Home | Felietony | 2006 – coś się kończy coś się zaczyna

2006 – coś się kończy coś się zaczyna
Ten tekst przeczytasz w < 1 minutę

Koniec roku jest dobrym momentem na refleksje. Patrzymy wtedy na ostatnie dwanaście miesięcy, dokonujemy podsumowań, staramy się wyciągnąć wnioski z pozytywnych i negatywnych wydarzeń jakie miały miejsce. Wszystko po to, aby móc powróżyć z fusów jaki to będzie ten 2007. Również i ja pozwolę sobie zbadać kończący się rok w temacie planszówek, w Polsce i na świecie.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

15 komentarzy

  1. Avatar
    Ryszard Jeziorny

    Świetny tekst! :)

  2. Avatar
    Jarosław Czaja

    Ludu Planszówkowy Rzeczpospolitej, idziemy ku jeszcze lepszemu jutru :-)

  3. Avatar

    Może i nie wnosi zbyt wiele, ale w końcu co może wnosić podsumowanie…? :)
    Za to bardzo przyjemnie się czyta. Denerwuje tylko moment, w którym autor sugeruje, że coś wie, ale nie powie… :D

  4. Avatar
    Bartłomiej Łuciuk

    Dla mnie rok 2006 byl rokiem przelomowym, bo wlasnie wtedy zaczalem swoja przygode z planszowkami :)

  5. Avatar

    dla mnie również 2006 był początkiem hobby, które na razie wciągnęło sporo kasy, miejsca w szufladzie i bardzo mile spędzonego czasu w różnym gronie.
    oby w 2007 powiodły się wszystkie plany polskich wydawnictw, i powstały jeszcze bardziej ambitne zapowiedzi!

  6. Avatar

    A najbardziej będą cieszyć opadające ceny ;)

  7. Avatar

    I dla mnie 2006 był PRZEŁOMOWY. Tylu gier i tylu spotkań przy grach nie było nigdy. Mam nadzieje, że Rok 2007 będzie jeszcze lepszy. Pozdrowienia !

  8. Avatar

    Doskonały tekst po prostu. Czytało się z uśmiechem i przyjemnością.

  9. Avatar

    Oby tylko i w 2007 r. Polski nie dotknęła fala bankructw. Patrząc na niektóre produkcje ostatnich miesięcy można się głośno zastanawiać, czy wydawnictwa nie umoczyły sporych pieniędzy. Ale oby szło ku lepszemu.

  10. Krzysztof Dytczak
    Krzysztof Dytczak

    Pamiętajcie aby te plusy nie przesłoniły Wam minusów:) Artykuł Pancha dotknął chyba wszystkich przełomowych wydarzeń w naszym świecie gier w tym roku. O wydawnictwa raczej nie martwię się jak Don simon. Jeśli nawet ich produkty nie są rewelacją, to głód polskich gier, jest na tyle duży, że sprzedaż nie powinna być problemem. Co innego okres ich dystrybucji, który może trwać miesiącami.

    W tym roku pojeździłem trochę po Polsce. Momentami czułem się jak cyrk poruszający się po okolicznych landach. Poznałem całą masę nowych dla mnie tytułów. Poza tym hordę ludzisk z różnych zakątków, z którymi kontakt staram się utrzymywać. Nie wszystkie pomysły udało mi się zrealizować. Mimo tego 2006 rok uważam za bardzo udany.

  11. Michal Stajszczak
    Michal Stajszczak

    Nie zgadzam się z jednoznacznie krytyczną oceną Monopoly Warsaw Open. Na pewno impreza mogła być lepiej zorganizowana, lepiej rozreklamowana itd. ale chyba dobrze, że się odbyła. Od czegoś trzeba zacząć. Podobno na pierwszej edycji Essen było 200 osób

  12. Avatar
    Ignacy Trzewiczek

    Przyznaję, że w roku 2006 Wydawnictwo Portal zanotowało zauważalny wzrost zainteresowania naszymi karciankami i planszówkami (a nie narzekaliśmy dotąd na brak zainteresowania, bo przecież Machina i Zombiaki to nasze hity od lat).

    W porównaniu do sprzedaży Zombiaków w 2005, sprzedaż Zombiaków w roku 2006 była mniej więcej o 65% wyższa. Co ciekawe, dotyczy to także HEXa i Spadamy. Wszystkie nasze trzy gry w tym roku sprzedały się w prawie identycznej ilości i jest to właśnie ilość o mniej więcej 65% wyższa, niż ilość sprzedaży Zombiaków w roku poprzednim.

    Tendencję tą widzieliśmy przez kolejne miesiące i dlatego po wakacjach ogłosiliśmy otwarcie linii DOBREJ GRY i ruszenie z silną linią gier. Trudno nie odczuwać i nie reagować, na tak wyraźne zainteresowanie klientów grami planszowymi i karcianymi.

    Oczywiście sprzedaż „Machiny II” wymyka się wszelkim procentom i porównaniom, jest to fenomen, którego nawet ja – bądź co bądź autor wierzący w swój własny projekt – nie potrafię pojąć i wyjaśnić. Machina w ciągu 3 tygodni sprzedała się w większej ilości niż Zombiaki czy HEX w ciągu całego roku.

    Jeśli jeszcze chodzi o wspomniane przez Ciebie Pancho porażki, to w sprawie Essen, choć żaden z polskich Wydawców nie miał stoiska, to zapewniam, że choć jeden z wydawców był w Essen obecny i prowadził poważne rozmowy i efekty tych rozmów będzie widać w roku 2007. Tak więc nie było porażki, nasze gry za kilka miesięcy będą już w sklepach w Europie.

  13. Avatar
    Michał Broniek

    Bardzo dobre podsumowanie, świetnie się czyta i porównuje własną opinię. Ja się zgadzam, jeżeli w 2007 będzie gwałtowny rozwój rynku to właśnie począwszy od 2006… choć oczywiste „lata” 2004 i 05 musiały poprzedzać.
    Ale jak to w ekonomii przedstawia cykl rozwoju rynku (analogiczny do produktu: PLC) okres innowacji i pierwszych przedsięwzięć jest ty;lko impulsem do fazy rozwoju.

    WITAJ 2007!!

  14. Paweł Stefański
    Paweł Stefański

    Do Michała Stajszczaka – O.K. Może i na pierwszym Essen było ok. 200 osób, ale jeżeli czegoś nie pomyliłem, to organizatorzy spodziewali się zdecydowanie mniej osób. Tam był niespodziewany sukces. Tu, częściowo na odwrót – zapowiadana ogromna impeza, a w praktyce ogromna porażka.

    To prawda, trzeba od czegoś zacząć, ale po tak fatalnym starcie, może być trudno zorganizować równie dobrą imprezę.

    Generalnie to nie ma sensu znou się rozpisywać o MWO. Było minęło. Cieszmy się z pozytywów. Oby Nowy Rok był jeszcze bardziej planszówkowy!

  15. Avatar
    Krzysztof Szala

    Bardzo dobry i ciekawy tekst :)

    Mnie szczegolnie cieszy, tak duzy rozwoj naszej polskiej spolecznosci planszowkowej :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings