Home | Felietony | Weekendowe przemyślenia – wyścig psów

Weekendowe przemyślenia – wyścig psów
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

Wczoraj po raz kolejny testowałem Wyścig psów. Taka nazwa już chyba zostanie, ale jest do niej podtytuł „kości zostały rzucone”. Mechanika jest już skończona, nie planuję ją zmieniać. Gra jak wspomniałem w poprzednim artykule, przedstawia wyścig psów. Może w niej brać udział od 3 do 6 graczy. Przy 3, każdy dysponuje 2 psami. Podstawa rozgrywki, musi być ciasno. Czym więcej psów na planszy, tym weselej. Można zagrać i w ośmiu (chociaż w tylu jeszcze nie próbowałem ;) ).

Na czym polega mechanika… każdy chyba spotkał się z grą w oczko. Ciągniemy karty, wygrywa ten, który jest najbliżej tytułowego oczka, czyli 21 punktów. W Wyścigu zaczerpnąłem element mechaniki właśnie z tej bardzo znanej karcianki. Każdy z graczy ma kartę swojego psa, to prosta karta z rysunkiem psiaka i miejscem na kostkę – narysowana kostka o wartości 6 (coś jak rycerz w Shadows). Początkowa wartość kostki położonej, to jedynka. Wraz z kością z rysunku, przedstawia ona prędkość maksymalną psa. W trakcie gry prędkość może rosnąć i spadać, jej przedział to 7-12. W trakcie ruchu gracz może do woli rzucać kostką, sumuje wyniki rzutów i jedzie o tyle pól, ile wyrzucił. Oczywiście suma rzutów nie może być większa od prędkości maksymalnej (zasada oczka). W grze występuje dodatkowy element – kość. Tym razem nie chodzi o kość do rzucania, tylko kość do jedzenia ;) Gracz może jechać o dwa pola mniej, niż suma rzutów. Jeśli zdecyduje się na coś takiego, może pobrać kość. Ta, może być wykorzystana na dwa sposoby. Jeden – podniesienia prędkości maksymalnej, dwa – dodatkowy rzut kostką, taki ekstra ruch o tyle ile wypadnie. Te elementy dość szybko pojawiły się w mojej głowie… kolejne nad czym myślałem to interakcja. Nasunął mi się pomysł z Ben Hura (początkowo gra nie miała opowiadać o wyścigu psów). Jak pewnie pamiętacie, panowie ścigający się w tym filmie, starali się sobie przeszkodzić. Przepychali się, dawali sobie po głowach batami itp. Ten pomysł wykorzystany został w Arenie Maximus. Tam jednak nie do końca chodził. Nie chciałem komplikować gry dodatkowymi kartami itp. wymyśliłem coś innego. Gracz może zatrzymać się na polu gdzie stoi pies innego gracza i ugryźć go. Pogryziony pies może być przestawiony na dowolne sąsiadujące pole. Jest wstępna interakcja, ale to za mało. Takie ugryzienie nic w sumie nie wnosi… chyba że… przestawiamy psa na pole specjalne… tam traci kość. Jest, interakcja zaczyna działać, jeśli dodamy do tego element blokowania, zaczyna być przyjemnie.

Gra jest prawie skończona, wystawiłem ją na mojej stronie… Jedyne co należy dotestować to sama plansza. Czy nie jest za „szeroka”, może przydały by się dodatkowe zwężenia, które pozwolą lepiej blokować współgraczy. Zapraszam do testowania i czekam na komentarze ;)

14 komentarzy

  1. Avatar

    Mechnicznie gra zapowiada sie calkiem niezle i emocjonujaco. Ale tematyka i tytul sprawiaja, ze nigdy po nia nie siegne. :/

    starlift

  2. Avatar
    Adam (folko) Kaluza

    Ha! Pewnie nie uwierzysz, ale czekałem na taki komentarz. Gdy wymyślałem tematykę, pierwsze co mi się nasunęło to właśnie… że może nie przypaść do gustu „dorosłym” graczom. Mimo to postanowiłem wypróbować taki a nie inny temat. Dlaczego? Po prostu łatwiej mi go przetestować w domu z dziećmi… ale w głowie cały czas kiełkował inny temat. Ta sama mechanika, taki sam podtytuł, a tytuł główny? – Wyścig Zombie – czyli kości zostały rzucone. Nie wiem czy ten temat dla dojrzałych osób nie będzie ciekawszy. Jestem otwarty na propozycje, dajcie ciekawą tematykę, a zamiast jednej gry o pieskach będą dwie, druga – zależy od Was ;-)

  3. Avatar

    Hej, dzieki za dyplomatyczna odpowiedz. Juz mialem przygotowana riposte (scenariusz i zasady gry Corrida, gdzie gracze zbijaja byka i ten torreador, ktory rzeczywiscie go zabija przegrywa – bo odbiera rozrywke pozostalym :P), ale w tej sytuacji pomysl odpada.

    A nie moze sie scigac cos bezosobowego? Roboty? Zombie sa juz oklepane. :P Choc i tak lepsze od psow. :)

    Albo inne fantastyczne stworki – np. jakies chochliki. Ktore czarodzieje wystawili na wyscig. Tez moze byc kolorowo, a nie obrzydliwie. :)

    starlift

  4. Avatar
    Jacek Nowak (ja_n)

    Chociaż osobisty stosunek do psów jest mi całkiem obcy (więc być może nie potrafię się wczuć w punkt widzenia starlifta), jednak po pierwsze design gry jest uroczy – wizerunki piesków na kartach są rozbrajające. Natychmiast przestaje się myśleć o podłych typach spod ciemnej gwiazdy uprawiających mroczny hazard kosztem tych biednych stworzeń. To raczej zabawa urządzona przez dzieciaki z ich ulubionymi pupilami na podwórku, ku obopólnej radości. Po drugie zaś, skoro sprzeciwiamy się wykorzystywaniu piesków, to co takiego zrobiły nam te biednie zombiaczki, że ich wykorzystywanie już nas tak nie razi?

  5. Avatar
    Jacek Nowak (ja_n)

    Mam pytania/zastrzeżenia:
    1. Nie napisałeś, co się stanie jeśli jednak wyrzucimy za dużo – przekroczymy limit prędkości. Jak rozumiem, tracimy kolejkę.
    2. Wydaje się, że całkiem dobrą strategią może być nałapanie na max kości na pierwszych dwóch zakrętach i zwiększenie prędkości max a potem finisz. Czy jest ograniczenie liczby kości na ręku? co się dzieje jak się skończą żetony?
    3. Czy można nie ruszyć się z miejsca (rzut 1 albo 2 i zwiększenie prędkości o jedno oczko zamiast ruchu)?
    4. Czy można ruszyć o 2 pola mniej (i zwiększyć limit prędkości) także podczas dodatkowego rzutu (za kość)?
    5. Czy po rzucie za kość także wykonujemy polecenie związane z polem na którym skończyliśmy ruch?

  6. Avatar
    Jacek Nowak (ja_n)

    6. Czy po straconej kolejce (rzuciłem za dużo – o ile taka właśnie jest tego konsekwencja) mogę wykonać rzut dodatkowy (za kość)?
    7. Jak rozumiem, tylko jeden rzut dodatkowy w kolejce jest dozwolony?

  7. Avatar
    Jacek Nowak (ja_n)

    8. Co jeśli ktoś mnie blokuje nawet mimo zmniejszenia ruchu o 2 pola i muszę jeszcze skrócić swój ruch? Mogę mimo to zwiększyć sobie limit prędkości?
    9. Czy mogę ruszyć się o jeszcze mniej niż 2 pola (żeby uniknąć pola z koszem)? Czy dostaję wtedy plusa do limitu?

  8. Avatar

    Najpierw moze o zombich – ich wykorzystywanie nie razi, bo zombie nie istnieja. Dosc proste wytlumaczenie i wydaje mi sie logiczne. :)

    Natomiast przyznaje – nie objerzalem ilustracji psiakow sadzac, ze takowych nie ma w wersji testowo-darmowej. Pomylilem sie i faktycznie gra zyskuje duzo w moich oczach. Tylko jeszcze ten tytul? Moze Wyscigi psiakow? Czy jakos tak lagodniej?

    Moj stosunek do psow jest dosc ciekawy – otoz strasznie ich nie lubie. :P Ale nie dalbym swoim dzieciom grac w Wyscigi psow. :)

    starlift

  9. Avatar
    Adam (folko) Kaluza

    Zacznę od nazwy. Wyścig Psiaków jest ok, nawet mi się podoba… Człowiek uczy się całe życie. Przy poprzedniej grze dowiedziałem się, że Łowcy zwierząt to zbyt drastyczny tytuł, źle się kojarzy, teraz Wyścig psów… muszę uważać na tytuły ;)

    A teraz odpowiedzi (postaram się jak najszybciej podmienić instrukcję).

    1. Tracimy kolejkę
    2. Nie ma ograniczenia, kości mogą się skończyć. Trudno szybko „nałapać” kości. Można maksymalnie jedną na turę (ewentualnie dwie jeśli stanie się na polu z kością).
    3. Jeśli wyrzucisz 1 musisz jechać. Przy dwójce można zamiast ruchu wziąć kość. Kość można wziąć tylko wtedy, gdy rezygnujesz z cwu punktów ruchu, nie mniej i nie więcej.
    4. Nie można
    5. Tak
    6. Tak
    7. Tak
    8. Nie. Trzeba jechać o tyle pól ile wyrzuciłeś kośćmi. Wyjątek – zmniejszenie (raz na kolejkę) ruchu o dwa punkty. Jeśli dalej ktoś blokuje to – nie możesz wykonać ruchu, nie możesz zwiększyć szybkości.
    9. Nie. Patrz pkt.8

    I jeszcze jedno. Wyobraźmy sobie sytuację, że jeden z psiaków stoi na śmietniku. Stracił kość. Drugi zatrzymuje się na tym samym polu, gryzie poprzednika i przestawia go na inne pole ze śmietnikiem. Obaj tracą kość. Ten co wpadł na pole ze śmietnikiem – wiadomo, ten który został przeniesiony na takie pole, ponosi tego konsekwencje.

  10. Avatar

    Przeczytalem instrukcje ;) i coz moge powiedziec :]… ja poporostu nie przepadam za kośćmi, ale jako przerywnik/gra dla mlodszych robi pozytywne wrazenie. Sam pomysl z kostką na karcie psa zmienilbym na szlak numerków… tzn dla mnie prosciej jest skolowac jakiś znacznik niz kostki ;). Ale rozumiem ze chciales zachować kościany klimat gry :].

  11. Avatar

    Jeszcze jedno- rozumiem ze jak na najdziemy na kosz a nie posiadamy kości to nic sie nie dzieje? Moze jednak wyprobuje sama gre :]… zobaczymy.

  12. Avatar
    Adam (folko) Kaluza

    Tak, minimalna prędkość maks. wynosi 6+1. Czyli jeśli nie mamy kości do odrzucenia, a prędkość maks. jest najniższa z możliwych to już nic się nie dzieje.

    Co do kości… w jednym z art. pisałem, że nie cierpię kości… w jednym z kolejnych, że zaczynam się powoli przekonywać. Wydaje mi się, że element losowości mimo wszystko jest w Wyścigu Psiaków dużo mniejszy, niż by się wydawało. Szczególnie przy tej liczbie kości ;)

    I ostatnie. W grze blef występuje bardzo dużo kości, to właściwie same kości. Ci którzy jeszcze nie próbowali niech spróbują, naprawdę warto :-)

  13. Avatar

    ja sobie właśnie kilka dni temu zmajsterkowałem Wyścig psów co prawda w wersji czarno-białej (dałem się naciąć na tańszy papier samoprzylepny z allegro – o ja głupi – i mi na nim rozmazywało tusz – ale na laserówce spokojnie zafunkcjonowało bez tych kilku podkolorowań) – zresztą w wersji czarno-białej ta gra nabiera nawet smaczku wizualnego – pewnie dzieciaki wola kolorki – ale to pobudza wyobraźnie – ja zamierzałem raczej grać z dorosłymi – już się prawie udało mi namówić koleżanki z pokoju nauczycielskiego – ino że my w tej szkole taaacy zapracowani ostatnio – więc w końcu się nie rozegrało tego wyścigu. ale kurczaczki one NAPRAWDĘ CHCIAŁY W TO ZAGRAĆ – co mnie raczej zdziwiło bo z moim nowym planszówkowym hobby uchodzę w pracy za freeka

    mam kilka uwag uwaga najważniejsze – instrukcja rzeczywiście nieco niedopracowana – czuje się ten niedosyt – a co jeśli to i to – nie na wszystkie nasuwające się pytania można na jej podstawie odpowiedzieć – ja dopiero z tych komentarzy tutaj wykumałem do końca te zasady

    w pliku graficznym z plansza może warto wyskalować to wszystko żeby wszystkie elementy toru miały tą samą szerokość albo dodać jakąś bandę, trawnik w środku czy coś takiego bo po wycięciu i ułożeniu toru zostaje taka denerwująca dziura w środku – a co jakby ktoś sobie chciał skleić tą plansze w wersję skłądaną

    co do wersji dla dorosłych – to może jakąś wersję polityczno-satyryczną – wyszła by z tego taka gra imprezowa – a skoro im ciaśniej tym lepiej można by dodać kilka kart postaci więcej – w takiej wersjo tor to nie musi być przecież bieżnia na stadionie ale jakieś inne myki – korytarze w polskim sejmie… (jakaś jatka o fotel marszałka) – można by w prowadzić elementy walki politycznej jakieś

    osobiście nie lubię polityki ale mi sie nasunęło to piszę

    o wyścig szczurów jakiś – oklepane ale przy dobrej grafice by nadrabiało

    kończę bo już i tak za dużo

  14. Avatar
    Adam (folko) Kaluza

    Dziękuję za uwagi. Faktycznie nad instrukcją muszę w końcu usiąść… być może zrobię też inną wersję graficzną gry. Obecnie mam jednak inny temat na tapecie, więc jeśli będą jakieś pytania na pewno tutaj odpowiem.

    Pozdrowienia dla koleżanek z pokoju nauczycielskiego :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings