Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | First In Flight – lot nad innowatorskim gniazdem

First In Flight – lot nad innowatorskim gniazdem [Współpraca reklamowa z Artana] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

First In Flight od Artana/Genius Games.

First In Flight

“Ludzie nie powinni latać”.

To była pierwsza myśl mojego przyjaciela, gdy po raz pierwszy lecieliśmy samolotem. I faktycznie, nie mamy skrzydeł, ani realnej, ewolucyjnej potrzeby, by znajdować się w przestworzach. Oto jednak byliśmy tam, kilka kilometrów nad ziemią, w jednym z najbardziej dopracowanych, skomplikowanych i bezpiecznych środków transportu znanych cywilizacji. Ale do Boeinga 737 prowadziła długa droga, pełna upadków, wypadków, cichych frustracji i dramatycznych zgonów.

Przejdźmy wspólnie jej pierwszy odcinek i razem pochylmy się nad problemami, które utrudniały ludziom oderwanie się od ziemi. Oto First In Flight!

Ludzkie nieloty

Przełom XIX i XX wieku to dobry czas. W nauce i technologii nie zostało już wiele do odkrycia, a ludzkość zbliża się do szczytu swoich możliwości. Jeszcze tylko telewizja, antybiotyki i prześcieradła z gumką i będzie można uznać, że osiągnęliśmy wszystko.

No i latanie…

Ludzie już przeczuwają, że latanie może być szybsze i wygodniejsze niż chodzenie. Dużo to spekulacji i domysłów, ale trwają już pierwsze, nieudolne testy. Tu właśnie pojawiamy się my, gracze, wcielający się w jedne z 10 postaci historycznych. Uzbrojeni jedynie w nadzieję, naiwność i pobieżną świadomość podstaw matematyki i fizyki ruszamy do warsztatów, hangarów i na pola, by budować, a następnie testować swoje wynalazki.

Są tu wszyscy, cała śmietanka.
Thérèse, Glenn, Wilbur i Orville.
Taka presja.
Wszyscy liczą, że nam się uda.

First In Flight

Naszym celem będzie na przestrzeni 4 lat przygotować swój prototypowy samolot i wykonać nim możliwe najdłuższy lot– a przynajmniej dłuższy od naszej konkurencji. Gdy jeden z nas przekroczy rekordowy dystans 40 m, gra zacznie się kończyć – ostatnim, pospiesznie przygotowanym lotem każdego z graczy. Potem nasze dokonania zostaną ocenione przez historię, czyli punktację końcową. Główne narzędzia, jakie znajdziemy w swoim kufrze, to budowanie talii, mechanika push your luck i ruch po specyficznym torze. Ten pozwoli nam tura po turze poznawać uroki konstruktorskiego życia: tj. wytrwale pracować nad swoim wynalazkiem.

Bo w końcu na przełomie XIX i XX wieku nie urodził się jeszcze mój przyjaciel, by im wszystkim powiedzieć, że ludzie nie powinni latać.

Oddajmy się więc temu zbiorowemu szaleństwu… i zbudujmy coś lotnego.

First In Flight

Rundka wkoło miasta

Rytm First In Flight wyznaczają decyzje graczy. Nasz ruch po centralnej planszy przypomina nieco Tokaido – nie ogranicza nas nic, poza ambicją i zdrowym rozsądkiem. Gracze mogą przeskakiwać się nawzajem i lecieć, hehe, w stronę mety w swoim tempie – odwiedzając po drodze każde pole lub w trzech susach przechodząc całą trasę. Po drodze możemy się podjąć wszystkich dostępnych w grze akcji: udoskonalić nasz projekt dodatkowymi kartami lotu, usunąć istniejącą usterkę, zdobyć fundusze, pozyskać Technologię, Przyjaciół lub Umiejętności wspierające nas w staraniach, a w końcu po prostu przetestować samolot w boju.

Wszystkie te akcje w mniej lub bardziej bezpośredni sposób mają utrzymać nas w powietrzu. I przez „nas” mam na myśli nasz „samolot”. A przez nasz „samolot” mam na myśli naszą talię kart.

Bajer polega na tym, że wyjściowo wszyscy otrzymujemy z grubsza te same karty. Różni je tylko typ usterek, z którymi wszyscy zaczynamy. Ilekroć spróbujemy wznieść się w powietrze, potasujemy całą swoją talię i zaczniemy jedna po drugiej odkrywać karty, próbując utrzymać się w powietrzu przez 10, 20, a w końcu 40 i więcej metrów. Tu właśnie bije serce gry i wychyla swą głowę mechanizm push-your-luck. Gdy bowiem odkryjemy zbyt wiele kart usterek, runiemy z hukiem na ziemię, a o rekordzie będziemy mogli zapomnieć. A każda karta to kolejny metr, trzy metry lub pięć metrów do przodu. Jak moglibyśmy więc odmówić sobie odkrycia jeszcze jednej… no, może dwóch kart… przecież nic złego się nie wydarzy… prawda?

Jak wkrótce odkryjemy, będą w grze sytuacje, po których w naszej talii pojawią się nowe, nieznane nam usterki. Te również będziemy musieli usunąć, choć ich naturę poznamy dopiero w trakcie kolejnego lotu. A być może jeszcze później.

Testy na ludziach

Nasze lotne przygody rozgrywamy na dwóch płaszczyznach. Na planszy staramy się załatwić jak najwięcej spraw, zmuszając innych do dłuższych spacerów i samemu omijając zablokowane pola. W talii próbujemy balansować ryzyko i kosztowne aktualizacje i uprawnienia, bez których nasze loty nie mają szans z konkurencją.

Przy pomocy kilku smakowitych zasad – np. nie możemy rozwlekać rundy w nieskończoność, bo w końcu zostaniemy zmuszeni do przyjścia na metę – wybór akcji rzadko kiedy jest oczywisty. Przeciwnicy swoją złośliwą obecnością zmuszają nas do nieoptymalnych ruchów, doskwiera nam ciągły brak funduszy, a smakowite Technologie i pomocni Przyjaciele kuszą ze sklepowych witryn.

A nasza talia – nasza stawiająca opór powietrzu i sprzeciwiająca się grawitacji machina – to źródło ciągłych niespodzianek. Są tu usterki, których natury nie znamy, a które mogą dramatycznie przyspieszyć nasze spadanie. Mamy tu karty, które jak za dotknięciem magicznego klucza francuskiego dodadzą do naszego lotu i talii kolejne karty +1. Nawet znając z grubsza skład talii nie mamy pojęcia w jakiej kolejności karty wyjdą na stół – i czy skończymy lot na czwartej, czy dwudziestej czwartej karcie. Już sama decyzja o przerwaniu lotu jest ryzykowna, bo zmusza nas do odsłonięcia jeszcze dwóch kart, zanim wylądujemy. Jest to taki push your luck na zakładkę – nagłe wycofanie po prostu nie jest możliwe.

Pot w hangarze

Ciągłe powroty do warsztatu i ciągłe poprawki, jakich wymaga nasza talia, są wysoce tematyczne i stymulujące. Autorzy gry stworzyli prostą i niosącą radość mechanikę, która wiernie oddaje uczucia towarzyszące udoskonalaniu projektu życia. Chcemy wracać po locie do szlifów i prac konstruktorskich bo chcemy zobaczyć, o ile dalej polecimy w kolejnej próbie.

Gra jest takimi smaczkami upstrzona, podobnie jak jej plansza, dyskretnie ilustrująca nasze historie. Wszystkie mechanizmy logicznie wynikają ze swojego tematycznego znaczenia, przez co bardzo szybko rozgrywka staje się płynna, intuicyjna. Centralna plansza z torem do biegania w kółko może sugerować pewną prostotę, ale nic bardziej mylnego. First In Flight nie jest grą trudną, ale nie brakuje w niej miejsca na indywidualne poszukiwania i strategiczne eksperymenty. Bardzo podoba mi się to, że gracze mają tu niemal zupełną swobodę w wykonywanych akcjach. Pośpiech, opieszałość, styl mieszany – każdy znajduje tu własne tempo. Można powiedzieć: zakopuje się we własnym warsztacie, ma swoje problemy na głowie i sobie tylko znanymi drogami będzie je rozwiązywać.

Dzięki nieprzewidywalności przeciwników i losowości własnej talii nie ma tu oczywistych strategii. Sprawdzonych i potwierdzonych ścieżek. Jest za to miejsce na spryt, niecodzienne pomysły i improwizację. Ilekroć zaś wyda nam się, że poprawiliśmy talię wystarczająco, by znów wzbić się w przestworza – możemy to zrobić! A testowaniu naszej konstrukcji towarzyszą zawsze wypieki na twarzy, nasilające się z każdą kolejną kartą.

PLL LOT

Dwie rzeczy w First In Flight zasługują na uznanie: połączenie tematu z mechanizmami oraz cudowne oddanie w grze uczucia pracy nad nową, nieokrzesaną technologią.

Naszym celem jest ciągłe testowanie projektu, bicie rekordów i wykorzystywanie doświadczeń z lotów, by doskonalić naszą latającą machinę. Te próby, dostrajanie, zdobywanie kart i wspólników, a następnie powroty do prób to cykle, w których łatwo zauważymy przyrost naszych możliwości. Krzywa nauki jest tu pięknie zarysowana, tak samo jak nauka tego, jak balansować i okiełznać ryzyko podczas lotów.

Lotów, dodajmy, bacznie obserwowanych przez mieszkańców miasteczka:

Choć samych usterek nie ma w grze wiele, to związana z nimi niewiadoma wystarcza, by zmusić nas do pracy. Pracy, którą urozmaicimy sobie trzema taliami pomocniczych kart Technologii, Przyjaciół i Umiejętności. To właśnie dzięki nim kolejne partie zaprowadzą nas w nowe miejsca i podsuną nowe rozwiązania (nie)znanych problemów. Mamy też zdolności postaci, mogące wpływać na nasze decyzje i otwierać nas na nowe strategiczne zagrania. A jeśli chcemy „rozgrzewki” przed prawdziwą rywalizacją, gra ma dla nas niemal samoobsługowy tryb solo (i trzeciego „gracza” do rozgrywek dwuosobowych), idealny do ćwiczebnych lotów.

Usterka doda ci skrzydeł

W przeciwieństwie do konstruowanych tu wynalazków, w First In Flight nic nie skrzypi, nie odpada i nie powoduje nagłej kraksy.

Losowość i planowe przygotowania idą tu ramię w ramię. Gracze mogą więc dowolnie przeskakiwać od strategii do lekkomyślności, notując za każdym razem wnioski. Mechanizm „następny jest ten najdalej z tyłu” zestawiony z zupełną dowolnością w wyborze pól akcji sprawdza się wybornie. Wolność poganiana poczuciem, że ten za nami właśnie robi trzecią akcję z rzędu to wolność wyjątkowo inspirująca – głównie do tego, by z niej nie korzystać zbyt często.

First In Flight

Plansza mogłaby być trochę pojemniejsza, by karty leżały na niej, a nie dookoła. Samych kart mogłoby być trochę więcej (np. usterek mamy tu tylko cztery), dla większej różnorodności. Z kolei w obrębie tego, co już w kartach mamy, pojawiać się mogą kombinacje, które trudno opisać inaczej, niż jako „zbyt silne”. Ale to czepialstwo – jeśli komuś nie przeszkadza losowość, to i te rzeczy mu nie przeszkodzą.

Udział szczęścia w First In Flight nie przeszkodził mi w pysznej zabawie.

A to, że mój wynalazek przeleciał tylko 32 metry to absolutnie nie moja wina, tylko tego starego zazdrośnika, Lathama, od początku sabotującego moje starania!

Zalety:
+ wysoka tematyczność w mechanizmach
+ wierne oddanie procesu udoskonalania i testowania konstrukcji
+ smakowite, ilustracyjne niuanse ukryte w planszy

Wady:
– losowość może momentami popsuć odczucia z gry
– mała różnorodność kart usterek
– kombinacje Technologii i pomocników mogą być zbyt potężne



Grę kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Artana za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (7.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings