Home | Wiadomości | 10-lecie GF | Omówienie ankiety rocznicowej: Kim są Czytelnicy GF? (cz.1)

Omówienie ankiety rocznicowej: Kim są Czytelnicy GF? (cz.1)
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

GamesFanatic10L_2Czas wreszcie omówić wyniki ankiety, przeprowadzonej w ramach obchodów 10-lecia serwisu Games Fanatic. A jest co omawiać – wierzcie mi. Nadesłaliście 491 odpowiedzi. Dużo. Liczba ta stanowi ok. 10 % liczby unikalnych adresów, z których serwis jest odwiedzany, czyli ankietę uznać można za całkiem reprezentatywną. Oczywiście mam świadomość, że udział w ankiecie zwiększał szanse wygrania nagrody głównej w naszym rocznicowym konkursie (był nią egzemplarz Ticket to Ride: 10th Anniversary Edition), stąd niektóre osoby nadesłały po kilka odpowiedzi z różnych kont mailowych. Nie wszyscy również udzielili odpowiedzi na każde z zawartych w ankiecie pytań. Także forma samych pytań nie zachowała spójności, właściwej dla warsztatu metodologicznego przyjętego w naukach społecznych. W żadnym wypadku wyniki naszej ankiety nie mogą zatem stanowić materiału do ewentualnych badań naukowych, aczkolwiek… za przyczynek do takowych mogą już służyć z powodzeniem. O ile mnie bowiem pamięć nie myli (a jeśli myli – sprostujcie, proszę) w polskich mediach planszówkowych nie było do tej pory ankiety, która spotkałaby się z tak dużym odzewem planszówkowiczów, i której wyniki aspirowałyby jednocześnie do ukazania całościowego obrazu naszej społeczności. Zapraszam Was do zapoznania się z pierwszą częścią omówienia wyników ankiety, poświęconą… Wam – Czytelnikom GF.

No to zaczynamy analizę. Podstawowe pytanie: kim jest czytelnik GF?

Ankieta9Fejsbuk2W przeważającej większości czytają nas ludzie, którzy rozpoczęli już karierę zawodową. Aż 84% to osoby w przedziale wiekowym 25-44, a więc tworzące – użyję korporacyjnej nowomowy – atrakcyjny marketingowo target. Potwierdza się, że planszówki, to hobby trzydziestolatków. Młodzież ucząca się i studenci stanowią 15% czytelników. Bardzo fajnie, że docieramy też przynajmniej do kilku osób powyżej 45 roku życia :) Nie zapytaliśmy Was w ankiecie o miejsce zamieszkania. Wiemy, że planszówkowanie to hobby zdobywające popularność przede wszystkim w dużych miastach, co widać choćby po danych z naszej strony fejsbukowej. Według nich, prawie 2/3 osób 'lubiących’ nasz profil pochodzi z miast wojewódzkich lub ok. dwustutysięcznych.

Ankieta10

Dane z fejsbuka potwierdzają mniej więcej wyniki ankiety w aspekcie płci czytelników. 77% 'lubiących’ nasz profil, to mężczyźni, podczas gdy w ankiecie wzięło ich udział 85%.

Ankieta1

Jak widać, czytelnicy GF to w znacznym stopniu (80%) doświadczeni planszówkowicze, którzy w tym hobby siedzą od kilku lat. Równe 20% ankietowanych regularnie grywa od roku lub mniej. Przy czym te 20%, to prawie 100 osób. Nie jest też więc tak, że czyta nas wyłącznie „stara gwardia”. Inny ważny wniosek: jeśli te osoby z pierwszych trzech kategorii potraktować jako „nowo pozyskane” do hobby, wskazywałoby to na utrzymywanie się planszówkowego boomu. Nie jestem socjologiem, a już w ogóle nie badałem nigdy społeczności hobbystów, ale wydaje mi się, że 10- (jeśli ograniczyć się do dwóch pierwszych kategorii) lub 20-procentowy udział „nowych” w ogóle społeczności, świadczy o dużej dynamice jej wzrostu.

Ankieta8Generalnie rzecz biorąc czytelnik GF raczej posiada konto na forum g-p.pl i na bgg. Zaglądają do nas niekiedy także stratedzy i karciankowcy, a jeśli ktoś już ma fejsbuka (co ciekawe – nie wszyscy czytelnicy z niego korzystają), to lubi także profil GFowy. Miło :)

Ankieta 4Przeważająca większość czytelników GF (71%) grywa przynajmniej raz w tygodniu. Co ciekawe, 17 osób zadeklarowało codzienne granie. Ech, szczęśliwcy…. A może nie? Może oni to robią w ramach obowiązków zawodowych i powoli mają już serdecznie dość plansz, kostek, pionków, testów? Niestety, nie wiemy, ile osób zawodowo zajmujących się planszówkami czyta GF, albowiem wśród odpowiedzi na pytanie:

Ankieta5…jakaś mądra głowa (ja :/) nie przewidziała wyboru możliwości „W pracy”. No, chyba, że za takowe potraktować przynajmniej część, spośród stosunkowo licznych „innych” (other). Jak widzimy, gros osób planszówkuje w domu. I to wcale niekoniecznie z dziećmi, co chyba ostatecznie przekonuje ostatnich ewentualnych niedowiarków, że można się planszówkami bawić w gronie dorosłych. Niecała połowa ankietowanych uczęszcza na spotkania planszówkowe, a jeszcze mniejszy procent grywa na konwentach. Co mogą oznaczać te wyniki? Po pierwsze: tylko 1/4 ankietowanych posiada dzieci w wieku planszówkowym, co zresztą koresponduje z zadeklarowanym wiekiem czytelników. Po drugie: wiele osób grywa w domu, pozostając z dala od aktywnej, planszówkowej sceny. Być może wynika to z braku takiej sceny w najbliższej okolicy, ale może również oznaczać, że hobby planszówkowe jest już na tyle rozwinięte, iż traci atrybuty niszowo-geekowskie (relatywnie niewielka, dość hermetyczna scena, tworzona przez osoby często znające się osobiście), na rzecz coraz większej powszechności. Innymi słowy: planszówki trafiły pod liczne strzechy i polska „aktywna scena” planszówkowa, to zaledwie fragment całego rynku.

Ankieta6Niezwykle ciekawie prezentuje się również siła nabywcza ankietowanych. Oto aż 42% czytelników GF wydaje na gry miesięcznie od 50 do 150 zł, co w praktyce daje comiesięczny zakup jednej nowej gry rodzinnej. 19% przeznacza na swoje hobby jeszcze większe fundusze. Generalnie nie sposób przejść obojętnie nad tym, że aż 457 ankietowanych (96%) kupuje gry planszowe, przynajmniej od czasu do czasu. Bo przecież nawet ci średnio wydający na gry ok 50 zł miesięcznie, kupują zapewne ze dwa, trzy lub cztery tytuły w ciągu roku. To ważna informacja dla wydawców – jest o co walczyć, jest o co się starać, bo czytelnicy serwisów planszówkowych mają chyba całkiem niezłą siłę nabywczą.

Ankieta 2

Liczba gier posiadanych przez czytelników GF w pewnym sensie potwierdza te obserwacje. Dominują planszówkowicze z rozbudowanymi kolekcjami, liczącymi kilkadziesiąt tytułów, choć do rzadkości nie należą i tacy, którzy mają ich grubo ponad dwieście. Rekordzista zadeklarował posiadanie 732 gier. Pozostałe dane statystyczne: średnia arytmetyczna – 97,  mediana – 60.

Ankieta7Bardzo ciekawa sprawa: pokutuje stanowisko, że dodatki do gier to słaby biznes i rzadko kto je kupuje, a tym samym wydawca traci na wydawaniu dodatku. Tymczasem wyniki naszej ankiety zdają się jednak mówić chyba trochę coś innego. Tylko 10% ankietowanych zadeklarowało systemową niechęć do kupowania dodatków. Aż 34% kupiło je dla przynajmniej 7 spośród posiadanych tytułów. Mało? Dużo? Moim zdaniem – całkiem sporo.

Ankieta 3

Na to pytanie odpowiedziało bardzo mało osób. Niewykluczone, że ten brak odpowiedzi oznacza, iż u zdecydowanej większości ankietowanych wszystkie gry w kolekcji są ograne. Wyniki ankiety – a na nich musimy się skupić – pokazują jednak tendencję odwrotną: zdecydowana większość ma w szafce tytuły, dopiero czekające na właściwą okazję/grupę. Rekordzista posiada w swoich zasobach 270 niegranych tytułów (na ponad 500 posiadanych), a sekunduje mu kolejna osoba (zresztą – patrząc po adresie mailowym – znana w planszówkowej branży), która trzyma na półkach ok 200 gier jeszcze nieprzetestowanych (spośród 400). Czyli wciąż kupujemy (być może kierowani „hajpem” na dany tytuł), a potem nie zawsze wiemy, co z zakupem zrobić. Pozostałe dane statystyczne: średnia arytmetyczna – 27,  mediana – 11.

Wkrótce druga część analizy, tym razem poświęcona postrzeganiu przez Was naszego serwisu.

3 komentarze

  1. oopsiak

    Wow, uwielbiam statsy! :) Świetna robota!

    kilka uwag:

    1) tabelka fejsbukowa z lokalizacjami nie da się powiększyć – szkoda.
    2) wartości procentowe przy wykresie „aktywność w serwisach społecznościowych” są źle przedstawione. 386 z 491 to jakieś 75%, a nie 34% ;)
    3) „Gdzie najczęściej grasz w gry planszowe?” – Tu rzeczywiście brakuje opcji „w pracy”, ale przede wszystkim moje zastrzeżenie budzi stwierdzenie: „Niecała połowa ankietowanych uczęszcza na spotkania planszówkowe, a jeszcze mniejszy procent grywa na konwentach.” i następujący komentarz o 25% graczy posiadających dzieci. Szkoda, że nie było możliwości odpowiedzi na dwa osobne pytania: „gdzie/z kim grywasz (zaznacz wszystkie)” i „gdzie grywasz najczęściej”. Być może część graczy pojawiających się regularnie (raz na tydzień czy dwa) na spotkaniu, częściej grywa w domu z partnerem/partnerką (powiedzmy dwa razy w tygodniu). Z drugiej strony: wolałabym zaznaczyć, że grywam częściej (dłużej, intensywniej) ze znajomymi czy partnerem, niż z dziećmi (bo to bardziej forma zabawy niż wyzwanie planszówkowe ;)).

    Tak czy inaczej – fajny tekst i czekam na kolejną część!

  2. oopsiak

    EDIT: nie zauważyłam, że w pytaniu „Gdzie najczęściej grasz w gry planszowe?” była możliwość wielokrotnego wyboru… Tak czy owak – słowo NAJCZĘŚCIEJ sugeruje wybór jednej odpowiedzi, więc nadal byłabym za dwoma osobnymi pytaniami :)

  3. Odi

    oopsiak -> dzięki :)

    Pytanie o aktywność w serwisach planszówkowych również było wielokrotnego wyboru. Skrypt google’a przelicza wszystkie odpowiedzi, a te 386 głosów to było właśnie 34% wszystkich oddanych.
    Natomiast tak, masz rację – 386 osób to ok 75 % z 491. Zresztą napisałem w komentarzu, że:

    „Generalnie rzecz biorąc czytelnik GF raczej posiada konto na forum g-p.pl i na bgg”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings