Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry wojenne | Memoir ‘44 – Kompania braci na planszy

Memoir ‘44 – Kompania braci na planszy
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Memoir ’44 to nowa historyczna gra wojenna, w której gracze biorą udział w różnych operacjach II wojny światowej, jak lądowanie w Normandii, Omaha Beach czy Ardeny.

Zanim opiszę samą grę, kilka słów należy się temu, co otrzymujemy po jej wyjęciu z pudełka. Najważniejszym elementem jest oczywiście plansza – zrobiona z grubego kartonu, sztywna i co najważniejsze – dwustronna. Z jednej strony mamy tu plażę, na której rozgrywać możemy różne operacje desantowe, z drugiej znajduje się płaski, zielony teren do bitew śródlądowych. Cała mapa podzielona jest na duże heksy (sześciokąty) – na tyle duże, żeby ich liczba nie przerażała i na tyle małe, aby mapa pozwalała na szereg taktycznych zagrań. Dodatkowo, mamy do dyspozycji kilkadziesiąt heksagonalnych żetonów przedstawiających różne rodzaje terenu – np. wzgórza, lasy, rzeki czy miasteczka. Możemy je dowolnie układać na mapie, aby stworzyć niepowtarzalne pole bitwy – przez co każda rozgrywka może być zupełnie inna. Za ten pomysł (jak i za dwustronną mapę) twórcom należą się wielkie brawa.

Kolejnym elementem, który zwraca uwagę są starannie wykonane plastikowe figurki (ponad 140 figurek), reprezentujące żołnierzy piechoty, czołgi oraz artylerię. W pudełku są ich dwa zestawy – jeden dla Aliantów, drugi dla państw Osi. Poza jednostkami, mamy także do dyspozycji plastikowe reprezentacje okopów, kozłów przeciwczołgowych oraz drutów kolczastych.

Ostatnią istotną rzeczą są Karty Dowodzenia, które stanowią sedno mechaniki rozgrywki (o niej za chwilę). Są one bardzo przejrzyste i staranne, ładnie zilustrowane, z dobrymi opisami. Jedyny zarzut jaki można im postawić to gramatura papieru, która nie jest zbyt wysoka, przez co wydaje się, że karty będą się dosyć szybko niszczyć. Na szczęście twórcy pomyśleli o jeszcze jednym udogodnieniu – podstawkach na karty. Są to plastikowe szyny, w które wkładamy karty zamiast trzymać je w ręku. Jest to bardzo wygodnie a jednocześnie chroni karty przed nadmiernym zużyciem.

Trzeba też powiedzieć kilka słów o instrukcji. Na kilkunastu stronach (zadrukowanych dużą czcionką i bogato ilustrowanych) wyjaśnione są wszystkie zasady gry oraz przedstawionych jest 16 scenariuszy dla 2 graczy (więcej o nich – później). Wszystko jest jasne i czytelne, już po pierwszym zapoznaniu się z nimi od razu wiadomo o co chodzi i do instrukcji nie trzeba już praktycznie nigdy wracać. Co więcej, zasady są na tyle proste i intuicyjne, że ich wyjaśnienie zajmuje nie więcej niż 10-15 minut nawet zupełnie zielonemu graczowi.

W grze kierujemy wojskami Aliantów (głównie amerykańskimi, brytyjskimi i francuskimi) oraz Państw Osi (głównie niemieckimi) w szeregu bitew drugiej wojny światowej. Rozegranie pojedynczego scenariusza trwa od 30 do 60 minut, co sprawia, że można rozegrać partyjkę bez angażowania olbrzymiej ilości czasu – co jest często wadą gier wojennych.

Mechanika gry opiera się głównie na Kartach Dowodzenia. Każdy z graczy dysponuje zestawem takich kart (Niemcy zwykle posiadają ich mniej, co obrazuje ich mniejszą elastyczność oraz słabszy wywiad). W swojej kolejce gracz zagrywa jedną kartę, która najczęściej pozwala mu ruszyć określoną liczbę jednostek. Plansza podzielona jest na trzy sekcje – lewą flankę, centrum i prawą flankę. Na karcie mamy zwykle określenie sekcji – na przykład „2 jednostki z prawej flanki”, „Wszystkie jednostki z centrum” czy „Po jednej jednostce z każdej sekcji”. Zagrywając kartę gracz może poruszyć wybrane jednostki oraz kazać im otworzyć ogień do przeciwnika. Powoduje to, że trzeba się nieźle nagłowić, aby tak manewrować swoimi siłami, aby przypadkiem nie zabrakło nam później karty na sekcję, w której skupimy większość jednostek czy jakieś osłabione siły.

Bardzo często zdarza się, że musimy wybierać między wzmocnieniem naszych sił na jednym odcinku kosztem osłabienia ich na innym.

Jednocześnie kolejka jednego gracza trwa bardzo krótko (zwykle ruch 2-3 jednostek) przez co cała gra się nie dłuży i nie ma nużących minut oczekiwania na zakończenie tury. Dodaje to grze wiele dynamiki i stanowi o jej głównej zalecie – umiejętnym połączeniu dużych możliwości zagrań taktycznych z wciągającą i szybką rozgrywką. Dodatkowo możliwość zagrania wielu różnorodnych scenariuszy – czyni z tej gry produkcję prawie idealną dla każdego miłośnika II wojny światowej.

Największą wadą gry są jednak niestety scenariusze. Obrazują one desant na Normandię, rozpoczęty 6 czerwca 1944 roku od brawurowej akcji zdobycia przez brytyjski pododdział powietrznodesantowy majora Johna Howarda mostu Pegasus we Francji. Kolejne bitwy, to między m.in. okupione ciężkimi stratami lądowanie w Omaha Beach (znane na przykład z filmu „Szeregowiec Ryan”), operacja Kobra, wyzwolenie Paryża czy walki o most w Arnhem (słynny „O jeden most za daleko”). Są one prawdziwą gratką szczególnie dla osób, które interesują się historią II wojny światowej, ale także dla zupełnych amatorów – każdy scenariusz posiada opis tła historycznego, pozwalający zorientować się jak doszło do danej bitwy oraz w jaki sposób się ona zakończyła. Klimat scenariuszy przypomina ten z „Kompanii Braci”, co na pewno należy zaliczyć na plus.

Minusem są jednak zbyt duże dysproporcje pomiędzy siłami obu stron w większości scenariuszy. Na 16 misji, może połowa jest mniej więcej wyrównana (raczej ze wskazaniem na jedną ze stron), natomiast pozostałe są z góry przesądzone. Na przykład lądowanie na Omaha Beach, gdzie Niemcy mają niewiele mniejsze siły a za to więcej Kart Dowodzenia, ufortyfikowaną artylerię (bardzo potężnej) i świetne pozycje obronne. Nie wyobrażam sobie, aby gracz dowodzący Aliantami mógł wygrać ten scenariusz bez niesamowitego szczęścia w rzutach kostkami oraz drastycznych błędów przeciwnika. Trudne wyzwania są w pewnym stopniu oczywiście satysfakcjonujące – jednak po 6 nierównych misjach pod rząd – zaczynają irytować.

Rozumiem przywiązanie do historycznej prawdy w proporcjach sił, jednak uważam, że gra powinna być nade wszystko zbalansowana, tak aby zapewniała maksimum rozrywki obu graczom. Szkoda, że autorzy scenariuszy w wielu miejscach o tym zapomnieli.

Z drugiej strony – można oczywiście balansować scenariusze na własną rękę – na przykład dając stronie skazanej na przegraną więcej kart Dowodzenia (większa elastyczność działań) czy w końcu usuwając rażące dysproporcje sił. Można też z powodzeniem tworzyć własne scenariusze, na przykład z Frontu Wschodniego, którego zupełnie zabrakło w Memoir ’44. Nie jest to więc wada, która przesądzała by o ostatecznym werdykcie.

Ostatni, w pewnej mierze negatywny akcent, to liczba graczy. Na pudełku podane jest dumnie 2-8 graczy, mimo iż jest to gra 2-osobowa. Oczywiście, po jednej stronie może siedzieć dowolna liczba osób, ale nie ma tu żadnych mechanicznych rozwiązań w jaki sposób mają się one dzielić grą. Równie dobrze można by więc napisać, że gra przeznaczona jest dla 2-200 graczy i nie zmieniło by to faktu, że Memoir jest zabawą dedykowaną 2 osobom (co samo w sobie wcale nie jest wadą a często nawet zaletą, jak w moim przypadku).

Generalnie, z drobnymi wadami, Memoir jest więc grą ze wszech miar godną polecenia. Co ważne – jest świetna nie tylko dla miłośników gier wojennych, ale po prostu dla każdego, nawet dla ich zagorzałych przeciwników. Proste, klarowne zasady, dynamiczna rozgrywka, ograniczony element losowy i duże możliwości decyzji – czynią z niej jeden z najlepszych tytułów w jakie ostatnio grałem.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

3 komentarze

  1. Avatar

    Wymieniona przez Ciebie wada w scenariuszach moze byc latwo naprawiona, wystarczy grac w kazdy scenariusz dwa razy, po kazdej stronie konfliktu :]

  2. Avatar
    Artur Jedliński

    No tak, to jest jakies rozwiazanie oczywiscie (zreszta sugerowane w instrukcji), jednak dla mnie to nadal wada jeżeli mam grać stroną skazaną na porażkę (frustrujące) czy stroną, która wchodzi w przeciwnika jak w masło (mało satysfakcjonujące zwycięstwo).

  3. Avatar

    Moim zdaniem gra jest po prostu kapitalna! Przez długi czas pozostanie niezakurzona w naszym domu! A teraz parę uwag do komentarzy i recenzji:
    1. To, że jedna strona ma większe szanse od drugiej nie przeszkadza wcale w rozgrywce. Można (jak to w recenzji pisze) pozmieniać trochę „atrybuty” każdej ze stron, albo (jak pisze w instrukcji) grać po dwie gry na misję – po obu stronach. Raz 1 gracz jest Aliantami, a raz drugi. Potem dodajemy oba wyniki do siebie i wyłaniamy zwycięzcę.
    2. Gra jest przeznaczona dla 2-8 osób. W recenzji nie spojrzano na to przychylnie. Ja jednak sądzę, że to wcale nie minus, lecz wręcz plus! Proszę sobie wyobrazić sytuację: gra 6 graczy – 3 na 3. Każdy otrzymuje po 1 albo 2 oddziałach i wtedy zaczyna się prawdziwa gra drużynowa! Dopiero wtedy możemy poczuć więcej realizmu.
    Gra nie powinna się szybko znudzić. Fakt, że istnieje możliwość tworzenia własnych scenariuszy pozostaje niezaprzeczalnym dowodem na to, że Autorzy przyłożyli się do gry i nikt nie powinien być zawiedziony ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings