Home | Wiadomości | Lands Of Galzyr – wywiad z autorem gry, Samim Laakso

Lands Of Galzyr – wywiad z autorem gry, Samim Laakso
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Lands Of Galzyr to przygodowa gra, która porwała mnie bez reszty swoją elegancją zasad, stylem pisarskim w księdze przygód i oprawą graficzną, którą niemal chce się przytulić. Wrażenia opisałem w recenzji – dziś mam przyjemność zaprezentować Wam wywiad, który przeprowadziłem z autorem gry, Samim Laakso. Zaglądamy nieco za kurtynę, by zobaczyć jak powstawała gra i dowiadujemy się co nieco o jej przyszłości, a także o poglądach autora na temat branży planszowej. Zapraszam do lektury!

Czy „silnik” Lands Of Galzyr istnieje w wizualnej formie, która wyświetla powiązane zadania w postaci diagramu, mapy lub arkusza kalkulacyjnego? Mam mentalny obraz tego, że cokolwiek widzimy jako gracze – zadania i skrzętnie poukładane akapity – ma bardzo złożone i ciekawe „zaplecze”. Czy możemy spojrzeć na „szkielet” gry, czy jest to tajemnica?

Już na początku procesu tworzenia, po zdecydowaniu się na wprowadzenie cyfrowej księgi przygód, dostrzegłem potrzebę stworzenia dedykowanego oprogramowania do tworzenia historii. Rozpoczęło to moją drogę w kierunku tworzenia i ciągłej aktualizacji narzędzia dostosowanego do naszych potrzeb, które było zresztą aktualizowane aż do samego końca.

Narzędzie to umożliwia edycję mechaniki i historii, wizualizację sprawdzania umiejętności, gałęzi scen, użycia słów kluczowych i wiele, wiele więcej! Tworzenie tak skomplikowanych i połączonych historii byłoby niemal niemożliwe bez takiego oprogramowania.

Podczas większości moich wieczorów z grami, muzyka działa cuda jeśli chodzi o tworzenie nastroju. Jakie albumy byś wskazał jako idealne ścieżki dźwiękowe do Lands Of Galzyr – poza oryginalnym soundtrackiem, oczywiście?

To trudne pytanie, ponieważ Joash Kari, niesamowicie utalentowany kompozytor, stworzył tak ikoniczną ścieżkę dźwiękową do gry. Jest ona tak bardzo wpisana w moją pamięć jako duża część gry, że trudno mi sobie wyobrazić inną muzykę, haha! Jeśli jednak musiałbym wybrać, to wiele zapadających w pamięć ścieżek dźwiękowych z gier, które uwielbiam słuchać, pasowałoby świetnie. Wiele klasycznych utworów z gier Zelda oraz bardziej nowoczesne jak Hollow Knight mają wspaniałą muzykę, która byłaby świetnym akompaniamentem.

Czy coś ważnego zostało stworzone dla gry, ale ostatecznie usunięte – i dlaczego? Jaka była największa zmiana, która nastąpiła w trakcie procesu projektowania gry?

W projektowaniu gier istnieje analogia podziału metod projektowania na dwa rodzaje: rzeźbienie i wycinanie. Pierwszy dotyczy dodawania mechanizmów, czyli gliny w naszej metaforze, tylko wtedy, gdy jest to potrzebne. Drugi jest przeciwny – zaczyna się z większą ilością materiału niż finalny produkt będzie zawierał, usuwając części do momentu, gdy osiągnie się zadowalający efekt. Ja sam należę do grupy rzeźbiącej, co oznacza, że rzadko usuwam elementy z mojego projektu, zawsze wielokrotnie pytam sam siebie, czy nowy pomysł wymaga dodatkowego mechanizmu w bieżącym projekcie.

Mimo to, z Lands of Galzyr usunięto kilka mniejszych elementów. Być może największym, ale nadal niewielkim elementem, który został usunięty, były „przyspieszone” testy umiejętności. W nich nie można było użyć przedmiotów, a także nie można było skorzystać z podstawowej możliwości przerzucania kości, aby złagodzić wpływ szczęścia – tematycznie gracze byli w pośpiechu! Ostatecznie zrezygnowaliśmy z tego, kiedy zdaliśmy sobie sprawę, że istnieją bardziej eleganckie sposoby na ograniczenie użycia przedmiotów, a uniemożliwienie podstawowego przerzutu nie było mechanicznie zabawne. Nie chcieliśmy pozbawić graczy wszystkich sposobów wpływania na swoje sukcesy, bo w przeciwnym razie czuli by się bezsilni w kierowaniu swoim losem.

Jaka była najbardziej nietypowa krytyka, skarga lub pytanie, jakie kiedykolwiek otrzymałeś na temat gry?

Jedną zapadającą w pamięć krytyką było stwierdzenie gracza, który tak bardzo polubił naszą grę, że powiedział nam, że zepsuliśmy inne gry planszowe oparte na fabule dla niego. Można by to również uznać za komplement, ale z pewnością jest to nietypowa opinia!

Co w przyszłości czeka Lands of Galzyr? Czy przewidujecie jakieś rozszerzenie? Czy możesz powiedzieć coś na temat premiery lub zawartości takiego projektu?

Tak, rozszerzenie jest na pewno w przygotowaniu! Można znaleźć wskazówki na temat jego zawartości już w bazowej grze, hehe. Będzie zawierać dwóch nowych poszukiwaczy przygód – lub trzech, w zależności od sposobu liczenia – oraz mnóstwo nowych historii i tajemnic do odkrycia. Co do harmonogramu, obecnie pracujemy nad innym projektem i mamy nadzieję, że po zakończeniu będziemy mogli powrócić do Galzyr. Myśleliśmy, że będzie to korzystne dla zespołu, aby odświeżyć się pracą nad innym projektem i wrócić z nowymi pomysłami.

Co frustruje Cię najbardziej w projektowaniu gier? Co w tym procesie daje Ci największą wolność?

Jestem trochę control freakiem [po naszemu – mam jobla na punkcie kontroli – przyp. red.], więc jeśli chodzi o rzeczy, na które nie mam wpływu, mogę się trochę frustrować. Na szczęście jest ich niewiele, ponieważ projektuję i publikuję swoje własne gry. Z drugiej strony, mam wspaniały, utalentowany zespół, który potrafi uzupełnić moje braki. Jeśli chodzi o wyzwalający aspekt, to niesamowite jest zobaczyć i usłyszeć jak ludzie utożsamiają się z naszymi grami. Bycie częścią tworzenia niezapomnianych chwil z przyjaciółmi i rodziną to przywilej, który bardzo doceniam.

Czego Twoim zdaniem nie rozumieją gracze na temat projektowania i wydawania gier planszowych?

Ciekawy fakt dotyczący mechanik i projektowania gier, który wydaje się elegancki, to to, że stworzenie czegoś prostego samo w sobie nigdy nie jest proste! Zawsze łatwiej jest dodać mechanizmy, aby rozwiązać problemy, ale wielokrotnie trudniej jest stworzyć eleganckie zasady, które służą wielu celom projektowym, oferując przy tym głębię rozgrywki. Uważam, że udało nam się to osiągnąć w Lands of Galzyr. Kiedy wszystko działa bezproblemowo, łatwo jest brać to za pewnik, nie doceniając pracy, która włożona została w projekt.

Osiągnąłeś dość duży sukces z Twoimi grami na platformach crowdfundingowych. Co Twoim zdaniem jest kluczowe dla udanej kampanii w przypadku gry planszowej?

Uważam, że nie ma jednej złotej recepty na to. To, co zadziałało dla mnie, to tworzenie jak najlepszych gier i budowanie społeczności ludzi, którzy je lubią. To była długa, ale satysfakcjonująca podróż.

Patrząc na całą branżę gier planszowych – jakie wyzwania widzisz przed graczami i wydawcami? Jakie nadzieje i nowe horyzonty dostrzegasz?

Popularność hobby może być błogosławieństwem i przekleństwem dla wydawców. Z jednej strony dla twojej gry istnieje publiczność większa, niż kiedykolwiek wcześniej, ale z drugiej strony konkurencja jest również ostrzejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Każdego roku wydawanych jest tysiące gier i może być trudniej wyróżnić się, ale wierzę, że projekty zrodzone z pasji wciąż będą miały swoje miejsce w tej hobby.

Co przyniesie przyszłość, nikt nie wie na pewno. Z całą naszą rozwijającą się technologią, mam nadzieję, że nasze stosunkowo małe hobby będzie nadal się rozwijać, ponieważ uwielbiam widzieć, jak ludzie spędzają czas z bliskimi twarzą w twarz.

Co aktualnie masz na swoim stole? Nad czym pracujesz, czym jesteś zafascynowany, czego można się spodziewać od Ciebie i Snowdale Design w nadchodzących miesiącach?

Aktualnie mój stół jest zapełniony komponentami do naszego kolejnego projektu. Niektórzy ludzie mają dobre przeczucia na temat tego, co to jest, ale niestety nie mogę jeszcze potwierdzić, o co dokładnie chodzi! Wkrótce to ogłosimy, a w międzyczasie proszę o jeszcze trochę cierpliwości, haha!

Naszą recenzję Lands Of Galzyr możecie przeczytać tutaj – będziemy Was informować, gdy tylko pojawią się nowości od Snowdale Design!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings