Downfall- życie po Apokalipsie
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Ostatnie na co patrzę przy odbiorze gry to wydawnictwo. Niemniej nawet ja mogę stwierdzić, że większość gier TMG łączy raczej prosta szata graficzna oraz oryginalna mechanika, biorąca elementy znane z innych gier, po czym mieszająca je w nowy twór niekoniecznie przystępny dla nowicjuszy. Nie inaczej jest z Downfall.

Schron pełen sardynek.

Trochę ciężko się połapać ile kto czego ma.

Gra opowiada o powrocie ludzkości, wybudzającej się z ciasno upakowanych bunkrów. Projektanci wzięli sobie to aż za bardzo do serca, gdyż każde pakowanie gry zamienia się w wymagającą grę logiczną, po odbyciu której i tak może się okazać, że wieko się nie domyka. Surowce i ocalali, jako stosunkowo niewielkie łatwo giną w późniejszej fazie gry w gąszczu elementów na planszy.

Poza tym grafiki proste, lecz estetyczne, statki ,,3D” całkiem w porządku i przejdźmy dalej, gdyż nie wykonaniem Downfall stoi (czy też leży).

Walka z radiacją.

Osobny akapit w tej grze należy się klimatowi. Przeważnie bez większych problemów jesteśmy w stanie wyobrazić sobie osadzenie danej mechaniki w innym settingu: Twilight Imperium na Morrowindzie, Zakazane Gwiazdy na jakimś karaibskim morzu z wyspami zamiast planet (słyszałem kiedyś o grze, którą z walki z hydrą przetransformowała się w cięcie kwiatków). Przy Downfall tak nie jest. Pewna ospałość mechaniki powoduje że czujemy trud ocalałych wygrzebujących się mozolnie ze schronów (co niekoniecznie wpływa na pozytywny odbiór rozgrywki, ale o tym później), mozół z jakim zbierają konieczne do przetrwania surowce- oraz zmagania z promieniowaniem. Naszym przeciwnikiem nie będzie nawet najbardziej krwiożerczy gracz, lecz sam świat, nie dość, że skąpiący surowców, to nieustannie i nieuchronnie spuszczający nam na głowę śmiercionośny opad. I za to Downfall zapamiętam na długo.

Mozół ocalałego.

Grafika z protektorów nie należy do świata gry.

Zwycięża gracz posiadający największą liczbę PZ*-te zaś otrzymujemy na różny sposób podczas gry (zwłaszcza za walkę z radiacją, oraz rozprzestrzenienie się na planszy), oraz na jej koniec- głównie zgromadzonych ocalałych, oraz pozycje na torach kultury (jedna z akcji) i środowiska (zwalczanie promieniowania).

Początek rundy- każdy gracz bierze 3 karty przekazane mu od sąsiada (w pierwszej rundzie pochodzą z jego talii), dociąga kartę ze swojej talii-jeśli dociągnął kartę zimy odkłada ją na swój cmentarz** i dobiera następną, po czym wybiera, czy zagra kartę z ręki, czy jedną z dwóch kart z rezerwy. Jeśli wybrał drugą opcję, uzupełnia swój odwód kartą z ręki, a pozostałe 3 przekazuje następnemu graczowi. Gdy skończy mu się talia przetasowuje cmentarz. Cudowne połączenie draftu i deckbuildingu.

Wspomniana wcześniej karta zimy przesuwa również znacznik czasu, zbliżający nas do końca gry i fundujący różne klęski/ zjawiska po drodze.

Zwykła karta akcji ma trzy ważne elementy: akcję większą, mniejszą i inicjatywę.

Ostatni element jest przeważnie najmniej ważny, gdyż w interakcję z innymi graczami wchodzimy raczej późno. Istnieje 6 typów kart akcji: sadzenie surowców, zbieranie, budowanie, wzmacnianie, ruch, technologia/atak. Budowanie umożliwia nam wznoszenie większej liczby budynków, jak również przestawianie ocalałych w ich bojową formę (nie mogą wtedy zbierać surowców). Choć najczęściej używamy go by walczyć z radiacją. Wzmacnianie umożliwia nam: wybudzanie nowych ocalałych, produkcję pojedynczych surowców, postęp na torze kultury, wszystko naraz. Ostatniej opcji możemy nie chcieć wybrać ze względu na karę punktową za ocalałych, których nie jesteśmy w stanie wykarmić. Poruszanie się po torze kultury daje nam dostęp do różnych akcji mniejszych (jak te na kartach)-ograniczonych form akcji większych, które czasami będziemy zmuszeni wykonać by uchronić się przed klęską. Oczywiście te pozyskane z toru chcemy wykonać zawsze jako bonusowe. Usuwanie radiacji przesuwa nas na torze środowiska, który daje nam jedynie punkty (lecz samo działanie udostępnia nam nowe pola na planszy).

Technologia ulepsza działanie akcji większych, zaś wojna (zastępująca w razie wyboru poprzednią akcję) wywołuje konflikty we wszystkich miejscach w których dysponujemy siłą bitewną.

Finito. Podsumowanie Wojciecha.

Któraś tura gry, różowy dalej nie rusza się i okopuje, co zapewni mu zwycięstwo.

Downfall aspiruje do tytułu 4x (explore, expand, exploit, exterminate). Niestety w tej roli się nie sprawdza. Na początek gry w kolejności rozgrywki każdy wybiera sobie jeden z odkrytych obszarów startowych (gracze poza pierwszym mogą dodatkowo wymienić jedno z pól na otrzymany wcześniej kafelek). Nierzadko nasz obszar startowy będzie zawierał prawie wszystkie potrzebne nam surowce. Pola, które będziemy badać nie będą zbyt wiele odbiegać od tego co utrzymamy na starcie. Nie zaatakują nas żadne potwory, nie spotkamy interesujących wydarzeń. Będziemy starać się prowadzić stabilny rozwój jednocześnie zwalczając radiację i próbując wykręcić lepszy silniczek od przeciwników. Jedną z gier wygrał gracz, który najwolniej ruszał po kolejne pola i najmniej opuścił obszar startowy. Szybka ekspansja nie da nam prawie żadnych bonusów. Najbardziej zawodzi aspekt exterminate- przez rozbicie na dwie karty ruchu i walki (a wojska najlepiej wspomagać technologiami, które mogliśmy przeznaczyć na lepsze zbieranie surowców) obrona przed wrogimi atakami staje się śmiesznie łatwa (zwłaszcza jeśli się ktoś okopie). Doszło do tego, że z walki zrezygnował nawet KBB***, który przeważnie inwestuje w ten aspekt gry nie patrząc na PZ.

Instrukcja jest pełna kruczków, do opanowania których może nie wystarczyć nawet kilkukrotna lektura. Autorzy nie napisali też co robić, gdy wyczerpie się któryś komponent.

Kolejny mój zarzut tyczy zaprojektowania kart zdarzeń losowych. Z 33 możliwych w rozgrywce biorą udział jedynie 3. Choć w interesujący sposób ubarwiają rozgrywkę, mam wrażenie że można by z tego mechanizmu wyciągnąć więcej (na przykład zamiast z torem czasu, powiązać je jakoś z eksploracją).

Skoro ponarzekałem, więc pora przejść do pozytywów. Całe to kombinowanie nad zbieraniem surowców i rozwojem jest niezwykle satysfakcjonujące. Losowanie kafelków obszarów startowych, ich wybór i modyfikacje, zdarzenia losowe czynią każdą rozgrywkę inną. Widok rozrostu naszej, walka z radiacją i niepewność czy zdążymy zabezpieczyć się przed opadem radują serce. Nigdy nie odmówię kolejnej partyjki. Boję się jednak, że reguły i mechanizmy 4X, które poskutkowały oryginalną grą euro (ciułanie zasobów i przetwarzanie ich na PZ) mogą nie znaleźć uznania u części graczy. Nie proponujcie jej początkującym– zagubią się w tym co należy zrobić.

*Punkty Zwycięstwa

**moje zboczenie z MTG– cmentarzem nazywam stos kart odrzucony, przeważnie (jak w Downfall) przypisany konkretnemu graczowi

***Kochany Brat Barbarzyńca

Plusy:

+oryginalne połączenia mechanik draftu i deckbuildingu

+klimat

+presja klęsk żywiołowych powoduje, że na wszystko nie mamy czasu i zasobów

+karty na rezerwie i miniakcje ułatwiają nam walkę z losem

+satysfakcja z rozgrywki i regrywalność

+lubię kiedy rozgrywka zaczyna się na etapie budowy planszy

 

Minusy:

-nie do końca intuicyjne zasady

-walka w tej grze to pomyłka (na więcej niż jeden sposób)

-niewielka zachęta do eksploracji, gra nie zmusza nas do wyjścia ze startowej strefy komfortu



Grę kupisz w sklepie


 

Złożoność gry (8/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (6-z tymże gdyby oceniać oryginalność, a nie całokształt, ocena byłaby dużo wyższa/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings