na zdobycie Moskwy, gdyż aż sześć korpusów szykowało się do zaatakowania jej. Jednak Leningrad i Stalingrad były atakowane tylko przez dwa korpusy każdy. Jednak w obu przypadkach udało mi się wyciągnąć dwa zielone czity. Co prawda sytuacja była taka, że nawet bez zdobycia tych obu -gradów bym wygrał za etap lub dwa, ale muszę przyznać, że to było zakończenie z wielkim przytupem. Nie sądźcie jednak, że tak jest zawsze. Wprost przeciwnie, najczęściej Armii Czerwonej udaje się odeprzeć germańskich najeźdźców i szparko pomaszerować w stronę Berlina.

tbc_23

Rzut oka na ogólną sytuację na zakończenie gry.

The Barbarossa Campaign to bardzo ciekawa gra. Pomimo bardzo dużych uproszczeń wydaje się świetnie oddawać główne realia tej wojny. Czuje się atmosferę Frontu Wschodniego i wyścig z nieubłaganie uciekającym czasem. Z każdym upływającym etapem czuje się malejącą przewagę Osi a w końcu szala się przechyla i pozostaje rozpaczliwa obrona.
Zastosowane w grze mechanizmy świetnie się sprawdzają, a dodatkowo duża pula rozmaitych wydarzeń może bardzo poważnie odmienić przebieg gry i zapewnia sporą regrywalność. Szkoda tylko, że jakość wykonania jest tak bardzo zła a cena tak wysoka – mocno obniża to moją ocenę końcową.

Jednak to jest naprawdę świetna pozycja i na pewno będę do niej wracał.

 

Oprawa wizualna (2/10):

Ogólna ocena (7.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings