Home | Felietony | Tworzenie gier | Poradnik dla twórców gier – część XXI

Poradnik dla twórców gier – część XXI
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Poradnik

Dlaczego ludzie grają

W 6 i 7 odcinku cyklu podane były powody, dla których ludzie wymyślają gry. Dla świadomego projektanta ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, dlaczego ludzie grają. Łatwiej jest wtedy określić grupę docelową i dostosować grę do jej potrzeb. A ludzie grają z wielu różnych powodów. Poniżej opisane zostaną najważniejsze.

Poczucie triumfu

Jednym z istotnych elementów udanych gier jest danie graczowi szansy na poczucie triumfu. I nie musi to być triumf, związany ze zwycięstwem w całej grze. Może to być satysfakcja z dobrego posunięcia, udzielenia poprawnej odpowiedzi, czy nawet radość sześciolatka, gdy dzięki szczęśliwemu rzutowi kostką udało mu się ominąć pole z potworem.

Towarzyskość

Dla wielu osób podstawową funkcją gry jest możliwość wspólnego spędzenia czasu w gronie rodziny czy znajomych. Często przy tym najważniejsze są związane z grą komentarze i dowcipy.

Śmiech

Popatrz, jak zachowują się ludzie podczas gry w kalambury. Nie trudno zauważyć, że celem jest zabawa z częstymi wybuchami śmiechu. Pomiar hałasu podczas gry jest dobrym wskaźnikiem tego, czy gra jest bardziej strategiczna czy bardziej rozrywkowa. Przy dobrej grze strategicznej gracze spędzają czas w ciszy i skupieniu. Dobra „party game” generuje śmiech i dużo hałasu.

Myślenie strategiczne

Gry strategiczne dają graczom szansę wzajemnego przechytrzenia się. Dla grających w takie gry nagrodą emocjonalną jest uczucie zadowolenia, gdy wykonają ruch, którego przeciwnik nie przewidział albo gdy misternie przygotowany plan przyniesie zamierzony rezultat. Do najbardziej znanych gier strategicznych należą szachy i go. Gdy spytasz mistrzów tych gier o najciekawsze partie, opiszą ci je, używając takich słów jak piękno czy elegancja. Dla miłośników takich gier, opisy najpiękniejszych gier brzmią jak poezja, zrozumiała tylko dla wąskiego grona ekspertów.

Możliwość popisania się przed innymi

Niektórzy ludzie lubią wygłupiać się w gronie przyjaciół. Inni starają się zbudować niezwykły zestaw kart w grze kolekcjonerskiej, jeszcze inni ułożyć podczas gry w Scrabble rzadko spotykany wyraz albo zastosować podczas partii szachów samodzielnie opracowany wariant. Granie w grę planszową może być podobną formą ekspresji jak amatorska działalność artystyczna. Można powiedzieć, że jest to forma ekspresji łatwiejsza do realizacji, ponieważ wymaga mniej czasu, sprzętu i wysiłku. Zastanawiałeś się kiedyś, czy ludzie mają wiele innych możliwości niegroźnego ujawnienia swojej osobowości?

Jako hobby

Praktycznie każda z najpopularniejszych gier ma grono swoich miłośników, którzy grają w nią przynajmniej raz w tygodniu. Największe sukcesy na tym polu mają gry, zaprojektowane z otoczką, przeznaczoną specjalnie dla hobbystów. Ta „otoczka” (w oryginale „metagame”) to wszystkie rzeczy związane z grą, którymi gracz może się zajmować, gdy w grę nie gra. Mam tu na myśli kolekcjonowanie, malowanie figurek, wymiana, dyskusje i analiza strategii oraz trening.

Kolekcjonowanie

Niektóre gry przeznaczone są głównie dla kolekcjonerów. Dotyczy to przede wszystkim kolekcjonerskich karcianek. Fan takiej gry znaczną część swojego czasu poświęca na wymianę i polowanie na rzadkie karty, by rozbudowywać swoją kolekcję. Dobrym przykładem wydawania gier pod kolekcjonerów są rozmaite wersje Monopoly. Idę o zakład, że mało który egzemplarz „Elvis Presley Monopoly” był używany do gry. Przypuszczam, że fani Elvisa kupowali grę, aby powiększyć kolekcję przedmiotów, związanych ze swoim idolem. Są też ludzie, którzy zbierają gry, które w zamierzeniu kolekcjonerskie nie są. Jeden z europejskich miłośników planszówek kupuje co roku w Essen 50 nowych tytułów, a w swojej kolekcji ma już ponad 2 tysiące gier.

Poszerzanie swojej wiedzy

Choć karcianka kolekcjonerska Major League Baseball Showdown jest sama w sobie fajną grą, wiele osób gra w nią przede wszystkim dlatego, że są miłośnikami baseballa i chcą dowiedzieć się więcej o drużynach, uczestniczących w rozgrywkach. I rzeczywiście, jedną ze strategii marketingowych producenta tej karcianki jest danie graczom szansy na zdobycie wiedzy z tego zakresu. Gracz, który gra systematycznie, zdobywa wiedzę, którą może zabłysnąć podczas każdej dyskusji na temat baseballa. Dla graczy nagrodą jest nie tylko sama radość z grania, ale także szansa wykorzystania w różnych sytuacjach pochodzących z gry wiadomości.

Szybka rozrywka

Poza innymi zaletami, gra może mieć tę przewagę nad innymi formami spędzania czasu, że trwa krócej niż np. film. Tworząc taką grę musisz mieć na uwadze, jak dużo czasu potencjalni gracze będą skłonni poświęcić na naukę jej zasad. Nie jest wcale tak łatwo stworzyć grę o takich zasadach, że da się je wyjaśnić w kilku zdaniach.

10 komentarzy

  1. Avatar

    „Jeden z europejskich miłośników planszówek kupuje co roku w Essen 50 nowych tytułów, a w swojej kolekcji ma już ponad 2 tysiące gier.”

    Przyznać się kto to :)

  2. Avatar

    MST na emeryturze. Chyba że nie opłaca III Filaru.

  3. Avatar

    Marcin inwestuje w planszówki a nie głupi i niepewny III filar :-)

  4. Avatar

    Tak, tak, taka kolekcja za parę lat może być warta fortunę.

    A jeśli się w niej na dokładkę trafi przyszły biały kruk – w rodzaju Dune czy Space Hulka, których używane egzemplarze lub samoróbki osiągają w drugim obiegu zawrotne ceny, to rzeczywiście można mówić o kolekcjonowaniu gier jako o lokacie kapitału :)

    Ciekawa analiza przyczyn, dla których ludzie grają – ja podpisuję się pod wszystkimi, poza elementami zbieractwa.

  5. Avatar

    Chyba, ktoś zapomniał o „przygodzie”, wejściu w inny świat, uczuciu bycia inną postacią, nacją w innych czasach, czy rzeczywistości…

  6. Avatar

    Zgadzam się z Necr, dla mnie gra to przede wszystkim przygoda. Możliwość poczucia, że jestem szefem firmy produkującej samochody albo królem starożytnego świata.

    Poza tym analiza jest rzeczywiście trafna, podpisuję się pod prawie wszystkimi powodami.

  7. Avatar

    Tylko, ze symulacje bycia kimś innym to raczej RPG i gry komputerowe, które wierniej oddają rzeczywistość (te drugie)

  8. Avatar

    No nie wiem, czy gry komputerowe wierniej oddają rzeczywistość niż RPG. Z której komputerówki dowiesz się, jak pachnie i smakuje podana w karczmie polewka? :)

  9. Avatar

    Tyle że w grach RPG wszystko smakuje jak chipsy i browar a pachnie jak spocony kumpel, więc jakieś deklasacji gier komputerowych pod względem smaków i zapachów nie zauważam.

  10. Avatar

    o planszówkach… o planszówkach proszę…
    Nie muszą one specjalnie ustępować w opisie świata i mogą być równie klimatyczne. Czasem odnoszę wrażenie, że się o tym zapomina. A jednak wydawnictwa takie ja Days of Wonder, czy FFG, cały czas o klimat walczą, niezależnie od efektów. Można mieć uwagi co do mechaniki tych produkcji (Tannhauser na mojej półce cały czas kusi klimatem, choć gra się w to jak…).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings