Home | Wiadomości | Aktualności | Eclipse iOS – wywiad z twórcami

Eclipse iOS – wywiad z twórcami
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

eclipse_menu

Eclipse – jedna z najciekawszych planszowych gier 4X, numer 5 w obecnym rankingu BGG, pojawiła się właśnie w wersji na iOS – można ją zakupić w iTunes za jedyne $6,99.

Z tej okazji postanowiliśmy porozmawiać z Markiem Pańczykiem z Big Daddy’s Creations – firmy odpowiedzialnej za tę implementację.

Artur Jedliński: Na początek powiedz nam coś więcej o Big Daddy’s. Ile osób macie w firmie, jak rozwijaliście się przez ostatnie kilka lat?

Marek Pańczyk: Zaczynaliśmy w marcu 2010 roku jako dwie osoby. W ciągu ponad trzech lat stworzyliśmy Neuroshime Hex wraz z dodatkami na iOS i Androida oraz Neuroshime Hex Puzzle, Army of Frogs, Caylusa i Eclipse tylko na iOS. W takich firmach jak nasza, czyli tworzących gry indie, liczba współpracujących osób jest bardzo zmienna i zależy od konkretnego projektu. Aktualnie, przy ostatnim projekcie Eclipse pracowały 4 osoby, a wersją Neuroshimy Hex na Androida zajmuje się jeszcze jedna osoba.

AJ: Ukończyliście właśnie prace nad wersją Eclipse na iPada. Ile czasu to trwało?

MP: Nie jest to łatwo policzyć, bo w zależności od sytuacji pracowało przy Eclipse mniej lub więcej osób. Stworzyliśmy między innymi w tym samym czasie kilka armii do Neuroshimy Hex. Ale można powiedzieć, że pierwsze fundamenty pod Eclipse kładliśmy rok temu.

AJ: Eclipse to świetna gra – jednak zastanawia mnie skąd pomysł, aby właśnie ten tytuł przenieść na urządzenia mobilne? Czy zadecydowały o tym osobiste preferencje (wiem, że jesteście dużymi fanami Eclipse) czy raczej potencjał sprzedażowy?

MP: I to i to. Przed podjęciem decyzji co do wyboru gry przeprowadzamy zawsze bardzo dużą wyliczankę za i przeciw. Znajdą się w niej oczywiście osobiste preferencje, ale znacznie ważniejszy jest potencjał biznesowy jaki ma dana planszówka po przeniesieniu do medium cyfrowego. W przypadku Eclipse – tak, polubiliśmy grę od pierwszej rozgrywki. Jednak kluczowe były takie sprawy jak: temat SF, który dobrze się sprzedaje, bycie „duchowym spadkobiercą” Master of Orion, zapewnienie wydawcy, że będą kolejne rozszerzenia, relatywnie proste reguły i niezawyżony czas rozgrywki jak na grę cywilizacyjną, brak takich gier na tabletach i smartfonach. Co ciekawe, ówcześnie Eclipse był bardzo daleko na liście BGG, tak więc obecne 5 miejsce jest prawdziwym szczęśliwym zrządzeniem losu. Udało się postawić na dobrego konia.

AJ: W jaki sposób rozwiązaliście problem sztucznej inteligencji komputerowych przeciwników? Czy jest kilka poziomów zaawansowania botów i jeżeli tak, to na czym polega ta gradacja? Czy komputer „oszukuje”, tzn. dostaje jakieś dodatkowe zasoby, czy po prostu lepiej gra?

MP: Są trzy poziomy trudności. Poziom Peaceful, w którym AI nie atakuje innych graczy tylko zajmuje się wyłącznie swoimi sprawami, poziom Normal, w której jest pełnoprawna AI i poziom Hardcore, w którym rasa nie zaczyna ze swoim zwykłym statkiem, czyli Interceptorem albo Cruiserem (Orion), ale z najmocniejszym – Dreadnoughtem. Nie ma więcej żadnych sztuczek, oszustw itp.

AJ: Czy to znaczy, że znaleźliście uniwersalny algorytm na dobre granie w Eclipse? Jeżeli zasiądziemy teraz do stołu, to możesz go użyć i ze mną wygrać? :)

MP: Nie ma uniwersalnego algorytmu w tego rodzaju grze, natomiast jest całkiem sporo takich taktycznych zagrań, których trzeba się nauczyć i one prawie zawsze procentują. Jest też kilka obowiązkowych ruchów, ale one zależą już ściśle od konkretnych sytuacji. Do tego rasy mają preferowane strategie, aby w pełni wykorzystać swoje specyficzne cechy. Generalnie przeanalizowaliśmy po kilka razy wszystkie wątki w serwisie BGG dotyczące strategii, zderzyliśmy je z własnymi obserwacjami oraz wskazówkami od twórców gry, i ciężką, mozolną pracą wybraliśmy te, z których AI może sprawnie skorzystać.

Co do tego czy AI może z tobą wygrać – tak może. Szczególnie partie przy dużej liczbie graczy są dość nieprzewidywalne. Natomiast zawsze kierujemy się następującą polityką w naszych grach, jeżeli chodzi o AI. Początkujący gracz ma mieć trudno (na wysokim poziomie), przeciętny gracz ma czuć odpowiednie wyzwanie, a super wymiatacz zainteresować się trybem online.

AJ: Co z multiplayerem – w jaki sposób mogę zagrać ze znajomymi? Musimy znaleźć wspólne 3h wolnego czasu?

MP: Nie. Mutiplayer jest asynchroniczny, można zrobić swoją turę i przejść do robienia czegoś innego. Oczywiście najlepiej jednak umówić się ze znajomym na rozgrywkę i rozegrać ją w miarę sprawnie, tak aby nie trwała 2 tygodni :) Ale oczywiście wszystko zależy od naszych preferencji.

AJ: Jakie były największe przeszkody, które musieliście pokonać, tworząc elektroniczną wersję Eclipse?

MP: Programowanie AI to było pieklo – robiła ciągle jakieś prymitywne błędy. Wiele w tej grze można zrobić i wszystko trzeba było zaimplementować, a później ciągle poprawiać i dostrajać, aby osiągnęło satysfakcjonujący poziom.  Sporo czasu też zajęło projektowanie całego UI, bo to coś co trzeba było wykonać od początku do końca samemu i nie można było się wzorować za bardzo na wersji planszowej, a umieszczenie wszystkiego na ekranie było nie lada wyzwaniem. Z mechaniki najwięcej czasu zajęła prawdopodobnie bitwa i poprawki do niej.

AJ: Czy współpracowaliście z autorem gry? W jaki sposób on odniósł się do projektu? Czy widział już ostateczną wersję?

MP: Tak, byliśmy w stałym kontakcie z całą ekipą Lautapelit.fi, nie tylko z Touko Tahkokallio. Panowie szczególnie aktywnie działali z nami pod koniec implementacji, gdzie zwracali uwagę na sprawy, które przeoczyliśmy w zasadach. Ostatecznie też zaakceptowali cały projekt i byli bardzo zadowoleni z ostatecznego efektu.

AJ: Eclipse na iOS, tak jak Neuroshima Hex, dostępny jest wyłącznie po angielsku. Możesz nam zdradzić, jaka jest pozycja Polski w sprzedaży Waszego największego hitu?

MP: Na iOS Polska miała mały udział, z tego co pamiętam 5% albo jeszcze mniej. Na Androidzie poziom jest znacznie wyższy i wynosi ponad 16%, i w sprzedaży Polska jest na drugim miejscu, po USA.

AJ: Jako użytkownik Androida, muszę spytać – czy planujecie wersję na ten system?

MP: W tym momencie jeszcze nie. Android jest dla nas obiecującym rynkiem, bo Neuroshima Hex sprawnie sobie na nim radzi. Natomiast na pewno z powodów
finansowych będziemy z początku preferować iPada. Czyli w pierwszej kolejności Eclipse doczeka się pierwszych uaktualnień oraz płatnych dodatków właśnie na tę platformę.

AJ: Plany na przyszłość? Możecie coś zdradzić?

MP: Trzy nowe armie do Neuroshimy Hex: Doomsday Machine, Dancer i Sharrash. Jest bardzo duża szansa, że pojawią się równocześnie na iOS i na Androida, i nikt
nie będzie czuł się pokrzywdzony.

AJ: Pozostaje tylko życzyć powodzenia! Dziękuję za wywiad.

MP: Też bardzo dziękuję i zachęcam do sięgnięcia po nasze tytuły, w szczególności najnowszą pozycję, czyli Eclipse.

[youtube ue1Ymbnpmo4]

4 komentarze

  1. Avatar

    Nie wiem skąd to podawanie ceny w dolarach. Przecież żyjemy w Polsce, więc podawajmy cenę w euro :-)

  2. Avatar
    Bloody Baron

    Długo czekałem na Eclipse na iOS. Zaliczam się do tych, dla których kupowanie wersji pudelkowej nie ma sensu z racji braku czasu, braku współgraczy do takich tytułów. Już sciagnalem, granie wieczorem ;)

  3. Avatar

    @cezner – nie używam iOS, więc nie wiem jak tam wygląda przeliczanie cen z $ na euro. W Google Play ceny są w złotówkach :P

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings