Cerebria: The Inside World [Współpraca reklamowa z Mindclash Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Wydawnictwo Mindclash Games nie wprowadziło jeszcze na rynek wielu tytułów, ale już na tym etapie jest w pewien sposób rozpoznawalne. Mindclash wydaje przez Kickstartera. W jego asortymencie znajdują się gry euro o bardzo silnie podkreślonym, oryginalnym settingu. Należą do pozycji złożonych, czasem sprawiają wrażenie, że koncepcja okrajania mechaniki i wycinania nadmiarowych elementów do wydawnictwa nigdy nie dotarła. Mają rozliczne warianty i moduły oraz mnóstwo elementów zapewniających regrywalność na poziomie zmiennego setupu.

Innymi słowy – Mindclash wydaje w segmencie, który idealnie trafia w moje potrzeby.

Pewnie nie snułbym takiej charakterystyki jedynie po dwóch tytułach, jakie Mindclash wcześniej wydał (Trickerion i Anachrony). Ale po trzech czuję się już uprawniony do zanotowania powyższych trendów. A tak się właśnie złożyło, że miałem możliwość zagrania w trzecią grę Mindclash Games, czyli Cerebria: The Inside World. I Cerebria mocno trzyma się szlaków przetartych przez poprzedników.

O czym jest Cerebria? Hmm… to nie tak łatwo powiedzieć. Wcześniej byłem przekonany, że chodzi o procesy, odbywające się w naszym mózgu, przedstawione w sposób nieco metaforyczny – takie „Inside Out/W głowie się nie mieści” na planszy. Jednak lektura instrukcji sprawiła, że nie jestem tego do końca pewien – tekst posuwa się dość daleko w przenośniach i równie dobrze można by uznać, że traktuje o jakichś onirycznych królestwach. Faktem jednak jest, że terminologia będzie kręciła się wokół emocji, intencji i aspiracji, ale mamy też królestwa, granice i duchy. Ogólnie jest dziwnie, ale w tej dziwności w pewien sposób spójnie i sensownie.

Cerebria, zgodnie z tradycją wydawnictwa, robi wrażenie oprawą. I nie chodzi tu o tonę figurek (kilka figurek owszem, jest w wersji KS-owej, ale do mnie takowa nie dotarła), ale przede wszystkim o grafiki na kartach. A te są po prostu niesamowite – każdy, komu prezentowałem grę poświęcał chwilę, żeby po prostu je poprzeglądać i sprawdzić, jak poszczególne emocje zostały odwzorowane za pomocą kreskówkowych stworków. Poza toną kart w wersji „sklepowej” Cerebrii z gadżetów dostaniemy jeszcze plastikowe piramidy, którymi będziemy oznaczać zwycięstwa w poszczególnych punktacjach, i obracający się na trzpieniu środkowy sektor planszy. Jasne, gra jest bogata i swoje waży, ale najbardziej przykuwają uwagę wspomniane fantastyczne ilustracje.

W Cerebrii ścierają się ze sobą siły radości i smutku, błogości i ponuractwa, ogólnie – emocji pozytywnych i negatywnych. Przy czym zasadniczym trybem rozgrywki jest opcja czteroosobowa, w której ścierają się dwie dwuosobowe drużyny. Jest też wariant trzyosobowy: jeden przeciwko dwóm. I dwa warianty dwuosobowe. I tryb solo. Wszak to Mindclash.

Zagrałem póki co tylko jedną partię, dwuosobową w wariancie, w którym każdy kontroluje jednego ducha. Z niektórymi zasadami wersji pełnej, a niektórymi podstawowej. Bo oczywiście do tego też są warianty. Mindclash.

Cerebria to dość wyrafinowane territory control. Walczymy zarówno o kontrolę nad obszarami, jak i granicami pomiędzy nimi – daje to odmienne korzyści. Same przewagi uzyskujemy również dość ciekawie – na pola na planszy wystawiamy karty emocji, które następnie możemy stopniowo wzmacniać. Niektóre pola wpływają tylko na jeden obszar, niektóre i na obszar, i na granicę. Niektóre można odcinać, tak by utraciły swój wpływ. Jest to subtelniejsze, niż proste „kto położy więcej znaczników, ten kontroluje”.

Podczas rozgrywki dysponujemy sporą pulą akcji, część z nich znajduje się na planszy głównej (i w ich użyciu pomaga kontrola obszarów), część na naszej planszetce (i te musimy odblokować, a następnie możemy wykupować ich ulepszenia). Przy tym wszystkim operujemy kilkoma walutami: ruchami, siłą woli, aspiracjami, zdobywanymi lub odzyskiwanymi na różne sposoby i w różnym tempie. Akcje to w większości wszelkie działania manipulujące albo zasobami, albo kontrolą terytoriów: dobieranie lub wystawianie kart emocji, wzmacnianie swoich emocji lub osłabianie wrogich i tym podobne. Istotne jest również przemieszczanie własnego ducha, gdyż większość znaczących akcji można przeprowadzić jedynie przy jego obecności w sąsiedztwie docelowego pola.

Jednym z ciekawszych aspektów taktycznych są punktacje i sposób ich uruchamiania. Punktacje dzielą się na publiczne (znamy po kolei wszystkie, jakie wystąpią w czasie gry) i tajne prywatne (znamy tylko własną najbliższą). Każda punktacja to warunek, który musimy spełnić (być w danym kryterium lepszym od przeciwnika, na przykład kontrolować więcej granic). Moment rozstrzygania punktacji jest natomiast całkowicie zależny od graczy – odpala się ona natychmiast po tym, jak gracz wykonując akcję pozyskiwania podstawowego zasobu (siły woli) opróżni całkowicie jedno z jej źródeł. I to manipulowanie momentem punktacji jest absolutnie kluczowe dla osiągnięcia sukcesu.

Wspominałem już, że Cerebria to gra złożona, w której skutki uboczne działań mnożą się na potęgę. Akcje mają swoje ulepszenia (po kilka). Zagrywane karty emocji mają swoje indywidualne efekty. Nawet pobieranie podstawowego zasobu ma inne działanie zależnie od tego, z którego zasobnika go weźmiemy. Potencjalnych działań do podjęcia jest dużo i wciąż wydaje się, że od idealnego zagrania jesteśmy odlegli o to jedno pole, ten jeden kryształek siły woli. A jeśli tego będzie za mało, możemy sobie jeszcze do tego dodać mocniejsze warianty emocji. Albo asymetryczne zdolności specjalne duchów. Albo nawet przed partią samemu stworzyć swoją talię kart emocji.

Ale niekoniecznie będziemy tego potrzebowali, przynajmniej w pierwszych partiach, bo to, co dostajemy w podstawie już ma potencjał, żeby nieźle przeczołgać nasz mózg. Jeśli sprawia nam przyjemność efektywne wykorzystywanie ograniczonych zasobów i żonglowanie mnóstwem drobnych efektów, aspektów i wpływów, to Cerebria pozwoli nam się wykazać.

O kolejnych rozgrywkach, innych składach osobowych i rozmaitych wariantach – już we właściwej recenzji.



Grę Cerebria: The Inside World kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Mindclash Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings