Home / Recenzje / Gry logiczne / Caprice (seria Goldsieber Royal – cz.I)

Caprice (seria Goldsieber Royal – cz.I)

Wśród wielu gatunków planszówek gry logiczne darzę wyjątkową sympatią. Cenię w nich bezpośrednią rywalizację, brak losowości, często elegancką mechanikę i piękne wykonanie. Uważam, że mogą znakomicie wspierać rozwój najmłodszych planszówkowiczów – łatwo w nich pokazać związek przyczyny i skutku, omówić kwestie planowania, przewidywania i reakcji na poczynania przeciwnika.
Gracze mający w sobie żyłkę kolekcjonerską docenić mogą fakt, że wiele gier logicznych tworzy ciekawe serie (np. projekt GIPF, skórzane gry Jactalea). Mało znaną, a wartą uwagi jest wyprodukowana w roku 1999 przez wydawnictwo Goldsieber Spiele seria Royal. W jej skład wchodzą trzy gry: Cabale, Caprice i Siesta. Wszystkie trzy wyprodukowane są w całości z drewna i mieszczą się w dużych, wielkości Osadników z Catanu, pudełkach.

Co my tu mamy?
Pudełko z grą Caprice zawiera:
– okrągłą planszę z narysowanymi sześcioma okręgami
– 24 duże elementy w 4 rodzajach: jasne okrągłe, jasne gwiazdki, ciemne okrągłe i ciemne gwiazdki
– 20 małych żetonów z narysowanymi ww. elementami (po 5 z rodzaju)
– czerwony znacznik
– woreczek do losowania żetonów (jedyny element gry nie wykonany z drewna)
– instrukcję (napisana jest bardzo przejrzyście w językach niemieckim, angielskim, francuskim, włoskim, holenderskim i dodatkowo wzbogacona o czytelny przykład punktowania)
Ale o co chodzi?

Gra polega na budowaniu na planszy wież, składających się maksymalnie z 4 dużych elementów w taki sposób żeby umożliwić sobie odwzorowanie ułożeniem swoich żetonów jak największej ilości pięter wież znajdujących się przy końcu gry na planszy (tak sobie myślę, że złożoność powyższego zdania pasowałaby raczej do opisu bardziej skomplikowanej gry logicznej np.Yinsha ;-)).
Na początku każdy z graczy losuje 4 żetony, które ustawia przed sobą tak żeby symboli na nich narysowanych nie widzieli przeciwnicy. W swoim ruchu gracz może wykonać dwie akcje. Pierwsza z nich jest obowiązkowa i polega na położeniu na dowolnym pustym polu lub wieży jednego dużego elementu spoza planszy. Druga akcja jest opcjonalna i polega na przesunięciu najwyższego piętra dowolnej z wież na wolne pole lub inną wieżę. Jeśli gracz skorzystał z możliwości wykonania drugiej akcji wtedy na przestawiony element kładzie czerwony znacznik. Elementu przykrytego znacznikiem nie można poruszyć. Nie można też na nim położyć kolejnego elementu. Gra toczy się do momentu gdy na planszy pojawi się 5 wież o maksymalnej wysokości (czyli składających się z 4 elementów). Po zakończeniu układania wież każdy z graczy ustawia swoje żetony podobnie jak elementy wieży tzn.od najniższego do najwyższego piętra. Za każdy element, który na planszy znajduje się na tym samym piętrze jak w wieży ułożonej z żetonów gracz otrzymuje 1 punkt. Dodatkowo, jeśli jakaś wieża na planszy odpowiada dokładnie wieży ułożonej z żetonów gracz otrzymuje za nią 1 punkt premii (czyli w sumie 5 punktów za taką, idealnie odwzorowaną żetonami wieżę). Wygrywa ten z graczy który uzyska najwięcej punktów.

I jaki werdykt?
Caprice jest szybką i elegancką grą, wymagającą trochę uwagi i odrobiny strategii. Jak to zwykle bywa z grami logicznymi najlepiej sprawuje się przy dwójce graczy ale nieźle mogą bawić się przy niej także 3 lub 4 osoby. Drobnym minusem jest możliwość wystąpienia sytuacji, gdy w grze 3 lub 4 osobowej dwaj gracze wylosują podobne lub nawet identyczne zestawy żetonów. Gdy, świadomie lub nie, będą walczyli o zbudowanie na planszy podobnych wież uzyskają przewagę nad pozostałymi przeciwnikami. Takich sytuacji możemy jednak łatwo uniknąć stosując opisany na BGG wariant losowania żetonów. Istotnym i atrakcyjnym elementem gry jest dedukcja. W przypadku rozgrywki 4-osobowej odkrycie żetonów przeciwników sprawi nam satysfakcję ale na wykorzystanie w pełni tych informacji może nie starczyć czasu. W rozgrywce 2-osobowej ten kto później rozgryzie przeciwnika bardzo zmniejszy swoje szanse na zwycięstwo. Caprice jest dosyć rzadko spotykanym zjawiskiem – logicznym chwilerem. Jej zaletą jest także to, że pomimo upływu 9 lat od wydania można ją dosyć łatwo kupić – w niemieckim sklepie internetowym Milan Spiele kosztuje niecałe 15EUR.

Ogólna ocena:

Złożoność gry:

Oprawa wizualna:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*