Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Garden Nation – wielka draka w ogrodowej dzielnicy

Garden Nation – wielka draka w ogrodowej dzielnicy [Współpraca reklamowa z Bombyx] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Pokrzywa może Cię zjeść.

Biegnący jeż może Cię zdeptać.

Zawleczka z aluminiowej puszki to Twoje drogocenne trofeum.

Małe życie w dużym ogrodzie to nie fintifluszki. To ciężka praca.

Garden Nation – to Twoja jedyna praca.

Zakasaj więc rękawy, przywdziewaj czapkę z liścia i ruszaj do ogrodu – czas zagarnąć dla siebie trochę ziemi!

W ogrodzie nie jest kolorowo. Inne klany ostrzą sobie zęby na sąsiednie działki i stosy liści. Chcą się tu osadzić i budynek za budynkiem, piętro za piętrem przejmować ten teren, zaludniając go swoimi krewniakami. Nie możesz na to pozwolić! Musisz działać szybciej, niż oni! Skrzykujesz więc kilku chłopaków i budujesz pierwszą daczę – prosto na czerwonych liściach. Trochę się napracowaliście, ale widok z najwyższego piętra jest wart tego wysiłku. Już macie świętować, gdy wasz zaprzyjaźniony Żółwiodźwig zaczyna się oddalać w kierunku innej parceli. Jak to tak, przecież zaraz macie tu znowu budować! Gdzie on się wybiera? Czy ktoś go może powstrzymać? Co tu się właściwie dzieje?!

Ogrodowy naród

Dzieje się to, że w Garden Nation spotykają się interesy czterech klanów. Każdy z nich chce zająć drogocenne tereny w jedyny znany sobie sposób: wznosząc na nich swoje budynki. Dominacja terytorialna to esencja tej gry. Swoją obecność zaznaczasz budując kolejne piętra, a jedynym surowcem do budowy są Twoi właśni krajanie. Rozważne zarządzanie tym zasobem to pierwszy filar Twojego zwycięstwa.

Drugi filar to „lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja”. W grze występują pola o wartościach od 1 do 5. To koszt budowy pierwszego piętra (parteru?), wyrażony właśnie w obywatelach. Budowa kolejnego piętra zwiększa się o 1 dodatkowy surowiec za każde już istniejące piętro. Smaczkiem są tu pola fioletowe – bez wartości. Na nich to pierwszy budowniczy decyduje o jego kolorze – wybiera go spośród dostępnych żetonów, opłaca sowicie (aż 5 obywateli!) i cieszy się z tej małej, ogrodowej terraformacji.

Trzeci filar to dobrze wymierzona inwazja. Twoi konkurenci wiedzą przecież na co się piszą, zadzierając z Tobą. Co zrobisz, jeśli ktoś zajmie Twoją upragnioną działkę? Przecież nie będziesz się bezczynnie przyglądać. Wykonasz parę telefonów i za chwilę przejmiesz jego dom tak, jakby od dawna był Ci winien pieniądze.

Czwarty filar do mądrość niezbędna do rozróżnienia kiedy budować, a kiedy opuszczać postawione wcześniej domy. Traktuj nieruchomości jako inwestycje – budowla, która kosztowała Cię pięciu mieszkańców, po opuszczeniu zwróci do Twoich zasobów aż dziesięciu. Budowanie procentuje, a Twoje gusta i potrzeby zmieniają się w trakcie rozgrywki. Jeśli rozważnie zaplanujesz swoje przeprowadzki, możesz na tym sowicie zyskać.

Na tych czterech filarach zbudujesz swoje zwycięstwo… bądź to na nie runie z łoskotem Twoja porażka. Zanim jednak ruszysz na spotkanie z ogrodowym losem, porozmawiajmy o Twojej motywacji. I o żółwiej teleportacji.

Zadania ściśle tajne i ściśle jawne

Nic w ogrodowym świecie nie dzieje się bez przyczyny. Twoje szlachetne, klanowe pobudki bledną przy kuszących punktach zwycięstwa. Te nie rosną jednak na drzewach ani krzewach – należy o nie zawalczyć.

Na początku gry, każdy gracz wybiera dwa tajne cele do spełnienia w trakcie gry: wzniesienie budynków o określonej wysokości, punkty za każde piętro wybudowane na konkretnym terytorium czy kontrola terytorialna na wskazanych kaflach.

W każdym momencie gry publicznie dostępne będą cztery cele wspólne. Większość z nich wymagać będzie od Ciebie wybudowania na sąsiadujących ze sobą terenach budynków o określonej wysokości lub wzniesienia wieży na zewnętrznych kaflach lub na kaflu centralnym.

Mechanizm spełniania tych wymogów również zawiera pewien smaczek. Po każdej swojej akcji możesz wykonać zadanie, ale tylko jeśli w ostatnim Twoim ruchu powstał lub został rozbudowany budynek, który bierze udział w jego realizacji. Nie da się więc spełnić zadania już istniejącymi budynkami bez dobudowania piętra. Twist leży w tym, że wykonując zadanie musimy „zamknąć” jeden dom – symbolicznie nakładając nań daszek w postaci liścia.

Taki budynek nie może być już rozbudowywany – można go jednak opuścić (zyskując obywateli), przeciwnicy mogą przejąć go na drodze inwazji, my zaś nie możemy użyć go do realizacji żadnego innego zadania. To moment by wspomnieć o akcjach specjalnych.

Special garden ops

Każdy gracz na początku otrzymuje cztery żetony do wykorzystania na akcje specjalne. Do wyboru są trzy akcje:

Inwazja – przejęcie budynku przeciwnika, opłacane zgodnie z tabelką na planszetce gracza (cena to 2x koszt budowy – to też zysk dla przeciwnika, którego najeżdżamy). Wymaga ono posiadania w zasobach takiej samej ilości pięter, by dokonać podmiany.

Przenoszenie dachu – transfer dachowego liścia z jednego naszego budynku na inny, odblokowujący nam możliwość rozbudowy.

Zmiana kafla – budowa nie na aktualnym kafelku, ale na kaflu o numerze sąsiednim (+/- 1). Ale zaraz, jakie kafle, jakie numery, co tu się odszczebrzeszynia?

To moment by wspomnieć o najbardziej charakterystycznym elemencie gry – o ruchu naszego żółwiego żurawia.

Żółwi teleport – tortiteleport

W trakcie gry obszar wykonywania naszych akcji – budowy lub opuszczania budynku oraz inwazji – wyznaczany jest przez figurkę żółwia z dźwigiem na plecach. Torticrane to jego oryginalna nazwa, po naszemu byłby to Żółżuraw? Żółwiodźwig? Żółwiciąg?

Rozpoczynający rozgrywkę gracz wybiera, gdzie pojawi się Torticrane i tam wykonuje swoją akcję. To, co dzieje się później, to czysta magia… i czysty chaos.

Widzisz tych siedem pól na każdym z kafli?

Widzisz, że ich układ jest taki sam, jak układ siedmiu ponumerowanych kafli tworzących planszę?

Czujesz już, do czego zmierzam?

Nasz konstrukcyjny żółw podróżuje – i robi to dość szybko, jakby się teleportował – zawsze na kafel wyznaczony przez pole, na którym właśnie wykonaliśmy akcję. Budujesz na górnym lewym polu aktualnego kafelka? Następną akcję wykonasz na górnym lewym kaflu na planszy. Twoja kolejna akcja to rozbudowa środkowego pola? Żółw zaraz wyląduje na centralnym kaflu planszy – i tam kolejny gracz rozpocznie swoją turę.

To jedna z bardziej kreatywnych rzeczy, jakie ostatnio widziałem w grze planszowej. Ten z pozoru chaotyczny ruch po planszy załatwia kilka rzeczy. Przede wszystkim sprawia, że trudno jest nam wykonać pod rząd dwa ruchy na tym samym kaflu, np. rozbudowując ten sam dom. Ponadto, ostatnia akcja w naszej turze jest punktem wyjścia dla ruchu kolejnego gracza. Musisz więc bardzo uważnie stawiać kroki, bo niechcący możesz pomóc przeciwnikowi w rozbudowie czy kontroli na danym kaflu.

To chyba dobry moment by wspomnieć o kolejności ruchów, porządku rundy i końcu gry.

Teren jak stąd do Raciborza

W Garden Nation pierwszy gracz w rundzie wykonuje jedną akcję, kolejni zaś po dwie. Mistrzowskim zabiegiem jest to, że to aktualny gracz wybiera, kto zagra po nim. Dodaje to więc dodatkowej głębi naszym decyzjom o tym, gdzie wykonywać swoją ostatnią akcję. Mamy nie tylko wpływ na to, gdzie wyląduje torticrane, ale też kto ruszy po nas.

Pomyśl o możliwościach.

Rozbudowujesz się samotnie na kaflu, gdzie nikt z Tobą nie konkuruje. Kończysz ruch tak, że nikt i tak nie ma po co rozbudowywać się na tym obszarze, a do tego na swojego następcę wybierasz gracza, który praktycznie nie ma zasobów, by się rozbudować.

Bycie największym geniuszem zła w ogrodzie nigdy nie było tak przyjemne!

Ostatni gracz w kolejnej rundzie zostaje pierwszym, wykonuje więc łącznie aż trzy akcje po kolei. Zanim jednak zacznie się nowa, podsumowaniu ulega poprzednia runda. To czas podliczania kontroli na wszystkich obszarach – po kolei na każdym z kafli ustala się, kto ma łącznie więcej pięter. Zwycięzca otrzymuje dwóch obywateli, remisujący zwycięzcy – po jednym obywatelu.

Sama gra kończy się, gdy jeden z graczy pozbędzie się ostatniego piętra ze swoich zasobów (ich ilość skaluje się w zależności od liczby graczy). Runda jest dogrywana do końca, następuje ostatnie liczenie dominacji, a następnie sumowane są punkty: za ukryte cele i za pozostałą w zasobach populację (pozbycie się niemal wszystkich obywateli karane jest „premią” -30 punktów!).

Kingsajz, ale w zieleni

Wstyd się przyznać ile miesięcy spędziło Garden Nation na mojej wishliście.

Zobaczyłem okładkę, zobaczyłem koncept i czułem, że w takiej zieleni mógłbym się odnaleźć. Możecie więc wyobrazić sobie moje szczęście, gdy po długim czasie wyczekiwania dostałem w końcu do rąk własnych pudełko i gra okazała się wszystkim, czego po niej oczekiwałem – i nie tylko!

Bywają gry ładne i dobrze ilustrowane, a bywają też gry wprost piękne – tak jest w tym przypadku. Garden Nation przyciąga wzrok jesienną paletą intensywnych barw, kunsztownymi rysunkami i czytelnym designem wszystkich elementów. To zdecydowanie jedna z piękniejszych i bardziej klimatycznych opraw wizualnych, jakie goszczą na mojej półce – wprost chce się zamieszkać w tych uroczych budyneczkach i spacerować pośród misternie zdobionych domków. Plastikowe domki/piętra i liściaste daszki, którymi operujemy w trakcie gry, zasługują na specjalną wzmiankę: soczyste kolory, drobne, tematyczne reliefy na bokach i przyjemność z ich „obsługi” to cymesy wśród planszowych komponentów.

No i sama gra.

Pierwszy szok to nietypowy i terytorialnie zmienny rytm gry – wykonaj akcję, przesuń żółwia, wykonaj drugą akcję w nowym miejscu.

Drugi szok – gdy opanujemy ikonografię i wiemy, co dzieje się w naszych ukrytych i wspólnych celach i wiemy, co należy zrobić, by je zrealizować.

Wtedy może nastąpić trzeci szok – uświadomienie sobie, że mimo de facto dwóch akcji (buduj/opuść) do wyboru co turę, w Garden Nation mieszczą się nieprzebrane pokłady kombinowania i kalkulowania najoptymalniejszych ruchów. Furtka do tego świata nie jest wysoko postawiona, ale wystarczy przekroczyć jej próg, by docenić, z jak fascynującą propozycją mamy tu do czynienia.

Małe królestwo wielkich decyzji

Wybór pola, na którym się budujemy.

Dominacja terytorialna w obrębie kafelka.

Planowanie pierwszej akcji pod kątem kafelka, na który przeniesie się żółw.

Planowanie drugiej akcji pod kątem kafelka, na którym zacznie kolejny gracz.

Wybór następnego gracza.

Realizacja ukrytych celów. Realizacja zadań wspólnych.

Zamykanie swoich inwestycji dachem. Przenoszenie dachów między budynkami.

Zarządzanie zasobami ludzkimi – naszym jedynym surowcem.

Rozkładanie w czasie czterech akcji specjalnych. Odpowiedni wybór akcji specjalnych.

Ciągła optymalizacja ruchów.

Jeśli patrzysz na zieloną planszę i kolorowe domki i myślisz, że Garden Nation to lekka pozycja na niedzielne pykanie – czeka Cię sroga niespodzianka. Wszystkie powyższe wymiary decyzyjne dzieją się niemal jednocześnie i to niemal przez cały czas gry. Do tego musimy wciąż obserwować przeciwników, czy przypadkiem nie budują się na naszej działce i nie wymagają szybkiej reakcji, albo może właśnie sprzątnęli nam sprzed oka cel i musimy się przegrupować.

Decyzje. Decyzje. Decyzje.

Garden Nation może wyglądać nieszkodliwie, ale to mentalny tor przeszkód. Jeśli po pełnej partii nie czujesz, jak poci się Twój mózg – najpewniej grasz niezgodnie z zasadami.

Opowieść z zieleńca

Gdy byłem małym dzieckiem, dziadek opowiedział mi historię o chłopcu, który często bawił się, potrząsając okolicznymi drzewami.

Do czasu.

Pewnego dnia spacerował po sadzie i kopał mijane drzewa. Za którymś kopniakiem spośród gałęzi spadł na niego orzech włoski… i trafił go prosto między oczy.

Tym chłopcem był mój dziadek. Krótko po tym wypadku przeszedł na weganizm, zgolił wąsa i zaczął zbierać emaliowane durszlaki. Ale nie o tym miała być ta opowieść.

Nie bój się zieleni. Potrząśnij drzewem. Niech spadnie z niego coś cudownego.

Niech spadnie z niego Garden Nation.

 

Gra dla 2 do 4 graczy w wieku od 10 lat.

Potrzeba około 75 minut na partię.

 

Zalety:
+ ogromna głębia decyzji mimo ograniczonej liczby akcji
+ unikalny system ruchu po planszy (torticrane)
+ urocza i klimatyczna szata graficzna
+ solidne, pełne szczegółów elementy 3D
+ zmienna, losowo generowana plansza
+ instrukcja zawiera 4-stronicową historię klanów w grze



Dziękujemy firmie Bombyx za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

2 komentarze

  1. Avatar

    kolejna pięknie zilustrowana i napisana recenzja, dziękuję Panie Piotrze ;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings