Home | Katalog gier | Gry logiczne | Bullet馃挋 – strza艂 prosto w serce… w czasie rzeczywistym

Bullet馃挋 – strza艂 prosto w serce… w czasie rzeczywistym [Wsp贸艂praca reklamowa z Level 99 Games] Wydawca nie ma wp艂ywu na tre艣膰 recenzji

鉂嵚燫eading Time: 6 minutes
Autor: Joshua Van Laningham
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 12+
Czas gry: ok. 20 minut
Wydawca: Level 99 Games
Rok wydania: 2021
Ci臋偶ar wg BGG: 2.11 / 5
G艂贸wne mechaniki:
gra kooperacyjna
push your luck
budowanie wzor贸w
gra w czasie rzeczywistym
gra solo
asymetryczne moce postaci

Planszowe adaptacje mechanik z gier video staj膮 przed nie艂atwym zadaniem.

Uproszczenia tego, co zbyt z艂o偶one, wydestylowania tego, co zbyt rozbudowane i prze艂o偶enia emocji, intensywno艣ci i spontanicznych reakcji na zupe艂nie inne medium. Czasem wychodzi to zgrabnie, czasem nieudolnie, ale pr贸by s膮 nadal podejmowane. Jak si臋 okazuje, wystarczy kilka prostych zabieg贸w, by wiernie odda膰 dynamik臋 i wyzwanie z gier typu „shoot ’em up” – no i potrzebny b臋dzie stoper.

Oto Bullet馃挋 – Wasza okazja, by przekona膰 si臋, jak przera偶aj膮cy mo偶e by膰 偶eton z ma艂膮 cyferk膮!

Zacznijmy mo偶e od wyja艣nienia – gatunek „shoot ’em up”, rozkosznie skracany do SHMUP, to rodzaj komputerowych i arcade’owych strzelanin, zr臋czno艣ciowych gier, w kt贸rych naszym celem jest jak najszybsza eliminacja nadchodz膮cych falami wrog贸w. Gatunek rozr贸s艂 si臋 do kilkunastu sub-gatunk贸w, ale zasada jest zwykle ta sama – gra toczy si臋 bardzo szybko, wrogowie zdaj膮 si臋 nie ko艅czy膰, a my musimy nie藕le si臋 napoci膰, by w ferworze walki nie straci膰 偶ycia. Klasycznym przyk艂adem takiej gry mog膮 by膰 np. Space Invaders czy nieco p贸藕niejszy聽Raiden:

Space Invader by Mourad El Ghali

Shmup Shoot Em Up GIF - Shmup Shoot Em Up Raiden - Discover & Share GIFs

Jak tego typu rozgrywk臋 prze艂o偶y膰 na statyczny przecie偶 st贸艂? I jak uczyni膰 j膮 ekscytuj膮c膮?

Potrzebny b臋dzie wspomniany wcze艣niej stoper, woreczek i ca艂y magazynek 偶eton贸w!

10 kul na dobry pocz膮tek

Tytu艂owe pociski przybieraj膮 w grze w艂a艣nie posta膰 偶eton贸w – i naszym zadaniem, w du偶ym skr贸cie, b臋dzie obrona przed stale zwi臋kszaj膮c膮 si臋 ich nawa艂nic膮.

Ale po kolei.

Fabularnie – w dalekiej, ale nieokre艣lonej dok艂adnie przysz艂o艣ci, b臋dziemy broni膰 Ziemi przed szeroko poj臋tym z艂em. Wybierzemy wi臋c odpowiedni膮 do tego bohaterk臋 – z o艣miu zawartych w podstawowej wersji gry, dobieraj膮c dwie charakterystyczne dla niej planszetki i trzeci膮, uniwersaln膮 dla wszystkich graczy. Potem potrzebujemy ju偶 tylko w艂asnej talii Wzor贸w i po przygotowaniu worka centralnego mo偶emy zaczyna膰.

Gra podzielona jest na rundy o stale zwi臋kszaj膮cym si臋 poziomie trudno艣ci – wyra偶onym w liczbie spadaj膮cych na nas i nasz膮 planszetk臋 kul. Pocz膮tkowo dobieramy 10 losowych kul z centralnego worka, nie podgl膮daj膮c umieszczamy je w naszym osobistym woreczku, uruchamiamy timer i staramy si臋 przetrwa膰 3 minuty, eliminuj膮c jak najwi臋cej zagro偶enia.

Mechanika rundy jest prosta – dobieramy kule z worka, umieszczamy je na odpowiednim torze (w kolorze kuli i w pierwszym, drugim, trzecim lub czwartym wolnym polu od g贸ry, zgodnie z cyfr膮 na samym pocisku), a nast臋pnie u偶ywamy akcji i wzor贸w z kart, by usuwa膰 kule. Te nast臋pnie przekazywane s膮 bohaterce po lewej lub na planszetk臋 bossa (w trybie Boss Battle). Kule, kt贸re mia艂yby wyj艣膰 poza nasze pole gry s膮 traktowane jako trafienia i w臋druj膮 na pola naszych 偶y膰 – gdy je zape艂ni膮, padamy trupem.

I to zdawa艂oby si臋… tyle.

Bullet馃挋 ma jednak kilka as贸w w kaburze.

8 rewolwer贸w

Ka偶da bohaterka w grze ma inn膮 zdolno艣膰 pasywn膮, w艂asn膮 tali臋 Wzor贸w, inny zestaw akcji do wyboru i tylko kilka Punkt贸w Akcji, by z nich korzysta膰.

Pasywki zwi臋kszaj膮 pojemno艣膰 r臋ki, daj膮 lepsze mo偶liwo艣ci obrony, zwi臋kszaj膮 efektywno艣膰 u偶ywanych Wzor贸w lub umo偶liwiaj膮 pozbywanie si臋 kul ze swojego obszaru gry na r贸偶ne, kreatywne sposoby.

Akcje to dzia艂ania „wspomagaj膮ce”, dzi臋ki kt贸rym przesuniemy kule w trzech kierunkach (nigdy w g贸r臋), usuniemy trafienia, dobierzemy kart臋 Wzoru lub zmienimy jej warunki.

A to w艂a艣nie Wzory s膮 nasz膮 obron膮 przed nacieraj膮cym gradem pocisk贸w. Je艣li 偶etony na naszej planszetce u艂o偶ymy w okre艣lony kszta艂t lub przeniesiemy je tak, by s膮siadowa艂y z kulami o okre艣lonym kolorze, mo偶emy za jednym zamachem pozby膰 si臋 nawet kilku pocisk贸w i uratowa膰 sk贸r臋.

Przy czym podkre艣lmy – ka偶da bohaterka ma inny zestaw narz臋dzi, by realizowa膰 to zadanie i ka偶d膮 faktycznie gra si臋 inaczej. S膮 tu pomys艂y tak nietypowe, jak dodatkowe znaczniki snajperki rozk艂adane na planszetce z kulami, czy bohaterka z dwoma rodzajami kart, gdzie przezroczysty wz贸r trzeba na艂o偶y膰 na drug膮 kart臋, by go wykorzysta膰. Wida膰, 偶e gra bawi si臋 tu konwencj膮 i robi naprawd臋 wiele, by prac臋 ze Wzorami uczyni膰 czym艣 nowatorskim i anga偶uj膮cym.

Pasywne zdolno艣ci bywaj膮 naprawd臋 z艂o偶one, co dodaje naszym ruchom lotno艣ci i pozwala na naprawd臋 kreatywne strategie. W po艂膮czeniu z trzema Wzorami do wykorzystania w ka偶dej rundzie (o ile nie wydamy punkt贸w akcji, uzupe艂niamy je dopiero na koniec rundy) tworz膮 interesuj膮c膮 艂amig艂贸wk臋 – kolorowe sudoku na wysokich obrotach, kt贸re musimy rozwi膮za膰, by nie zgin膮膰.

A w tle ca艂y czas tyka bezlitosny zegar.

Intensywnie kolorowy ostrza艂

Bullet馃挋聽umiej臋tnie 艂膮czy przestrzenn膮 艂amig艂贸wk臋 z mechanik膮 push your luck, daj膮c nam z jednej strony wymagaj膮c膮 zagadk臋 do rozwi膮zania, a z drugiej – jedynie 3 minuty na wszystkie przemy艣lenia, plany i radzenie sobie z narastaj膮cym ryzykiem. Wszystkie kule, kt贸re pozostan膮 w naszym worku na koniec tury, musimy do艂o偶y膰 na swoj膮 planszetk臋 bez mo偶liwo艣ci obrony przed nimi – a to mo偶e mie膰 katastrofalne skutki.

Na koniec ka偶dej rundy ci艣nienie zwi臋ksza si臋 jeszcze bardziej. Wszystkie uprzejmie przes艂ane nam przez s膮siadk臋 z lewej kule dorzucimy do swojego worka i b臋dziemy musieli si臋 z nimi upora膰 w kolejnej trzyminutowej rundzie. Z pomoc膮 przychodz膮 jednak Power Up’y – kafelki dodatkowych, jednorazowych akcji, kt贸re zyskujemy po uko艅czeniu swoich ruch贸w. Te mog膮 si臋 okaza膰 nieocenione we wzmacnianiu naszej obrony i jeszcze efektywniejszej eliminacji upiornych, kolorowych 偶eton贸w, kt贸re b臋d膮 zalewa膰 nas w ka偶dej rundzie.

A walczymy tu naprawd臋 do upad艂ego. Ka偶da runda przesuwa znacznik na Torze Intensywno艣ci, zwi臋kszaj膮c liczb臋 dobieranych z centralnego worka 偶eton贸w. Zagro偶enie ro艣nie, a my nadal na r臋ce mamy tylko 3 Wzory i kilka punkt贸w akcji, by je eliminowa膰. Owszem, z ka偶dym umieszczonym na planszy pociskiem mamy wi臋ksz膮 szans臋 u艂o偶enia satysfakcjonuj膮cego wzoru i zdobycia punkt贸w akcji (za ka偶d膮 kul臋 z gwiazdk膮, kt贸r膮 wyeliminujemy), ale je艣li zbytnio zapchamy wolne pola, ka偶da dobierana kula mo偶e okaza膰 si臋 t膮 ostatni膮.

Mamy wi臋c tykaj膮cy timer i 3 minuty na my艣lenie o tym, ile 偶eton贸w dobra膰, kiedy wykorzysta膰 wz贸r, kiedy u偶y膰 akcji, kiedy przyj膮膰 kul臋 na klat臋 w imi臋 wy偶szej idei i lepszego zagrania za chwil臋, a kiedy zu偶y膰 nasz drogocenny Power Up. Du偶o decyzji jak na tak kr贸tkie okno czasowe. Jak to przek艂ada si臋 na odczucia podczas rozgrywki?

Jeden celny strza艂 za drugim

„Intensywna” to chyba najlepsze okre艣lenie tej gry.聽Bullet馃挋聽 nie bierze je艅c贸w, za to zabiera graczy na dzik膮 przeja偶d偶k臋, pachn膮c膮 spoconymi czo艂ami, wype艂nion膮 nerwowym nurkowaniem do worka z kulami i pe艂n膮 szybkich, cz臋sto cudownie b艂臋dnych decyzji. Ocena ryzyka i podejmowanie krok贸w do jego neutralizacji przeplataj膮 si臋 tu w ka偶dej niemal sekundzie, a bezlito艣nie up艂ywaj膮cy czas nie pozwala nam ani na chwil臋 odpoczynku.

Gra jest 艣wietnie zilustrowana, z ka偶dym komponentem wzmacniaj膮c klimat salonu arcade, gdzie w rytm g艂o艣nej, szybkiej muzyki wrzucamy kolejne 偶etony do automatu, kt贸ry z艂o艣liwie nie pozwala nam wygra膰. Wersja standardowa gry zawiera niestety tylko kartonowe 偶etony, kt贸re bledn膮 przy drewnianych kulach z wersji deluxe – co mo偶na nieco poprawi膰, u偶ywaj膮c kapsli numizmatycznych. Ogromny udzia艂 szcz臋艣cia – w doci膮gu kul i kart Wzor贸w – mo偶e by膰 przeszkod膮 dla graczy lubuj膮cych si臋 w sprawnym realizowaniu za艂o偶onej strategii. Eliminacja graczy b臋dzie przeszkod膮 dla tych… kt贸rzy po prostu lubi膮 dogrywa膰 gr臋 do ko艅ca i nie czeka膰 bezczynnie, a偶 sko艅cz膮 inni.

Nie jest to te偶 gra daj膮ca mo偶liwo艣膰 podgl膮dania, co te偶 robi膮 nasi s膮siedzi – zwyczajnie nie ma na to czasu! W 3-minutowym oknie trudno jest upchn膮膰 wiele dzia艂a艅, kt贸re maj膮 przeszkodzi膰 przeciwnikowi, a nie tylko pom贸c nam wyczy艣ci膰 swoje pole gry. Nie jest to jednak przeszkod膮 w cieszeniu si臋 gr膮 przeciw w艂asnym zagro偶eniom.

Estetyka anime mo偶e nie przemawia膰 do ka偶dego, ale dla mnie jest nieod艂膮cznym elementem kojarz膮cym si臋 z graniem na automatach w szybkie, trudne i wymagaj膮ce tytu艂y.

A takim bez w膮tpienia jest聽Bullet馃挋 – ale nagrod膮 za skuteczne mierzenie si臋 z tym wyzwaniem jest tu intensywna satysfakcja, ilekro膰 uda nam si臋 usun膮膰 szereg kul i przy okazji utrudni膰 偶ycie s膮siadowi. Tempo gry jest szalone, w zasadzie na trzy minuty wstrzymujemy oddech i ci艣niemy, ile si臋 da – kula za kul膮, linia za lini膮, kolumna za kolumn膮, a偶 nie wyczerpiemy w艂asnego, a potem centralnego worka.

Gra jest 艣wietna w trybie solo i z innymi graczami, ale posiada te偶 tryb dru偶ynowy (2 vs 2 graczy) z dedykowanymi Power Up’ami i Boss Battle (dla 1 do 4 graczy( czyli walk臋 z bossami (rewersami bohaterek) posiadaj膮cymi cudownie przegi臋te i totalnie r贸偶ne od siebie moce. Na YouTube mo偶na znale藕膰 klimatyczne timery z odpowiedni膮 muzyk膮, a tak偶e ogrom pasuj膮cej do tempa muzyki prosto z japo艅skich gier i salon贸w arcade. W Bullet馃挋 mo偶na te偶 gra膰 bez timera, w trybie nieco bardziej zrelaksowanym, ale nadal wymagaj膮cym.

Do gry dost臋pne s膮 dodatkowe postaci (Bullet: Orange z czterema nowymi bohaterkami, Anne-Claire Forthwith oraz kot Beethoven jako oddzielne, pojedyncze postaci), a ju偶 niebawem na rynku pojawi膮 si臋 dwa nowe dodatki: Bullet Paw (cztery kocie bohaterki) oraz Bullet Palette (kolejne cztery, artystycznie zorientowane bohaterki, teraz wykorzystuj膮ce r贸wnie偶 ko艣ci!). Wszystkich nowych postaci mo偶na r贸wnie偶 u偶ywa膰 jako boss贸w, czyni膮c gr臋 cudownie regrywaln膮 i tworz膮c nowe wyzwania i kombinacje, dzi臋ki kt贸rym聽Bullet馃挋聽d艂ugo jeszcze zachowa 艣wie偶o艣膰 i urok.

Kampania Bullet Universe rozpoczyna si臋 dzisiaj na platformie Kickstarter.

Bullet馃挋 przetestuje Wasz refleks, zdolno艣膰 zauwa偶ania wzor贸w i umiej臋tno艣膰 szybkiego podejmowania decyzji… a tak偶e oceny nadchodz膮cego ryzyka. Jako 艂amig艂贸wka na sprinterskim dystansie i w sprinterskim tempie (rozgrywka w kilka os贸b zwykle ko艅czy si臋 po kilku 3-minutowych partiach) sprawdzi si臋 jako filler, a w wydaniu dru偶ynowym lub mini-turniejowym mo偶e spokojnie s艂u偶y膰 jako zabawa na godzin臋 i wi臋cej. To dzika, zwariowana gra, kt贸ra nie trafi do wszystkich, ale tych, kt贸rzy lubi膮 dynamiczn膮 akcj臋 i szalone tempo, trafi prosto w serce. Wygrana nie b臋dzie 艂atwa, ale przecie偶 zawsze mo偶na wrzuci膰 kolejny 偶eton i spr贸bowa膰 jeszcze raz, prawda?

Zalety:
+ zr臋czne przeniesienie chaosu i intensywno艣ci strzelaniny na medium planszowe
+ du偶y wyb贸r postaci o r贸偶nych zdolno艣ciach i akcjach
+ mnogo艣膰 akcji znakomicie podbijaj膮 kafle Power Up
+ szybka, dynamiczna rozgrywka
+ satysfakcja ze sprytnego realizowania Wzor贸w

Wady:
– losowo艣膰 i eliminacja graczy mog膮 stanowi膰 barier臋
– interakcja z innymi graczami jest raczej ma艂o istotnym elementem gry
– ma艂a kontrola nad tym, co robi膮 inni



Dzi臋kujemy firmie Level 99 Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Og贸lna ocena (8/10):

Z艂o偶ono艣膰 gry (5/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Lekka interakcja jest dzi臋ki zr贸偶nicowanym postaciom: r贸偶ne dziewczyny potrzebuj膮 r贸偶nych pocisk贸w. Na przyk艂ad jak gram na szefow膮 kultu tr贸jk膮t贸w, kt贸ra uwielbia dostawa膰 tr贸jki, to b臋d臋 si臋 stara艂 nie zdejmowa膰 tych tr贸jek ze swojej planszetki.

    Jestem fanem gry, ale te偶 nagra艂em si臋 w Touhou (inspirowany OST dla ka偶dej postaci jest super!), wi臋c klimat mi wybitnie le偶y. Bardzo zaskoczy艂 mnie tryb wsp贸艂pract, co-op贸w na og贸艂 nie trawi臋, tutaj jest szybko, sprawnie i bardzo emocjonuj膮co, polecam spr贸bowa膰.

    • 艢cie偶ka d藕wi臋kowa tutaj podbija klimat absolutnie – gor膮co polecam granie w gry z muzyk膮, a w takim przypadku to ju偶 wr臋cz mus! :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*