Home | Felietony | Sprzedawcą być…

Sprzedawcą być…
Ten tekst przeczytasz w 2 minut

Grudzień w sklepie z grami planszowymi to szaleństwo – masy zamówień, klientów, pytań, problemów. Z powodu braków kadrowych, w zeszłym miesiącu przez kilka dni byłem sprzedawcą w sklepie z planszówkami w Gdańsku…

Co prawda było to zaledwie około godziny dziennie, jednak wywarło na mnie tak wielkie wrażenie, że muszę się nim podzielić!

A wrażenie jest niesamowite… Satysfakcja z doradzania osobom, które przychodzą i szukają dla siebie jakiejś fajnej planszówki to wspaniałe uczucie. Zdarzają się tu zarówno ludzie, którzy trafiają do sklepu „z ulicy” nie mając pojęcia o planszówkach, jak i osoby zaznajomione już w temacie. Jedni chcą coś na początek, inni dla znajomego małżeństwa, ktoś jeszcze grał już w Osadników i zastanawia się „co dalej?”. Wszyscy uważnie wysłuchują rad, oglądają proponowane tytuły, ufają szczerym poleceniom.

Pisanie w serwisie o planszówkach, jak Gry-Planszowe.pl, na forach, blogach, w magazynach – to wszystko na pewno przyczynia się do propagowania tej formy rozrywki w Polsce. Jednak przekonanie na żywo kilkunastu – kilkudziesięciu osób dziennie do naprawdę oryginalnych i wybitnych tytułów, jak Osadnicy, Wsiąść do Pociągu, Fasolki, Puerto Rico – to się naprawdę czuje, to pierwsza linia frontu.

Inne nie mniej ważne dla mnie spostrzeżenie, to pryzmat, przez jaki widzę gry planszowe.

Często jest to pryzmat środowiska skupionego wokół forum Gry-Planszowe.pl, bloga Games Fanatic, planszówkowych konwentów czy nawet dedykowanych działów w serwisach fantastycznych… Zdawałoby się, że tam właśnie pojawiają się najwięksi zapaleńcy, właściciele największych kolekcji, amatorzy najbardziej wymagających tytułów.

Tymczasem wielokrotnie zdarzyło mi się widzieć z pozoru zupełnie „normalną” parę dorosłych osób, których nigdy nie widziałem na żadnym konwencie, nie czytałem na żadnym blogu, które to osoby po prostu wchodzą do sklepu i kupują Dominion, Tide of Iron, Puerto Rico. Pytają przy tym o dodatkowe warianty, bo na BGG wyczytali…

Inna sytuacja – do sklepu wchodzi młoda, niepozorna dziewczyna – na pierwszy rzut oka fanka Monopoly ;-). Tymczasem podaje numer zamówienia internetowego do odbioru, ja wchodzę na konto, a tam… ponad 150 zamówień z ostatnich 2 lat, na odbiór czekają same nowości i numer Świata Gier Planszowych. Bezcenne.

Teoretycznie – widzę to samo w statystykach sklepu internetowego. Weźmy taką grę jak Puerto Rico – nikt nie wymienia jej raczej na listach „dla początkujących”, tymczasem w panelu administracyjnym widzę w grudniu dobrze ponad 100 sprzedanych egzemplarzy, przeglądam nazwiska i nie widzę tam nikogo z forum, blogów, fandomu. Znakomita większość to pierwsze zamówienia na danym koncie. Gdzie są ci ludzie? Skąd dowiadują się o planszówkach i dlaczego grają? Kto ich do tego przekonał, jaka jest ich historia? Chciałbym wiedzieć…

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w serwisie Gry-Planszowe.pl.

10 komentarzy

  1. Avatar

    Doskonaly tekst!

  2. Avatar

    Na liście bestselerów w wiadomym sklepie w Gdańsku na dziś Agricola i Puerto Rico wyprzedza TTR:E. i znajdują się te gry w pierwszej dziesiątce planszówek.
    To oznacza, że coraz więcej pojawia się świadomych klientów, którzy wiedzą co chcą i wiedzą co kupują. I tzw gatewey-e mają już raczej za sobą i szukają już ambitniejszych pozycji.

  3. Avatar
    Rafał Szczepkowski

    Nakład TTR:E już się skończył i przez najbliższe tygodnie będą go wyprzedzały coraz to nowe pozycje : )
    Ale coś jest w tym, co mówisz – zwłaszcza w okolicach sklepu w Gdańsku, coraz więcej jest „zaawansowanych” planszówkowiczów.

  4. Avatar
    Robert Konrad Buciak

    Witamy w klubie sprzedawców. Teraz chyba możesz przyznać, że spojrzenie na rynek zza lady odmienia, prawda? Bardzo mi się podoba Twój wybór rożnych typów klientów. Określę go jednym słowem – trafny. W Graalu jest tak samo, z tą różnicą, że nas w grudniu denerwują amerykańskie pieśni świąteczne.

  5. Paweł Stefański
    Paweł Stefański

    „Gdzie są ci ludzie? Skąd dowiadują się o planszówkach i dlaczego grają? Kto ich do tego przekonał, jaka jest ich historia? Chciałbym wiedzieć…

    Być może czytają sobie tą stronę łącznie z forum, ale biernie. Aktywne uczestnictwo pożera mnóstwo czasu. Nie każdy ma ochotę się w to wtapiać.

  6. Avatar
    Marcin Zawiślak

    Z jednej strony – na pewno jest wielu ludzi, którzy czytają o planszówkach, śledzą newsy, ale nie wypowiadają się, nie udzielają na forach. Chyba każde publiczne forum ma takich biernych userów.

    Z drugiej strony – moim zdaniem zbyt optymistyczna jest teza o dużej liczbie klientów, którzy kupują świadomie i wiedzą czego chcą (odnośnie zamówień Puerto Rico i Agricoli).
    Wydaje mi się, że ranking BGG jest szalenie opiniotwórczy. „Taka pozycja w rankingu? Deklasuje takie hity? To musi być świetne!” – w przypadku ludzi, których pierwszym zamówionym produktem jest Puerto czy Agricola – zamówienie nie zawsze spełnia oczekiwania. Ranking BGG nakręca sprzedaż, lecz ludzie często kupują nie to, co idealnie trafiłoby w ich gust i oczekiwania. Tak mi się wydaje.

  7. Avatar

    No tak, ale kto ze „zwykłych zjadaczy chleba” zagląda na BGG? Jakby wszyscy mający w Polsce Neuroshimę zagłosowaliby na nią na BGG, to byłaby ta gra pewnie w pierwszej 50. A jest tam coś ponad 800 głosów.
    Moim zdaniem to nadal jest strona dla maniaków gier.

  8. Avatar

    Cześć!
    Bardzo fajny tekst skłonił mnie do napisania kilku słów. Gdybym nie mieszkał w Poznaniu :-) to mógłbym być jedną z tych osób, o których Nataniel pisze w artykule…
    Jak to się stało, że dołączyłem do społeczności graczy? Pamiętam, że w dzieciństwie grałem w Magię i Miecz (wiem, wiem… jak każdy); potem długo długo nic, ostatnio zachęceni grami z przyjaciółmi w Cluedo i Tabu, razem z żoną zaopatrzyliśmy się w te gry. Do tego doszedł Scotland Yard (wyszperany za grosze w lumpeksie (sic!)), aż wreszcie któregoś dnia, troszkę z nudów, trafiłem do tego serwisu i zacząłem czytać… Po kilku dniach szperania gdzie się tylko dało udałem się do sklepu **** i nie zważając na sugestie niezbyt zorientowanego zorientowanego sprzedawcy nabyłem Puerto Rico. Jestem po kilku rozgrywkach z żoną i szwagrem i wszyscy jesteśmy zachwyceni. Świetny klimat, wspaniała mechanika i ogromna radość z gry. Już teraz w żartach pytamy siebie z Anią, która gra będzie następna :-)
    Myślę, że jest wiele osób, które w podobny sposób rozpoczęły przygodę z planszówkami. Chociaż nie piszemy na forum i nie jeździmy na konwenty, to gdzieś tam, w sielskim zaciszu swojego domostwa, gramy, gramy, gramy…
    Pozdrawiam,
    Kuba z Poznania

  9. Paweł Stefański
    Paweł Stefański

    Skoro jesteś z Poznania to nie musisz nigdzie daleko jeździć. Macie tam silną ekipę planszówkową ;) Patrz:
    http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=4740&start=2275

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings