Home | Felietony | Statystyki, statystyki, statystyki…

Statystyki, statystyki, statystyki…
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Pora przerwać ten obrzydliwy zalew artykułów wygenerowanych przez zwyczajny weekendowy wypad do Niemiec. Kilka dni w industrialnej okolicy i od razu tyle szumu na blogu. Straszne. Jeśli wy też macie tego dosyć, poczytajcie wreszcie o czymś istotnym. Czyli dalszy ciąg różnych sposobów napawania się tym co w grach planszowych już osiągneliście.

Tak jak napisałem w poprzedniej części artykułu, BGG to nie wszystko. Tak naprawdę, BGG to jedynie namiastka, wierzchołek góry lodowej, propedeutyka napawania. Prawdziwa uczta czeka tych, którzy myszkując po BGG trafią na ten profil. Otóż w ogromnej społeczności użytkowników serwisu BGG znalazł się również jeden dobry Samarytanin, który na własnym komputerze domowym postawił stronę, będącą prawdziwą ucztę dla wielbicieli wszelkiego rodzaju statystyk. Każdy, kto poprosił Johna Farrella z Nowej Zelandii Australii, znanego też jako Friendless, otrzymał od niego zupełnie bezinteresownie ogromną stronę na własny temat. Ta strona zawiera mnóstwo wykresów, list, opracowań wygenerowanych na podstawie kolekcji i rozgrywek danej osoby. W tej części artykułu omówię niektóre z nich, a pozostałe znajdą się w ostatniej, trzeciej części.

Zacznijmy od bardzo ciekawej strony podsumowującej różne zarejestrowane na BGG serie gier, takie jak Gigamic czy Alea. Każda z tych serii ma swoją własną tabelkę, a w niej jak na dłoni ocenę, liczbę rozgrywek i komentarz jaki daliśmy temu tytułowi. Możemy tam wyłowić te kolekcje, które dobrze znamy i zobaczyć w co jeszcze powinniśmy zagrać żeby mieć komplet. Możemy też wyłowić serię, którą ledwie liznęliśmy i z perspektywy czasu warto by poznać ją lepiej. W moim przypadku na taką opinię zasługują niewątpliwie gry wydawnictwa Tilsit. Grałem tylko w Himalayę i Key Largo i takie tytuły jak Maka Bana i Kanaloa też wydają się warte przyjrzenia.

Następna podstrona pokazuje kolejne miesiące od chwili gdy zaczęliśmy notować rozgrywki. Każdy miesiąc to tabelka z listą gier, w które graliśmy, liczbą rozgrywek w danym miesiącu w każdą z tych gier, naszą oceną i dwoma istotnymi informacjami: czy tę grę posiadamy i – tu najciekawsze –  czy w tę grę graliśmy wtedy pierwszy raz. Można sobie powspominać. Choćby taki wspaniały miesiąc jak styczeń 2005 – grałem wtedy wyłącznie w nowe gry. A może to dlatego, że w tamtym miesiącu dopiero zacząłem notować rozgrywki i z punktu widzenia BGG każda gra była dla mnie nowa ;-). No ale lipiec 2005 jest już wiarygodny – grałem wtedy wyłącznie w gry, które znałem wcześniej. Wszystkie je dzisiaj posiadam w kolekcji, za wyjątkiem San Juan. Kolejne wspomnienie – grałem wtedy samoróbką, którą jakiś czas temu wyrzuciłem w trakcie czyszczenia kolekcji z samoróbek. Albo styczeń 2006 – pierwsza rozgrywka w Wysokie Napięcie. Od razu rozegrane trzy partie (w kolejnym miesiącu następne cztery) i ocena 9.0. To było prawdziwe odkrycie i grę do dzisiaj bardzo, bardzo lubię. Grudzień 2006 – pierwsza rozgrywka w Tichu i 7 rozegranych partii jeszcze w tym miesiącu. Ech, dziś już takich gier nie robią ;-).

Kolejna strona służy zabawom z CFM. CFM, czyli continuous Friendless metric, to współczynnik odzwierciedlający w jakim stopniu nasza kolekcja gier jest racjonalna. Jak dobrze wykorzystujemy gry, które posiadamy? Warto zauważyć, że średnia liczba rozgrywek w posiadane gry nie jest w tym zakresie wiarygodna – grając choćby do upadłego z babcią w Monopoly i zupełnie ignorując posiadaną Agricolę będziemy mieli wysoką średnią liczbę rozgrywek, ale kolekcję wykorzystaną w połowie. Ta Agricola będzie zupełnie zbędna. Jak to odzwierciedlić w numerycznym współczynniku? Punktem wyjścia był FM, czyli Friendless metric – coś co bardzo łatwo policzyć. Bierzemy naszą kolekcję i porządkujemy ją wg liczby rozegranych partii. Następnie za każdą grę, w którą zagraliśmy 10 lub więcej razy skreślamy jedną grę z końca listy – ok, graliśmy mnóstwo razy w Magic: the Gathering, więc niegrane Pędzące Żółwie w kolekcji ujdą nam na sucho. FM to liczba rozgrywek w ostatnią grę na liście po tych wykreśleniach. Większość prawdziwych maniaków planszówkowych ma oczywiście FM=0. Wadą tego współczynnika jest to, że granie w większość gier z naszej kolekcji zupełnie na niego nie wpływa. Ważne są tylko te gry na granicy 9/10 rozgrywek i te w okolicy aktualnej wartości FM. Stąd pomysł na CFM – ma on nagradzać rozgrywki we wszystkie gry z kolekcji. Każda gra, którą posiadamy może dać nam jakiś określony wkład w wartość CFM. Jeżeli w ogóle w nią nie zagramy, da nam ona 0% tego wkładu. Pierwsza rozgrywka da nam całkiem sporą część wkładu, każda kolejna rozgrywka już nieco mniej. Jeżeli zagramy w tę grę nieskończoną liczbę razy, otrzymamy 100% wkładu. Więcej szczegółów znajdziecie tutaj, choć nie zostanie tam wyjaśnione absolutnie wszystko. CFM działa w każdym razie tak, że jeśli zagracie w każdą grę z waszej kolekcji dokładnie tyle samo razy, to średnia liczba rozgrywek będzie równa wartości CFM.

Moja wartość CFM wynosi obecnie około 3.14. Piękna liczba, prawda? Dość wysoka więc mogę chyba kupić kilka nowych gier. Na tej samej stronie jest także inny współczynnik – nazwany wykorzystaniem (utilisation). Jednak niestety nie znalazłem informacji o tym jak dokładnie jest on wyliczany. Ta informacja zapewne spoczywa gdzieś w czeluściach strony ze statystykami, ponieważ jest ona interaktywna. Możemy dodawać sobie na niej nowe rozgrywki, kupować lub sprzedawać gry i patrzeć jak to wpłynie na CFM i wpółczynnik wykorzystania. Jeżeli ten opis zmobilizował was do pracy nad sobą i ogrywania gier kupionych i nie granych, to ta strona jest świetnym narzędziem żeby to sobie zaplanować.

Ostatnia strona w tej części serii, to już nie statystyka, ale przydatna lista. Odpowiednio sformatowana alfabetyczna lista gier z naszej kolekcji, którą możemy sobie wydrukować.  Przy każdym tytule jest miejsce na krótką notatkę i dwa kwadraciki, w których możemy coś sobie odhaczyć. Czy to robiąc remanent posiadanych tytułów, czy to rozważając co wziąć na planszówkowy wyjazd, czy to szukając sposobu na zredukowanie zajmowanej przez gry powierzchni. Zamiast stać przed szafą i gapić się na gry lepiej usiąść w fotelu, nalać sobie dobrego drinka (np. whisky single malt świetnie pasuje do podejmowania tak kluczowych decyzji) i spokojnie, bez nerwowości, rzeczowo przejrzeć posiadane pozycje.

cdn…

7 komentarzy

  1. Avatar

    Ciąg artykułów o statystykach robi sie coraz lepszy. Czy w następnym odcinku wyjaśnisz Humber Hapiness Metric?

  2. Ja_n

    Hehe, raczej nie w następnym. To się raczej nadaje na osobny artykuł, albo suplement do tej serii. I kto wie – może taki napiszę. A może Ty napiszesz, co?
    P.S. Chodziło Ci zapewne o Huber Happiness Metric ;-)

  3. Ja_n

    A, popatrz. Nie zauważyłem że HHM jest też wśród tych statystyk, o których zamierzam pisać w następnym odcinku. A więc jednak z pewnością go wyjaśnię :).

  4. Avatar

    super, to najlepsza chyba czesc calej strony (poza tabelka plays-by-month) :-)

  5. Avatar

    ja_n, masz rację Huber. Nie wiem, skąd wziąłem to m.
    Chętnie napisze o BGG rating correlation calculator.

  6. Ja_n

    Otrzymałem wiadomość od Friendlessa korygującą jego kraj zamieszkania. Johna Farell mieszka w Australii a nie w Nowej Zelandii. Poprawiłem w artykule.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings