Home / Artykuły / Cotygodnik / Peak Oil – Essen Express GF nr 13/17

Peak Oil – Essen Express GF nr 13/17

Peak Oil to gra o nadchodzącym kryzysie paliw naturalnych. Gracze, jako szefowie wielkich korporacji naftowych, starają się wykorzystać czarne złoto, aby znaleźć się na dobrej pozycji, gdy go zabraknie. Gra jest nadzwyczaj szybka i pełna interakcji między grającymi. Lubię takie…

Kluczowym elementem mechaniki jest woreczek z baryłkami ropy. Niektóre z nich nie są czarne! Wylosowanie takiej oznacza wszczęcie dziennikarskiego śledztwa albo ujawnienie (z bardzo niedobrymi dla nas skutkami) jego efektów. A baryłki losujemy, gdy wykonujemy istotne akcje.

Desygnując naszych dwóch (a w toku gry nawet 4) agentów staramy się uzyskać na polach akcji oraz wydobycia przewagę. A co najmniej nie być w mniejszości. Tylko w przewadze możemy wykonać akcje bez ryzyka kryzysu PR. W innym przypadku (wyrównania liczby agentów) najpierw losujemy baryłkę z woreczka i… lepiej żeby była czarna! Akcje pozwalają m.in. na zakup start-upów czyli przyszłościowych firm rozwijających nowe, dochodowe technologie. Możemy także zainwestować w takie technologie, podnosząc koszt zakupu start-upów, ale i ich wartość na koniec gry wyrażoną w punktach zwycięstwa. Ciekawym pomysłem jest dodanie symboli start-upów do kart wierceń na polach naftowych. Podnoszą one wartość start-upów dla gracza, posiadającego takie karty. Oznacza to, że praktycznie każdy inaczej ocenia wartość poszczególnych technologii.

Pewną nowością jest to, że w swojej turze najpierw wykonujemy akcję, a dopiero potem możemy przemieścić jednego agenta. Wymaga to specyficznego planowania i przewidywania zamiarów innych graczy. Zrealizowana akcja oznacza powrót agentów do bazy. W praktyce uwalnia to często agentów innych graczy, pozwalając (czasem niespodziewanie) na uruchomienie poprzednio niedostępnej akcji.

Pula specjalistów szykowana odpowiednio na każdą rozgrywkę pozwala nam uzyskać znaczną przewagę w wybranej dziedzinie. I punkty na koniec. Mimo poważnych konsekwencji związanych z aferami w mediach (czyli losowaniem żółtych i czerwonych baryłek) można się nieco wybielić odpowiednią akcją. I płacąc czarnymi baryłkami.

Dostępne na polach naftowych zasoby ropy możemy transportować do trzech kluczowych rafinerii. Jednak popyt jest zmienny, a trasy dostawy zawierają znaczniki ryzyka. Czasem są to piraci, którzy zwyczajnie rabują ropę, a innym razem czynniki losowe – kolejne potyczki z ryzykiem afery PR.

Piraci (i inne okoliczności) powodują, że ropa trafia na czarny rynek. Stamtąd albo z powrotem na pola naftowe, ale częściej powoduje wzrost wartości technologii rozwijanych przez start-upy. Bardzo ciekawe powiązania!

Gra wchodzi w końcowy etap, gdy z worka wyciągniemy ostatnią czarną baryłkę. Każdy ma do wykonania ostatnią akcję i liczymy punkty.

Gra już w tym wydaniu jest przygotowana na nowe wyzwania dla graczy. Możemy użyć mocniejszych znaczników ryzyka. Albo nieco zmienionych, trudniejszych reguł zaawansowanych.

Ech… czekam na kolejną partię!



Grę Peak Oil kupisz w sklepie


Odpowiedz

Twój adres email nie będzie widoczny publicznie.Pola wymagane są oznaczone *

*