Home | Felietony | Tworzenie gier | Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część VII

Tworzenie gier nie tylko dla orłów – część VII
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

Rozdział 10

Gra działa, co dalej?

W końcu udało nam się doprowadzić dzieło do końca. Jest temat, jest mechanika, wspólnie tworzą grę która działa, jest przetestowana, ma grupę ludzi którym bardzo się podoba. Nasze marzenie ziściło się, teraz pojawia się pytanie, co dalej? Czy chcemy grę wystawić w sieci, czy od razu planujemy uderzyć z nią do wydawcy.

Dla mnie udostępnienie gier w internecie było krokiem w kierunku ich wydania. Pozytywne opinie graczy spowodowały że Glikiem i Glakiem zainteresował się Portal i tak to się zaczęło. Nie wiem ile osób ściągnęło moje gry, tym bardziej nie wiem ile w nie grało, aczkolwiek miałem kilka odezw od graczy bawiących się moimi „dziełami”. Obecnie żałuję że nie podpiąłem do plików licznika ściągnięć, na pewno była by to dla mnie jakaś informacja, aczkolwiek bardzo… niepewna. To że grę ściągnęło np. 200 osób świadczy tylko o tym, że… ściągnęło ją 200 osób. Ile zagrało? Ile przeczytało instrukcję? Tego się nie dowiem. Jako ciekawostkę, ale również jako podziękowanie, podam tutaj link do pewnej strony… zapraszam.

Można grę umieścić w sieci, można również skierować się z nią do jednego z wydawnictw. Tu mała uwaga, na rynku Polskim istnieje sporo firm zajmujących się grami planszowymi, większość z nich ma swoją grupę odbiorców i kierując kroki do danego wydawnictwa należy o tym pamiętać. Są bardzo małe szanse że Lacerta wyda nam grę kierowaną do początkującego gracza z dużym elementem losowym, a już na pewno nie wyda gry czysto logicznej. Granna czy Egmont nie wydadzą bardzo skomplikowanej gry, nie mówiąc o podgatunku wojenno-historycznym… itd. itp. Proponowanie danemu wydawnictwu gry dla kompletnie innej grupy docelowej niż jego obecna, to marnotrawienie pieniędzy i czasu swojego oraz danej firmy.

Moje gry wydane zostały na dzień dzisiejszy przez trzy wydawnictwa. Co mogę o nich powiedzieć to to, że z wszystkimi bardzo miło mi się współpracuje/współpracowało. Osoby stojące za nazwami firm, to nie tylko zwyczajni ludzie, to bardzo mili, otwarci partnerzy, z którymi można świetnie się dogadać. Ogólnie mam wrażenie, że w businessie związanym z grami planszowymi siedzą sami porządni ludzie :-)

Przedstawienie projektu wydawnictwu powinno wiązać się z kilkoma sprawami. Po pierwsze, lepiej jak grę przedstawimy osobiście – wydawnictwa na pewno szukają nowych tytułów, ale nie zawsze mają to czas na zajmowanie się prototypami. Można się z nimi umówić, można próbować ich „złapać” np. na Pionku, jest wiele możliwości zaprezentowania gry. Gdy już przedstawimy swój projekt i widać od drugiej strony zainteresowanie, powinniśmy zostawić im prototyp, chyba że potencjalny wydawca widziałby w nim jakieś zmiany, wtedy sami musimy zdecydować co robić. Prototyp jaki ja obecnie zostawiam to: instrukcja, kompletny lub prawie kompletny zestaw do grania, dokumentacja na nośniku cyfrowym. Wiadomym jest że do gry wydawca może mieć jakieś uwagi, proponować zmiany, trzeba się z tym liczyć. Wiem że niektórzy obawiają się że wydawca może okraść ich z pomysłu… cóż, pozostaje mi tylko potwierdzić słowa Bruno Faiduttiego – nie macie się czego obawiać.

Gdy uda się już szczęśliwie przejść etap przedstawiania tytułu, ten zostanie zaakceptowany, można powoli zacząć myśleć o umowie. Oczywiście nie zdradzę tutaj tajników ile za co itp., ale wskażę kilka uwag:

  1. Umowa przede wszystkim – najpierw umowa, potem wydanie gry, nigdy na odwrót.
  2. Egzemplarze autorskie – każde wydawnictwo czymś takim obdarowuje autora (obowiązek prawny), ale lepiej od razu dokładnie dogadać się ile gier dostaniemy.
  3. Płatność od sztuki? Jestem zwolennikiem takiego rozliczenia, umawiam się na kwotę, procent od sprzedanego egzemplarza.
  4. Zaliczka – bardzo mile widziana, kwota różna, zależna od procenta od sprzedanego egz. – patrz pkt 3 – i od nakładu. Zaliczka jest na poczet sprzedanych gier.
  5. Jeśli płatne od sprzedanych – to należy w umowie zaznaczyć kiedy dochodzi do rozliczania rocznego.
  6. W umowie powinno być zaznaczone na jakie kraje wydawca ma prawa wydawnicze.
  7. Powinien być również paragraf dotyczący wygaśnięcia praw – np. jeśli gra nie zostanie wydana przez taki lub taki okres od podpisania umowy, lub przerwa w rozpowszechnianiu będzie dłuższa niż … okres.

Dobre wydawnictwo na pewno sporządzi odpowiednią umowę, ale ponieważ na naszym rynku powstają ciągle nowe, nie mają jeszcze doświadczenia, warto o powyższych punktach pamiętać.

Wydawcy to ludzie tacy jak my, zawierając z nimi umowę oddajemy im część swojej pracy, ale również oni wiążą się z nami.

I to już koniec. W pierwszym odcinku poradnika wspomniałem że całość będzie mieściła się w 10 rozdziałach… i tak jest, ale… w przyszłym tygodniu wrzucę jeszcze… epilog ;-)

One comment

  1. Avatar

    do epilogu mozna dopisać dodatki i erraty ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings