Home / Targi w Essen / Essen 2016 / Avalam – stare, ale jare?

Avalam – stare, ale jare?

okladka20 lat temu wydana została gra logiczna Avalam (znana także jako Avalam Bitaka). Jakoś mało było okazji, by grę poznać w Polsce (na forum są o niej dosłownie dwa zdania!). A tymczasem z informacji na okładce wynika, że jest to jedna z najczęściej nagradzanych belgijskich gier. Co więcej, obecne wydanie jest już szóstym! Pora chyba szerzej o niej napisać także po polsku.

Pierwsze co rzuca się w oczy to nietypowa plansza. W większości gier logicznych mamy plansze o symetrii wielokrotnej (osiowej, obrotowej itp.), a tu niespodzianka – symetria środkowa! Na planszy – będącej siatką prostokątną – rozmieszczamy naprzemiennie pionki w kolorach graczy i można zaczynać.

ulozenie-poczatkowe

ułożenie początkowe

Ruch polega na przemieszczeniu pionka (albo całego stosu) na sąsiedni pionek (albo stos). Sąsiedztwo oznacza tutaj zarówno lew-prawo, góra-dół, jak i kierunki po przekątnej. Ważnym ograniczeniem jest maksymalna wysokość stosu – 5 pionków. Taki stos już zostaje do końca gry i daje punkty graczowi, którego pionek leży na wierzchu. Trzeba też pamiętać, by nie dzielić stosów. No i raz opróżnione pole już takim pozostaje do końca gry.

początkowe ruchy

początkowe ruchy

Oczywiście zdarza się, że niższy stos (a nawet pojedynczy pionek) zostanie odizolowany od innych i da punkty w końcowym rozliczeniu. Ci, którzy znają grę Dvonn (z projektu GIPF) widzą pewne podobieństwa. Ze względu na siatkę prostokątną i możliwość ruchu po przekątnej gra jest bardzo dynamiczna. W zasadzie w początkowym etapie gry trudno wyodrębnić kluczowe miejsca na planszy. Wszystko wciąż może się zmieniać.

Poznając grę, pierwsze ruchy gracze wykonują swoimi pionkami. Jednak łatwość przechwycenia stosu o wysokości 4 (nałożenie ‘czapki’ i zdobycie punktów) szybko kierują pomysłowość w inną stronę. Może warto właśnie tworzyć stosy przeciwnikowi? Niech ma mniej możliwości umieszczania swojego koloru na szczycie stosów! Inną opcją jest izolowanie swoich pionków, aby pozostały samotnie na planszy i dawały pewne punkty.

Gra mimo prostych zasad generuje bardzo ciekawe możliwości grania. Siatka prostokątna jest być może łatwiejsza do zaakceptowania przez nowe osoby, które znając klasyczne szachy czy warcaby łatwiej się tu odnajdą niż na heksach. Prawo do poruszenia dowolnego stosu (kolor na górze liczy się tylko na końcu partii do punktowania) daje bardzo zróżnicowane możliwości rozgrywania partii. Wyniki są zwykle bliskie (6-8 punktów), co czasem daje remisy. W takiej sytuacji liczba pełnych, 5 pionkowych wież rozstrzyga.

pierwsze izolowane oraz 5 klockowe wieże

pierwsze izolowane oraz 5 klockowe wieże

Dziura na środku planszy (ciekawe, czy inspirowała Krisa Burma przy projektowaniu gry Tzarr) daje nowe możliwości taktyczne. Można podjąć próbę rozcięcia grupy pionków, aby każdą z części rozgrywać niezależnie. Ruchy w pobliżu krawędzi zewnętrznych częściej skupiają pionki w wysokie stosy, gdzie jeden błąd może decydować o zdobyciu czy stracie punktu.

wygrana żółtego

wygrana żółtego

Ograniczenie wysokości stosu powoduje, że zbudowanie wielu stosów dwójkowych czyni bezpieczniejszymi te o wysokości 4. Ruchy w pobliżu krawędzi mogą szybciej izolować stos, bo mniej pionków (czy stosów) będzie miało możność zaatakowania takiego brzegowego stosu.

w razie remisu decyduje liczba 5 klockowych wież - czerwony wygrał!

w razie remisu decyduje liczba 5 klockowych wież – czerwony wygrał!

Gra, mimo swojego wieku, trzyma się nieźle. Dla mnie to miłe odkrycie tegorocznego Spiel (wciąż nie ma polskiego dystrybutora tego tytułu). Avalam pokazuje jak można stworzyć ciekawą i emocjonująca grę z zasadami mieszczącymi się na małej kartce papieru. Dobra, abstrakcyjna gra logiczna zawsze w cenie! Ciekawostką jest też to, że jej autor Philippe Deweys ma w dorobku tylko ten jeden tytuł!

Wykonanie gry w drewnie podnosi pewnie jej cenę, co może tłumaczyć problemy z dostępnością. Z drugiej strony na BGG grę ma w swoich zbiorach ledwie ponad 200 geeków. Czyżby poprzednie wydania trafiły raczej pod planszówkowe strzechy niż do najbardziej zainteresowanych fanów czystej abstrakcji na planszy?

drewniane elementy, choć jakość przeciętna

drewniane elementy, choć jakość przeciętna

Zachęcam do spróbowania, bo grę – jak większość logicznych planszówek – da się dość łatwo przygotować w postaci samoróbki. Przyjemność grania w moim odczuciu jest wyjątkowo duża. Polecam!

Ogólna ocena (7/10):

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (5/10):

Dziękujemy firmie Art of Games za przekazanie gry do recenzji.

Odpowiedz

Twój adres email nie będzie widoczny publicznie.Pola wymagane są oznaczone *

*