Wiek złodziei – mistrzowie cienia [Współpraca reklamowa z Galakta] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Właśnie trwa kolejna edycja konkursu dla autorów gier organizowanego przez Galaktę. Do tej pory konkursy te stały się przyczynkiem do powstania tak ciekawych tytułów jak Metallum, Andromeda czy Zombie Terror. Najnowszym laureatem konkursu, który ujrzał światło dzienne w październiku ubiegłego roku, była gra Wiek złodziei – bohaterka dzisiejszej recenzji.

Autorem Wieku złodziei jest Sławomir Stępień. Jego gra przeznaczona jest dla grona 2-4 osób od 14 roku życia, a czas rozegrania jednej partii wskazany jest na 60-120 minut (u mnie było to mniej więcej od półtorej do dwóch godzin).

Wprowadzenie do instrukcji informuje nas, że do miasta Hadrii  przybył cesarz Lucius IV zabierając ze sobą Klejnot Cesarzy, stanowiący ozdobę korony władcy. Tak się akurat zdarzyło, że miasto jest też schronieniem dla kilku najzdolniejszych złodziei cesarstwa, z których każdy wpadł na pomysł przywłaszczenia słynnego klejnotu dla siebie. Kiedy więc nastała ostatnia noc pobytu cesarza w Hadrii, złodzieje wyruszyli ze swoich dzielnic do położonego w centrum miasta pałacu, z zamiarem kradzieży świecidełka i ucieczki miasta. A jeżeli przy okazji pozbawią kosztowności kilku mieszkańców, to i takim łupem nie pogardzą.

Gra oparta jest na zagrywaniu kart akcji, które pozwolą naszym złodziejom poruszać się po mieście, dobierać kolejne karty akcji, omijać lub wymykać się strażnikom czy utrudniać życie pozostałym kieszonkowcom.

Celem gracza jest dotarcie ze swojego punktu startowego położonego na obrzeżach jednej z dzielnic do pałacu znajdującego się w centralnym punkcie miasta, wykradzenia klejnotu, a następnie ucieczka z Hadrii przez wskazaną bramę. Oczywiście zadanie to utrudniają nam strażnicy patrolujący miasto, którzy, jeżeli nas zauważą (znajdziemy się w ich polu widzenia), będą starali się nas złapać i wtrącić do lochu.

Warto zaznaczyć, że ucieczka z Klejnotem Cesarzy nie jest jedynym sposobem na zwycięstwo w grze (chociaż sama w sobie automatycznie powoduje wygraną). Jeżeli bowiem żadnemu złodziejowi nie uda się opuścić miasta z rzeczoną błyskotką, o zwycięstwie wśród graczy, którzy uciekli poza mury, decyduje wartość zrabowanych jego mieszkańcom kosztowności. Istnieje też opcja porażki wszystkich, w sytuacji, kiedy żaden ze złodziei nie zdąży ukraść Klejnotu Cesarzy lub wyjść z miasta przed upływem określonej liczby rund.

Dosyć ciekawie i oryginalnie przebiegają tury graczy. Poza standardowymi etapami, jak przygotowanie rundy (dobranie karty wydarzenia), czy porządki po jej zakończeniu, mamy takie mechanizmy, jak określenie inicjatywy strażników, wybór akcji i rozdzielenie pomiędzy nie znaczników inicjatywy.

Inicjatywa decyduje o kolejności wykonywania akcji przez graczy oraz o momencie, w którym następują działania strażników. Standardowo każdy z grających dysponuje 10 punktami inicjatywy, które może rozdzielać pomiędzy dowolną ilość własnych akcji (niekiedy ilość tych punktów jest modyfikowana przez wchodzące do gry wydarzenia, odpalone efekty kart akcji lub wskutek zaistnienia niektórych sytuacji przewidzianych w instrukcji). O inicjatywie straży decyduje natomiast rzut kością. Po ustaleniu inicjatywy strażników i ustaleniu w tajemnicy przed innymi podziału punktów inicjatywy pomiędzy posiadane przez graczy akcje, następuje ujawnienie wyników i wykonanie zaplanowanych działań. Akcje rozpatrywane są w kolejności określonej liczbą przydzielonych do nich punktów inicjatywy.

Jeżeli wskutek jakichkolwiek działań pionek złodzieja znajdzie się na tym samym polu co pionek strażnika, złodziej zostaje aresztowany. Nie eliminuje go to co prawda z dalszej gry, ale zazwyczaj znacząco utrudnia realizację zamierzonego celu.

Rozgrywka podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy – do momentu zdobycia Klejnotu Cesarzy przez któregokolwiek z grających – jest spokojniejszy, bardziej strategiczny i opiera się na planowaniu, jak najszybszej dojścia do zamku cesarza. W tym etapie nie skupiamy się tak bardzo na przeciwnikach przez co negatywnej interakcji jest raczej niedużo, a do użycia wchodzą głównie karty akcji pozwalające nam wywabić lub usunąć strażników z okupowanych posterunków, żeby utorować drogę naszym złodziejom.

Sytuacja zmienia się diametralnie, po tym jak jednemu ze złodziei uda się wykraść Klejnot Cesarzy. Zostaje wszczęty alarm, czas nagle przyśpiesza, a miasto się jakby kurczy, bo droga ucieczki jest tylko jedna, a na dodatek zostaje ona obstawiona przez dodatkowe patrole. No i zaczyna się polowanie. Nie tylko strażników na graczy, ale też graczy na osobę, która jest w posiadaniu cesarskiego klejnotu. Negatywna interakcja wylewa się strumieniami, a do seryjnego użycia wchodzą karty, które mogą najbardziej zaszkodzić przeciwnikom. Ba, nawet akcje, które wcześniej wykorzystywane były raczej w celu usunięcia strażników z naszej drogi, teraz są aktywowane głównie po to, żeby zagrodzić drogę ucieczki innym.

Wiek złodziei to gra, która bardzo mnie zdziwiła. Mimo potężnej dawki negatywnej interakcji, której zazwyczaj unikam, grało mi się z nią całkiem dobrze. Z kolei losowość, z którą się liczyłem i na którą byłem przygotowany (dobór kart akcji, żetony miasta), kilka razy zakuła mnie w oczy mocniej niż się spodziewałam, a to przez żetony Tajniaków, którzy całkiem przypadkiem potrafią popsuć najbardziej misternie ułożone plany (odkrywając żeton miasta Tajniak – o ile nie jesteśmy ukryci – automatycznie trafiamy do więzienia).

Ze skalownością gry też bywało różnie. W pojedynku jeden na jednego może się zdarzyć, że gracz nie posiadający Klejnotu Cesarzy, szybko traci szansę na wygraną, bo karty akcji, którymi mógłby powstrzymać konkurenta, często działają tylko na określoną odległość lub w tej samej dzielnicy i nie będą w danej chwili przydatne. Problemu tego nie zauważyłem w grze trzyosobowej, tutaj jednak zdarza się, że gracz, który nie ma już szansę na wygraną może zadecydować, który ze złodziei wygra rozgrywkę. Doświadczeń takich nie miałem przy czwórce graczy. Do tego w pełnym składzie sytuacja na planszy zmieniała się najbardziej dynamicznie, dzięki czemu rozgrywka była zdecydowanie najciekawsza.

W zależności od etapu rozgrywki, posiadanych kart akcji i sytuacji na planszy, w grze mogą zdarzyć się pewne przestoje między ruchami graczy. Na dłuższą metę nie są one jednak na tyle częste, żeby partie przez to się dłużyły. Wręcz przeciwnie – czas przy stole upływał  szybko i niepostrzeżenie.

Dużymi plusami Wieku złodziei są wyraźnie wyczuwalny klimat, przywodzący na myśl takie komputerowe hity jak Thief, Assassin’s Creed czy Dishonored oraz zróżnicowane cechy postaci, dzięki którym gra każdym z bohaterów przebiega nieco inaczej. Ciekawym rozwiązaniem jest też kilka sposobów zakończenia partii – zwycięstwo gracza, który wyniósł Klejnot Cesarzy, zwycięstwo na punkty, przegrana wszystkich złodziei. Co ważne, z autopsji wiem, że każde z tych rozwiązań jest równie prawdopodobne i zależy jedynie od sposobu prowadzenia rozgrywki.

Grafiki w grze (może poza genialną okładką) specjalnie mnie nie zachwyciły, ale wbrew pewnym obawom nie miałem problemów z czytelnością planszy. Bardzo porządne jest natomiast wykonanie, zarówno planszy czy elementów tekturowych lub papierowych, jak i figurek złodziei i strażników.

Wiek złodziei jest klimatyczną grą wyścigową, z bardzo dużą dawką negatywnej interakcji i pewną dozą, nieraz upierdliwej losowości. Skaluje się nieźle, choć najlepiej sprawdza się w pełnym składzie. Mimo dosyć długiego czasu rozgrywki (około  2 godzin) nie dłuży się i nie powoduje bolesnych przestojów. Gra oparta jest na zagrywaniu kart akcji, ale posiada kilka nowatorskich – przynajmniej jak dla mnie – rozwiązań.

Wszystkim ludziom, z którymi grałem gra się spodobała lub nawet bardzo spodobała. Jeżeli lubicie negatywną interakcję, trawicie nieprzesadną losowość i odpowiada Wam średniowieczno-fantastyczny klimat, to Wam również ta gra powinna przypaść do gustów.



Grę Wiek złodziei kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Galakta za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings